Gå til innhold

Barnevernet er korrupte!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå var denne videoen veldig hummer og kanari av kritikk, men jeg kjenner meg absolutt igjen i salvesens poenger her. 

Barnevernet gjør veldig mye bra arbeid, og de er prisgitt rammene de får. Det er ikke barnevernet selv som har bestemt at systemet skal fungere som det gjør. Så de strukturelle problemene - at bv. selv oppnevner og betaler sakkyndige og at de er så presset på ressurser, at de ikke rekker å ta gode avgjørelser - det kan man ikke laste dem for. Det må man nesten ta med politikerne. 

Det inntrykket de gir, av at «den menneskelige faktor» ikke er et fokus i bv./bv.-utdanningen stemmer ikke. Det er etter min mening et nesten for stort fokus, eller et misforstått fokus, på dette. Det er en ganske omfattende skikkethetsvurdering i utdanningen og det er et enormt fokus på personlige egenskaper (i utdanningen). Når det er sagt mener jeg (etter å ha tatt utdanningen) at det fokuset på personlighet brukes vel så mye til å luke ut de man ikke liker, mer enn de som ikke er egnet. Og den bruke til å disiplinere studentene og kommende bv.-pedagoger til å mene og gjøre de «riktige» tingene. Dette kunne vært løst ved å gi bv.-pedagoger lisens/løyve slik man gjør med leger, advokater, psykologer og noen andre yrker. Da ville man ikke hatt samme behovet/grunn til å ta kritiske røster i utdanningen. Men igjen, dette er politikernes jobb, og ikke en struktur du kan laste bv. for. 

Til sist må jeg bare si at jeg kjenner meg igjen i det at det bare er «de dumme» som orker å stå igjen. Det er kanskje hardt og i overkant kritisk formulert, men det er bare de som på en eller annen måte klarer å lukke av følelseslivet sitt, som klarer å leve med alle de små og store feilene som er i systemet. Det er enormt mange flinke og ålreite folk som jobber i bv., men de lager seg sine egne overlevelsesmekanismer. De må nesten det. Det er ikke uvanlig å ha 30 saker på pulten til enhver tid. Det sier seg selv at det er umulig å følge opp en sånn arbeidsmengde på en god måte. Da blir man enten litt koko eller så slutter man. Igjen, det et et spørsmål om politikk, og ikke egentlig noe bv. kan lastes for.

Anonymkode: ad2fe...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...