Anonym bruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Jeg har en baby jente og en vennine sier jeg burde ta hull i ørene hennes før hun blir 3 år. Jeg har personlig lyst å vente til hun kan snakke så jeg og hun kan ta sammen hvor jeg tar først så hun får sett hva det går utpå... Dette mener hun er kjempe tullete og mye verre mot barnet. Har noen tatt hull i ørene på barna før 3 år alderen ? Eller er det bedre vente til barnet kan velge selv ? Anonymkode: e5fb1...104
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #2 Skrevet 7. februar 2019 Ikke ta det på baby! Plutselig løsner det, og de kan svelges! Hvorfor ikke vente til hun sier selv at hun vil ha det? Anonymkode: f0b5a...2ed
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #3 Skrevet 7. februar 2019 Det ser utrolig dumt ut med babyer som har hull i øret, småjenter og Anonymkode: 0ff72...d51
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #4 Skrevet 7. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det ser utrolig dumt ut med babyer som har hull i øret, småjenter og Anonymkode: 0ff72...d51 Gutter og for den saks skyld Anonymkode: 0ff72...d51
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #5 Skrevet 7. februar 2019 Hvorfor skal du det? Ørene er ikke ferdigutviklet før hun er 12 år, og det er større fare for infeksjoner og allergi når hun er så liten. Burde gjøres av Piercing studio når hun er gammel nok.. Anonymkode: 48265...6aa
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #6 Skrevet 7. februar 2019 Hadde aldri tillatt mitt barn å gjøre dette før 16 års alder. Anonymkode: 354cb...8cc
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #7 Skrevet 7. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke ta det på baby! Plutselig løsner det, og de kan svelges! Hvorfor ikke vente til hun sier selv at hun vil ha det? Anonymkode: f0b5a...2ed Det er jo det som er et av alternativene.. HI Anonymkode: e5fb1...104
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #8 Skrevet 7. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal du det? Ørene er ikke ferdigutviklet før hun er 12 år, og det er større fare for infeksjoner og allergi når hun er så liten. Burde gjøres av Piercing studio når hun er gammel nok.. Anonymkode: 48265...6aa Ørene er ikke ferdig utviklet før man er 18 ca. Men jeg venter nå heller til hun selv vil det uten at jeg foreslår det til henne. HI Anonymkode: e5fb1...104
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #9 Skrevet 7. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde aldri tillatt mitt barn å gjøre dette før 16 års alder. Anonymkode: 354cb...8cc Når ungen er 16 bestemmer jo ikke du over den lenger.. HI Anonymkode: e5fb1...104
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #10 Skrevet 7. februar 2019 Uff, hva slags miljø eller kultur tilhører din venninne? Babyen kan få alvorlige infeksjoner eller allergi. Det finnes ingen som helst grunn til å lage hull i en frisk baby. Anonymkode: 606ae...e3f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #11 Skrevet 7. februar 2019 Hvorfor tenker venninnen at det er bedre å ta hull tidlig? Tror hun ikke at det er like vondt for en treåring som for en tolvåring? Jeg hadde aldri tatt hull i kroppen på et så lite barn. Det er vondt, det skal renses ofte og det er ubehagelig når man skal sove og ikke minst er det totalt unødvendig og tåpelig. Blås i venninnen din og stol på din egen dømmekraft. Anonymkode: 316f5...70d
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #12 Skrevet 7. februar 2019 "alle" gjorde dette før i tiden, og det har da gått fint med de jeg vet om, inkl meg selv. Men her fikk ikke ungen hull før hun var gammel nok (6 års grense i frisørsalong) og spurte om det selv. Anonymkode: 01d40...086
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #13 Skrevet 7. februar 2019 Folk får gjøre som de vil, det går nok stort sett bra uansett. Personlig ville jeg ikke ta hull i ørene på mine da de var små fordi jeg ikke ønsket å utsette dem for noen unødvendig stikking de ikke forsto vitsen med, smerter eller infeksjonsfare da de var så små. Fra cirka 3 år har jeg sagt til dem at de kan få øredobber når de ønsker, men ingen av dem har villet ha. Eldste er snart 12 og jeg tror ikke hun kommer til å ville ha øredobber noen gang, hun er ikke den typen. Anonymkode: 5fed1...523
