Gå til innhold

Jeg har skjønt at skigåing er en nasjonalhelligdom...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna trenger nødvendigvis ikke stå på ski om vinteren, men å bare sitte inne og ikke ta de med ut i det hele tatt er jo veldig merkelig!

Anonymkode: 8eca4...707

De er så og si ute hele dagen i barnehagen. Så det er ikke synd på de :)

Anonymkode: bd152...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skigåing står spessielt nevnt i læreplanen for 4 trinn og brukes også på høyere trinn. På linje med andre aktiviteter i kroppsøvingstimene kan det ikke velges bort fordi man ikke liker å gå på ski.

Anonymkode: badc4...4f0

Spesielt skrives med en s.

Det står i læreplanen at ski og skøyter brukes der det ligger til rette for det

Det er naturligvis helt greit om skolene ønsker å ha ski og skøyting som en del av undervisningen, men de kan ikke pålegge foreldrene å ta ansvar for dette.

I motsetning til sykling og svømming, så er det ikke nødvendig å kunne gå på ski i dagens samfunn. Foreldre og barn kan fint velge dette bort som en aktivitet og heller prioritere andre ting. 

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, uhhuhher skrev:

Gøy for barna og ungdommene å kunne kaste seg med når andre inviterer med på disse aktivitetene, som tross alt er vanlige og står sentralt i mye sosiale greier.

Hvilke sosiale greier har langrenn som sentral del...? 

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Merdee skrev:

Spesielt skrives med en s.

Det står i læreplanen at ski og skøyter brukes der det ligger til rette for det

Det er naturligvis helt greit om skolene ønsker å ha ski og skøyting som en del av undervisningen, men de kan ikke pålegge foreldrene å ta ansvar for dette.

I motsetning til sykling og svømming, så er det ikke nødvendig å kunne gå på ski i dagens samfunn. Foreldre og barn kan fint velge dette bort som en aktivitet og heller prioritere andre ting. 

I motsetning til sykkel? Forklar gjerne hvordan ski er forskjellig fra sykkel. 

Anonymkode: 8e77c...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste barn med normalt utviklet motorikk vil klare seg helt fint på ski. Driver de med annen form for aktivitet, og er vant til å bruke kroppen slik barn bør, er det i alle fall ikke noe problem. Teknikk lærer de som ønsker det gjennom lek eller skole. 

Anonymkode: 4e3e3...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke sosiale greier har langrenn som sentral del...? 

Anonymkode: 27a22...050

Jeg inviterer ikke med barn på hytta som ikke kan eller vil gå på ski. Mine store barn inviterer ikke på hyttetur folk som ikke er i stand til å være på hytte, dvs gå på ski.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg inviterer ikke med barn på hytta som ikke kan eller vil gå på ski. Mine store barn inviterer ikke på hyttetur folk som ikke er i stand til å være på hytte, dvs gå på ski.

Det sier jo mer om dere .. 

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier jo mer om dere .. 

Anonymkode: baaf8...3d4

Jeg inviterer heller ikke med noen som ikke kan gå på ski på hyttetur om vinteren. Uten å gå på ski kommer de seg ikke engang til hytta og de ble i tillegg kunne bære bagasjen sin mens de går på ski, ellers må jeg bære den i tillegg til mitt eget, mat osv. I tillegg går vi alltid på skiturer mens vi er der og jeg orker ikke å ta hensyn til andres barn som ikke kan. Da tar vi heller med noen andre som liker å gå på ski,  så kan de andre være hjemme å gå på brøytede veier. 

Anonymkode: cbf20...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg inviterer ikke med barn på hytta som ikke kan eller vil gå på ski. Mine store barn inviterer ikke på hyttetur folk som ikke er i stand til å være på hytte, dvs gå på ski.

Hvis dere selv har tenkt å stå mye på ski der, så er det naturlig at dere inviterer med noen som i det minste har lyst til å prøve.

Men hyttetur må ikke nødvendigvis bety fjellet eller snø. Jeg vokste opp med å være mye på hyttetur, både med familie og senere egne venner. Skigåing var aldri en del av det vi gjorde der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg HI. I barnehagen har de egen ski-uke 😲 Man føler et skikkelig ski press og at vi MÅ kjøpe ski til ungen. Han liker ikke ski og vil heller ikke prøve men føler nesten at jeg må tvinge han til å like ski. Selv hater jeg og min mann ski!!! Ale derimot er gøy og noe vi gjør ofte.

Nei- man MÅ ikke ha ski /gå på ski bare fordi man bor i Norge!!

Anonymkode: 562f7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg inviterer heller ikke med noen som ikke kan gå på ski på hyttetur om vinteren. Uten å gå på ski kommer de seg ikke engang til hytta og de ble i tillegg kunne bære bagasjen sin mens de går på ski, ellers må jeg bære den i tillegg til mitt eget, mat osv. I tillegg går vi alltid på skiturer mens vi er der og jeg orker ikke å ta hensyn til andres barn som ikke kan. Da tar vi heller med noen andre som liker å gå på ski,  så kan de andre være hjemme å gå på brøytede veier. 

Anonymkode: cbf20...ba5

Skikkelig innkluderende og omsorgsfull du...

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her henviser de foreldre som ikke har ski til barna til utlånssentralen eller å låne av familie eller venner. Det er foreldrenes oppgave å holde barna med klær og nødvendig utstyr til gymtimer. Det gjelder både joggesko, skøyter, ski, badedrakt, sykkel osv.

Anonymkode: badc4...4f0

Nei, verken ski eller skøyter eller noe skolen kan pålegge foreldre å kjøpe inn, og ikke alle kommuner har utlån av utstyr.

Deler av vest- og sørlandet har ikke engang alltid snø i løpet av vinteren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skikkelig innkluderende og omsorgsfull du...

Anonymkode: baaf8...3d4

Hvis det er umulig å komme seg inn til hytta uten ski på bena, så er det forståelig. Da kan man heller finne på andre ting med akkurat disse vennene. Hadde ikke orket å bære noen jeg heller.

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga feilstillinger i beina kan jeg ikke gå på ski, det fører til store smerter som sitter lenge, så her er det ingen interesse for ski. Derimot er det titt og ofte på trugeturer. Mer behagelig, og kan få med meg mer når vi går til hytta. Og er vi med folk som liker å gå tur tar de gjerne omveien til et sted som tar 2-4 timer, mens jeg tar strake vegen (eller bare lager meg en ny en) rett til området som tar rundt 1-1 1/2 time.

Nå er uansett interessen størst for nedoverski, og ikke bortover ski. Skidagen her har ikke langrenn som ett alternativ engang, de er i bakken og det er enten slalom, snowboard eller aking som er alternativene.

Anonymkode: fcb0a...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I motsetning til sykkel? Forklar gjerne hvordan ski er forskjellig fra sykkel. 

Anonymkode: 8e77c...f7a

Tenker ikke at sykkel nødvendigvis er et must heller, men det er av mye større betydning.

Det ikke lengre slik at barn eller voksne må gå langt på ski for å komme til skole eller jobb, slik det var mange steder i gamle dager. I dag er ski en fritidsaktivitet/ kos, mens sykkel i utstrakt grad fremdeles brukes som et transportmiddel både i byer og bygd, særlig av barn og unge. 

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Jeg inviterer ikke med barn på hytta som ikke kan eller vil gå på ski. Mine store barn inviterer ikke på hyttetur folk som ikke er i stand til å være på hytte, dvs gå på ski.

Spesielt 😄 😄 

Anonymkode: cfc55...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Merdee skrev:

Hvis det er umulig å komme seg inn til hytta uten ski på bena, så er det forståelig. Da kan man heller finne på andre ting med akkurat disse vennene. Hadde ikke orket å bære noen jeg heller.

Nei uff du hadde jo risikert å bli sliten fordi barnet vil ha med bestevennen som ikke liker å stå på ski,å det er det jo  selvfølgelig ikke verdt. I din verden er jo alltid MEG,MEG,MEG i førsterekke..

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski kan man få eller kjøpe billig på finn.

Jeg er ikke særlig glad i å gå på ski, og jeg er ikke flink til det. Likevel har jeg da skiutstyr, og vi tar med ungene ut på skitur om vinteren. Turene våre er verken særlig lange eller strabasiøse, hovedmålet er at det skal være fint for alle å være med. Barna bør mestre de fysiske tingene som det tas for gitt at man kan når man er voksen. Å gå noen kilometer på ski i lett terreng faller innunder dette, og er noe man bør lære ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei uff du hadde jo risikert å bli sliten fordi barnet vil ha med bestevennen som ikke liker å stå på ski,å det er det jo  selvfølgelig ikke verdt. I din verden er jo alltid MEG,MEG,MEG i førsterekke..

Anonymkode: baaf8...3d4

Og du ville ha BÅRET et tiårs barn til hytta fordi ungen ikke VIL stå på ski.

Jepp - jeg tror deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gale damen skrev:

Ski kan man få eller kjøpe billig på finn.

Jeg er ikke særlig glad i å gå på ski, og jeg er ikke flink til det. Likevel har jeg da skiutstyr, og vi tar med ungene ut på skitur om vinteren. Turene våre er verken særlig lange eller strabasiøse, hovedmålet er at det skal være fint for alle å være med. Barna bør mestre de fysiske tingene som det tas for gitt at man kan når man er voksen. Å gå noen kilometer på ski i lett terreng faller innunder dette, og er noe man bør lære ungene.

Poenget er at skolen skal være gratis så da er jeg heller ikke intressert i å kjøpe ski brukt når sønnen min foretrekker akebrett. Da kommer ikke jeg til å bruke en krone på å kjøpe ski for å gjøre skolen fornøyd.

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gale damen skrev:

Og du ville ha BÅRET et tiårs barn til hytta fordi ungen ikke VIL stå på ski.

Jepp - jeg tror deg.

Gå klarer han nok helt fint selv,men skulle da bare mangle at de voksne hjelper med bagasjen til gjesten som er med!

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gå klarer han nok helt fint selv,men skulle da bare mangle at de voksne hjelper med bagasjen til gjesten som er med!

Anonymkode: baaf8...3d4

Det ble vel nevnt noe om at det ikke var mulig å gå frem til hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gå klarer han nok helt fint selv,men skulle da bare mangle at de voksne hjelper med bagasjen til gjesten som er med!

Anonymkode: baaf8...3d4

Nei, det skulle ikke bare mangle. Med mindre barnet er evneveikt må det da klare sin egen bagasje! Selv fireåringen bærer sin egen sekk på tur og triller sin egen koffert på togstasjonen. 

Anonymkode: 8e77c...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gå klarer han nok helt fint selv,men skulle da bare mangle at de voksne hjelper med bagasjen til gjesten som er med!

Anonymkode: baaf8...3d4

 Mine egne barn har båret en sekk i sin størrelse med mest mulig av sine ting fra de var ca 4 år, så det er helt uaktuelt å ha med noen som ikke kan gå på ski de få helgene vi er på hytta om vinteren. Vi reiser nå dit nettopp for å gå og leke på ski.  Om det ikke er inkluderende av meg, er det helt greit, men det er jo foreldrene til barnet som ikke blitt invitert som har lagt opp til det. 

Anonymkode: cbf20...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...