Gå til innhold

Sakkyndigens intervju om barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg ville egentlig ikke poste noe slikt her pga det har vært nok tråd her om barnevernet. Jeg har overhodet ikke noe i mot barnevernet og vi trenger barnevern i Norge, men jeg er litt usikker på hva jeg skal tro eller hvordan jeg skal forholde meg til den informsjonen jeg har fått vite. Jeg er forvirret og litt bekymret for at dette kan kanskje skje meg? Vi er normal familie med hus, bil og god økonomi. Vi har ingen diagnoser og barnet vårt utvikler seg som det skal og trives i barnehagen. Vi pleier å ta barnet med på aktiviteter og sosialiseres med andre. Rett og slett en ganske så normal familie på 3. 

Jeg har (dessverre) sett et intervju med en sakkyndig psykolog Einar Salvesen. Det han forteller sjokkerer meg. Han påstår at barnevernet tar for mange barn fra foreldrene på tynne grunnlag, sakkyndige skriver uærlige rapporter fordi de vil ikke si seg i mot med barnevernet. «De tar barna på tynne grunnlag og retten godkjenner det» sier han. 

Jeg tenker. Hvorfor har personer som er ganske høyt oppe i systemet forteller alt dette dersom det ikke er sant? Jeg er fullstendig klar over at det finnes mange foreldre som aldri skulle hatt barn, slike ser jeg dessverre veldig ofte og tenker mitt. Men hva hvis dette gjelder også «normale» og uskyldige foreldre? Hvem som helst kan få en bekymringsmelding på seg den dag idag. Alt fra hevn fra ekser, naboer, andre uvenner eller rett og slett misforståelser. 

Jeg poster ikke dette intervjuet her med mindre noen vil se dette. Da kan jeg sende en link. Det er mange intervjuer med han på YouTube hvor han forteller disse «grusomheter» om norsk barnevern. Jeg er ordentlig bekymret. 

Anonymkode: 42397...cde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bv varierer veldig fra kommune til kommune... Helt normale oppegående mennesker kan miste barna sine ved bekymringsmelding fra «rett» person... 

Anonymkode: b8547...f00

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bv varierer veldig fra kommune til kommune... Helt normale oppegående mennesker kan miste barna sine ved bekymringsmelding fra «rett» person... 

Rett person? Hva mener du med det?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis meldingen er anonym? Og da mener jeg helt anonym? 

Skrevet

Det skal vel ærlig talt noe til å bare miste barna sine, ut ifra en persons melding til barnevernet? De har da prosedyre på dette. Barnevernet kommer ikke bare inn i hjemmet og tar barna sånn uten videre. 

Anonymkode: a35e0...cb1

Skrevet

Kort fortalt har vi hatt med barnevernet å jeg var livredd for å miste gutten min. De kun kom på ett hjemmebesøk å henla saken to månender senare. Fikk ett godt inntrykk av de som kom på hjemmebesøk,det var to oppegående personer som kun gikk inn i rommene vi innviterte de til. Ikke gikk de rundt å såg i kjøleskapet eller noe sånt heller. Nå er det over ett år siden jeg sist hørte fra de å er ikke lenger rett for barnevernet!

Anonymkode: af27a...97d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kort fortalt har vi hatt med barnevernet å jeg var livredd for å miste gutten min. De kun kom på ett hjemmebesøk å henla saken to månender senare. Fikk ett godt inntrykk av de som kom på hjemmebesøk,det var to oppegående personer som kun gikk inn i rommene vi innviterte de til. Ikke gikk de rundt å såg i kjøleskapet eller noe sånt heller. Nå er det over ett år siden jeg sist hørte fra de å er ikke lenger rett for barnevernet!

Kan jeg spørre hvem som har sendt bekymring på dere?

Skrevet

Jeg synes det er et langt større problem med alle de barna som ikke får hjelp og ikke får nok hjelp og ikke blir tatt ut av hjemmet der dette er nødvendig. Og hvor håpløs ansvarsfraskrivelse det er i etaten.

Hi, du har ikke noe å frykte. Det at du blir så redd for noe som kun hypotetisk og lite trolig vil skje dere, da er det på tide å søke hjelp for egen angst.