amandine Skrevet 7. februar 2019 #14 Skrevet 7. februar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ørene er ikke ferdig utviklet før man er 18 ca. Men jeg venter nå heller til hun selv vil det uten at jeg foreslår det til henne. HI Anonymkode: e5fb1...104 Til hun selv vil det, når er det? Du skrev at du ville vente til hun kunne snakke, når hun er to? Tre? Fire? Da synes du hun er stor nok til å ta slike avgjørelser om egen helse og utseende? Får håpe for din del at hun ikke tenker hun vil tatoveres også, og ha ring i navlen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #15 Skrevet 7. februar 2019 Nei og håper ingen steder vil ta på så små barn heler.De fleste seriøse plasser har 6-7 års grense heldigvis Anonymkode: a2c7b...be7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #16 Skrevet 7. februar 2019 Trodde ingen tok hull i ørene på så små barn nå lenger. Jeg synes det er helt «hoill i haue» som de sier der jeg kommer fra! Hvorfor utsette et lite barn for unødvendig smerte, infeksjonsfare og fare for at øredobben kan svelges eller settes fast i ting?! Anonymkode: 30f29...13f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #17 Skrevet 7. februar 2019 Hvor gamle er du og venninnen din?? Og hvilket miljø kommer dere fra? Ingen tar hull i øret på et så lite barn lenger her i Norge. Og godt er det. Hva skal en baby eller småbarn med hull i ørene. Anonymkode: 9f364...1a4
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #18 Skrevet 7. februar 2019 Man venter selvsagt til barnet er stort nok til å både velge selv og forstå hva det innebærer. Vi eier ikke våre barn selv vi er foreldre. Deres kropp. Deres valg. Selvfølgelig må vi som foreldre noen ganger bestemme likevel, men ikke i slike tilfeller. Anonymkode: 921d4...ce4
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #19 Skrevet 7. februar 2019 Ikke hør på venninnen din. Selvfølgelig tar man inne hull i ørene på små babyer. Anonymkode: db904...262
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #20 Skrevet 7. februar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ikke hør på venninnen din. Selvfølgelig tar man inne hull i ørene på små babyer. Anonymkode: db904...262 *ikke Anonymkode: db904...262
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #21 Skrevet 7. februar 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gamle er du og venninnen din?? Og hvilket miljø kommer dere fra? Ingen tar hull i øret på et så lite barn lenger her i Norge. Og godt er det. Hva skal en baby eller småbarn med hull i ørene. Anonymkode: 9f364...1a4 Er fullt mulig å finne noen som tar hull i ørene på babyer. I mange kulturer er det helt vanlig (jeg sier ikke dermed at det er greit). Frisører som kommer fra samme kultur, ser ikke problemet med det. Jeg jobber med småbarn og 95% av jentene (mitt overslag av de jeg har møtt) har hull i ørene før de er ett år. Anonymkode: 21f29...0ff
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #22 Skrevet 7. februar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er fullt mulig å finne noen som tar hull i ørene på babyer. I mange kulturer er det helt vanlig (jeg sier ikke dermed at det er greit). Frisører som kommer fra samme kultur, ser ikke problemet med det. Jeg jobber med småbarn og 95% av jentene (mitt overslag av de jeg har møtt) har hull i ørene før de er ett år. Anonymkode: 21f29...0ff Regner med at de fleste barna du har møtt er fra de kulturene da? Jeg har jobbet med de minste i 10 år, og har opplevd et fåtall ganger at så små har fått hull i ørene Anonymkode: 0ff72...d51
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #23 Skrevet 7. februar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er fullt mulig å finne noen som tar hull i ørene på babyer. I mange kulturer er det helt vanlig (jeg sier ikke dermed at det er greit). Frisører som kommer fra samme kultur, ser ikke problemet med det. Jeg jobber med småbarn og 95% av jentene (mitt overslag av de jeg har møtt) har hull i ørene før de er ett år. Anonymkode: 21f29...0ff Var jo nettopp det jeg mente. I norsk kultur er ikke dette vanlig. Og takk og lov for det. Anonymkode: 9f364...1a4
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 7. februar 2019 #24 Skrevet 7. februar 2019 Vet mange gjør det. Og det får være opp til hver og en det. Men personlig ville jeg ikke gjort det. Akkurat som jeg mener bilder av barn ikke har noe på foreldrenes konto på sosiale medier og gjøre. Vi eier ikke barna våre. De eier sin egen kropp og identitet og bør ha bestemmelsesrett over den. Hull i ørene hos oss er et nei-nei til de forstår hva dette innebærer og tar valget selv. Akkurat som eksponering på nett. Dette er et valg som er deres. Ikke foreldrenes.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2019 #25 Skrevet 7. februar 2019 Er det du eller venninna di som bestemmer over DIN datter? Det er du, så bare ignorer det hun sier. Anonymkode: 75be3...9da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå