Gå til innhold

Hva godtar du fra barnehager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du komme med eksempler på hva som ikke er greit? Jeg tenker ikke på barns oppførsel, men på hva som kan tolereres før man krever at barnehagen GJØR NOE med det..

Mine eksempler jeg lurer på:

- Er det greit at barn i bhg skremmer andre barn gjentatte ganger/over lang tid? Ved å f.eks. snakke om monstre. Så andre ikke får sove.

- Er det greit at andre barn kaster søle på ditt barn med vilje gjentatte ganger? (I håret/på klær så klærne blir ødelagte - søle av sand går ikke vekk i vask) 

- Er det greit at barn spytter på andre barn? Hva bør barnehagen gjøre? 

- Hva med barn som helt kronisk sier ÆSJ til alt barnet ditt har med i matpakka?

- Er det greit at barn slår andre barn? Er det bare sånn barn er? Skal man slå hardt ned på det?

- Er det greit at ansatte sender barn utfor en brått, stor, glatt og isete akebakke uten beskyttelse så barna slår seg? Er det bare en del av leken?

- Er det greit at barnehagen lar barna sitte og leke med iPad? jeg har fått et lite barn som maser om å leke med tlf min, hun har ALDRI fått leke med tlf min. Det ødelegger samspillet hjemme, og det ødelegger hennes fantasi og evne til å finne på lek. 

Anonymkode: 2c737...b44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og er det greit at barnet ditt slår hodet i isen uten at ansatte ringer? Bør de ringe? Holder det å bare si mens dere er på vei ut døra ved henting: "Forresten, Frode falt og slo huet i isen :)". 

Skrevet

Du høres litt ut som en curlingmamma. Altså barn i barnehagen skal ha klær som tåler søle. Søle av sand går vekk i vask! Skaff ungen skikkelige klær så den tåler å leke og bli skitten. Barn skal bli skitten etter utelek i barnehagen!

barn prater om monstere og andre fantasiting. Du må trygge barnet ditt på at alt ikke er sannhet men mye er lek. Øv på rollelek, les bøker om monstere og ta en prat hver dag etter barnehagen for å høre om barnet lurer på noe.

spytting er aldri greit. Gi beskjed til barnehagen. Dette må de ta tak i.

å si æsj til mat er heller ikke greit. Gi beskjed til barnehagen. Dette bør de voksne slå ned på.

å slå barn er heller ikke greit. Hvor gamle er barna det er snakk om? 1-2 åringer slår gjerne pga frustrasjon med språk, noe som ikke er greit men man tar tak i det på andre måter enn når eldre barn slår.

å ake ute er en del av leken. De ansatte skal passe på at barna ikke skader seg, men de skal ikke pakke de inn i bobleplast. Uhell skjer når barn leker normalt. Er det mye is og glatt så be barnehagen tre tykke, strikkede ullsokker utenpå skoene på barna, da sklir de ikke.

ipad kan brukes til mye. Å la barn sitte uten tilsyn med iPad er ikke greit. Å lete fram sanger, eventyr, bilder på iPaden sammen er OK i små mengder. Da kan barn ha noe felles å leke etterpå osv. At barnet ditt maser hjemme er ditt problem og løses med å si nei og ha klare regler. Barn i dag må skjønne teknologi tidlig og det ødelegger vel ikke fantasien til et barn verken å se TV eller iPad/mobil en liten stund innimellom.

dersom det er fare for at barnet har hjernerystelse, slår seg såret bør til lege eller ha ro skal de ansatte ringe. Om barnet slår seg, gråter og så er i fin form etterpå (og de ansatte følger litt nøye med) så er det helt greit å gi beskjed om småskader, plastret kne, liten kul i hodet, bitt i lippa og bitemerker når man blir hentet.

bitt som går gjennom huden, store kuler, hjernerystelse, fare for brudd/forstuing, tannskader og ting som må sys må selvsagt ringes om med en gang.

unger skal ikke pakkes inn i bobleplast i barnehagen, de lærer å omgåsmange ulike barn med ulike oppdragelser. Dessuten: stol aldri på at ditt barn alltid har eneste sannhet, det finnes som regel andre versjoner av de fleste historier.

Anonymkode: b262b...363

Skrevet

Svaret på alle "er det greit at andre barn"-spørsmålene er vel at det ikke er greit. Men det betyr jo ikke at det ikke kommer til å skje, men at de ansatte må jobbe skikkelig med det etterhvert som det oppstår. 

Ipad, TV, video og telefon i barnehagen gjør meg gal også, men det er jo noe man kan ta opp, ikke noe man kan forvente at alle automatisk er på linje om. Kommunikasjon er fint. 

Akebakke er ok for meg hvis barnet samtykker og er på stor avdeling. 

Hodet i isen - da vil jeg høre i detalj hva de har observert og hvordan de har vurdert. Ved den minste mistanke om hjernerystelse vil jeg kontaktes. 

Anonymkode: 234a9...638

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres litt ut som en curlingmamma. Altså barn i barnehagen skal ha klær som tåler søle. Søle av sand går vekk i vask! Skaff ungen skikkelige klær så den tåler å leke og bli skitten. Barn skal bli skitten etter utelek i barnehagen!

barn prater om monstere og andre fantasiting. Du må trygge barnet ditt på at alt ikke er sannhet men mye er lek. Øv på rollelek, les bøker om monstere og ta en prat hver dag etter barnehagen for å høre om barnet lurer på noe.

spytting er aldri greit. Gi beskjed til barnehagen. Dette må de ta tak i.

å si æsj til mat er heller ikke greit. Gi beskjed til barnehagen. Dette bør de voksne slå ned på.

å slå barn er heller ikke greit. Hvor gamle er barna det er snakk om? 1-2 åringer slår gjerne pga frustrasjon med språk, noe som ikke er greit men man tar tak i det på andre måter enn når eldre barn slår.

å ake ute er en del av leken. De ansatte skal passe på at barna ikke skader seg, men de skal ikke pakke de inn i bobleplast. Uhell skjer når barn leker normalt. Er det mye is og glatt så be barnehagen tre tykke, strikkede ullsokker utenpå skoene på barna, da sklir de ikke.

ipad kan brukes til mye. Å la barn sitte uten tilsyn med iPad er ikke greit. Å lete fram sanger, eventyr, bilder på iPaden sammen er OK i små mengder. Da kan barn ha noe felles å leke etterpå osv. At barnet ditt maser hjemme er ditt problem og løses med å si nei og ha klare regler. Barn i dag må skjønne teknologi tidlig og det ødelegger vel ikke fantasien til et barn verken å se TV eller iPad/mobil en liten stund innimellom.

dersom det er fare for at barnet har hjernerystelse, slår seg såret bør til lege eller ha ro skal de ansatte ringe. Om barnet slår seg, gråter og så er i fin form etterpå (og de ansatte følger litt nøye med) så er det helt greit å gi beskjed om småskader, plastret kne, liten kul i hodet, bitt i lippa og bitemerker når man blir hentet.

bitt som går gjennom huden, store kuler, hjernerystelse, fare for brudd/forstuing, tannskader og ting som må sys må selvsagt ringes om med en gang.

unger skal ikke pakkes inn i bobleplast i barnehagen, de lærer å omgåsmange ulike barn med ulike oppdragelser. Dessuten: stol aldri på at ditt barn alltid har eneste sannhet, det finnes som regel andre versjoner av de fleste historier.

Enig i dette

Anonymkode: 997b6...c6c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette

Men vil legge til at hvis sølekastingen er mobbing så skal det selvfølgelig tas tak i.

Skrevet

Men vil legge til at hvis sølekastingen er mobbing så skal det selvfølgelig tas tak i.

Du mener at spytting og sølekasting over 6-18 mnd ikke er mobbing?

Skrevet

Er det INGEN som vil komme med eksmepler? :)

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke å være det nei, det kan være en del av leken

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke å være det nei, det kan være en del av leken

Snakker selvfølgelig ikke om spytting, det var heller ikke noe jeg nevnte i kommentaren min.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har jeg skrevet om spytting, og hvor har du skrevet alder på barnet? Slutt å putt ord i munnen på meg

Skrevet

Jeg hadde byttet barnehage 

Anonymkode: 5b3dc...968

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har jeg skrevet om spytting, og hvor har du skrevet alder på barnet? Slutt å putt ord i munnen på meg

Alder: 5-6 år

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 19 måneder gammel unge som kaster søle mobber ikke. 

