Gå til innhold

overvektig lærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bestemt på å bli lærer, og begynte på vgs for å ta opp matte. Læreren jeg fikk i fjor er STERKT, ALVORLIG overvektig. DA MENER JEG STERKT. Sikkert to hundre og femti kilo, noe han også var lagt inn på sykehus for fra august - februar. Altså, han var borte halve året. Og når han først var der luktet han så sterkt at veldig få klarte å møte til timen. Det var helt jævlig. Veldig få klarte å få gode karakterer, og på slutten av året når han ga meg en karakter for dårlig til å begynne på lærerstudiet, enda han VET jeg vil bli lærer så presterer han å si :

"Ikke alle er skapt til å være lærere...." KJENNER JEG KOKER. Og før dere angriper meg : dette er på ingen måte noe jeg skriver for å hakke på han fordi han er overvektig, jeg er ikke det du kan kalle "tynn" selv, men jeg tenker at når du er 250 kilo så har du faktisk et ANSVAR. Han klarte ikke reise seg for å gå rundt å hjelpe elevene, vi måtte komme fram, noe jeg med angst fikser dårlig.... Råd? Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: ae36a...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har angst for å gå fram for å få hjelp, hvordan vil du da klare å komme deg gjennom lærerstudie... Ikke minst det å være lærer? 

Anonymkode: a7aa1...e9a

Skrevet

Så det at du ikke kunne gå frem pga angst er viktigere enn at han ikke kunne gå rundt pga vekt? Hvordan skal du kunne bli lærer og møte elever og foreldre, hvis du ikke tør å gå frem til lærer under studiet?

Anonymkode: c4815...e11

Skrevet

Jeg ville tatt daget som privatist. 

Anonymkode: aa7d1...61f

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig få klarte å få gode karakterer, og på slutten av året når han ga meg en karakter for dårlig til å begynne på lærerstudiet, enda han VET jeg vil bli lærer så presterer han å si :

"Ikke alle er skapt til å være lærere...." KJENNER JEG KOKER.

Du har oppnådd en for dårlig karakter. Ikke lærerens feil, uansett hvor tjukk han måtte være eller hvor vondt han lukter.

Han har til og med rett, ikke alle er skapt til å være lærere.

Ei heller burde han gi deg høyere karakterer fordi du vil inn på en skole der du ellers ikke har karakterer til å komme inn på.
Hvis du vil ha råd (og det vil du vel neppe) så tar du faget om igjen, legger ned tilstrekkelig arbeid og oppnår karakteren du trenger. Uten å sutre over læreren som er teit/vrang/tykk/høy/lav/røyker etc.

Skrevet

Du tenker altså at du burde få en bedre karakter enn fortjent fordi han vet du vil bli lærer?

Kjenner jeg ikke føler skoleverket vil lide uten deg, gitt...

Anonymkode: 615cb...1d3

Skrevet

Dette må være tull. Hvis denne læreren var borte halve skoleåret og det ikke ble satt inn vikar må du vel kunne få tilbake skolepengene. 

Anonymkode: 37f6f...4e2

Skrevet

Karakterer gis etter kriterier. Du får ikke en god karakter fordi du skal studere pedagogikk. Jobber som lærer selv, og hvis du skal bli det og vet du hvorfor du fikk karakteren du fikk.

Anonymkode: d4609...05d

Skrevet

Artig overskrift på innlegget ditt... 

Anonymkode: d56c4...e57

Skrevet

Ikke gi opp, sier jeg. Det kan være fristende med en syndebukk, og noen ganger kan du og ha det med rette. Det er godt mulig du ville fått en mye høyere karakter om du hadde hatt en fantastisk lærer, en sånn karismatisk, engasjerende lærer som lever for faget sitt, elsker å undervise og som ikke minst er helt fabelaktige i å formidle det. Men en sånn lærer fikk ikke du denne gangen. Livet suger noen ganger. Ganske enkelt. Noen ganger blir man løftet opp på fjellet man vil opp på, andre ganger må man kjempe seg opp forbi folk som prøver å dytte en ned. Det er da man må ta valget om man vil bade i selvmedlidenhet og bitterhet, eller om man vil kjempe seg opp på den fjelltoppen. Badingen er definitivt mer behagelig, men etter min erfaring blir man et lykkeligere menneske av å kjempe. 

