Gå til innhold

Heiv sambo ut av soverommet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom for å legge meg for 15 min siden, og da lå han å leste på kindlen. Han hadde veldig sterkt lys så spurte om han ikke kunne skru det ned. Nei det måtte jeg nok bare leve med, klarte jeg å sovne til tven så kunne jeg fint sovne til lesinga hans. Ble irritert å sa hva jeg greier å ikke er da opp til meg, og at du ikke sier fra at tven plager deg er da ditt problem. Skrur den jo av om du spør. Nei sånn var ikke den karen, han finner seg i så mye dritt at jeg måtte bare bite det i meg at han ville lese. Endte opp med at han sa vil du at jeg skal gå på sofaen og jeg sa ja kan du værr så vennlig for jeg orker ikke ha deg her når du holder på sånn. Så da hiver han på seg klærne mens han kjefter meg huden full for en dårlig kjæreste jeg er mens jeg ber han å være så vennlig å bare komme seg ut. Burde han bare ha skrudd ned lyset, eller burde jeg holdt kjeft å ikke fått sove?

Anonymkode: 75ab2...41e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere burde ha kommunisert med hverandre på en mer behersket og saklig måte. 

Det er en dårlig strategi for samlivet å fyre seg opp og skjelle ut hverandre. Dere trenger at iallfall én av dere utviser selvkontroll, og klarer å dra samtalen ned på et nivå der dere kan oppnå en eller annen form for enighet. Og det uten å ty til personangrep og overreaksjon.

Mitt råd, ta det første skritt til forsoning. Meningsløst å bruke masse tid på være uvenner.

Anonymkode: 4543d...5b4

Skrevet

Det er fornuftig det du sier. Men hvordan skal du kommunisere med noen som angriper deg så fort du prøver å ha en voksen samtale med dem om noe? Sist var det at jeg ba han vaske hendene før han lagde mat siden han kom ut fra badet uten å ha gjort det. Responsen da var at han var da voksen nok til selv å avgjøre om han trengte å vaske seg etter å ha snørret nesa i vasken. Når jeg da påpekte at det tar deg jo bare 30 sekunder å gjøre det likevel for hygienens skyld, så fikk jeg samme skyllebytta. Jeg måtte faen ikke fortelle han hvordan han skal gjøre ting osv osv. Endte med at jeg ble så forbanna at jeg tok antibacen og spruta en dasj på ene hånda hans. Sur ble han, men ren også! Han tåler ikke at jeg konfronterer han om ting, han tror visst at det å ikke si noe når noe plager deg er veien å gå i et forhold. Jeg er der at ja, noen ting ser du mellom henda på men det må da gå an å ta opp ting uten å møte en sur og trassig mann som ikke tåler kritikk?

Hi

Anonymkode: 75ab2...41e

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fornuftig det du sier. Men hvordan skal du kommunisere med noen som angriper deg så fort du prøver å ha en voksen samtale med dem om noe? Sist var det at jeg ba han vaske hendene før han lagde mat siden han kom ut fra badet uten å ha gjort det. Responsen da var at han var da voksen nok til selv å avgjøre om han trengte å vaske seg etter å ha snørret nesa i vasken. Når jeg da påpekte at det tar deg jo bare 30 sekunder å gjøre det likevel for hygienens skyld, så fikk jeg samme skyllebytta. Jeg måtte faen ikke fortelle han hvordan han skal gjøre ting osv osv. Endte med at jeg ble så forbanna at jeg tok antibacen og spruta en dasj på ene hånda hans. Sur ble han, men ren også! Han tåler ikke at jeg konfronterer han om ting, han tror visst at det å ikke si noe når noe plager deg er veien å gå i et forhold. Jeg er der at ja, noen ting ser du mellom henda på men det må da gå an å ta opp ting uten å møte en sur og trassig mann som ikke tåler kritikk?

Hi

Anonymkode: 75ab2...41e

Jeg tror ikke dere er så innmari forelsket... alt dere gjør er jo å krangle om bagateller.

Skrevet

Syns hygienen hans er nok til å avslutte forholdet. Hadde ikke orket å være sammen med en sånn gris. 

Anonymkode: 41d6a...09c

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns hygienen hans er nok til å avslutte forholdet. Hadde ikke orket å være sammen med en sånn gris. 

Anonymkode: 41d6a...09c

Hygienen?😂

Skrevet
22 minutter siden, Tøystykke skrev:

Hygienen?😂

Eller rettere sagt mangelen på den. 😛

Anonymkode: 41d6a...09c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller rettere sagt mangelen på den. 😛

Anonymkode: 41d6a...09c

Forklar gjerne, jeg ser ikke hva som er uhygienisk med å ligge i senga og lese på et nettbrett... Han har ikke akkurat brukt nettbrettet som dopapir heller, antakeligvis.

Gjest Minnieropptatt
Skrevet
9 minutter siden, Tøystykke skrev:

Forklar gjerne, jeg ser ikke hva som er uhygienisk med å ligge i senga og lese på et nettbrett... Han har ikke akkurat brukt nettbrettet som dopapir heller, antakeligvis.

Hi kom med et annet eksempel litt lenger ned. Ville ikke vaske hendene sine etter å ha snytt nesa i vasken, rett før han skulle lage mat. 

Skrevet
Akkurat nå, Minnieropptatt skrev:

Hi kom med et annet eksempel litt lenger ned. Ville ikke vaske hendene sine etter å ha snytt nesa i vasken, rett før han skulle lage mat. 

Åja, sånn ja.. Nei, det er jo ekkelt da. 

Skrevet

Det er bagateller ja, mesteparten av tiden. Jeg bare skjønner ikke hva som er så vanskelig med å skru ned lysstyrken eller vaske hendene sine istedenfor å skulle diskutere det for å vise at han ikke trenger å gjøre som jeg sier. Det er utroooolig slitsomt og ikke minst turnoff så det holder. Føler jeg bor sammen med tre barn istedenfor to mange ganger. Jeg sa til han her om dagen at jeg skjønner ikke hvorfor slikt er noe å ta sånn på vei for, når han ber meg om å la være å gjøre eller gjøre noe så bare gjør jeg det om det er småtterier som dette. Fordi jeg ikke synes det er verdt å krangle om. Da sa han ingenting, men det nytter jo ikke uansett.. Han har alltid rett, og sier heller aldri unnskyld for noe. Aldri

HI

Anonymkode: 75ab2...41e

Skrevet

Hvorfor er dere sammen? Høres ikke akkurat ut som om dere har det så fint. 

Anonymkode: 25183...11c

Gjest Antarctica
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg ikke synes det er verdt å krangle om. Da sa han ingenting, men det nytter jo ikke uansett.. Han har alltid rett, og sier heller aldri unnskyld for noe. Aldri

HI

Dere trenger grunnleggende endring i kommunikasjon.

Skrevet

Ut ifra hva jeg leser og sitter igjen med etter å ha lest, så må jeg spørre:

hvordan er forholdet deres forøvrig? Et par som er i et sunt og godt forhold har vel ikke slike krangler som dette? Helt greit å krangle litt innimellom, men denne kranglen høre ikke ut som en vanlig mellom to kjærester i et godt forhold.. bare noe jeg tenker iallefall..

Anonymkode: ac5fd...31e

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Dere trenger grunnleggende endring i kommunikasjon.

Det gjør vi så absolutt. Når han ikke liker en samtale så bare melder han seg ut. Om jeg prøver å gjennopta den for å komme til en enighet, så begynner han med personangrep. Han har fått det for seg at han ikke får lov til noe og at jeg hele tiden skal bestemme alt. Dette stemmer jo slettes ikke. Jeg pirker på hygiene fordi jeg delvis jobber med mat på arbeidsplassen så jeg vet hvor viktig det er. Han derimot kan gjerne krafse seg på balla og så ta seg en god neve av vår felles potetgullskål for så å bli sur når jeg ber han ta sin egen skål. Eller når han ikke klarer å overføre avtalt beløp til regninger etter jeg har spurt 2-3 ganger og han "glemmer" det. Da får jeg høre for en kontrollfreak jeg er. Eller når jeg sier jeg ikke setter pris på at han sitter å spiller 3 timer om dagen mens jeg er på jobb uten å gjøre en dritt hjemme. Da blir han også forbanna fordi jeg har ingen rett til å fortelle han hva han skal gjøre og ikke. Det klarer han å ordne selv. Ja tydeligvis når jeg må komme hjem å lage middag, vaske dassen og støvsuge samme dag... Jeg når ikke inn. For han har rett. Hvordan skal man klare å forbedre ting da?

Anonymkode: 75ab2...41e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ut ifra hva jeg leser og sitter igjen med etter å ha lest, så må jeg spørre:

hvordan er forholdet deres forøvrig? Et par som er i et sunt og godt forhold har vel ikke slike krangler som dette? Helt greit å krangle litt innimellom, men denne kranglen høre ikke ut som en vanlig mellom to kjærester i et godt forhold.. bare noe jeg tenker iallefall..

Anonymkode: ac5fd...31e

Så lenge vi ikke krangler har vi det veldig veldig fint. Men etter 7 år sammen har vi visst begge opparbeidet oss korte lunter når det kommer til hverandre. Der er ingen empati eller forståelse lenger. Begynner å tenke hvorfor skal jeg gjøre en innsats når han ikke en gang tåler å høre at man vasker henda etter å ha snørret nesa...

HI

Anonymkode: 75ab2...41e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så lenge vi ikke krangler har vi det veldig veldig fint. Men etter 7 år sammen har vi visst begge opparbeidet oss korte lunter når det kommer til hverandre. Der er ingen empati eller forståelse lenger. Begynner å tenke hvorfor skal jeg gjøre en innsats når han ikke en gang tåler å høre at man vasker henda etter å ha snørret nesa...

HI

Anonymkode: 75ab2...41e

Har han alltid vært slik?

Nå vet jeg ikke så mye om slikt, men er det ikke noe som kalles «7-års krise»? 

Ikke nødvendigvis kun etter 7 år, men i den forstand at dere har vokst litt ifra hverandre på en måte? Vil ikke oppfordre deg til å gjøre det slutt eller noe altså, jeg kjenner dere jo ikke. Men at dere har problemer i forholdet høres jo ganske sikkert ut. Parterapi? Det har vi gjort, og det var veldig fint :) vi var da sammen i 4 år. Nå er vi på 9 året

Anonymkode: ac5fd...31e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har han alltid vært slik?

Nå vet jeg ikke så mye om slikt, men er det ikke noe som kalles «7-års krise»? 

Ikke nødvendigvis kun etter 7 år, men i den forstand at dere har vokst litt ifra hverandre på en måte? Vil ikke oppfordre deg til å gjøre det slutt eller noe altså, jeg kjenner dere jo ikke. Men at dere har problemer i forholdet høres jo ganske sikkert ut. Parterapi? Det har vi gjort, og det var veldig fint :) vi var da sammen i 4 år. Nå er vi på 9 året

Anonymkode: ac5fd...31e

Det kan være at vi har, tanken har slått meg. Han har mange flere gode egenskaper enn dårlige, det er bare denne kranglinga over helt teite ting som går inn på oss begge. Vi er nok begge sta også, det hjelper dårlig. Hvordan gikk dere fram med tanke på parterapi? Det tror jeg kanskje kunne hjulpet å få snakket sammen med en tredje part :)

HI

Anonymkode: 75ab2...41e

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg når ikke inn. For han har rett. Hvordan skal man klare å forbedre ting da?

Anonymkode: 75ab2...41e

Huff... du har et voksent barn der, ja...

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være at vi har, tanken har slått meg. Han har mange flere gode egenskaper enn dårlige, det er bare denne kranglinga over helt teite ting som går inn på oss begge. Vi er nok begge sta også, det hjelper dårlig. Hvordan gikk dere fram med tanke på parterapi? Det tror jeg kanskje kunne hjulpet å få snakket sammen med en tredje part :)

HI

Anonymkode: 75ab2...41e

Ja, der kunne han jo bli konfrontert med at han ikke tar inn det du sier, og alltid er i angrepsmodus. Det kan få en annen farge når han hører det i terapirommet.

Skrevet
6 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, der kunne han jo bli konfrontert med at han ikke tar inn det du sier, og alltid er i angrepsmodus. Det kan få en annen farge når han hører det i terapirommet.