Anonymkode: 9b1d6...58d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er et langt større problem med alle de barna som ikke får hjelp og ikke får nok hjelp og ikke blir tatt ut av hjemmet der dette er nødvendig. Og hvor håpløs ansvarsfraskrivelse det er i etaten.

Hi, du har ikke noe å frykte. Det at du blir så redd for noe som kun hypotetisk og lite trolig vil skje dere, da er det på tide å søke hjelp for egen angst.

Anonymkode: 9b1d6...58d

Så du tror ikke at slike feil skjer i barnevernet? Slik som den sakkyndige påstår? Hvorfor uttaler han seg om det da? Han er jo en person som er ganske høyt i systemet

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvem som har sendt bekymring på dere?

Bhg sendte bekymringsmelding på far ettersom som han har ett voldsomt sinne og er veldig utolmodig med sønnen din. Jeg bor ikke sammen med han men siden jeg har småen mest så ville bv også se hvordan min omsorgsevne var. Jeg fikk faktisk mye skryt etter hjemmebesøket,så opplevde ikke at de leiter etter noe å ta meg på. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Dette stemmer jo selvsagt ikke. 

Anonymkode: 0ae2a...818

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Dette stemmer jo selvsagt ikke. 

Anonymkode: 0ae2a...818

Det er laget en brennpunkt dokumentar om dette. Anbefaller den. Det var sterkt å se på 😢

Anonymkode: a78ca...dde

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er laget en brennpunkt dokumentar om dette. Anbefaller den. Det var sterkt å se på 😢

Vil ikke se den. Da får jeg enda mer angst. Hva handler den om da? 

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor høyt profilerte personer sier dritt om bv

Skrevet

Jeg skal ta dette opp med legen min faktisk. Hva hun mener om dette her, om det er så gale som de fremstiller det i media eller om jeg bare kan slappe av. Mulig det skjer slike feil litt for ofte og med overlegg?

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil ikke se den. Da får jeg enda mer angst. Hva handler den om da? 

Den handler forsåvidt om fosterhjemsforeldre som opplevde at barnevernet kom og hentet barna da fosterforeldrene ikke «samarbeidet». I ett av tilfellene var tom fostermor sykepleier og hadde pleiet barnet siden h*n ble født/var veldig veldig liten. Om jeg ikke husker helt feil, var mor til dette barnet narkoman. Så barnet ble født med spesielle behov. Sykepleieren og familien fikk omsorg for barnet, og opplevde flere ganger at barnevernet ønsket at de gjorde ting på en måte som hun (fostermor og sykepleier) så barnet ikke hadde godt av. Hun tok med barnet til leger og fikk profesjonell grunnlag for sine påstander. Dette ble motstridt av barnevernet. Til slutt kom de og hentet fosterbarnet. Nå er det lenge siden jeg så dokumentaren, men jeg husker veldig godt at det var intervjuer med fler instanser her, fosterhjemmene, barnevernet og en tidligere ansatt i barnevernet som selv sa at hun nå ikke ville anbefalle noen å være fosterforeldre. Jeg anbefaller denne på det sterkeste. Den satt ting litt i perspektiv både posetivt og negativt.

Skrevet

Vi fikk en bekymringsmelding på oss pga problemer med en tenåring.

Må si at jeg er forundret og ikke så lite sjokkert over måten barnevernet opererer på. Har hatt tillit til dem før, men etter at jeg opplevde «mølla» deres på kroppen har mye av tilliten forsvunnet desverre. Nei, jeg tror ikke bv kommer inn i hjemmet til folk og tar barn uten videre, men noe er feil med systemet deres.

Når de oppretter undersøkelse går de gjennom alt og alle i familien med lupe. Den opprinnelige bekymringen ble raskt henlagt.

Men hun sosionomen fra bv....de konsentrerte seg etterhvert om det minste barnet vårt, som har utfordringer med noen sosiale settinger (trekker seg unna). Da rapporten deres ble klar, presterte hun å skrive at vi hadde manglende grensesetting. Dette baserte de bla på en kommentar fra meg om at vi ikke hadde stresset med leggetid når barnet var lite (1-1 1/2 år). Som bv tolket til at junior har fri leggetid nå når hn er 5. Opplevde han hun feiltolket det jeg sa for å få det til å passe inn i sitt narrativ.

