Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #1 Skrevet 28. januar 2019 Er jeg hysterisk om jeg tar de med til fastlegen imorgen? Minste fikk først, feber og oppkast men mindre har refluks fra før så det er litt vanskelig å vite om hun spyr av refluks eller noe annet. Idag ble storebror på 3,5 år også dårlig med feber. Jeg er livredd f.eks hjernehinnebetennelse😔 Det er jo alltid en årsak for at man får feber. Hva synes dere? Ta de med til fastlegen? Minste er mer slapp en eldste, men man kan se at eldste også er slapp, men han var litt mer aktiv en minste Anonymkode: 3818d...0c6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #2 Skrevet 28. januar 2019 Hvor lenge har de hatt feber, og hvor høy er feberen? Har de god effekt av febernedsettende? «Regelen» er vel at dersom de har feber mer enn 3 dager skal de tas med til lege (altså på fjerde dagen). Akkurat nå er «alle» syke her rundt om i hvert fall. Rundt 1/3 av klassene har vært borte. Og da er ikke hjernehinnebetennelse særlig sannsynlig. Anonymkode: 0e138...80a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #3 Skrevet 28. januar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge har de hatt feber, og hvor høy er feberen? Har de god effekt av febernedsettende? «Regelen» er vel at dersom de har feber mer enn 3 dager skal de tas med til lege (altså på fjerde dagen). Akkurat nå er «alle» syke her rundt om i hvert fall. Rundt 1/3 av klassene har vært borte. Og da er ikke hjernehinnebetennelse særlig sannsynlig. Anonymkode: 0e138...80a Minste er på dag 2, eldste er på dag 1 med feber. Begge har hatt 39,6. Gitt dem flytende paracet, minste hadde effekt men ikke eldste. Begge er veldig små enda, 3,5 år og 2 år så blir litt hystierisk/redd. Minste har nettopp begynt i barnehagen, der er det jo alltid noen som er syke føler jeg. Eldste har hatt noen rundganger med feber, oppkast og diaré når han begynte. Synes det er rart at begge ble syke samtidig nesten. Forstår ikke hvor feberen kommer fra. Anonymkode: 3818d...0c6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #4 Skrevet 28. januar 2019 Ja. Det er du. Anonymkode: d0724...efc
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #5 Skrevet 28. januar 2019 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Minste er på dag 2, eldste er på dag 1 med feber. Begge har hatt 39,6. Gitt dem flytende paracet, minste hadde effekt men ikke eldste. Begge er veldig små enda, 3,5 år og 2 år så blir litt hystierisk/redd. Minste har nettopp begynt i barnehagen, der er det jo alltid noen som er syke føler jeg. Eldste har hatt noen rundganger med feber, oppkast og diaré når han begynte. Synes det er rart at begge ble syke samtidig nesten. Forstår ikke hvor feberen kommer fra. Anonymkode: 3818d...0c6 Slapp av og pust med magen. Det er ikke rart at begge er syke samtidig, det går jo tross alt virusinfeksjoner nå. Personlig har jeg best erfaring med stikkpiller til så små barn, det var det eneste mine hadde effekt av på den alderen. God bedring! Anonymkode: 0e138...80a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #6 Skrevet 28. januar 2019 Det går bra, du treng ikkje ta dei til doktor i dag, men om du er uroleg ring til legekontoret eller helsestasjonen og forklar situasjonen. Du får ofte gode råd der. Anonymkode: 2bbc6...33f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #7 Skrevet 28. januar 2019 Ungene blir redd fordi du tydeligvis har nervene utenpå kroppen... Ring eventuelt legekontoret og snakk med de. Men feber alene er ikke farlig. Det som er farlig er feber over 40,9, så slapp barn at du "ikke kjenner det igjen", bevvistløs, kramper, utslett som ikke går bort når du trykker et glass på... "Bare" feber som du beskriver er helt normalt... De bygger immunforsvar 🤷♀️ Du trenger å snakke med noe helsepersonell og roe nervene dine. Enten ved å snakke med helsesekretær nå eller senere, helsestasjonen (når ungene er friske), eller fastlegen. PS hjernehinnebetennelse er relativt sjeldent, sett i perspektiv. Og spesielt hvis ingen i nær krets har det. Og det har veldig karekteristiske og tydelige symptomer, som regel. (høy (39,9+)feber, sterke hodesmerter som stråler nedover ryggen, nakkestiv (knærne bøyer seg oppover når haken legges mot brystkassen), utslett, oppkast, "fjern"... mm. Jeg har sett det noen ganger.) God bedring Anonymkode: a4c98...1d4
