Gå til innhold

Å kysse barna på munnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er delte meninger om dette. Og folk må få mene og gjøre som de vil. Men i VÅR familie er kyss på munnen forbeholdt mamma og pappa. Det hender jo vi kysser foran barna. (Ikke sånn «sex-kyss», men «hei» og «hadet» kyss for eksempel.

det som nå er, er at barna våre på 5 og 2 nå også vil kysse på munnen vår. Jeg prøver å si at «mamma og pappa er veldig glade i kyss på kinnet eller i panna, akkurat som vi gir til dere», men de virker til å bli lei seg for at vi ikke vil kysse de på munnen eller la oss bli kysset på munnen. 

Vi har allerede prøvd det der «det er sånn mammaer og pappaer gjør, ikke mamma/pappa og barn.

hva gjør vi for å stoppe dette? Noen med liknende erfaring?

(om dere selv syntes kyss på munn med barna er helt ok, så er det bare å scrolle forbi dette. Jeg spør ikke om det er ok eller ikke. VI syntes ikke det er ok, og dermed ønsker ikke vi å gjøre det.)

Anonymkode: 82fa4...e31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da gir dere selvsagt klar beskjed om at det ikke er lov. 

Blås i om barna blir lei seg, regler er viktig og de må lære hvem som bestemmer. 

Anonymkode: 20755...460

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da gir dere selvsagt klar beskjed om at det ikke er lov. 

Blås i om barna blir lei seg, regler er viktig og de må lære hvem som bestemmer. 

Anonymkode: 20755...460

Ja det er jo det jeg mener og. Vanskelig når de blir så lei seg, men de må jo høre og da må vi jo stå i det.

Skrevet

Har ingen gode råd dessverre,men er helt enig med deg😊

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke stress. Det går over. Jo mer du gnåler om at det ikke er lov, desto viktigere vil det bli for dem å gnåle seg til det.

Anonymkode: ae0f4...ba3

Skrevet

Håper det er ok at jeg svarer selvom jeg syns det er greit med nuss på munnen fra egne små barn, for jeg kan likevel forstå at ikke alle syns det. 

Siden dere har prøvd dette med «det er slik voksne kjærester gjør» osv uten større hell kan det kanskje være en fin tid å snakke om kropp og egne grenser på? Spesielt med tanke på femåringen iallfall. Dette med at vi alle har egne grenser for egen kropp og at ingen andre bestemmer hva som skal være ok for den enkelte, men at du syns at slike ting hører til kjæresteforhold og at det ikke føles riktig for deg å kysse de på munnen? Få likevel med at de dere er mest glade i er barna, og at hvor på kroppen de mottar/gir nuss fra/til dere ikke gjenspeiler hvor glad man er i noen. 

Anonymkode: 20a43...f80

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper det er ok at jeg svarer selvom jeg syns det er greit med nuss på munnen fra egne små barn, for jeg kan likevel forstå at ikke alle syns det. 

Siden dere har prøvd dette med «det er slik voksne kjærester gjør» osv uten større hell kan det kanskje være en fin tid å snakke om kropp og egne grenser på? Spesielt med tanke på femåringen iallfall. Dette med at vi alle har egne grenser for egen kropp og at ingen andre bestemmer hva som skal være ok for den enkelte, men at du syns at slike ting hører til kjæresteforhold og at det ikke føles riktig for deg å kysse de på munnen? Få likevel med at de dere er mest glade i er barna, og at hvor på kroppen de mottar/gir nuss fra/til dere ikke gjenspeiler hvor glad man er i noen. 

Anonymkode: 20a43...f80

Tusen takk for et godt svar ❤️

Jeg tror det er på tide med den praten til 5 åringen nå ja. Tusen takk 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet det er delte meninger om dette. Og folk må få mene og gjøre som de vil. Men i VÅR familie er kyss på munnen forbeholdt mamma og pappa. Det hender jo vi kysser foran barna. (Ikke sånn «sex-kyss», men «hei» og «hadet» kyss for eksempel.

det som nå er, er at barna våre på 5 og 2 nå også vil kysse på munnen vår. Jeg prøver å si at «mamma og pappa er veldig glade i kyss på kinnet eller i panna, akkurat som vi gir til dere», men de virker til å bli lei seg for at vi ikke vil kysse de på munnen eller la oss bli kysset på munnen. 

Vi har allerede prøvd det der «det er sånn mammaer og pappaer gjør, ikke mamma/pappa og barn.

(om dere selv syntes kyss på munn med barna er helt ok, så er det bare å scrolle forbi dette. Jeg spør ikke om det er ok eller ikke. VI syntes ikke det er ok, og dermed ønsker ikke vi å gjøre det.)

Jeg synes det er høl i huet og nekte barna et kjapt kyss. De er 5 og 2 år.. ikke 14. Denne fasen går over. Gutten vår på 2 år nusser meg på kinnet, munn og armen veldig mye for tiden. Kunne ikke falt meg inn å nekte han det. Å avvise kjærlighet er ikke jeg for. 

Du vet meg scrolle forbi forsi jeg ikke er enig med deg..  Det klarer jeg ikke. 

Fordi jeg syns synd på dine barn som tror nå at kyssing er noe fælt og tabu. Skremmende syns jeg. Og det går jeg lov til å mene samme om  du liker det eller ei. 

Anonymkode: 94cab...f83

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er høl i huet og nekte barna et kjapt kyss. De er 5 og 2 år.. ikke 14. Denne fasen går over. Gutten vår på 2 år nusser meg på kinnet, munn og armen veldig mye for tiden. Kunne ikke falt meg inn å nekte han det. Å avvise kjærlighet er ikke jeg for. 

Du vet meg scrolle forbi forsi jeg ikke er enig med deg..  Det klarer jeg ikke. 

Fordi jeg syns synd på dine barn som tror nå at kyssing er noe fælt og tabu. Skremmende syns jeg. Og det går jeg lov til å mene samme om  du liker det eller ei. 

Anonymkode: 94cab...f83

Skremmende faktisk 😂

Anonymkode: f6cfb...2fe

Skrevet

Herregud, gi nå ungene en smask på truten. Ikke hold igjen på kjærlighetsuttrykk og ikke lag tabuer av ting som er 100% naturlig. 

Anonymkode: 66d85...a62

Skrevet

Resultat kan bli som med min datter. Hun kysser guttene i barnehage. 5 år gammel. Vi sa at mamma og pappa som er kjærester kysser hverandre. Nå har 5åringen min ny kjæreste hver dag og jeg et forklaringsproblem.

Anonymkode: 41b04...cdf

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, gi nå ungene en smask på truten. Ikke hold igjen på kjærlighetsuttrykk og ikke lag tabuer av ting som er 100% naturlig. 

Bare spør (ikke skyt)

er det naturlig å kysse barna sine på munnen..? 

Våre kjærlughetsuttrykk er kos, kyss på kinnet, panna, hodet, klem og egentlig veldig mye. Men ikke å nusse på munnen.

Altså, folk får gjøre det de vil. Men for oss er dette ett nei. Vi er ikke kjærlighetsløse og iskalde foreldre bare fordi vi ikke kysser barna på munnen eller lar barna kysse oss på munnen. For oss handler det og om grenser.

når jeg tenker etter var kanskje det dummeste jeg gjorde i dag å lage en post her om dette. Jeg har da lest nok her inne til å vite at beskyldningene om at vi ikke er glade i ungene våre sitter løst. «stakkars barn som har deg som mor» er og populær. 

Så knock yourself out. 

Dette er noe vi ikke ønsker å gjøre.

dere andre får nusse ivei.

vi, nei.

Skrevet

Enig med deg, HI. Det er bare å si at mamma og pappa kysser hverandre på munnen, og at de kan kysse på kinnet/pannen eller hvor de nå ellers vil. 

Det er ikke noe galt i det. Jeg har aldri kysset min på munnen, det føles ikke naturlig for meg. 

Anonymkode: 3f675...c82

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare spør (ikke skyt)

Våre kjærlughetsuttrykk er kos, kyss på kinnet, panna, hodet, klem og egentlig veldig mye. Men ikke å nusse på munnen.

Altså, folk får gjøre det de vil. Men for oss er dette ett nei. Vi er ikke kjærlighetsløse og iskalde foreldre bare fordi vi ikke kysser barna på munnen eller lar barna kysse oss på munnen. For oss handler det og om grenser.

når jeg tenker etter var kanskje det dummeste jeg gjorde i dag å lage en post her om dette. Jeg har da lest nok her inne til å vite at beskyldningene om at vi ikke er glade i ungene våre sitter løst. «stakkars barn som har deg som mor» er og populær. 

Så knock yourself out. 

vi, nei.

Jeg er helt enig med deg hi. Synes svaret fra anonym f80 var fint.

Noen ting er som å vifte med en rød klut her inne, det må du ikke bry deg om.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Resultat kan bli som med min datter. Hun kysser guttene i barnehage. 5 år gammel. Vi sa at mamma og pappa som er kjærester kysser hverandre. Nå har 5åringen min ny kjæreste hver dag og jeg et forklaringsproblem.

Anonymkode: 41b04...cdf

Med den logikken der, så ville hun vel gått og kysset på alle barn og voksne i barnehagen, hvis du ikke hadde sagt noe når hun ville kysse dere på munnen

Skrevet

Mine har begge vært på dette med å susse på munn da de var små. Det gikk ganske fort over så jeg lager ingen sak ut av det og lar det gå naturlig over. Det er jo bare et kjapt suss 

Liker du det absolutt ikke må du bare si neu

Anonymkode: 78f40...202

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er jo det jeg mener og. Vanskelig når de blir så lei seg, men de må jo høre og da må vi jo stå i det.

Ville lest den der som ironisk jeg da.

Dere bør klare å stå i det å gi en liten nuss i ny og ne. Barna er små og forstår ikke, dere gjør kanskje slik at barna deres får ringvirkninger av dette og problemer i ettertid. De blir lei seg, og dere gjør så barna får vonde følelser! Hvem vet kas tanker de sitter med. Dette bør dere ikke gjøre mot barna, barna vokser av seg dette med nuss. 

Anonymkode: 4ee94...fc4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. 

Du fikk ÉN person som motsa deg, og nå er du et offer?

Anonymkode: ae0f4...ba3

Skrevet

Jeg har aldri tatt initiativ til å kysse barnet på munnen. Mange klemmer og kyss på kinnet er det vi praktiserer.

MEN, det var en liten periode da hun var liten hvor hun kysset meg på munnen. Jeg lot henne gjøre det uten å lage noen fakter av det. Gikk over av seg selv. Tror det er fordi vi aldri tar initiativ til det.

Anonymkode: f945d...5db

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville lest den der som ironisk jeg da.

Dere bør klare å stå i det å gi en liten nuss i ny og ne. Barna er små og forstår ikke, dere gjør kanskje slik at barna deres får ringvirkninger av dette og problemer i ettertid. De blir lei seg, og dere gjør så barna får vonde følelser! Hvem vet kas tanker de sitter med. Dette bør dere ikke gjøre mot barna, barna vokser av seg dette med nuss. 

Anonymkode: 4ee94...fc4

Hehehe, barna får problemer i ettertid fordi de ikke ble kysset på munnen? Nei, nå får du gi deg! 

Anonymkode: 3f675...c82

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare spør (ikke skyt)

Så knock yourself out. 

vi, nei.

Jeg synes det er helt naturlig. For meg er det et slags instinkt som fører meg til munnen. Kysser katten min på munnen også. Jeg kan også kysse (nusse) min egen mor på munnen og kunne også fint ligget mellom foreldrene mine i senga nå i voksen alder. 😊😅 Haha😊

Skrevet

De må jo føle seg fryktelig avvist.

Anonymkode: 272b4...8c0

Skrevet

Oh, been there! 

Min sønn hadde også denne perioden hvor han ville kysse på munnen - noe jeg ikke liker i det hele tatt (og det gjenspeiler selvsagt ikke hvor glad jeg er i barnet mitt..) men jeg syns det er ubehagelig. 

Det gikk egentlig over av seg selv mens jeg prøvde å bare gjøre ingenting ut av det. Om han prøvde å kysse meg på munnen kysset jeg på kinnet eller i panna. Ved en anledning sa jeg også at jeg heller ville det, fordi kyss på munnen føler jeg er noe kjærester gjør. 

Har opplevd dette i flere barnehager hvor relativt store barn vil kysse voksne på munnen, dette tror jeg jo relativt mange foreldre ville syns var ubehagelig om barnet fortalte at dem gjorde ved middagsbordet. Men det er altså lov å stå over kysset, forklare at dette er noe kjærester gjør, og vise at det finnes andre måter som ved kyss i panna og kinnet. Men dette er jo kun en fase. For 2 åringen hadde jeg nok ikke brydd meg nevneverdig, h*n vil nok ta etter deg etterhvert om du aldri er den første til å kysse på munnen. 😊

Anonymkode: 64041...e2d

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

De må jo føle seg fryktelig avvist.

Anonymkode: 272b4...8c0

Det er jo nettop det jeg vil unngå at de gjør. Vi er jo ikke følelsesløse og kalde om vi sier nei til å bli kysset på munnen. Når det er sagt praktiserer vi samsoving med toåringen, h*n pleier å ligge i armkroken min. 5 åringen har inntil nå og pleid å sove med oss, men har selv nå valgt å sove i egen seng. Kommer inn til oss på natta da, og da får ha plass med oss. 

Vi gir mange klemmer, kyss på panne, kinn og hode og sier selvsagt hvor glade vi er i de. Men at å kysse på munn er noe man gjør når man er kjærester. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo nettop det jeg vil unngå at de gjør. Vi er jo ikke følelsesløse og kalde om vi sier nei til å bli kysset på munnen. Når det er sagt praktiserer vi samsoving med toåringen, h*n pleier å ligge i armkroken min. 5 åringen har inntil nå og pleid å sove med oss, men har selv nå valgt å sove i egen seng. Kommer inn til oss på natta da, og da får ha plass med oss. 

Vi gir mange klemmer, kyss på panne, kinn og hode og sier selvsagt hvor glade vi er i de. Men at å kysse på munn er noe man gjør når man er kjærester. 

Ja, men hvorfor? Hvilke følelser får du inni deg når barnet vil kysse deg på munnen? Skam, avsky, frykt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...