Gå til innhold

Sakkyndigens intervju om barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk bekymringsmelding på meg fra politiet. Det var sendt en pakke med hasj i posten med meg som avsender. Hadde telefonavhør med politiet siden det var i et politidistrikt langt unna.

Ble selvfølgelig litt nervøs for samtalen med bv, selv om jeg visste jeg ikke hadde noe å være redd for, men skjønner jo de må sjekke det ut. 

Det ble med den ene samtalen. Den varte i hele 5 min. Jeg var åpen og ærlig og svarte på det hun lurte på. Jeg sa hun også kunne ringe barnefar (vi er ikke sammen, men har et veldig godt forhold, så han ble selvfølgelig informert når jeg fikk brev i posten fra politi og bv). Hun skulle egentlig snakket med barnet vårt også, men sa det ikke var nødvendig. Hun hadde annet, mer viktig, å bruke ressursene på. Hun var koselig og ryddig, og referatet jeg fikk i etterkant var helt riktig. Politiet henla saken rett før samtalen, men det gir de selvfølgelig ikke bv beskjed om, så det visste ikke saksbehandler. Jeg ringte og ga henne beskjed et par dager senere.

Jeg har også god kjennskap til bv gjennom jobben min og har kun positive erfaringer. Familier har fått hjelp og ingen har mistet barna sine. Ikke en gang de som ble meldt for mistanke om oppdragervold (kulturelt betinget). 

Mye (ikke alt) handler om hvordan man møter de. Hører man på div fbgrupper og stiller opp med advokat og lydopptaker i første møte, samt er lite samarbeidsvillig, vil det naturligvis utløse flere tanker hos saksbehandler. Jeg tror ikke «mannen i gata» har noe å frykte ang bv, men det er så klart enkelte mennesker som ikke skulle jobbet i bv (eller andre «maktyrker»). Sorte får vil man finne overalt, men det er dessverre ekstra ille når de jobber i yrker som bv, hvor hele familier blir ødelagt ved feil saksbehandling.

Anonymkode: cab87...267

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Med overlegg?? Hvor DUM går det an å bli? Har du fått med deg ressurskrisen i BV? Det DYRESTE tiltaket de kan gjøre er omsorgsovertakelse, og alle kommuner har "mappebarn". De møter unger som utsettes for vold, seksuelle overgrep, forsømmelse og omsorgssvikt, unger som lever i hjem med rus... De ansatte går med konstant dårlig samvittighet over de barna som må vente fordi ressursmangelen er så stor. De har en samkjørt klage til statsministeren gående nettopp nå. Og du tror de vil undersøke DEG? Uten grunn?

Det du flagger nå, er paranoia.

Anonymkode: b2ad1...3c1

Mulig det er paranoia, men igjen, dette er en sakkyndig psykolog som har sagt, at bv tar barn på tynn grunnlag eller uten grunn i det hele tatt. Hadde ikke vært så bekymret hvis det bare var privat personer som sa det, da jeg har sett en del på den Facebook gruppen, og kan godt forstå hvorfor disse foreldrene mistet barna.

Anonymkode: 42397...cde

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulig det er paranoia, men igjen, dette er en sakkyndig psykolog som har sagt, at bv tar barn på tynn grunnlag eller uten grunn i det hele tatt. Hadde ikke vært så bekymret hvis det bare var privat personer som sa det, da jeg har sett en del på den Facebook gruppen, og kan godt forstå hvorfor disse foreldrene mistet barna.

Sakkyndige psykologer kan også ha en agenda. 

Men herregud, bare dyrk frykten din du. Den eneste du plager er deg selv, og ungen din blir verken mer eller mindre trygg i ditt hjem av at du går og putrekoker på noen konspirasjonsteorier. 

Noen ganger blir jeg svett av idiotiet som voksne folk kan framvise...

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men herregud, bare dyrk frykten din du. Den eneste du plager er deg selv, og ungen din blir verken mer eller mindre trygg i ditt hjem av at du går og putrekoker på noen konspirasjonsteorier. 

Skal man bare tenke pa seg selv? Hva med andre familier og barna som blir urettferdig behandlet av barnevernet? 