Masse lykke til om du velger å kjempe deg til toppen😊

Skrevet

Som lærer må du forholde deg til barn som både er feite og lukter vondt.

Du fikk ikke god nok karakter, sier du???

Synd! Enten jobbet du ikke hardt nok, eller så er du ikke smart nok ..... eller begge deler.

Vær voksen, ta ansvar. Om læreren er feit, stygg eller lukter vondt har ingen betydning. Dessuten kan læreren være kjempedyktig, selvom elevene ikke får toppkarakter. Kanskje har han klart å løfte en gjeng under middels flinke elever opp til å få helt middels gode karakterer?

Det er ingen sak å få elever som ligger på karakter 5 opp på karakter 6. Å få elever som ligget på karakter 1 og 2 opp på en 3’er er en bragd.

Anonymkode: 8fb7d...fe3

Skrevet

Og DU skal bli lærer? Gud hjelpe oss alle.

Skrevet

Jeg håper du ble uteksaminert fra vgs forfjor, fordi det eneste som kan unnskylde din oppførsel er ung alder..

Anonymkode: 68a59...07a

Skrevet

Etter å ha lest dette er jeg litt glad for at du ikke får god nok karakter. Jeg jobber som  lærer i VGS selv, og holdningen du legger fram passer dårlig med yrket, for ikke å snakke om angsten. Som lærer må du som et minimum kunne reise deg opp foran andre, hvordan i all verden ser du for deg å gjennomføre jobben som lærer dersom du er så engstelig for noe så enkelt?

Anonymkode: 9bc11...07d

Skrevet

Hvis du har sånn angst for å reise deg opp og gå fram til læreren, hvordan har du tenkt at du skal greie å stå foran en hel klasse i et klasserom? Eller foran alle foreldrene på et foreldremøte??

Anonymkode: d3af8...809

Skrevet

Jeg synes ikke det er bare Hi som fortjener tyn her. Ja, hun burde jobbet mer med matematikken for å få bedre karakter. Og ja, hun burde gjerne taklet bedre det å gå frem foran alle. Men når det gjelder det siste så er det fullt mulig for henne å jobbe med restene av en angst på studiet. Det er dessuten forskjell på å skulle ha ansvaret selv i en forsamling og det å stå foran medstudenter og blottlegge det man ikke får til.

Men, det er også klart at det er langt fra optimalt at en lærer er borte halve året fra undervisning. Det gjør at man risikerer at pensum ikke nødvendigvis følges av vikar, man risikerer at vikar ikke er faglærer. Og en person som er så dårlig form at den ikke greier å utføre jobben sin på en normal måte, den bør gjerne gjøre noe annet inntil den kommer i god nok form til å gjøre en god nok jobb. Når man jobber med mennesker så må man også kunne forvente et minste minimum av personlig hygiene. Når vedkommende lukter så ille at mange ikke en gang greier å være i samme rom (noe Hi tross alt har greid), da kan vedkommende rett og slett ikke ha jobben som lærer.

Hi, jeg synes du skal ta selvkritikk når det kommer til din egen studieinnsats. Der har du helt sikkert en del å gå på. Du ønsker å bli lærer, ta dette som en læring på å fortsette å jobbe mot det målet du ønsker å nå.

I tillegg synes jeg du bør ta opp med skoleledelsen at læreren lukter så ille at mange uteblir fra undervisningen (for da er det ille, og dessverre er det noen som lukter så ille, og de blir gjerne immune mot egen lukt og er ikke klar over problemet selv), og at det også går utover læringen at læreren overhodet ikke er mobil. Spesielt gjelder dette om læreren ikke greier å f.eks. skrive på tavlen, vise eksempler og utregninger osv. Om læreren sitter og leser opp fra en lærebok er det ikke godt nok.

Jeg har selv vært borti en lærer som konsekvent kun satt og leste ordrett fra bøkene. Det var møteplikt og det var ingenting å hente ved klaging ved den utdanningen. Jeg bestemte meg for at en dårlig lærer ikke skulle få ødelegge for meg, så jeg snudde det til ekstra motivasjon for å lære enda mer selv. Jeg lot det gå sport i det, var alltid forberedt slik at jeg kunne spørre relevante spørsmål (selv om det ikke ble tatt godt imot, for lærer kunne knapt det som stod i bøkene selv), og jeg kjøpte meg også videregående bøker i faget for å heve meg selv enda et hakk. Det var hardt arbeid og ofte veldig frustrerende, men det ga meg også stor mestringsfølelse og mye kunnskap.

Ta opp det at læreren ikke egner seg til å undervise slik helsesituasjonen er, og ta også opp problemet med at så mange uteblir fra undervisningen pga. så sterk lukt fra lærer. Det er reelle problemer, og det er også noe som er i lærerens interesse å bli oppmerksom på. Men det er viktig at du/klassen tar det opp på en respektfull måte med skoleledelsen, vis at dere har forståelse for problemene med å være så stor, men også at det er bekymringsfullt at en person som skal representere lukter så ille at så mange unngår personen. Om læreren egentlig er en god lærer, formidle det også, men få frem det at han kanskje trenger å endre noe om han skal fortsette å formidle kunnskap.

Anonymkode: 90be2...9c8

Skrevet
5 timer siden, Mamaraptor skrev:

Ikke gi opp, sier jeg. Det kan være fristende med en syndebukk, og noen ganger kan du og ha det med rette. Det er godt mulig du ville fått en mye høyere karakter om du hadde hatt en fantastisk lærer, en sånn karismatisk, engasjerende lærer som lever for faget sitt, elsker å undervise og som ikke minst er helt fabelaktige i å formidle det. Men en sånn lærer fikk ikke du denne gangen. Livet suger noen ganger. Ganske enkelt. Noen ganger blir man løftet opp på fjellet man vil opp på, andre ganger må man kjempe seg opp forbi folk som prøver å dytte en ned. Det er da man må ta valget om man vil bade i selvmedlidenhet og bitterhet, eller om man vil kjempe seg opp på den fjelltoppen. Badingen er definitivt mer behagelig, men etter min erfaring blir man et lykkeligere menneske av å kjempe. 

Masse lykke til om du velger å kjempe deg til toppen😊

Dette.

Hvis dere ikke fikk tilstrekkelig med undervisning til å dekke pensum, derimot, kan du klage.

Anonymkode: e1284...e19

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessuten forskjell på å skulle ha ansvaret selv i en forsamling og det å stå foran medstudenter og blottlegge det man ikke får til.

Kan ikke heeeeeelt se at det er noe lettere å ha ansvar enn å bare motta hjelp, altså...

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke heeeeeelt se at det er noe lettere å ha ansvar enn å bare motta hjelp, altså...

Noen situasjoner kan føles verre enn andre. Snakker av erfaring selv, der jeg slet med det under studiet selv, men utviklet meg underveis og spesielt etterpå slik at jeg i dag liker å stå foran en forsamling, liker å undervise og får veldig gode tilbakemeldinger på undervisning (jeg har et helt annet profesjonsyrke, men underviser innimellom i faget og holder kurs).

Anonymkode: 90be2...9c8

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tenker altså at du burde få en bedre karakter enn fortjent fordi han vet du vil bli lærer?

Kjenner jeg ikke føler skoleverket vil lide uten deg, gitt...

Anonymkode: 615cb...1d3

Oppfatter kommentaren som at hun mest reagerer på at dette kom fra akkurat ham, siden han ikke selv fremsto som egnet på alle måter. 

Anonymkode: 2b835...4b2

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er to svært ulike ting. 

Anonymkode: 2b835...4b2

Skrevet
14 timer siden, sug lut skrev:

Og DU skal bli lærer? Gud hjelpe oss alle.

Gått over til Gud nå....? Hva skjedde med Jesus i enga?🙄

Skrevet

Det er lov å reagere på lukt. Ekstremt sterk odør fra voksne kan være uutholdelig. 

At han er stor må du likevel leve med. Ingen har dødd av å måtte gå fram til kateteret, og de andre i klassen hører deg ikke noe bedre der enn ved pulten din. Uansett er det ingen skam å ikke få til alt. Det er helt greit å trenge hjelp (mye eller lite). Så det bør ikke være flaut i utgangspunktet.

Anonymkode: 7668e...677

Skrevet
4 timer siden, Pæddan skrev:

Gått over til Gud nå....? Hva skjedde med Jesus i enga?🙄

Han fryser på tissen og har gått i streik.

Skrevet

Hvis han var borte halve året hadde dere vel en annen lærer den tiden han var borte? Da kan du jo ikke skylde på læreren som var borte for at du ikke fikk karakteren du ville? Og de kan selvfølgelig ikke gi karakter utifra hva du har lyst til å bli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...