Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #26 Skrevet 25. januar 2019 Om det er riktig at mannen bare lukket igjen uten å gi gutten tid til å avslutte har han tydeligvis ikke fått god nok opplæring i hvordan ting fungerer best, og trenger en evaluering av det som skjedde. Har du en 10-åring som går fysisk til angrep på folk rundt seg når ting butter imot må du regne med noen blåmerker av og til for da må han stoppes, holdes fast og håndteres. Så pust med magen, og sørg for at det blir et møte til uka så ting kan gjøres bedre neste gang. Anonymkode: 089d5...3e8
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #27 Skrevet 25. januar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Faderullan, mange feilfrie ekle damer her i kveld 😢 Hadde deres barn kommet heim med blåflekker hadde de ikke løftet på et øyenbryn heller, for selvsagt er det barnets feil. Hi,- klart du blir fortvilet og frustrert! Du har et barn med adsferdsvansker,som trenger hjelp. Blåmerker hører ikke hjem noen steder. Klart noe har skjedd, og helt på sin plass med et møte der alle får fortalt sin verson. Og så håper jeg at gutten din får den hjelpen han trenger. Anonymkode: 875bd...133 Man er ekkel og feilfri når man ikke er helt enig med hi? Hvordan mener du de skulle stoppet han, når han angrep da? Anonymkode: 48fbb...aca
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #28 Skrevet 25. januar 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man er ekkel og feilfri når man ikke er helt enig med hi? Hvordan mener du de skulle stoppet han, når han angrep da? Anonymkode: 48fbb...aca De som er ansatt på enkeltelever skal være skolert til å takle de fleste situasjoner. Og man kan stoppe et barn uten at det får mange blåflekker av det, selv om de må holde han. Og en annen ting er at de fleste vet etterpå hvem sin skyld det var, og om det som skjedde var nødvendig. Så en 10 åring som kommer heim å forteller om negativ opplevelse må man jo lytte på. Jeg skjønner at det ikke trenger å være svart/hvit, men har vært lenge nok innenfor systemet at jeg vet at ikke alle kollegaene mine takler de ulike situasjonene like godt! Ekkel var i utgangspunktet ikke for å være uenig,men måten ting blir sagt på. Moren er i en sårbar situasjon og etter å ha fått enkelte av disse svarene gått i forsvar , kanskje for at hun er lei seig,fortvilet....? For hvem blir ikke det i en slik situasjon? Av og til kan en prøve å sette seg inn i en annens situasjon, og kanskje svare litt forsiktig om en skal svare. Regner med at denne morens ønske er at gutten hennes skal klare å følge de regler og lover som de fleste andre klarer å følge. Anonymkode: 875bd...133
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #29 Skrevet 25. januar 2019 Men er det helt sikkert at han ikke ble forberedt litt bedre på å avslutte enn hva sønnen din faktisk sier?kanskje han ikke hørte etter i det hele tatt foreks? Det ville kanskje ikke din sønn fortalt/husket. Utover det tenker jeg at jeg ville vært litt på ælærten selv dersom min sønn hadde kommet hjem med blåmerker. Men nå er ikke mine barn utagerende, og man kan jo heller la barn angripe andre uten å bryte inn på et eller annet punkt... Anonymkode: 257bd...2aa
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #30 Skrevet 25. januar 2019 Når han har voksne som følger han fordi han ikke klarer å kontrollere seg selv, er den voksne der for å hindre at han angriper og/eller skader de 20-25 andre barna som er i samme klasse. At det kan gå hardt for seg når de er nødt til å gripe inn er jo selvfølgelig ikke bra. Men hva er alternativet? Gutten skadet en voksen. Og fikk blåmerker som følge av dette. Neste gang er det en medelev han skader. Trist at gutten din utagerer og er aggressiv. Men her synes jeg de voksne gjorde det de måtte; hindret ytterligere vold. Anonymkode: 7b7af...09d
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2019 #31 Skrevet 25. januar 2019 Jeg er selv mamma til en tidligere meget utaggerende gutt (nå er det kun sinnereaksjoner 4-5 ganger i året). Han kunne bli ekstremt sterk, volde meget stor skade (selv fra 7-8 år og oppover) og han måtte faktisk legges i bakken når det ble som verst(holdes over lengre tid pga blackout og angrep). Både BUP og jeg viste skolen og Sfo de ulike holdegrepene som ville gi minst mulig skade på alle parter. Ja, den ansatte skulle ha advart på forhånd og kanskje hun/han gjorde akkurat det (selv om sønnen din ikke har fått det med seg eller ignorert det med vilje). Han begynte å klore og slå og den voksne måtte beskytte seg. Ved at sønnen din kun ble lagt i bakken bør du egentlig være glad for. Han kunne virkelig ha forårsaket større skade! Vi hadde derimot en assistent som hadde jobbet med «vanskelige» barn i Sfo og skole en periode som ressurs for sønnen min. Hun klikka og slo til han en gang. Det, i motsetning til din situasjon, er absolutt ikke innafor. Du må ta høyde for at sønnen din gjorde skade på de ansatte og for eget selvforsvar la de han i bakken slik at han ikke skulle skade seg selv og andre. Vred han seg mye rundt, sparket med bein og forsøkte å skalle dem ned i tillegg til slageneog kloringen (naturlig sinnereaksjon for de som har slike utfordringer) så må de ansatte selvsagt stoppe dette! Anonymkode: eda6e...7a5
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #32 Skrevet 26. januar 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Når et barn er utagerende så skal ikke den voksne skade barnet! En voksen person vet bedre enn å bruke sin størrelse mot et barn. Et barn som har problemer med å kontrolere sine handlinger når han blir sint. Er jo derfor vi har en voksen som er med mitt barn. For å hjelpe han å regulere. Anonymkode: 8ff39...820 Men du kjenner jo ikke handlingsforløpet. Anonymkode: 20f23...e72
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #33 Skrevet 26. januar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Regner med at denne morens ønske er at gutten hennes skal klare å følge de regler og lover som de fleste andre klarer å følge. Syns hun høres ut som noe helt annet enn en mor som ønsker det gjennomsnittlige, altså. Hun begynner med å lure på hvor lang utdanning en bachelor i pedagogikk er. Åpenbart mener hun at hennes helt unike og spesielle barn må ha et par professorer tilsatt, for å løse de helt unikt kompliserte problemstillingene som følger med hennes helt spesielle barn. Anonymkode: 20f23...e72
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #34 Skrevet 26. januar 2019 6 timer siden, den perfekte mor skrev: At han har diagnoser og utfordringer med adferden sin betyr ikke at man skal ha større terskel for å gripe inn når han ikke klarer å regulere seg selv, tiltak bør heller settes inn så tidlig i utagering som mulig, nettopp for å lære han selvregulering. Dette er kjempeviktig. Anonymkode: 20f23...e72
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #35 Skrevet 26. januar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Faderullan, mange feilfrie ekle damer her i kveld 😢 Syns tvert om at alle var saklige og kom med nyttige innspill, med unntak av kommentaren om at hører hjemme i Zoo. Anonymkode: 20f23...e72
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #36 Skrevet 26. januar 2019 Jeg tenker du er veldig i forsvar her. Jeg jobber med folk som opplever unger som din utagere på seg hele tiden. Det er fysisk vondt, og INGEN, selv ikke spesialpedagoger liker å bli angrepet. Det er ikke en menneskerett å skade andre fordi man blir sint over en ganske liten ting, og da må faktisk barnet ditt stoppes. Han er én, men det er andre med i bildet, og de skal det også tas hensyn til. Noen ganger skjer ting fort og folk kan gjøre feil, men det betyr ikke at gutten din er et offer. Ellers lurer jeg: Når tenker du at barnet ditt skal lære å avslutte ting uten mye forberedelse? Det å skjønne at friminuttet er over og nå begynner timen er ganske elementært å jobbe med. Og hvis det kan læres av elever med hjerneskader og store aggresjonsproblemer, så kan det læres av din også. Ikke pakk ham inn i bobleplast om du har et ønske om at han skal fungere i verden. Anonymkode: a3ea6...3c5
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2019 #37 Skrevet 26. januar 2019 Det er ikke bare enkelt å være lærer å leve i denne utryggheten heller. Spesielt ikke når foreldre benytter enhver anledning til å finne noe å ta de på... https://www.nrk.no/rogaland/ap-politiker-krever-at-laerere-som-varsler-blir-tatt-pa-alvor-1.14386198 https://www.nrk.no/rogaland/laerere-opplever-okt-elevvold_-halvparten-er-blitt-fysisk-angrepet-1.14271022 Anonymkode: 12e10...12e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå