Gå til innhold

Xmannen til veninnen min misbruker hennes personnummer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han   Har tatt opp lån , kjøpt mobil , og Div på kreditt og ikke betalt. 

Så hun har gjeld pga han.

hva kan hun gjøre for og ungå dette i fremtiden. Hun har politianmeldt han for dette. Men hva fremover? 

Anonymkode: 3a781...913

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke så mye å gjøre med det. Er jo en grunn for at man ikke skal gi fra seg personnummeret til folk. Så hun kan jo bare takke seg selv. Hun får vel stenge av så hun ikke kan ta opp flere lån osv og begynne å betale gjelden. 

Anonymkode: 9beb1...f3a

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke så mye å gjøre med det. Er jo en grunn for at man ikke skal gi fra seg personnummeret til folk. Så hun kan jo bare takke seg selv. Hun får vel stenge av så hun ikke kan ta opp flere lån osv og begynne å betale gjelden. 

Du vet at personnummer ditt står på bankkortet og i passet ditt? 

Han har selv vært og hentet det. Hun har ikke gitt det til han. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor så skadefro? 

Skrevet

Må ringe de største kredittvyråene og sperre seg for å oppta gjeld. 

Anonymkode: b2796...cdd

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at personnummer ditt står på bankkortet og i passet ditt? 

Han har selv vært og hentet det. Hun har ikke gitt det til han. 

Jaja det vet jeg og derfor passer jeg på korta mine godt også. Som folk bør gjøre. 

Skrevet

Altså personnummer er ikke taushetsbelagt info, så dette er noe alle kan få tak på alle de vil. 

Hun bør sperre seg for kredittsjekker mm. 

Anonymkode: 03d80...e1c

Skrevet

Dersom de var gift så står det jo i papirene, de papirene er jo felles.. 

Anonymkode: 901c3...c6b

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså personnummer er ikke taushetsbelagt info, så dette er noe alle kan få tak på alle de vil. 

Hun bør sperre seg for kredittsjekker mm. 

Personnummer er taushetsbelagt. Ingen kan ringe til meg på jobb og be om andres personnummer og få den infoen selv om jeg har tilgang på alle personnummer i Norge 

Anonymkode: 10df4...6d8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jaja det vet jeg og derfor passer jeg på korta mine godt også. Som folk bør gjøre. 

Om man er gift får man oppgitt hverandres personnr hvert eneste år på skattemeldingen, tror også det står på vielsesattesten.

Anonymkode: 0d1d9...bae

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at hun skulle kjøpt en safe og låst lommeboka inn i den så mannen hun var gift med ikke skulle få tak i personnummeret hennes?

Skikkelig smarting, du😂

Anonymkode: 9ef7c...e96

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

hva kan hun gjøre for og ungå dette i fremtiden. Hun har politianmeldt han for dette. Men hva fremover? 

Oj.

Det er dokumentfalsk og identitetstyveri. Han kan straffes meget strengt for det!

Anonymkode: 765b5...8d1

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at hun skulle kjøpt en safe og låst lommeboka inn i den så mannen hun var gift med ikke skulle få tak i personnummeret hennes?

Skikkelig smarting, du😂

Anonymkode: 9ef7c...e96

Nei kan ikke se at jeg har skrevet eller ment det noen vei her altså 🤔🤔 

Ja jeg er smart, jeg passer på korta mine😉

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei kan ikke se at jeg har skrevet eller ment det noen vei her altså 🤔🤔 

Ja jeg er smart, jeg passer på korta mine😉

Som gift har man tilgang til hverandres personnummer. Det må på bordet før ekteskap kan inngås. 

Anonymkode: 6205c...b8f

Skrevet

Står på selvangivelsen selv om man ikke er gift det. Holder med å ha barn sammen. 

Anonymkode: a1eeb...76c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Personnummer er taushetsbelagt. Ingen kan ringe til meg på jobb og be om andres personnummer og få den infoen selv om jeg har tilgang på alle personnummer i Norge 

Da tar du faktisk feil......... 

Du har kanskje taushetsplikt på den opplysningen over telefon, men det betyr ikke at det er taushetsbelagt. 

Du må begrunne behovet for å få det oppgitt.

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/om/modernisering/ny-lov-og-nye-tilganger/

En x-mann vil ikke ha noen problemer med å få tak i det. 

Skrevet

Det holder jo normalt ikke å ha personnummeret til en person for å ta opp gjeld. Som regel må du identifisere  deg på en måte også. Han må vel i tillegg ha bankid, forfalske underskriften hennes eller noe sånt?

Jeg sitter på personnummeret til mange personer. Likevell tror jeg ikke jeg kunne kjøpt ting i deres navn.

Anonymkode: 6d9d0...0fb

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som gift har man tilgang til hverandres personnummer. Det må på bordet før ekteskap kan inngås. 

Anonymkode: 6205c...b8f

Okey, leste ikke at de var gift jeg. Min feil 🙈

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke hun skal trenge å betale tilbake gjeld han har tatt opp ved hjelp av identitetstyveri altså? Dette må hun sjekke opp skikkelig. Han må selvfølgelig anmeldes og hun må bestride gjelden for hun har ikke tatt den opp.

Hun kan videre sperre sitt eget navn i et register så det ikke er mulig å ta opp kredittlån o.l. Gjør han det igjen må hun igjen anmelde og bestride, det er ikke hun som skal betale for at kredittselskaper har gått "fem på" uten at hun har identifisert seg på annen måte.

Anonymkode: 0d1d9...bae

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler om at du ikke skal bruke de personopplysningene du sitter på til andre formål enn det som det ble samlet inn til. Personnummer er ikke en sensitiv opplysning, men det skal kun registreres ved behov. 

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har hun ikke reagert når hun har blitt kredittsjekket, det blir man jo for hver minste lille ting

Anonymkode: a2bc2...9cd

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har hun ikke reagert når hun har blitt kredittsjekket, det blir man jo for hver minste lille ting

Det var mitt spørsmål også. Hun skal jo da ha fått brev for hver kredittsjekk, har han også stålet posten hennes?

Og hva med gjeldsposter som har fremgått på hennes selvangivelse? De må hun jo ha reagert på. Eller er all gjeld fra 2018 så det ikke har kommet fram på selvangivelse ennå?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For hun har ikke fått noen brev i postkassen om det. 

Skrevet
12 minutter siden, sug lut skrev:

Det var mitt spørsmål også. Hun skal jo da ha fått brev for hver kredittsjekk, har han også stålet posten hennes?

Og hva med gjeldsposter som har fremgått på hennes selvangivelse? De må hun jo ha reagert på. Eller er all gjeld fra 2018 så det ikke har kommet fram på selvangivelse ennå?

Ja det er fra  november og tidlig desember. Hun oppdaget  nå for 2 uker siden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...