Det kan også hende han ser på hele terapien som en måte for hi å kritisere han på så han går helt i forsvarsmodus uten å ta til seg noen ting....

Av og til må man bruke litt kvinnelist, la han prate først f.eks. La han fortelle hva som plager han i forholdet og hva som kan gjøres med det først, også kan hi ta sine ting etterpå.

Anonymkode: 8165d...5b6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være at vi har, tanken har slått meg. Han har mange flere gode egenskaper enn dårlige, det er bare denne kranglinga over helt teite ting som går inn på oss begge. Vi er nok begge sta også, det hjelper dårlig. Hvordan gikk dere fram med tanke på parterapi? Det tror jeg kanskje kunne hjulpet å få snakket sammen med en tredje part :)

HI

Anonymkode: 75ab2...41e

Hei,

Vi hadde et fint øyeblikk hvor vi prøvde å snakke litt, og da spurte jeg han min om det kanskje hadde vært noe for oss. Dette var han enig i. Det hjelper å ha en tredjeperson der å snakke med, en upartisk tredjeperson. En som hjalp oss med å sortere følelser og hjelpe oss på veien. 

Vi har hatt opp og nedturer etter dette og, men vi har blitt flinkere til å snakke sammen. 

Nå skal det sies at det var barn og inni bildet for vår del. Nå vet jeg ikke om dere har barn, men om dere vil få dette til å fungere (uavhengig om dere har barn eller ikke), vil iallefall jeg anbefalle parterapi. 

 

Skal sies at vi fikk et barn til 3 år etter. Vi har et sterkere bånd etter parterapien. Terapi fjerner ikke problemene, men gjør det enklere å kommunisere og dermed forstå hverandre. 

❤️

Anonymkode: ac5fd...31e

Skrevet

Som dere over nevner er jeg redd at han kan snu på det om han opplever noe som kritikk. Han tåler absolutt ikke noen form for kritikk, jeg kan ikke en gang spøke md han uten at han blir sur og forbanna. Hans mor og jeg har et veldig godt forhold, og hun er veldig klar over hans oppførsel. Det var hun som kom til meg for å prate ikke så lenge etter vi ble sammen om hvor viktig det er for han å ha rett i alt, og at han hater skyld osv. Hun mener det har noe med barndommen hans å gjøre siden han ofte fikk skylden for ting da han var mellomste barnet og hun var alene med tre etter faren forlot dem for et annet kvinnemenneske. Så han har sin bagasje som vi alle, men den drar forholdet vårt ned i gjørma til tider. Parterapi kan funke, eller han kan si at terapeuten er en idiot som ikke kan jobben sin, så er det over. Men jeg tenker det er verdt et forsøk? Egentlig burde han selv tatt seg et par timer alene i terapi også. Det er ikke normalt å være så hissig, så i forsvar til alt og så redd for å ta feil som han. Jeg har reagert mange ganger på eksempel om vi har brettspillkveld med venner og lignende, så har han en slags trang til å måtte fortelle alle at han er ikke så veldig god for dette har han ikke gjort før om det er et nytt spill. Samme i andre settinger må han påpeke at han er ikke så flink, nesten som han er redd for hva folk skal synes om han om han taper. Samme med ting han har gjort. Han spilte en del pc spill da han var yngre, og hver gang jeg nevner et spill han spilte så MÅ han påpeke at han var dritgod før i det spillet! Jeg vet ikke, men tenker kanskje selvtillitten ikke er helt god?

HI

Anonymkode: 75ab2...41e

Skrevet

Jo, han oppfører seg som en unge, men du behandler ham jo også som en. 

Du følger med på om han har vasket hendene sine, sånn som jeg gjør med min femåring. Joda, han hadde ikke det, og det er ekkelt, men det å spraye noen med antibac er ikke særlig respektfullt. 

Dere trenger nok hjelp til å snakke med hverandre på en annen måte.

Skrevet

Jeg har lastet ned appen blålysfilter. Da kan jeg se på tlf uten at det sjenerer mann og barn på rommet. Mannen nekter plaster ned appen.. Føles ut som flombelysning når han ser på tlf sin. 😖 Vekker meg og barnet. Irriterende. Gratis å laste ned den appen.

Anonymkode: b9b3d...193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...