Gå til innhold

Hva kan vi klare oss på, som er absolutt minimum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 5, 3 barn, alle k barneskolealder. Vi må en periode skjære helt ned til benet når det gjelder mat-utgifter. Planlegger å bruke ingenting utover mat og diesel.....for en gitt periode. Hva bør vi kunne klare oss med som eg absolutt minimum i mat?

Anonymkode: 36ef5...b54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ligger på 8000-9000 i mat i mnd, men med god planlegging kunne vi nok klart oss med mindre. Vi er 2 voksne og tre barn under 10 år.

Anonymkode: f10d8...92d

Skrevet

For å overleve uten vesentlige skader kan dere nok greie dere med 500 per måned. Men det blir ikke morsomt.

Hvis dere fisker selv og plukker masse ville urter, bær mm kan dere nok presse det enda lengre ned, men da snakker vi om å leve hovedsaklig på havregrøt kokt på vann, drikke bare vann, 90% poteter til middag osv.

Anonymkode: 141cd...805

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er en familie på 5, 3 barn, alle k barneskolealder. Vi må en periode skjære helt ned til benet når det gjelder mat-utgifter. Planlegger å bruke ingenting utover mat og diesel.....for en gitt periode. Hva bør vi kunne klare oss med som eg absolutt minimum i mat?

Anonymkode: 36ef5...b54

SIFO sier ca 9000kr for dere. Jeg syns det var mye og tenker at dere bør klare det for 6-7000. Det innebærer hjemmebakt brød, mer vegetarmat, grønnsaker i sesong, mer vann som drikke osv. Men fullt gjennomførbart ☺️

Skrevet

Dere klarer fint å leve på 5000 i mat hvis dere planlegger godt og spiser billigprodukter og kneip. 

Anonymkode: a0af4...f5c

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å overleve uten vesentlige skader kan dere nok greie dere med 500 per måned. Men det blir ikke morsomt.

Hvis dere fisker selv og plukker masse ville urter, bær mm kan dere nok presse det enda lengre ned, men da snakker vi om å leve hovedsaklig på havregrøt kokt på vann, drikke bare vann, 90% poteter til middag osv.

Jeg mente 500 år uke, ikke per måned.

Skrevet

Vi er også en familie på 5 hvorav 2 går på barneskolen, og en i barnehage.

Ukeshandler for ca kr 1.600,- i uken + lit småhandling så er vel på rundt kr 10.000,- i måneden på husholdningsutgifter.
Med husholdningsutgifter mener jeg mat + drikke + vaskemidler + alt annet som kjøpes i dagligvare butikker.

Vi sløser, og kjøper det vi har lyst på, og liker litt "luksus".
Tror nok at dersom vi absolutt måtte kunne vi nok ha kommet ned til en kr 7-5.000,- per måned.

Anonymkode: 72769...56d

Skrevet

Vi handler for ca 6000 kr i mnd, 5 stk..3 barn på snart 7, 12 og 14 år..

Anonymkode: 066ee...7a0

Skrevet

Her bruker vi 6000-6500 kr. måneden. Vi er to voksne og to barn på 6 og 8 år. Dette inkluderer vaskemidler, toalettpapir, lyspærer og annet vi kjøper på dagligvarebutikk.

Vil di vi er svært prisbevisste og kaster lite mat.

Anonymkode: 6a34e...d26

Skrevet

Ved å være veldig prisbevisste og benytte dere av tilbud og halv pris varer, så tror jeg dere klarer dere fint på 5000 kr i mnd

Anonymkode: ceb23...9ec

Skrevet

Vi er en familie på 4, 2 barn under 10 år, én i barnehage.

Fra høsten blir en av oss student og jeg budsjetterer med 20.000 i måneden på mat, klær, bursdag og forbruk. 

Gruer meg og sparer hardt på buffer nå. 

Anonymkode: 57597...cbb

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er en familie på 4, 2 barn under 10 år, én i barnehage.

Fra høsten blir en av oss student og jeg budsjetterer med 20.000 i måneden på mat, klær, bursdag og forbruk. 

Gruer meg og sparer hardt på buffer nå. 

Og det gruer du deg til, er du seriøs nå?

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det gruer du deg til, er du seriøs nå?

Ja jeg gjør det altså.

Ikke for at vi skal overleve og klare det vanlige, men livet skjer. Vi har gammelt hus, gammel bil og barn med fritidsaktiviteter som koster en del. Gruer meg, men skal nok klare oss fint. Og ja, vi har godt av å lære oss å ha mindre penger! ;) 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg gjør det altså.

Ikke for at vi skal overleve og klare det vanlige, men livet skjer. Vi har gammelt hus, gammel bil og barn med fritidsaktiviteter som koster en del. Gruer meg, men skal nok klare oss fint. Og ja, vi har godt av å lære oss å ha mindre penger! ;) 

Hmm, jeg trodde faktisk du var ironisk siden 20 000 er mye penger

Skrevet

Vi er to voksne og en 4-åring og bruker alt fra 9000-12000 kr i mnd på mat. Kvalitet er viktig for oss så vi kjøper mange av matvarene økologisk. 

Anonymkode: 0f26e...183

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ved å være veldig prisbevisste og benytte dere av tilbud og halv pris varer, så tror jeg dere klarer dere fint på 5000 kr i mnd

5000 kr i mnd kommer ikke til å bli særlig kvalitetsmat

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det går fint

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det går fint

Tror det ikke før jeg ser det 😉

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det ikke før jeg ser det 😉

Det er opp til deg, men vi klarer det fint

Skrevet

Vi er 4 stk, 2 voksne og 2 tenåringer, eldste spiser mye mat. Den siste måneden har vi brukt ca 7000,- på dagligvarer. Dette inkl europris. Dette inkluderer også endel ekstra mat/søtsaker i jula. Sikkert noe jeg har glemt også, så om vi sier 8000,-

Vi skriver handleliste før vi handler, og prøver å ikke handle mer enn 2 ganger pr uke. Vi sparer sjelden på noe, og handler stortsett det vi vil. En ting jeg vet vi sparer mye på er at vi spiser kneippbrød, dette fordi det er det ungene vil ha.
På mat bruker vi kun "merkevarer" som gilde og lignende. Kunne sikkert spart noe på å gått over til billigmerker.
Egg kjøper vi alltid de største pakkene- 18 pk på kiwi/Coop. De er også billigst. Vi spiser mye egg.
Ris kjøper jeg i 5 kg poser på butikken. Varer lenge, og er billig.

Vanlige måneder hvor det ikke er jul, så bruker vi sikkert et par tusenlapper mindre.

Vi storhandler vaskemidler og toalett/tørkepapir når det er kampanje på slikt. Gjerne på europris og felleskjøpet.

Vi bruker lite ferdigprodukter som fiskegrateng, fiskepinner, ferdiglasagne, posesupper/gryter men det er fordi jeg liker å vite hva jeg har i maten. Vet ikke hva det har å si for økonomien.

Tenker en familie som dere fint kan klare dere på 5 tusen pr mnd til mat uten å ofre noe særlig. Litt planlegging må selvfølgelig til.

Anonymkode: d94da...9cb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Drikk vann.

Spis grøt i steden for brød med pålegg.

Spis lite kjøtt og hold deg til kylling eller svin når du skal ha kjøtt.

Spis mye poteter, lite ris og pasta

Spis masse grønnsaker, men velg de billige variantene (kinakål i steden for ruculasalat, purre istedenfor vårløk osv)

Ligg unna ferdigmat.

Kjøp mat med kort holdbarhet når det er billig og legg i fryseren.

Ikke kjøp snop, lag eventuelt selv.

Skrevet

Vi har samme antall barn på barneskolen og klarer oss på 1500 kr i uka. Hvis vi skal ha selskap legger vi på 500 kr den uka. 

Anonymkode: 7a4c8...02d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er opp til deg, men vi klarer det fint

Vi også. Spiser mye vegetar laget fra bunn (div gryter, supper, risotto, pasta, indisk ol). Handler frukt og grønt på grønnsaksbutikk som er kjempebillig og planlegger ellers meny etter hva som er på tilbud

Anonymkode: 576f4...8dd

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi også. Spiser mye vegetar laget fra bunn (div gryter, supper, risotto, pasta, indisk ol). Handler frukt og grønt på grønnsaksbutikk som er kjempebillig og planlegger ellers meny etter hva som er på tilbud

Anonymkode: 576f4...8dd

Mye vegetar er ikke sunt da man mangler de essensielle aminosyrene . Blir som et alfabet hvor noen bokstaver mangler

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi er 4 stk, 2 voksne og 2 tenåringer, eldste spiser mye mat. Den siste måneden har vi brukt ca 7000,- på dagligvarer. Dette inkl europris. Dette inkluderer også endel ekstra mat/søtsaker i jula. Sikkert noe jeg har glemt også, så om vi sier 8000,-

Vi skriver handleliste før vi handler, og prøver å ikke handle mer enn 2 ganger pr uke. Vi sparer sjelden på noe, og handler stortsett det vi vil. En ting jeg vet vi sparer mye på er at vi spiser kneippbrød, dette fordi det er det ungene vil ha.
På mat bruker vi kun "merkevarer" som gilde og lignende. Kunne sikkert spart noe på å gått over til billigmerker.
Egg kjøper vi alltid de største pakkene- 18 pk på kiwi/Coop. De er også billigst. Vi spiser mye egg.
Ris kjøper jeg i 5 kg poser på butikken. Varer lenge, og er billig.

Vanlige måneder hvor det ikke er jul, så bruker vi sikkert et par tusenlapper mindre.

Vi storhandler vaskemidler og toalett/tørkepapir når det er kampanje på slikt. Gjerne på europris og felleskjøpet.

Vi bruker lite ferdigprodukter som fiskegrateng, fiskepinner, ferdiglasagne, posesupper/gryter men det er fordi jeg liker å vite hva jeg har i maten. Vet ikke hva det har å si for økonomien.

Tenker en familie som dere fint kan klare dere på 5 tusen pr mnd til mat uten å ofre noe særlig. Litt planlegging må selvfølgelig til.

Anonymkode: d94da...9cb

Dere sparer kanskje mye på å spise kneippbrød, men det bidrar negativt til helsekontoen da kneippbrød er alt annet enn næringsrikt.. Store mengder hvetemel og hevemiddel er ikke bra for helsa 

Så man kan gjøre seg selv en bjørnetjeneste ved å leve på billig mat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...