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #8 Skrevet 28. januar 2019 Når sønnen min var 2 år så hadde han ofte 40 i feber,vi løper da ikke ned legekontoret av den grunn! Anonymkode: b4f3c...ed8
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #9 Skrevet 28. januar 2019 Barna er søsken og går i samme barnehage. Det er da ikke rart at de begge blir syke på samme tidspunkt. Ro deg ned noen hakk du, og hvis det går mer enn tre dager med feber kan du ta dem med til legen. Anonymkode: a9d45...ec5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #10 Skrevet 28. januar 2019 Det er viktig at de får i seg nok drikke! Har de våte bleier? Er de lette å vekke, og holder seg våkne en stund? Allmenntilstanden er viktigst å følge med på. Anonymkode: 0a7e6...bd8
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #11 Skrevet 28. januar 2019 Hvor kommer den 3 dager med feber og så lege fra...? Det er jo liten vits med lege selv etter tre dager så lenge allmenntilstanden er relativt grei, og hvis man tenker at dette er ikke noe som trenger behandling uansett? Akkurat som at man tar barna til legen før hvis allmenntilstanden tilsier det (som jeg vil tro alle er enige i, 3 dagersregel eller ikke). HI, ut fra det du beskriver ville jeg bare fortsatt å se det an hjemme. De er søsken i omtrent samme alder, de har tydeligvis blitt utsatt for samme smitten og blitt syke samtidig. Ikke noe mystisk ved det. Anonymkode: 9315f...a33
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor kommer den 3 dager med feber og så lege fra...? Det er jo liten vits med lege selv etter tre dager så lenge allmenntilstanden er relativt grei, og hvis man tenker at dette er ikke noe som trenger behandling uansett? Akkurat som at man tar barna til legen før hvis allmenntilstanden tilsier det (som jeg vil tro alle er enige i, 3 dagersregel eller ikke). HI, ut fra det du beskriver ville jeg bare fortsatt å se det an hjemme. De er søsken i omtrent samme alder, de har tydeligvis blitt utsatt for samme smitten og blitt syke samtidig. Ikke noe mystisk ved det. Anonymkode: 9315f...a33 Jeg tror den 3-4 dagers regelen kommer av tanken på noe bakterielt, om ungen f.eks er surklete og hoster kan det være noe som har satt seg i luftveiene som det trenger antibiotika for om det ikke er bedre etter 3-4 dager. Men du har selvfølgelig helt rett i at det beste er å se på allmenntilstanden. HI, du fremstår som litt engstelig og lettere hysterisk om du vil ta ungene til legen etter så kort tid. Tre av ungene her også har vært syke, og det går på rundgang i barnehage og skole nå, det er fullt av virus. Det går både omgangssyke og forkjølelse, feber og full pakke. Ungene blir friske igjen av seg selv altså. Hjernehinnebetennelse ville jeg ikke skjenket en tanke med de symptomene du nevner, det er nok helt uskyldige virus. Anonymkode: 5b5f0...223
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #13 Skrevet 28. januar 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Minste er på dag 2, eldste er på dag 1 med feber. Begge har hatt 39,6. Gitt dem flytende paracet, minste hadde effekt men ikke eldste. Begge er veldig små enda, 3,5 år og 2 år så blir litt hystierisk/redd. Minste har nettopp begynt i barnehagen, der er det jo alltid noen som er syke føler jeg. Eldste har hatt noen rundganger med feber, oppkast og diaré når han begynte. Synes det er rart at begge ble syke samtidig nesten. Forstår ikke hvor feberen kommer fra. Anonymkode: 3818d...0c6 Akkurat dette er vel nærmere regelen enn unntaket for søsken. Vet om 4 søsken som hadde vannkopper samtidig f.eks. Søsken smitter hverandre veldig ofte. Anonymkode: 185af...8a7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #14 Skrevet 28. januar 2019 Det hadde blitt fullt på legekontorene om alle skulle ta med ungene sine til lege så snart de har feber!!! Ro deg ned, det er helt normalt at barn får feber!! Anonymkode: f0bd1...98a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 Min sønn hadde en gang feber i 4 uker. Hver dag. Jeg stoppet den på 39.5 Hver dag med Ibux og Paracet. Jeg var innom legevakten annenhver dag etter 1 uke + barneposten på Ullevold sykehus. Masse prøver tatt, eneste medikament utskrevet var Paracet. Gikk over av seg selv. Diagnose var: virus som overgikk hverandre, altså smitte av nye virus jevnlig. Eneste grunnen til innleggelse var for å utelukke annen sykdom. Barnet fikk i seg drikke, men tok av seg 4 kg. Så 2 dager med feber er helt ok og normalt. Anonymkode: d0724...efc
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 28. januar 2019 #16 Skrevet 28. januar 2019 Influensa. Begge mine har hatt det. Eldste i en uke med høy feber, yngste tre dager. Avvent!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #17 Skrevet 28. januar 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Er jeg hysterisk om jeg tar de med til fastlegen imorgen? Minste fikk først, feber og oppkast men mindre har refluks fra før så det er litt vanskelig å vite om hun spyr av refluks eller noe annet. Idag ble storebror på 3,5 år også dårlig med feber. Jeg er livredd f.eks hjernehinnebetennelse😔 Det er jo alltid en årsak for at man får feber. Hva synes dere? Ta de med til fastlegen? Minste er mer slapp en eldste, men man kan se at eldste også er slapp, men han var litt mer aktiv en minste Anonymkode: 3818d...0c6 Her hadde 2 åringen feber i 8 dager, frisk to dager , feber 8, frisk to dager og så feber i 8 dager. 40 i feber. Men han løp rundt da. Dro senere ril legen pga meg selv og spurte om denne feberen.. KUN fordi slekta syns jeg var rar som ikke tok han med til legen. Da svarte legen at jeg hadde retta. Hvorfor løpe til legen. Men dine er slappe.. Så, jeg hadde ringt legekontoret hvis det ikke går over etter nesten en uke. Anonymkode: 26b53...8a8
Gjest Aprikos Syltetøy Skrevet 28. januar 2019 #18 Skrevet 28. januar 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Er jeg hysterisk om jeg tar de med til fastlegen imorgen? Minste fikk først, feber og oppkast men mindre har refluks fra før så det er litt vanskelig å vite om hun spyr av refluks eller noe annet. Idag ble storebror på 3,5 år også dårlig med feber. Jeg er livredd f.eks hjernehinnebetennelse😔 Det er jo alltid en årsak for at man får feber. Hva synes dere? Ta de med til fastlegen? Minste er mer slapp en eldste, men man kan se at eldste også er slapp, men han var litt mer aktiv en minste Anonymkode: 3818d...0c6 Ring legekontoret du, og sjekk med de De har barnas journal og. Mener de du kan vente så gjør du det Du og legen din kjenner barna bedre enn oss
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #19 Skrevet 28. januar 2019 Høres ut som influensa. Vi vaksinerer oss, hele familien, hvert år. Så greit å slippe den dritten der, men det er jo for sent for dette året for dere nå. Men bare et tips. Når det gjelder feberen, og at paracet ikke virket. Kan det være at han har kastet opp, før medisinen virket? Ved oppkast er det veldig greit med stikkpiller, både for liten og stor. Anonymkode: b4c69...ecc
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #20 Skrevet 28. januar 2019 takk for råd til dere alle! Eldste har bare ligget på sofaen siden vi stå opp, vært veldig lite aktiv. Spist en halv brødskive og drukket litt vann og melk. Begge er trøtte og har nå sovnet av, minste har faktisk noen utslett på kroppen. De ser ut som kviser med fylt av vann aktig veske. Dette oppdaget jeg nå. Har snakket med legekontoret å de sier de har ikke noe time oss idag. Jeg vet jo at det mye virus nå, men jeg blir litt stressa når de blir bare mer og mer slapp. 😕 De har sovet dårlig begge to i natt så får se når de står opp om en kort stund hvordan formen er. Anonymkode: 3818d...0c6
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #21 Skrevet 28. januar 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: takk for råd til dere alle! Eldste har bare ligget på sofaen siden vi stå opp, vært veldig lite aktiv. Spist en halv brødskive og drukket litt vann og melk. Begge er trøtte og har nå sovnet av, minste har faktisk noen utslett på kroppen. De ser ut som kviser med fylt av vann aktig veske. Dette oppdaget jeg nå. Har snakket med legekontoret å de sier de har ikke noe time oss idag. Jeg vet jo at det mye virus nå, men jeg blir litt stressa når de blir bare mer og mer slapp. 😕 De har sovet dårlig begge to i natt så får se når de står opp om en kort stund hvordan formen er. Anonymkode: 3818d...0c6 Om det blir verre, så Ikke vær redd for å kontakte legevakten på ny. Du kjenner barna dine best. Lett for at vi som svarer deg, mener det høres ut som helt normal influensa, men vi kan ikke vite. Influensa kan og være farlig, så se på almenntilstanden, og som nevnt, ikke vær redd å kontakte hjelp viss du føler det må til. Anonymkode: b4c69...ecc
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #22 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: takk for råd til dere alle! Eldste har bare ligget på sofaen siden vi stå opp, vært veldig lite aktiv. Spist en halv brødskive og drukket litt vann og melk. Begge er trøtte og har nå sovnet av, minste har faktisk noen utslett på kroppen. De ser ut som kviser med fylt av vann aktig veske. Dette oppdaget jeg nå. Har snakket med legekontoret å de sier de har ikke noe time oss idag. Jeg vet jo at det mye virus nå, men jeg blir litt stressa når de blir bare mer og mer slapp. 😕 De har sovet dårlig begge to i natt så får se når de står opp om en kort stund hvordan formen er. Anonymkode: 3818d...0c6 Har de hatt vannkopper da? Anonymkode: 535ce...1d0
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #23 Skrevet 28. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: takk for råd til dere alle! Eldste har bare ligget på sofaen siden vi stå opp, vært veldig lite aktiv. Spist en halv brødskive og drukket litt vann og melk. Begge er trøtte og har nå sovnet av, minste har faktisk noen utslett på kroppen. De ser ut som kviser med fylt av vann aktig veske. Dette oppdaget jeg nå. Har snakket med legekontoret å de sier de har ikke noe time oss idag. Jeg vet jo at det mye virus nå, men jeg blir litt stressa når de blir bare mer og mer slapp. 😕 De har sovet dårlig begge to i natt så får se når de står opp om en kort stund hvordan formen er. Anonymkode: 3818d...0c6 Så bra at de får hvile ☺️ ikke rart de er trøtte med dårlig søvn i natt og feber. Dette utslettet du beskriver høres jo ut som vannkopper! 🤷♀️ Google og les, så ser du om det matcher. Anonymkode: a4c98...1d4
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #24 Skrevet 28. januar 2019 PS! Ikke gi ibux frem til du har avklart om det er vannkopper eller ikke. (ibux, nsaids, kan i veldig sjeldne tilfeller forverre infeksjonen i kombi med vannkopper, så man fraråder å bruke det sammen. Paracet er trygt :)) Anonymkode: a4c98...1d4
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2019 #25 Skrevet 28. januar 2019 Dette høres i utgangspunktet ut som helt vanlig kraftig forkjølelse, helt til informasjonen om utslett kom. Da tenker jeg at det ev kan være vannkopper. Influensa er det liten sannsynlighet for, men svært mange kaller en kraftig forkjølelse feilaktig for influensa. Anonymkode: 47704...55e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå