Gå til innhold

Hva kan vi klare oss på, som er absolutt minimum?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Drikk vann.

Spis grøt i steden for brød med pålegg.

Spis lite kjøtt og hold deg til kylling eller svin når du skal ha kjøtt.

Spis mye poteter, lite ris og pasta

Spis masse grønnsaker, men velg de billige variantene (kinakål i steden for ruculasalat, purre istedenfor vårløk osv)

Ligg unna ferdigmat.

Kjøp mat med kort holdbarhet når det er billig og legg i fryseren.

Ikke kjøp snop, lag eventuelt selv.

Anonymkode: 141cd...805

Vi drikker vann. 

Kinakål derimot er tragisk...

Svin er ikke akkurat kjøttet av best kvalitet. Samme som Prior kyllingfilet. Mye rart i de. 

Anonymkode: 0f26e...183

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye vegetar er ikke sunt da man mangler de essensielle aminosyrene . Blir som et alfabet hvor noen bokstaver mangler

Men så går det jo absolutt an å ha noe modifisert vegetar, der man lager en vegetarrett og så blander inn en eller to kyllingfilet på 5 personer. Da varer plutselig en pakke kjøtt dobbelt så lenge, og kroppen får mer av det den trenger fra grønnsaker. Kjøttet blir tilbehør. 

Dette praktiserer vi, og sparer mye penger på å spise oss mette på grønnsaker. I tillegg koker jeg kraft 2 x i mnd, så vi får viktige næringsstoffer derfra. 

Anonymkode: 822fa...7b4

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men så går det jo absolutt an å ha noe modifisert vegetar, der man lager en vegetarrett og så blander inn en eller to kyllingfilet på 5 personer. Da varer plutselig en pakke kjøtt dobbelt så lenge, og kroppen får mer av det den trenger fra grønnsaker. Kjøttet blir tilbehør. 

Dette praktiserer vi, og sparer mye penger på å spise oss mette på grønnsaker. I tillegg koker jeg kraft 2 x i mnd, så vi får viktige næringsstoffer derfra. 

Å koke kraft fra grunnen er veldig bra da 😊 

Grønnsaker er veldig sunt og jeg spiser det til alle måltider nesten, men fett og proteiner er også viktig å få i seg til måltidene 😊

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere sparer kanskje mye på å spise kneippbrød, men det bidrar negativt til helsekontoen da kneippbrød er alt annet enn næringsrikt.. Store mengder hvetemel og hevemiddel er ikke bra for helsa 

Så man kan gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å leve på billig mat

Kanskje det, men når jeg tenker på det, og begynner å regne litt på det, så sparer vi kanskje 200,- pr mnd på brødet, så det er nok ikke der vi sparer mest. Å bake brød selv er jo også en god ide', selv om ikke vi gjør det.

Kjøpebrød generelt er vel ikke så bra for helsa.

Anonymkode: d94da...9cb

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det, men når jeg tenker på det, og begynner å regne litt på det, så sparer vi kanskje 200,- pr mnd på brødet, så det er nok ikke der vi sparer mest. Å bake brød selv er jo også en god ide', selv om ikke vi gjør det.

Kjøpebrød generelt er vel ikke så bra for helsa.

Anonymkode: d94da...9cb

Nei, kjøpebrød er ikke bra for helsa. 

Jeg lager knekkebrød selv, vet ikke ikke prisen totalt sett, men er i alle fall mer smakfullt og næringsrikt kontra kjøpeknekkebrød 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye vegetar er ikke sunt da man mangler de essensielle aminosyrene . Blir som et alfabet hvor noen bokstaver mangler

Er du vanskelig med vilje, eller hva er det med deg?

Anonymkode: ceb23...9ec

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er du vanskelig med vilje, eller hva er det med deg?

Det går an å roe seg ned selv om noen ikke har samme oppfatning som deg. Jeg leser daglig eller ukentlig om ernæring da jeg har stor interesse for det og dette er noe flere ernæringsfysiologer har sagt 😉

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det går an å roe seg ned selv om noen ikke har samme oppfatning som deg. Jeg leser daglig eller ukentlig om ernæring da jeg har stor interesse for det og dette er noe flere ernæringsfysiologer har sagt 😉

Roe meg ned? Det er jo du som setter spørsmåltegn ved alt du er uenig med her, ikke meg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Roe meg ned? Det er jo du som setter spørsmåltegn ved alt du er uenig med her, ikke meg

Det må da være lov å være uenig 😉 Hvis man ikke tåler at noen er uenig med seg, har man ett problem

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, kjøpebrød er ikke bra for helsa. 

Jeg lager knekkebrød selv, vet ikke ikke prisen totalt sett, men er i alle fall mer smakfullt og næringsrikt kontra kjøpeknekkebrød 

Kjøpebrød er helt fint for helsa når du velger de grove variantene. Det er noen få reagerer på hvete eller gjær, men for flertallet av befolkningen kan grovt kjøpebrød være en del av et sint kosthold. Det finnes dem som mener det er usunt med kjøtt, noen er redde for melk, noen tror grønnsakene må være økologiske osv. Hvis du sverger til å leve etter noen av disse tullete mytene må du regne med å betale litt ekstra for maten.

Skrevet

Vi er en familie på 5, med 3 skolebarn og en sulten håndtverker +meg. 

Vi ukeshandler for ca 1600. Da kjøper vi akkurat det vi har lyst på, ser på pris per kg så vi tar informerte valg. 

Vi kunne ha kuttet ned til i hvert fall 1200 og kanskje 1000 også, ved å være veldig bevisste, og kjøpe andre produkter. Da måtte vi også ha vurdert hvilke matretter vi skulle laget. 

Det eneste jeg aldri sparer på er dopapir 😈

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke riktig at vegetarmat pr def mangler essensielle aminosyrer. Et variert vegetarisk kosthold med mye bønner/linser, grove kornprodukter, frø og nøtter vil ikke mangle dette

Anonymkode: 576f4...8dd

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke riktig at vegetarmat pr def mangler essensielle aminosyrer. Et variert vegetarisk kosthold med mye bønner/linser, grove kornprodukter, frø og nøtter vil ikke mangle dette

Anonymkode: 576f4...8dd

Korn, frø og nøtter bør alltid bløtlegges i 8-12 timer for å gjøre det lettere fordøyelig og mer næringsrikt. Dette er det mange som ikke vet 

Korn inneholder næringsblokkere og disse tar man bort ved bløtlegging

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpebrød er helt fint for helsa når du velger de grove variantene. Det er noen få reagerer på hvete eller gjær, men for flertallet av befolkningen kan grovt kjøpebrød være en del av et sint kosthold. Det finnes dem som mener det er usunt med kjøtt, noen er redde for melk, noen tror grønnsakene må være økologiske osv. Hvis du sverger til å leve etter noen av disse tullete mytene må du regne med å betale litt ekstra for maten.

Alle kjøpebrød er proppet med hevemiddel og det er alt annet enn bra for helsa. I tillegg er ikke kornet aktivert (bløtlagt) i forkant og da inneholder korn næringsblokkere. Sier seg selv at dette ikke er særlig helsefremmende 

Skrevet

Vi er en familie på 6. 2 voksne og 4 barn i alderen 1,5 - 11 år. Vi bruker nok en god del på mat altså.. Bare på pålegg går DET MYE. Men jeg kjøper alltid hvitost på tilbud og kjøper da 5-6 i slengen. Er flink å kjøpe mat på nedsatt pga dårlig dato. Kjøper stort sett alltid melk på 40 %. Sparer nok mye på det siden vi drikker en del melk. 

Rett før jul så hadde REMA røykt svinekam på tilbud til 20 kr pr stykk pga dårlig dato, jeg kjøpte alle 😂 kjempebillig middag. Ribbe har jeg også i fryseren også kjøpt billig pga dato 👍 ellers så benytter jeg meg av butikkenes egne merkevarer og her er det mye å spare. 

Finnes mye god, billig og sunn mat. Som feks fiskegrateng(hjemmelaget), frosne naturell kyllinglår 2kg pose til ca 60 kr., pølselapskaus, hjemmelaget pizza.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...