Gå til innhold

Deres tanker om dødsstraff og metoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om dødsstraff? Det er såklart ikke et aktuelt tema her i Norge, men i verden er det så absolutt det. Er det visse forbrytelser som fortjener denne straffen? Er det en enkel utvei? Hva tenker dere om å ta livet av kriminielle for å redusere ressursene som kreves for å holde dem i livet ved lange fengselsstraffer? Er det forskjell på fattig og rik? 

Jeg er akkurat ferdig med å se the Ted Bundy tapes. Slike dokumentarer vekker en enorm nysgjerrighet i meg med tanke på menneskelivs verdi. Jeg støtter i utgangspunktet systemet her i Norge. Også med tanke på at man kan bli sittende inne til forvaring, men likevel så mildt? Samtidig veit jeg ikke on dødsstraff er mindre barmhjertig. Man vil jo at disse monstrene skal straffes, samtidig ønsker man jo et rettsvern og en ideologi rundt selve menneskeverdet som skal gjelde alle. God/ond, fattig/rik, gammel/ung osv. 

Anonymkode: a7509...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Staten skal ikke ta liv. 

Så enkelt er mitt syn på dødsstraff. 

Anonymkode: aca6a...7c5

Skrevet

Hevn er ikke gyldig grunn til å ta liv.

Intet rettssystem er perfekt så justismord vil forekomme.

Ingen har rett til å ta andres liv. Heller ikke en eventuell bøddel.

Samfunn som godtar dødsstraff er gjerne mere brutale i mange andre forhold også. Jeg har enda til gode å se at det på noen måte gjør livet bedre for innbyggerne.

Anonymkode: 754be...c07

Skrevet

Dødsstraff er en alt for enkel utvei. Det kan jo gjøres helt smertefritt i løpet av 30 sekunder. Har mer troa på å la de plages i fengsel i årevis. Spesielt pedofile og voldtektsforbrytere. 

Anonymkode: 94c20...b80

Skrevet

Jeg må jo også få si at det gir meg en viss tilfredsstillelse å vite at Breivik sitter og råtner i fengsel og føler seg torturert. 

Hadde han fått dødsstraff hadde jo straffen alt vært over. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må jo også få si at det gir meg en viss tilfredsstillelse å vite at Breivik sitter og råtner i fengsel og føler seg torturert. 

Men tror du han føler seg torturert? Jeg mistenker at det er et spill for galleriet. Han har det jo tilsynelatende som plommen i egget. Han blir også skjermet der han er, så han slipper jo å forholde seg til det har gjort. 

Jeg tror derimot dødsdømte i USA lever under tøffe kår.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men tror du han føler seg torturert? Jeg mistenker at det er et spill for galleriet. Han har det jo tilsynelatende som plommen i egget. Han blir også skjermet der han er, så han slipper jo å forholde seg til det har gjort. 

Jeg tror derimot dødsdømte i USA lever under tøffe kår.

Han er isolert fra all menneskelig kontakt, han er stengt ute fra samfunnet ved at han ikke får ha Internett og han er overvåket over alt, hele tiden. Så ja, jeg tror han har det ganske ille 👏🏻

Fanger i USA (og mange andre land) lever selvsagt også under harde kår, på en helt annen måte. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hevn er ikke gyldig grunn til å ta liv.

Intet rettssystem er perfekt så justismord vil forekomme.

Ingen har rett til å ta andres liv. Heller ikke en eventuell bøddel.

Samfunn som godtar dødsstraff er gjerne mere brutale i mange andre forhold også. Jeg har enda til gode å se at det på noen måte gjør livet bedre for innbyggerne.

Anonymkode: 754be...c07

👆🏻 Dette. Bare det at det finnes en mulighet for justismord, bør i et sivilisert og demokratisk samfunn være grunn god nok for å være i mot dødsstraff. 

Anonymkode: d1ee1...f0c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker dere om dødsstraff? Det er såklart ikke et aktuelt tema her i Norge, men i verden er det så absolutt det. Er det visse forbrytelser som fortjener denne straffen? Er det en enkel utvei? Hva tenker dere om å ta livet av kriminielle for å redusere ressursene som kreves for å holde dem i livet ved lange fengselsstraffer? Er det forskjell på fattig og rik? 

Jeg er akkurat ferdig med å se the Ted Bundy tapes. Slike dokumentarer vekker en enorm nysgjerrighet i meg med tanke på menneskelivs verdi. Jeg støtter i utgangspunktet systemet her i Norge. Også med tanke på at man kan bli sittende inne til forvaring, men likevel så mildt? Samtidig veit jeg ikke on dødsstraff er mindre barmhjertig. Man vil jo at disse monstrene skal straffes, samtidig ønsker man jo et rettsvern og en ideologi rundt selve menneskeverdet som skal gjelde alle. God/ond, fattig/rik, gammel/ung osv. 

Jeg tror ikke det finnes "monstere". Jeg tror de som gjør grusomme ting og har glede av det er skadet eller avvikende i hjernene. De skal ikke straffes og lide, men andre mennesker skal skjermes mot dem. 

Anonymkode: 96739...723

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er menneskers rett å bestemme når noen skal dø. Dersom noen har drept noen, så trenger man ikke synke ned på deres nivå. Straff handler ikke om hevn. Vi lever i 2019 og ikke i «øye for øye, tann for tann»- tiden.

Anonymkode: 13bc2...bec

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det ikke er menneskers rett å bestemme når noen skal dø. Dersom noen har drept noen, så trenger man ikke synke ned på deres nivå. Straff handler ikke om hevn. Vi lever i 2019 og ikke i «øye for øye, tann for tann»- tiden.

Men tenk på hvor mye penger det koster å skulle holde liv i disse da? Folk det uansett ikke blir «folk av» noengang? Nei, avliv dem!

Anonymkode: 6d31c...db9

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men tenk på hvor mye penger det koster å skulle holde liv i disse da? Folk det uansett ikke blir «folk av» noengang? Nei, avliv dem!

Dårlig forsøk på å provosere. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo like syk som han er. 

Anonymkode: 9515a...cc0

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo like syk som han er. 

Hvorfor er hun det?

Anonymkode: 73255...74c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er hun det?

Å ønske at andre skal råtne og føle seg torturert er sykt. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke folk av de? Hvis de behandles som mennesker, så rehabiliteres de aller fleste faktisk. Det er jo bevist. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig forsøk på å provosere. 

Provosere? Det der var bare min mening.

Skrevet

Er i mot dødsstraff. Rene psykopater som får livsvarig må sone livet ut og skjermes for samfunnet.

Anonymkode: 96cc1...21e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir ikke folk av de? Hvis de behandles som mennesker, så rehabiliteres de aller fleste faktisk. Det er jo bevist. 

Nei, det er det ikke. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Staten skal ikke ta liv. 

Så enkelt er mitt syn på dødsstraff. 

Hva er livssynet ditt ellers?

Anonymkode: 16d31...86e

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ønske at andre skal råtne og føle seg torturert er sykt. 

Han fortjener jo ikke noe annet

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo så mange som er for abort. Da bestemmer de når noen skal dø.

Eller er seriemordere og voldtektsmenn mer verdifulle enn små babyer? 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som har gjort noe så ille at de ville fått dødstraff ville ikke blitt rehabilitert. Hvor mener du det er bevist at de ville blitt det?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er jo så mange som er for abort. Da bestemmer de når noen skal dø.

Eller er seriemordere og voldtektsmenn mer verdifulle enn små babyer? 

Det kan ikke sammenlignes. Kanskje du skal ta abortpropagandaen din med deg og lage din egen tråd

Skrevet

Fullstendig imot. Det vil alltid finnes uskyldig dømte og man skal da for faen ikke synke ned på deres nivå? Et liv for et liv, liksom? Hallo!!!!

Anonymkode: 81474...91a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...