Gå til innhold

Tidenes dilemma (eggdonasjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et dilemma jeg gjerne vil dele med dere her inne ❤️ Jeg er ufrivillig barnløs, og har for dårlige egg til å få mine egne, biologiske barn. Dette er en ganske enorm sorg i hjertet mitt. Har jo så lyst på en liten datter, eller en liten sønn, eller tvillinger eller hva som helst. Spiller egentlig ingen rolle hva jeg får, men har lyst til å gjennomgå svangerskapet selv. Har tatt kontakt med en klinikk i Danmark for hjelp, og de anbefaler at donor ligner så mye på meg som mulig. Så kom ideen. Det er noen i min omgangskrets, som ikke egentlig kjenner meg for noe annet enn at folk sier vi ligner. Hun fikk vite om meg, og omvendt fordi folk sier oi, dere ligner! Godt mulig vi er i slekt lenger bak, men synes dere det er frekt å spørre om hun vil donere, dersom hun får en årslønn for det?

Anonymkode: 42b12...313

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et dilemma jeg gjerne vil dele med dere her inne ❤️ Jeg er ufrivillig barnløs, og har for dårlige egg til å få mine egne, biologiske barn. Dette er en ganske enorm sorg i hjertet mitt. Har jo så lyst på en liten datter, eller en liten sønn, eller tvillinger eller hva som helst. Spiller egentlig ingen rolle hva jeg får, men har lyst til å gjennomgå svangerskapet selv. Har tatt kontakt med en klinikk i Danmark for hjelp, og de anbefaler at donor ligner så mye på meg som mulig. Så kom ideen. Det er noen i min omgangskrets, som ikke egentlig kjenner meg for noe annet enn at folk sier vi ligner. Hun fikk vite om meg, og omvendt fordi folk sier oi, dere ligner! Godt mulig vi er i slekt lenger bak, men synes dere det er frekt å spørre om hun vil donere, dersom hun får en årslønn for det?

Anonymkode: 42b12...313

Ja, det synes jeg er frekt. Så vidt jeg vet er det ulovlig i Norge. I tillegg setter du henne i en veldig vanskelig situasjon. Selv om hun ikke har lyst er det vanskelig å si nei til en årslønn. Uansett hva hun velger an det ende med å føles helt feil.

Anonymkode: 298a9...8eb

Skrevet

Ja det synes jeg både er frekt og respektløst. Du setter henne i en veldig vanskelig situasjon - i tillegg til at det ikke er lov iNorge. 

Anonymkode: 85cc3...12e

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Jeg må si jeg tenker det kommer an på henne og hvilke tanker hun hadde om det. Hadde jeg fått spørsmålet ville jeg sagt ja på flekken. Jeg ville ikke hatt noe betaling for det, men jeg hadde nok hatt et ønske om å få dekket reise, evnt medisiner og det jeg taper på å ikke være på jobb. Familien min er avhengige av lønna mi, og jeg tror ikke jeg ville fått noen sykemelding om jeg måtte være borte fra jobb. Da hadde det gått ut i permisjonsdager uten lønn. Så, ikke for å være kynisk, men hadde jeg fått dekket det hadde jeg sagt ja på flekken!

Skrevet

Niks. Ikke velg noen du eller barna skal treffe på i hverdagen. Det setter dere alle i en vanskelig situasjon  

Hilsen mamma til barn etter anonym eggdonasjon. 

Anonymkode: 5e66a...244

Skrevet

Nei, det må du ikke gjøre... 

ikke heng deg for mye opp i det med likhet. Jeg har 4 barn som det overhodet ikke ser ut som jeg har vært innblandet, og ikke er de så veldig lik på pappa’n heller.. 

Jeg fant forresten et bilde av min tipp-tipp oldefar, det som var skikkelig morsomt var at han så ut som speilbilde av min far. Min far har alltid trodd han lignet mest på morssiden - men som sagt viser det seg at det er tippoldefaren hans som han er lik.

Så det med likheter spiller liten rolle synes jeg. 

Ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte, håper på at en liten baby eller to snart ligger i magen din og koser seg<3

Anonymkode: f9909...b77

Skrevet

Jeg synes det hadde vært bedre å spørre uten å tilby penger slik at hun gjør det fordi hun vil, ikke fordi hun ikke kan si nei til en slik stor sum penger. Så kan du heller tilby penger etter hun har sagt ja. 

Men som over, likheten er ikke viktig. Noen barn ligner på faren og noen på moren og noen ligner ingen av foreldrene sånn spesielt. Hvem de ligner på har ingenting å si for hvor mye mor man føler seg eller hvor glad man blir i dem el.l. Og selv om en person ligner på deg er det langtfra sikkert at barna hennes kommer til å ligne på deg. 

Synes det er mye viktigere at du velger noen som har god sykdomshistorie og gode gener. 

Skrevet

Det synes jeg ikke du skal gjøre nei. Både pga ting andre over her har nevnt, og også fordi jeg tror flertallet av kvinner ville sagt nei - så sjansen er overhengende stor for at du blir veldig skuffet. 

Anonymkode: 650b6...db3

Skrevet

Nei herregud, det kan du virkelig ikke gjøre.

En ting er at det er ulovlig i Norge, men du kan ikke bære frem et barn som vil leve i omgangskretsen til sin biologiske mor. Den dama vil se barnet ditt og vite at hun er biologisk opphav til det, og barnet vil kanskje møte sine halvsøsken, nei det er bare nei altså.

Skal du bruke donor så bruk noen i Danmark.

Anonymkode: 805bb...268

Skrevet (endret)

Er du egentlig klar over hva som må til for å hente ut egg til en eggdonasjon, og hva risikoen er for den som skal gjennomgå dette??

Medisinene kvinna må ta for å få eggene til å vokse og bli klare på rett tidspunkt i forhold til uthenting har flere bivirkninger og mulige langtidseffekter. Det er kjent at risikoen for utvikling av trefft kreft på sikt øker ved inntak av disse medisinene. De har også umiddelbare bivirkninger, som spenner i alvorlighetsgrad fra  humørsvingninger, depresjon, hudproblemer, vektøkning og migrene til alvorlig overstimulering syndrom med potensiell død til følge!

Selve egguttaket regnes som et kirurgisk inngrep, det er smertefullt og kan medføre infeksjoner i buk/eggstokker/underliv og i verste fall sterilitet. 

Det er mange av oss som har gjennomgått slik behandling selv med bakgrunn i et sterkt ønske om barn. Hva man risikerer for egen regning for å bli gravid har vel ingen andre noe med. Men jeg ville ALDRI kunne rettferdiggjøre å utsette ei annen kvinne for dette for at jeg selv skulle kjøpe eggene hennes, og jeg er glad for at dette er ulovlig i Norge. Kvinners kropper er ikke og skal ikke være til salgs på noen måte for at andre skal kunne tilfredsstille sine behov på den ene eller andre måte! Håper du innser alvoret i dette og tar til vettet.

Endret av kristinmor
Prøvde å endre skrifttype da den ble veldig stor.
Skrevet

Egg fra en i nærområdet så du ser den biologiske moren til barnet ditt jevnlig? Kan ikke tenke meg noe verre. Så har man lovlighetsfaktoren i tillegg.. 

Anonymkode: 0944c...29b

Skrevet

Jeg er for eggdonasjon og ville donert ANONYMT selv.

Men hadde jo aldri donert til en nabo. Det tror jeg ikke noen vil gjøre.

Anonymkode: c1d27...1e4

Skrevet

Jeg tror de som sier de ville ha donert her ikke vet hva det innebærer. Les innlegget til Kristinmor og tenk gjennom en gang til om dere ville ha donert. Jeg ville ikke i hvert fall. All smerten, bivirkningene og risikoen er jeg kun villig til å gjennomgå for å få egne barn.

Anonymkode: a047e...d67

Skrevet

Rett og slett lokale egg😏

Anonymkode: eb2ab...637

Skrevet

Du spør om det er frekt? Hva med å bare akseptere at du ikke kan få barn? 

Hva gjør du den dagen ungen din heller vil være med sine biologiske foreldre enn deg,eller hater deg for at du fratok henne et normalt liv? 

Anonymkode: a29ac...4d7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de som sier de ville ha donert her ikke vet hva det innebærer. Les innlegget til Kristinmor og tenk gjennom en gang til om dere ville ha donert. Jeg ville ikke i hvert fall. All smerten, bivirkningene og risikoen er jeg kun villig til å gjennomgå for å få egne barn.

Anonymkode: a047e...d67

Ikke minst det faktum at du får et barn Du ikke aner hvor havner. 

Anonymkode: a29ac...4d7

Skrevet

Ja, det er frekt, ogvirkelig helt uetisk. 

Er ikke lov i norge eller i det nære utland. 

Slikt skal være anonymt, ihvertfall til ungen er 18. 

Barna blir like foreldrene på en måte uansett. 

Og ved å velge donorer med samme øyenfarge og hårfarge som en selv, gjør endel. 

Lykke til! 

Anonymkode: a65ef...868

Skrevet

Jeg har selv vært igjennom prøverør. Og hos meg gikk det knirkefritt. Ikke haddejeg problemer med hormonene. Bare litt slitsomt å ta sprøyter til samme tid hver dag. 

Ikke var egguttaket smertefullt, så det kunne jeg gjort ofte. 

Jeg kunne godt vært eggdonor jeg, men ikke til naboer og kjentfolk. 

Måtte isåfall ha vært  anonymt. 

Måtte bare skrive dette fordi det trenger virkelig ikke være noe problemstisk å være eggdonor.. 

