Gå til innhold

Enda et bevis på at ME-syke

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig så mange som lyver på seg diagnosen altså? Da bør jo virkelig kriteriene bli enda strengere. 

Anonymkode: b7fcb...1af

Ingen lyver på seg diagnosen. Men det er mange ting som gjør at folk kan føle seg fysisk utmattet. Depresjon, for eksempel. Og med mantraet om at me-syke må hvile mest mulig, blir det ikke akkurat bedre. Prøv selv å legge deg på sofaen i et par måneder og se hvor mye muskelmasse du taper og hvor lite energi og overskudd du får. Vi vet ikke hvorfor de føler seg utmattet. Etter all sannsynlighet er den subjektive opplevelsen av utmattelse helt reell. Men det er nettopp det det er, en subjektiv opplevelse. Og det gjelder alle med me-diagnose. Det er ikke mulig å si at noen har "reell" ME, mens andre ikke har det. Alle diagnosene baserer seg på egenrapporterte symptomer. 

Anonymkode: bfa08...617

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

ikke vil bli friske?

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/RxMzRW/Fire-dager-pa-kurs-gjorde-atte-av-ti-friskere

" Initiativtaker Nina E. Steinkopf er kritisk til stressmestringskursene til psykiater Bjarne Stubhaug, som hun sier gjør ME-pasienter sykere. "

Selv ikke dette er godt nok: " Stubhaug er klar på at ME/CFS er en fysisk sykdom, ikke en psykisk lidelse."

Hittil har jeg til gode å lese noe som helst forskning eller behandling som tas imot med åpent sinn. Det er da ikke rart de syke ikke blir tatt seriøst. Ved enhver annen sykdom møtes muligheten for tilfriskning med glede og åpne armer.

Stressmestringskurs hjelper ikke mot somatiske sykdommer. Hvorfor skulle de ME-syke ta imot dette? Ville de tuberkulosesyke ha tatt imot? Ville de kreftsyke ha tatt imot dette som erstatning for annen behandling?

Anonymkode: 2ddbc...81c

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gleder meg til den dagen me-pasienter ikke identifiserer seg så sterkt med sykdommen, og ikke er en så klart definert gruppe.

Når den rådende tanken er at de som.blir friske av ME ikke hadde ME sier det seg selv at det er mange krefter som jobber i mot tilfriskning. 

Tror ME blir en del av identiteten til mange, det er skummelt. Og hindrer nok noen å forlate sin plass i ME-gruppen

Anonymkode: 40b4e...bc0

Hvis du hadde visst hvor mye dritt de tar mot, ville du ha spist i deg de ordene. Hvem i alle dager tror du ØNSKER å miste jobb, hobbyer, aktiviteter, sosialt liv og penger, og i tillegg "identifiserer" seg med dette?

Skrevet

ME er den nye ADHD, Lol

Anonymkode: ff1a2...886

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stressmestringskurs hjelper ikke mot somatiske sykdommer. Hvorfor skulle de ME-syke ta imot dette? Ville de tuberkulosesyke ha tatt imot? Ville de kreftsyke ha tatt imot dette som erstatning for annen behandling?

Hvordan vil du forklare da at ME-SYKE har blitt bedre av denne behandlingen? Ikke si de ikke har me da. Da støtter du bare oppunder teoriene. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du det sier?

Anonymkode: fe721...5be

At de ikke lenger bare er me-syk, de er sykdommen sin. De ønsker ikke bedring, kun sympati. De skriker etter en kur, men uansett hva som blir presentert dem, er det feil og et hån mot dem og sykdommen. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen lyver på seg diagnosen. Men det er mange ting som gjør at folk kan føle seg fysisk utmattet. Depresjon, for eksempel. Og med mantraet om at me-syke må hvile mest mulig, blir det ikke akkurat bedre. Prøv selv å legge deg på sofaen i et par måneder og se hvor mye muskelmasse du taper og hvor lite energi og overskudd du får. Vi vet ikke hvorfor de føler seg utmattet. Etter all sannsynlighet er den subjektive opplevelsen av utmattelse helt reell. Men det er nettopp det det er, en subjektiv opplevelse. Og det gjelder alle med me-diagnose. Det er ikke mulig å si at noen har "reell" ME, mens andre ikke har det. Alle diagnosene baserer seg på egenrapporterte symptomer. 

Anonymkode: bfa08...617

Du er inne på noe her. Det burde vel gi enda større grunn til å prøve det man blir presentert og tilbudt. Ikke bare avvise det og si det ikke hjelper. Det vet man ikke før det er prøvd. 

Skrevet

Synes det er mye verre med disse «høysensitive» som ikke kan gjøre noe som helst fordi enten de, eller et av barna er pingler 

Anonymkode: 7f23a...028

Skrevet

Flere som har gått ut i lokalavisen her og sagt de er friske av me etter dette kurset. Flere av de har ligget på sofaen i 15-17 år. De har blitt friske av fysisk aktivitet og samtaler.

en jente vi kjenner lå på mørkt rom i 4 år. Ho var omtrent ikke ute av mørket den tida, ikke dusjet og omtrent ikke pratet med noen. Etter at noen dro ho med på kurs, fikk ho ut av et mørkt rom og i bevegelse har ho blitt frisk.

jeg har en annen sykdom som krever operasjoner,må ligge i 1 uke etterpå og da merker jeg muskler svinner, jeg blir sliten, deppa og vil omtrent bare fortsette å ligge. Heldigvis har jeg alltid mye oppfølgingstimer av spesialister så ut av dørene og delta i samfunnet må jeg.

Anonymkode: 74ccd...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...