Gå til innhold

Jeg har skjønt at skigåing er en nasjonalhelligdom...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, sug lut skrev:

Det er da ikke noe man trenger å bruke tvang for å få til.

Å ikke det? Så alle barn vil lære å spille på et instrument og alle barn liker å høre på klassisk musikk? Tenåringer også? Ja vel...

Anonymkode: 562f7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å ikke det? Så alle barn vil lære å spille på et instrument og alle barn liker å høre på klassisk musikk? Tenåringer også? Ja vel...

Anonymkode: 562f7...838

Det er jo et spørsmål om hva de vokser opp med, det er jo du som legger lista for hva de lærer og hva de eksponeres for, jeg ser ikke problemet. Spiller du drit og bare drit får du skylde deg sjøl for deres uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes også forskning som viser at det å kunne spille på et instrument forbedrer intelligensen (man blir bl.a. bedre i matte). 

Kanskje det burde vært obligatorisk på skolen også? Ikke bare musikktime hvor man som oftest synger, men at man tvinger barn til å lære å spille piano/gitar etc.

Klassisk musikk er og bra for den mentale utvikling. Kanskje tvinge barn til å høre på klassisk musikk? 

Anonymkode: 562f7...838

Mine lærte ihvertfall både å spille gitar og blokkfløyte på skolen, og de hørte på klassisk musikk. Det ene utelukker ikke det andre.

Anonymkode: 1f081...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er dumt å ikke mestre normal skigåing når du bor i Norge. Akkurat som å sykle er det noe man forventer at alle kan. Hvis barna ikke behersker ski vil de oppleve å falle utenfor i en del sammenhenger. De vil måtte bli hjemme når vennegjengen drar på hyttetur og vil få dårlig karakter i den delen av gymfaget. Som voksne går de glipp av sosiale tilstelninger og de mister en utmerket måte å holde seg i form på på vinteren.

Anonymkode: badc4...4f0

Jeg mistet ski interesse og tur interesse når   Jeg ikke lenger kunne gå ut i klær som ikke er overdrysset med skrift.  Det er rett og slett for dyrt å gå en tur i marka.   Alt utstyr man trenger for å gå en tur i skogen en søndag  blir for mye å kjøpe inn. 

Defor benytter vi oss kun av skog og mark  på sommeren når vi ikke trenger å se idrettsutøvere Sponset av skilandslaget. 

Anonymkode: fd16f...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mistet ski interesse og tur interesse når   Jeg ikke lenger kunne gå ut i klær som ikke er overdrysset med skrift.  Det er rett og slett for dyrt å gå en tur i marka.   Alt utstyr man trenger for å gå en tur i skogen en søndag  blir for mye å kjøpe inn. 

Defor benytter vi oss kun av skog og mark  på sommeren når vi ikke trenger å se idrettsutøvere Sponset av skilandslaget. 

Anonymkode: fd16f...0d7

? Jeg er i marka hver dag, sommer og vinter, uten å ha skaffet meg utstyr siden nittitallet,  bortsett fra terrengsko, som slites ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mistet ski interesse og tur interesse når   Jeg ikke lenger kunne gå ut i klær som ikke er overdrysset med skrift.  Det er rett og slett for dyrt å gå en tur i marka.   Alt utstyr man trenger for å gå en tur i skogen en søndag  blir for mye å kjøpe inn. 

Defor benytter vi oss kun av skog og mark  på sommeren når vi ikke trenger å se idrettsutøvere Sponset av skilandslaget. 

Anonymkode: fd16f...0d7

Denne skjønte jeg ikke? Hvorfor er det en absolutt nødvendighet å ha klær med skrift (?) på? Man får da mer enn gode nok skiklær til under tusenlappen, så lenge man ikke skal på toppturer i storm og uvær? 

Og så er det andre regler på tur på ski enn på beina? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine lærte ihvertfall både å spille gitar og blokkfløyte på skolen, og de hørte på klassisk musikk. Det ene utelukker ikke det andre.

Anonymkode: 1f081...75d

Her lære de gitar og piano på ungdomskolen pluss blokkfløyte på barneskolen. De lærer det ikke godt, men får en liten innføring. 

De får undervisning om forskjellige sjangere og lærer litt noter. 

Mine barn liker også klassisk musikk. Det høres det ut som om mange av vennene deres gjør også.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mistet ski interesse og tur interesse når   Jeg ikke lenger kunne gå ut i klær som ikke er overdrysset med skrift.  Det er rett og slett for dyrt å gå en tur i marka.   Alt utstyr man trenger for å gå en tur i skogen en søndag  blir for mye å kjøpe inn. 

Defor benytter vi oss kun av skog og mark  på sommeren når vi ikke trenger å se idrettsutøvere Sponset av skilandslaget. 

Anonymkode: fd16f...0d7

Dette må være den dummeste unnskyldningen😥

Anonymkode: 1f081...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener faktisk reelt at skidager og skimas i min barndom ødela masse for meg. Jeg elsket å ake, stå på skøyter. Men mamma og pappa mente jeg måtte stå på ski. Til skidager på skolen fikk jeg nye ski, og jeg hatet det. Jeg ble dratt ut på ski hele tiden. Jeg var så glad den dagen mamma og pappa ble skilt, for mamma ga beng i ski. Endelig var terroren over. 

Som voksen har jeg blitt mer glad i ski, men jeg kommer aldri prakke på ungene mine ski. De kan stå på ski, har ski, men ingen her må ut å stå om de ikke vil. Vi aker, står på skøyter og slalåm. Ingen MÅ ha ski gitt.

Anonymkode: f6306...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes også forskning som viser at det å kunne spille på et instrument forbedrer intelligensen (man blir bl.a. bedre i matte). 

Kanskje det burde vært obligatorisk på skolen også? Ikke bare musikktime hvor man som oftest synger, men at man tvinger barn til å lære å spille piano/gitar etc.

Klassisk musikk er og bra for den mentale utvikling. Kanskje tvinge barn til å høre på klassisk musikk? 

Anonymkode: 562f7...838

Det blir enklere å lære seg motorikken som kreves for å spille et instrument hvis man ellers også er motorisk sterk ;)

Man trenger på ingen måte å tvinge barn til å høre på klassisk musikk. Men når man vet hvilke fordeler det kan ha å lytte til klassisk musikk så er det jo ingen grunn til å ikke introdusere barna for det. Når man f.eks. vet at noen typer klassisk musikk kan virke godt avslappende, så er det jo dumt å ikke la spedbarn og småbarn høre på klassisk musikk innimellom.

Jeg ser bare fordeler med at barn lærer seg å spille et instrument, mange har vel fremdeles blokkfløyter, og korps over hele landet trenger flere for å kunne fortsette å ha korps til 17. mai.

Det ene utelukker ikke det andre. Og det meste kan man få til uten tvang.

Men akkurat skigåing mener jeg er så fornuftig at det er noe oppegående foreldre ikke bør velge bort for sine barn.

Anonymkode: 0ca69...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva når de slutter i bhg og etterhvert skole? Aldri lært å være ute sammen med familien, fysisk aktivitet, frisk luft etc. Hva med helger og ferier? Dere er inne?

Anonymkode: 7a2d9...187

Så arti å se at du spør, til tross for andre poster jeg har postet her :) Men for ordens skyld så kan jeg godt skrive det igjen :) vi er mer ute enn inne i vår, sommer og hsttiden. Ungene driver med fotball og dans. Så de er nok dekket :)

Det som og er litt arti oppi det hele er at det finnes ca 5325534566378899 andre ting man kan gjøre i helger og ferier foruten å gå på ski 😃 Det syntes jeg er så flott :) Da har ungene mulighet til å ha det gøy samtidig som de er i aktivitet :) vi som familie klarer det å ha det gøy uten ski på beina :) 

Anonymkode: bd152...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd for øvrig :) hvem skulle tro at dette var så viktig for folk - hva andre velger å bruke eller ikke bruke sin egen eller barnas fritid på på vinteren 🧐

og hvor viktig det er for randomme folk på nettet hva andres randomme unger liker eller ikke liker, gjør eller ikke gjør når det er snø ute. Er det ikke morsomt? 😅

Anonymkode: bd152...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er det så forbanna ille at vi ikke er en familie med skientusiaster? 

Bor på Østlandet, og det er både hvitt og kaldt her, men vi er heller å finne på Rush eller på føttene framfor på ski. 

Resultatet er at ungene er litt keitete når de har skigym på skolen. 4. klassingen kom hjem og sa at læreren måtte ta henne med ut i skiløypene på ettermiddag/helg. Har også hørt lærere uttale at det er en skam at foreldre ikke lærer barna å bli glade i- og flinke på ski.

Kjenner jeg blir litt matt. Ikke har jeg ski. Har ikke hatt det siden barneskolen. Ungen har teater og fotball, og er ellers å finne på skøyter, gravende på snøhula eller i akebakken, så hun får utfolde seg i snøen.

Er dette virkelig svikt? 

Anonymkode: b7b62...8ea

Tull!! Vi er heller ikke en snifamilie. Har virkelig prøve, men de er ikke interessert. Er veldig mye i aktivitet ellers vi også, hvorfor MÅ vi stå på ski hvis ikke vi liker det?

Hva hvis barna er dårlige i fotball da, skal de også få beskjed om at de må øve seg litt på det i helgene? Eller hva som helst egentlig? Det er nok at de gjør så godt de kan i gymtimen!

Anonymkode: b6eb3...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull!! Vi er heller ikke en snifamilie. Har virkelig prøve, men de er ikke interessert. Er veldig mye i aktivitet ellers vi også, hvorfor MÅ vi stå på ski hvis ikke vi liker det?

Hva hvis barna er dårlige i fotball da, skal de også få beskjed om at de må øve seg litt på det i helgene? Eller hva som helst egentlig? Det er nok at de gjør så godt de kan i gymtimen!

Anonymkode: b6eb3...2db

Så lenge de er under 10 vil jeg si de bør øve litt på fotball, ja. På de fleste skoler er fotball en viktig arena for vennskap og det er et spill de vil møte på i ange sammenhenger.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det blir enklere å lære seg motorikken som kreves for å spille et instrument hvis man ellers også er motorisk sterk ;)

Helt unødvendig. Den muskulaturen man bruker til å spille instrumenter er fingre og finmotorikk. (Dette vet jeg, spiller selv piano, fløyte og til dels fiolin. Men går ikke på ski.)

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge de er under 10 vil jeg si de bør øve litt på fotball, ja. På de fleste skoler er fotball en viktig arena for vennskap og det er et spill de vil møte på i ange sammenhenger.

Anonymkode: badc4...4f0

OK. Min eldste er 20 og har aldri rørt en fotball. Han har møtt venner på alle mulige andre arenaer i stedet, og hvis de skulle leke noe ute i gata, var det stikkball/slåball.

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil.

Anonymkode: 0ca69...c97

Hvis du skal ha et nivå over fugledansen eller bare "vrikk til litt musikk", så er det nok dessverre vanskeligere, jo. Og jeg kan mange danseformer; de har ulike rytmiske mønstre og krever mye mer koordinasjon enn å stake seg fram i diagonalgang.

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Vi har hytter både ved vei og langt fra vei. Men vi drar uansett på hyttene for å gå på ski. Det gjør de store barna også, og deres venner - uansett hva de drikker og hvem de puler på kvelden. Det er da selvsagt ikke interessant å dra på tur med de som ikke kan ha ski på beina. 

Så rart, for oss er det interessant å være sammen med alle som er hyggelige, uansett om de går på ski eller lar det være. Det er andre kriterier for vennskap i vårt miljø, da.

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt liv ble kraftig forbedret da jeg skjønte at skidag kunne skulkes. Så fra 8. klasse var skidag min favorittdag, da slappet jeg av hjemme. Jeg kunne stått på ski om det stod om livet, men jeg virkelig virkelig avskyr det. Og Sug Lut; det er helt greit jeg ønsker på ingen måte å bli invitert på skihytte på noe som helst tidspunkt. Jeg vil heller trekke alle visdomstennene mine uten bedøvelse.

Til tross for min sterke avsky for planker på føttene lever jeg et godt liv som nordmann. Det hjelper å bo på Vestlandet. Mine barn lærer helt grunnleggende skiferdigheter når de er på besøk hos svigers. Jeg gidder aldri bruke tiden min på det. Kjører ikke 2 timer hver vei for å holde på med noe jeg misliker. Jeg føler meg ganske sikker når jeg sier at jeg aldri igjen kommer til å stå på ski. Den norske fjellheimen er langt hyggeligere til fots.

Anonymkode: c5932...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Rogaland og har ikke lært ungene å gå på ski. Det er ikke snø her, så da får det bare være. Gikk lite på ski i min barndom også, det har aldri plaget meg. 

Anonymkode: 7a274...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og Sug Lut; det er helt greit jeg ønsker på ingen måte å bli invitert på skihytte på noe som helst tidspunkt. Jeg vil heller trekke alle visdomstennene mine uten bedøvelse.

Har det egentlig sånn jeg også.

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har det egentlig sånn jeg også.

Anonymkode: 27a22...050

Da er det jo ikke rart at dere får barn som hater det også. 

Man høster som regel som man sår. 

Anonymkode: d6581...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da er det jo ikke rart at dere får barn som hater det også. 

Man høster som regel som man sår. 

Anonymkode: d6581...fea

Jeg ser hvor du vil. Beklager, men det biter nok ikke på ;) Ungene har en far som er aktiv på ski, tanter, onkler, besteforeldre.. de blir støtt tatt med ut, men de vil ikke. Så beklager smaken til meg og barna mine 🏳️

Anonymkode: bd152...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt hvordan diskusjonen rundt dette har tatt av. 

Ungene her har alltid vært utstyrt med ski. Eldste valgte å bruke ski til skolen i dag. Da de gikk i barnehagen, hadde de utstyret liggende i barnehagen, og det ble flittig brukt. Opp gjennom har alle valgt å ta med ski til skolen innimellom. En ting er ferdighetene de får i skolegården, en annen ting er i løypene. Det er der yngste sliter. 

Uansett... Jeg fratar ikke ungene muligheten til å stå på ski, jeg bare drar de ikke med i løypene. 

 

HI 

Anonymkode: b7b62...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at barna vil falle utenfor flere arenaer dersom de ikke mestrer ski, fotball, sykling m.m. 

Hva med å lære barna deres at alle er forskjellige? At det er helt greit. Og at de som ikke vil være sammen med dem fordi de ikke kan sykle, spille fotball eller stå på ski, antageligvis ikke heller er venner de ønsker å ha. Lær dem å bli selvstendige mennesker, som kan stå for dem de er. De vil klare seg utmerket godt likevel! ❤️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...