Anonymkode: 560d4...cd7

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken agenda kan en sakkyndig ha når han forteller det han forteller? Jeg forstår ikke. Ja, jeg blir lett påvirket av alt dette, og dette skremte meg. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg er helt enig med deg :)

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den handler forsåvidt om fosterhjemsforeldre som opplevde at barnevernet kom og hentet barna da fosterforeldrene ikke «samarbeidet». I ett av tilfellene var tom fostermor sykepleier og hadde pleiet barnet siden h*n ble født/var veldig veldig liten. Om jeg ikke husker helt feil, var mor til dette barnet narkoman. Så barnet ble født med spesielle behov. Sykepleieren og familien fikk omsorg for barnet, og opplevde flere ganger at barnevernet ønsket at de gjorde ting på en måte som hun (fostermor og sykepleier) så barnet ikke hadde godt av. Hun tok med barnet til leger og fikk profesjonell grunnlag for sine påstander. Dette ble motstridt av barnevernet. Til slutt kom de og hentet fosterbarnet. Nå er det lenge siden jeg så dokumentaren, men jeg husker veldig godt at det var intervjuer med fler instanser her, fosterhjemmene, barnevernet og en tidligere ansatt i barnevernet som selv sa at hun nå ikke ville anbefalle noen å være fosterforeldre. Jeg anbefaller denne på det sterkeste. Den satt ting litt i perspektiv både posetivt og negativt.

Anonymkode: a78ca...dde

Det jeg ikke skjønner er at man hører så ofte at barnevernet har så mye makt, at de uten konsekvenser kan gå i mot rettsdommer og andre spesialister. 

Det har jo også kommet frem at mye under barnevernet er privatstyrt. Hvor de tjener masse penger på å sende barn til fosterhjem og adopsjon. Og det å flytte de rundt i fosterhjem. Helt forferdelig. 

Anonymkode: 46bea...410

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg ikke skjønner er at man hører så ofte at barnevernet har så mye makt, at de uten konsekvenser kan gå i mot rettsdommer og andre spesialister. 

Det har jo også kommet frem at mye under barnevernet er privatstyrt. Hvor de tjener masse penger på å sende barn til fosterhjem og adopsjon. Og det å flytte de rundt i fosterhjem. Helt forferdelig. 

Anonymkode: 46bea...410

uff det har jeg også hørt. Helt forferdelig.

Skrevet

Einar Salvesen er en ganske spesiell fyr. Det  er svært få av hans psykolog- og psykiaterkolleger som deler hans oppfatninger. Han lefler mye med et konspiratorisk anlagt antibarnevernsmiljø, som er aktive i hatgrupper på nettet. Men dette behøver du ikke ta mitt ord for, google og facebook kan være behjelpelige om du vil kikke på aktiviteten.

Jeg er bare barnevernpedagog, men med lang erfaring fra området. Jeg har vært involvert i saker hvor han og miljøet rundt ham har vært engasjert av foreldre. For å si det veldig mildt, har det ikke vært deres oppfatninger som har blitt vektlagt i rettsprosessene, og det har ikke vært noe i nærheten av hans vurderinger som har blitt uttrykt av andre sakkyndige som har utredet sakene.

Når jeg ser videoer han poster og intervuer han gjør, er min faglige vurdering at mannen rett og slett ikke evner å vurdere barneperspektivet, har svak forståelse av juridiske aspekter og svært begrenset forståelse av hva som utgjør god omsorg. Men hva vet vel jeg.

Anonymkode: 01aec...37c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken agenda kan en sakkyndig ha når han forteller det han forteller? Jeg forstår ikke. Ja, jeg blir lett påvirket av alt dette, og dette skremte meg. 

Ettersom det er bv som betaler lønnen så kan det jo være lurt for en sakskyndig å si det samme som bv hvis han ønsker å få nye oppdrag fra bv.

Anonymkode: af27a...97d

Gjest Marihønne
Skrevet

Salvesen kritiserer hovedsakelig måten bv leier inn fagfolk for å skrive vurderinger når mange av disse fagfolkene er avhengig av inntekten de får ved å bli leid inn. Dermed står man I fare for å få vurderinger som ikke er så utenforstående som de burde ha vært. Aka korrupte. Privatiseringen av bv er også er nok også problematisk. Salvesen har nok rett I at bv har hatt saker som har blitt håndtert feil, men sannsynligheten for at en helt normal familie som ikke er helt perfekte mister omsorgen for barnet sitt er nok veldig liten. Selvfølgelig leser man jo om skrekk eksemplene der familier og alenemødre som nesten har blitt trakkassert og der det har blitt gjort grove feil, men dette er nok I mindretall. 

Skrevet

Jeg har lagt merke til at han Salvesen er ganske alene om disse påstandene. Det er bare han som gir intervjuer og skriver i media, men han har med seg noen fagfolk hvor de driver den såkalte KIB. Men noen har vist trekt seg ut av hele greien, det er jo litt rart. Så jeg reagerte litt på at èn man uttaler seg offentlig. Jeg synes disse gruppene er helt grusomme å lese i. I noen tilfeller blir man overbevist om at barnevernet har gjort en god jobb som tok barnet fra foreldrene, men i noen tilfeller er det veldig rart alt som kommer frem. Så jeg leser ikke mer der, orker ikke. 

Dersom jeg noensinne får noe med barnevernet å gjøre så vil jeg gjøre alt for å samarbeide, være positiv i møte med dem osv. For vi har jo ingenting å skjule. Men man hører stadig om at foreldrene blir kritisert for alt mulig, eventuelle sykdommer blir brukt i mot dem og egentlig alt de sier blir brukt i mot dem, så det er klart at man blir usikker. 

Skrevet

Altså-jeg kom tilfeldigvis over en screenshot fra en lukket fb-gruppe. Der ba en oppnevnt sakkyndig psykolog om råd for hvordan h*n kunne argumentere for at at barna i en familie som beviselig utsatte barna for alvorlige grusomme seksuelle overgrep skulle bli boende med disse foreldrene. Argumentene til denne psykologen var at skaden var allerede så stor at det å fjerne barna fra det som var kjent ville gjøre vondt verre... Rapporten ble underkjent, og psykologen fjernet fra saken. Om dette er malen, så kan jeg forstå at noen kan mene at barnevernet tar omsorgen for for mange barn.

Historiene vi hører fra barna (når de blir voksne) er oftere av typen "alle visste, men ingen gjorde noe", eller "da jeg ble flyttet fra familien, var det for seint". Jeg har aldri lest en historie om noen som har blitt plassert,men ikke visst hvorfor. Når det er sagt tror jeg mye bør gjøres med institusjoner osv, og mye gjøres (feks stadig flere plasseringer i nettverk/familie), men det er en annen historie. 

De historiene vi hører om grunnløse plasseringer kommer oftest fra foreldrene, og da tror jeg ofte selvinnsikt og evne til mentalisering er del av problemet-og årsak til omsorgssvikt. 

Mens jeg skriver kommer jeg på at det har vært vanlig /nærmest automatikk i Norge å ta omsorgen for barn om foreldre har en PU-diagnose. Dette har vært omdiskutert, og andre land har funnet andre løsninger. Noen av disse har i tillegg vært feildiagnostisert, men ikke blitt kvitt "stempelet". Her kan det være unntak fra deg jeg skrev over. Ellers kan jeg også gå med på at det begås feil, men jeg har som sagt til gode å lese om det fra barnas perspektiv.

Konklusjon: høres ikke ut som du har noe å frykte. 

Anonymkode: 345e4...2ce

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså-jeg kom tilfeldigvis over en screenshot fra en lukket fb-gruppe. Der ba en oppnevnt sakkyndig psykolog om råd for hvordan h*n kunne argumentere for at at barna i en familie som beviselig utsatte barna for alvorlige grusomme seksuelle overgrep skulle bli boende med disse foreldrene. Argumentene til denne psykologen var at skaden var allerede så stor at det å fjerne barna fra det som var kjent ville gjøre vondt verre... Rapporten ble underkjent, og psykologen fjernet fra saken. Om dette er malen, så kan jeg forstå at noen kan mene at barnevernet tar omsorgen for for mange barn.

Historiene vi hører fra barna (når de blir voksne) er oftere av typen "alle visste, men ingen gjorde noe", eller "da jeg ble flyttet fra familien, var det for seint". Jeg har aldri lest en historie om noen som har blitt plassert,men ikke visst hvorfor. Når det er sagt tror jeg mye bør gjøres med institusjoner osv, og mye gjøres (feks stadig flere plasseringer i nettverk/familie), men det er en annen historie. 

De historiene vi hører om grunnløse plasseringer kommer oftest fra foreldrene, og da tror jeg ofte selvinnsikt og evne til mentalisering er del av problemet-og årsak til omsorgssvikt. 

Mens jeg skriver kommer jeg på at det har vært vanlig /nærmest automatikk i Norge å ta omsorgen for barn om foreldre har en PU-diagnose. Dette har vært omdiskutert, og andre land har funnet andre løsninger. Noen av disse har i tillegg vært feildiagnostisert, men ikke blitt kvitt "stempelet". Her kan det være unntak fra deg jeg skrev over. Ellers kan jeg også gå med på at det begås feil, men jeg har som sagt til gode å lese om det fra barnas perspektiv.

Konklusjon: høres ikke ut som du har noe å frykte. 

Anonymkode: 345e4...2ce

Jeg kjenner faktisk en person som sier han føler seg sviktet av barnevernet. Han er nå i begynnelsen av 30 årene, og har god kontakt med faren. De tok han og hans 3 yngre søsken vekk fra foreldrene da han var rundt 14 år, og han forstår ikke hvorfor. Og sier han har gått til sak. Tør ikke skrive mer i tilfelle han kan bli gjenkjent, men dette er en person jeg kjenner. Han er person med litt lavere IQ enn normalt, dette sier han er pga de traumene bv ga han. Lillebroren prøvde å ta livet sitt flere ganger, også etter ar bv tok han. Så jeg vet ikke... trist er det uansett 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...