Skrevet

Jeg kunne aldri ha vært donor selv, er svært knyttet til eggene mine 🙈 Men jeg tror jeg ville ha stilig meg følgende sp om jeg var i din situasjon.

1. Kommer jeg til å orke tanken på at den damen er mine barns mor?

2. Kommer barna mine og hennes til å møtes?

3. Kommer mine barn til å oppleve å kanskje date ett søsken?

4. Hva.om ungen blir kliss lik hennes barn?

5. Hva om hun ser deg med barna og blir uenig om oppdragelse?

Å sist men ikke minst vil jeg be deg tenke over at ikke alle barn ligner på mor. Ikke en eneste gang har noen sagt at noen av mine ligner på meg. Jeg ligner ikke på mamma, men på tanten min. Min mann ligner på sin fetter og min far er ikke lik noen i familien. Man elsker barnet like høyt om dere har forskjellige hårfarger. 

Lykke til til deg, å håper du snart får barna du ønsker deg 💖

Anonymkode: bdd28...fcc

Skrevet

Ser dere ikke at dette er en trolletråd..? 😂😂

INGEN klinikk gir slike anbefalinger. "Finn en som ligner deg - spiller ingen rolle om hun er bærer av genetiske sykdommer, det er familielikheten som teller!"

Anonymkode: d25e3...3a3

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har selv vært igjennom prøverør. Og hos meg gikk det knirkefritt. Ikke haddejeg problemer med hormonene. Bare litt slitsomt å ta sprøyter til samme tid hver dag. 

Ikke var egguttaket smertefullt, så det kunne jeg gjort ofte. 

Jeg kunne godt vært eggdonor jeg, men ikke til naboer og kjentfolk. 

Måtte isåfall ha vært  anonymt. 

Måtte bare skrive dette fordi det trenger virkelig ikke være noe problemstisk å være eggdonor.. 

Vil bare si at jeg også har samme erfaring. Egguthenting er ikke en så big deal altså. Å snakke om potensiell sterilitet pga det er skremselspropaganda.

4 hours ago, Anonym bruker said:

Ser dere ikke at dette er en trolletråd..? 😂😂

INGEN klinikk gir slike anbefalinger. "Finn en som ligner deg - spiller ingen rolle om hun er bærer av genetiske sykdommer, det er familielikheten som teller!"

Anonymkode: d25e3...3a3

De har nok ment å finne noen donorer som likner. Det står oppført hårfarge etc på donorbanker 

Anonymkode: c1d27...1e4

Skrevet

Jeg har et barn som jeg har fått ved bruk av spermdonor og er derfor med i diverse grupper på facebook der flere medlemmer er voksne personer som har blitt til via sperm eller eggdonasjon.

Et tema som går igjen og igjen er at veldig mange av dem oppfordrer til å bruke en kjent donor. En som barnet kan få kjennskap til og helst møte en gang i blant. Dette vil ikke ta noe fra deg som mor, men berike barnets liv ved å gi det sjansen til å kjenne sitt biologiske opphav. Dette er veldig, veldig viktig for mange (ikke alle) og noe av det beste du kan gjøre for barnet. Ser at du har fått mange råd som sier at du absolutt ikke må velge noen du kan risikere å møte på, men dette er altså totalt motsatt av det mange av barna (nå voksne) har ønske om. Om du ikke velger en kjent donor, så vil jeg anbefale på det sterkeste å velge en åpen donor (barnet får kjennskap til biologisk mor ved 18-års alderen) Hvis du velger bort denne muligheten vil du frata barnet noe som kan bety enormt mye for dem (kjennskap til biologisk opphav) Anbefaler deg å søke opp diverse grupper om "donor conceived" slik at du kan ta mest mulig veloverveide valg.

Lykke til!

Anonymkode: 23c95...752

Skrevet

Jeg synes det er frekt å sette noen i den situasjonen. Hadde jeg blitt spurt hadde jeg følt meg utrolig presset, og så hadde jeg trolig bitt hodet av deg fordi du er så frekk. Skjønner du er desperat og har medfølelse med deg, men å gå direkte til et annet menneske å spørre om å få eggene hennes, hvordan kan du tenke at det muligens er OK?

Anonymkode: cf429...7e9

Skrevet

I tillegg til faktumet rundt risikoen donor utsettes for. Så lurer jeg på hvordan du HI stiller deg til mulighetene for at det ikke går? La oss si nå at hun ønsker å donere egg til deg for en årsinntekt. Men, dette ikke bærer frukt? 

Hvis du hører litt her inne vil du se at en veldig stor andel ivf’ere har forsøk på forsøk. Jeg selv fikk ut på det meste 10 egg. Men, hver gang var det kun ett som var brukendes. Ergo ingen som kunne fryses nes. Dette var med mine egne egg.

Hvor lenge har du trengt at hun skal sitte som verpehøne? Ett uttal? 5 uttak? Til du er gravid? 

Anonymkode: 44009...5e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...