Gå til innhold

Tidenes dilemma (eggdonasjon)


Anbefalte innlegg

Skrevet

helt okey, kjør på

Anonymkode: 7fa7b...fc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du et familiemedlem du kan spørre? En søster, kusine, tremenning?

Anonymkode: 256d7...4f0

Skrevet

Det synes jeg ikke du skal gjøre.

Velg heller anonym donor. 

Har selv to barn hvor ingen av de ligner meg overhodet! Er ikke noe mindre glad i de av den grunn. 

Skrevet
På 26.1.2019 den 9.19, Anonym bruker skrev:

Jeg har et barn som jeg har fått ved bruk av spermdonor og er derfor med i diverse grupper på facebook der flere medlemmer er voksne personer som har blitt til via sperm eller eggdonasjon.

Et tema som går igjen og igjen er at veldig mange av dem oppfordrer til å bruke en kjent donor. En som barnet kan få kjennskap til og helst møte en gang i blant. Dette vil ikke ta noe fra deg som mor, men berike barnets liv ved å gi det sjansen til å kjenne sitt biologiske opphav. Dette er veldig, veldig viktig for mange (ikke alle) og noe av det beste du kan gjøre for barnet. Ser at du har fått mange råd som sier at du absolutt ikke må velge noen du kan risikere å møte på, men dette er altså totalt motsatt av det mange av barna (nå voksne) har ønske om. Om du ikke velger en kjent donor, så vil jeg anbefale på det sterkeste å velge en åpen donor (barnet får kjennskap til biologisk mor ved 18-års alderen) Hvis du velger bort denne muligheten vil du frata barnet noe som kan bety enormt mye for dem (kjennskap til biologisk opphav) Anbefaler deg å søke opp diverse grupper om "donor conceived" slik at du kan ta mest mulig veloverveide valg.

Lykke til!

Anonymkode: 23c95...752

 

Tror ikke så mange donor barn hadde likt å fått vite at den biologiske moren er "Turid som jobber på cubus". Åpen donor er jeg helt enig i, men en man kan møte på en handletur ?

Anonymkode: bdd28...fcc

Skrevet

Hvor er far i dette innlegget?

Det er en MENNESKERETT for barn å kjenne sin mor og far. Det er derimot ingen menneskerett for voksne å skaffe seg barn på kunstig vis. Barns rettigheter må veie tyngre enn voksnes ønsker og krav. FNs Barnekonvensjon erklærer at «barn har rett til, så langt det er mulig, å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem». I tillegg er det uærlig å sette "ukjent far" på skjemaet og få staten til å betale det far skulle betalt, dersom befruktning skjer gjennom via en donor. 

Anonymkode: 271b8...de3

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er far i dette innlegget?

Det er en MENNESKERETT for barn å kjenne sin mor og far. Det er derimot ingen menneskerett for voksne å skaffe seg barn på kunstig vis. Barns rettigheter må veie tyngre enn voksnes ønsker og krav. FNs Barnekonvensjon erklærer at «barn har rett til, så langt det er mulig, å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem». I tillegg er det uærlig å sette "ukjent far" på skjemaet og få staten til å betale det far skulle betalt, dersom befruktning skjer gjennom via en donor. 

Anonymkode: 271b8...de3

Nyskjerrig: hva med de som er adoptert fra barnehjem i utlandet da? Hvordan skal de få vite hvem bio mor og far er?

Anonymkode: 8e193...12e

Skrevet
På ‎26‎.‎01‎.‎2019 den 1.02, Anonym bruker skrev:

Jeg har selv vært igjennom prøverør. Og hos meg gikk det knirkefritt. Ikke haddejeg problemer med hormonene. Bare litt slitsomt å ta sprøyter til samme tid hver dag. 

Ikke var egguttaket smertefullt, så det kunne jeg gjort ofte. 

 

Jeg kunne godt vært eggdonor jeg, men ikke til naboer og kjentfolk. 

Måtte isåfall ha vært  anonymt. 

 

Måtte bare skrive dette fordi det trenger virkelig ikke være noe problemstisk å være eggdonor.. 

Anonymkode: a65ef...868

Og jeg har motsatt erfaring av deg. Ble veldig veldig syk. Det var selvsagt verdt det for meg fordi jeg da fikk et barn, men som donor, aldri i verden!

Denne risikoen er faktisk helt helt reell. En veldig stor andel av de som tok prøverør samtidig med meg opplevde plager som er mer enn normalt ved medisinering.

Som donor vet man ikke hvordan kroppen vil reagere, og å friste noen med penger for å ta den risikoen er virkelig veldig uetisk!

Jeg skjønner at utgangspunktet for tråden er tull og troll, men problemstillingen er allikevel reell i forhold til debatt om eggdonor.

Anonymkode: 0153a...088

Skrevet
På 28.1.2019 den 2.10, Anonym bruker skrev:

 

Tror ikke så mange donor barn hadde likt å fått vite at den biologiske moren er "Turid som jobber på cubus". Åpen donor er jeg helt enig i, men en man kan møte på en handletur ?

Anonymkode: bdd28...fcc

Jo, faktisk. Svært mange vil vite hvem sin biologiske far/mor er uansett hvem det måtte være. Det er et behov mange har og som er vikitg å vite om når man skal i gang med egg/spermdonasjon. Nå er det de færreste som har mulighet til å få en kjent donor. Men, det er greit å vite at dette er det optimale for mange barn slik at hvis man skulle ha mulighet til det så kan man tenke at det er en fordel heller enn en ulempe for de barna som fatisk blir til på denne måten.

Jeg har allerede lagt ut donornummer med ønske om at donor tar kontakt såvel som halvsøsken fra samme donor. Barnet mitt har møtt to av sine halvsøsken som bor i andre land og vil dermed ha forbindelser med også denne delen av sitt biologiske opphav. Så kan de bestemme etterhvert om de ønsker å beholde kontakten eller om dette ikke er viktig for dem. De som har møtt sine halvsøsken i voksen alder skulle ønske de hadde hatt kontakt fra de var små.

Jeg har lært veldig mye av å lese om erfaringene til de som har blitt til via donor som jeg absolutt ikke var klar over. Jeg vil oppfordre på det sterkeste alle som vurderer å bruke donor til å melde seg inn i grupper og lære av deres erfaringer, på godt og vondt. Jeg skriver altså dette ikke bare til deg og hi, men til alle som måtte komme inn på denne tråden fordi de vurderer å bruke donor for å få barn.

Anonymkode: 23c95...752

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, faktisk. Svært mange vil vite hvem sin biologiske far/mor er uansett hvem det måtte være. Det er et behov mange har og som er vikitg å vite om når man skal i gang med egg/spermdonasjon. Nå er det de færreste som har mulighet til å få en kjent donor. Men, det er greit å vite at dette er det optimale for mange barn slik at hvis man skulle ha mulighet til det så kan man tenke at det er en fordel heller enn en ulempe for de barna som fatisk blir til på denne måten.

Jeg har allerede lagt ut donornummer med ønske om at donor tar kontakt såvel som halvsøsken fra samme donor. Barnet mitt har møtt to av sine halvsøsken som bor i andre land og vil dermed ha forbindelser med også denne delen av sitt biologiske opphav. Så kan de bestemme etterhvert om de ønsker å beholde kontakten eller om dette ikke er viktig for dem. De som har møtt sine halvsøsken i voksen alder skulle ønske de hadde hatt kontakt fra de var små.

Jeg har lært veldig mye av å lese om erfaringene til de som har blitt til via donor som jeg absolutt ikke var klar over. Jeg vil oppfordre på det sterkeste alle som vurderer å bruke donor til å melde seg inn i grupper og lære av deres erfaringer, på godt og vondt. Jeg skriver altså dette ikke bare til deg og hi, men til alle som måtte komme inn på denne tråden fordi de vurderer å bruke donor for å få barn.

Anonymkode: 23c95...752

Jeg forstår det, men tror du missforstår meg litt. Det er forskjell på å få vite hvem donor er, få ett tlf nummer, få til ett møte innimellom osv , enn å møte bio mor hver uke på handletur. Se at bio mor med barn går inn på kinoen en lørdagskveld eller å se at bio mor kjøper dyre klær på butikken osv. 

Det er helt riktig at navn osv er åpent, men ikke en i samme nærområde eller vennekrets.

Anonymkode: bdd28...fcc

Skrevet
På 29.1.2019 den 11.35, Anonym bruker skrev:

Nyskjerrig: hva med de som er adoptert fra barnehjem i utlandet da? Hvordan skal de få vite hvem bio mor og far er?

Anonymkode: 8e193...12e

Ingen anelse. Det er vel forskjellige situasjoner. Noen mennesker bruker tid, penger og andre mennesker for å skape egne barn. Adoptert fra barnehjem i utlandet høres mest ut som et eksisterende barn som har mor far som er død, i fengsel, konstant rusa. Jeg tror vel så langt det er mulig er viktig her  «barn har rett til, så langt det er mulig, å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem»

Det er det å skape et barn som ikke kan få kjenne sin far, eller for den saks skyld, få 100% samvær uten far ved skilsmisse, som ikke gagner barna. De vold og dop historiene er det få av i forhold til hvor mange fedre som ikke får se sine barn, også på grunn av samværssabotasje. 

Anonymkode: 271b8...de3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...