I stedet for å spørre når noe er uklart, som jeg vet politiet gjør. Bv har jo myndighet til å gripe inn i livene til folk med tiltak som for mange kan oppleves som verre enn fex fengselsstraff...skummelt at de ikke kvalitetetssikrer bedre når de har sine «avhør»

I tillegg brukte hun trusler ( hvis dere ikke går med på frivillige hjelpetiltak åpner vi saken og gransker familien med lupe igjen om et halvt år)

Frivillig du liksom.

Nei, har et dårlig inntrykk desverre . Så kan tenke meg at mindre ressurssterke og verbale kan bli overkjørt.

Anonymkode: 60a04...40c

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den handler forsåvidt om fosterhjemsforeldre som opplevde at barnevernet kom og hentet barna da fosterforeldrene ikke «samarbeidet». I ett av tilfellene var tom fostermor sykepleier og hadde pleiet barnet siden h*n ble født/var veldig veldig liten. Om jeg ikke husker helt feil, var mor til dette barnet narkoman. Så barnet ble født med spesielle behov. Sykepleieren og familien fikk omsorg for barnet, og opplevde flere ganger at barnevernet ønsket at de gjorde ting på en måte som hun (fostermor og sykepleier) så barnet ikke hadde godt av. Hun tok med barnet til leger og fikk profesjonell grunnlag for sine påstander. Dette ble motstridt av barnevernet. Til slutt kom de og hentet fosterbarnet. Nå er det lenge siden jeg så dokumentaren, men jeg husker veldig godt at det var intervjuer med fler instanser her, fosterhjemmene, barnevernet og en tidligere ansatt i barnevernet som selv sa at hun nå ikke ville anbefalle noen å være fosterforeldre. Jeg anbefaller denne på det sterkeste. Den satt ting litt i perspektiv både posetivt og negativt.

Mulig det er endel hull i dette referatet, det er lenge siden jeg så den. Men den skal ligge på NRK sine nettsider.

Skrevet

Alle som er aktivt redd barnevernet avslører bare hvor nær grensa for omsorgsudegelige de er. Normale mennesker med normal samfunnsinnsikt går ikke rundt og er redd autoriteter og offentlige organer.

Anonymkode: f487f...713

Skrevet

Det er fremdeles ingen som har svart på hvorfor offentlige høyt profilerte mennesker går ut med skremmende info om barnevernets arbeid. 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle som er aktivt redd barnevernet avslører bare hvor nær grensa for omsorgsudegelige de er. Normale mennesker med normal samfunnsinnsikt går ikke rundt og er redd autoriteter og offentlige organer.

Hva tenker du om at offentlige organer og autoriteter slakter barnevernet? Er det ikke bekymringsfullt?

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er langt ifra redd for barnevernet. Men jeg må si jeg tenkte mitt etter brennpunkt..

man må ha lov til å stille spørsmålstegn ved ting uten å være en dårlig omsorgsperson. Se gjerne brennpunktepisoden. Om ikke annet så for å se hva jeg snakker om her.

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du om at offentlige organer og autoriteter slakter barnevernet? Er det ikke bekymringsfullt?

Nei, offentlige etater er jo perfekte. Ingen grunn til å være redde for de. Så klart ikke. Aldri.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, offentlige etater er jo perfekte. Ingen grunn til å være redde for de. Så klart ikke. Aldri.

Sorry, siterte feil innlegg. Skulle sitert #19 😊

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ta dette opp med legen min faktisk. Hva hun mener om dette her, om det er så gale som de fremstiller det i media eller om jeg bare kan slappe av. Mulig det skjer slike feil litt for ofte og med overlegg?

Med overlegg?? Hvor DUM går det an å bli? Har du fått med deg ressurskrisen i BV? Det DYRESTE tiltaket de kan gjøre er omsorgsovertakelse, og alle kommuner har "mappebarn". De møter unger som utsettes for vold, seksuelle overgrep, forsømmelse og omsorgssvikt, unger som lever i hjem med rus... De ansatte går med konstant dårlig samvittighet over de barna som må vente fordi ressursmangelen er så stor. De har en samkjørt klage til statsministeren gående nettopp nå. Og du tror de vil undersøke DEG? Uten grunn?

Det du flagger nå, er paranoia.

Anonymkode: b2ad1...3c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...