Altså barn leker i søka. Min 2,5 åring kan kaste søle på søstera når han blir sint. Han mobber ikke og får selvsagt tilsnakk.

er barna over 3 år og et barn alltid kaster søle og er stygg mot et spesifikt annet barn må det tas tak i. Dersom et barn plager et annet flere ganger over tid flere ganger til dagen så må barnehagen ta tak.

mitt barn kan komme hjem å si at per slår og kaster søle hverdag. Barnehagen bekrefter at de jobber med dette og kan også forklare at per slår alle men at de andre barna synes det er morsomt få per sur så de legger opp til det. (Foreldrene til per har godkjent at barnehagen kan si dette fordi de er fortvilet over slåingen. Sånn før det gnåles om taushetsplikt).

Og nei man bytter ikke barnehage av eksemplene dine. Hvor gamle er barnet ditt? Hvor lenge har han gått i barnehagen? Regner med dette englestemme barn i barnehage? Og har du prøvd å snakke med pedagogisk leder om det du nevner? 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde byttet barnehage 

Anonymkode: 5b3dc...968

Hvorfor?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alder: 5-6 år

Hvor kom 6-18 mnd fra?

Skrevet

En 19 måneder gammel unge som kaster søle mobber ikke. 

Altså barn leker i søka. Min 2,5 åring kan kaste søle på søstera når han blir sint. Han mobber ikke og får selvsagt tilsnakk.

er barna over 3 år og et barn alltid kaster søle og er stygg mot et spesifikt annet barn må det tas tak i. Dersom et barn plager et annet flere ganger over tid flere ganger til dagen så må barnehagen ta tak.

mitt barn kan komme hjem å si at per slår og kaster søle hverdag. Barnehagen bekrefter at de jobber med dette og kan også forklare at per slår alle men at de andre barna synes det er morsomt få per sur så de legger opp til det. (Foreldrene til per har godkjent at barnehagen kan si dette fordi de er fortvilet over slåingen. Sånn før det gnåles om taushetsplikt).

Og nei man bytter ikke barnehage av eksemplene dine. Hvor gamle er barnet ditt? Hvor lenge har han gått i barnehagen? Regner med dette englestemme barn i barnehage? Og har du prøvd å snakke med pedagogisk leder om det du nevner? 

Jeg skrev jo det.  5-6 år 

Skrevet

Jeg forventer at de hele tiden jobber med disse tingene.

Ingenting av det du nevner er jo greit, men samtidig er de barn og selvfølgelig vil det skje. Det er helt normalt at barn gjør slike ting så jeg forventer nesten at det vil skje, men samtidig regner jeg med at de ansatte i barnehagen hele tiden snakker med barna om riktig oppførsel.

Du sier ingenting om hva barnehagen gjør med disse tingene, bare at de skjer. Da sier jeg at så lenge mange barn er samlet på et sted må du regne med at slike ting skjer.

Men jeg mener man kan forvente at barn som blir utsatt for ting som ikke er greit, f.eks blir sparket eller slått, blir sett og hørt, får trøst, og at barna som har gjort slike ting blir snakket med og lært at slikt ikke er greit.

Anonymkode: 92594...11b

Skrevet

Hvor kom 6-18 mnd fra?

En periode.. det skrev jeg jo. Over 6-18 mnd.. hallo?😂😂

Skrevet

Jeg forventer at de hele tiden jobber med disse tingene.

Ingenting av det du nevner er jo greit, men samtidig er de barn og selvfølgelig vil det skje. Det er helt normalt at barn gjør slike ting så jeg forventer nesten at det vil skje, men samtidig regner jeg med at de ansatte i barnehagen hele tiden snakker med barna om riktig oppførsel.

Du sier ingenting om hva barnehagen gjør med disse tingene, bare at de skjer. Da sier jeg at så lenge mange barn er samlet på et sted må du regne med at slike ting skjer.

Men jeg mener man kan forvente at barn som blir utsatt for ting som ikke er greit, f.eks blir sparket eller slått, blir sett og hørt, får trøst, og at barna som har gjort slike ting blir snakket med og lært at slikt ikke er greit.

med greit og ikke greit mener jeg om det er ting som man bør lage en sak ut av og som man bør kreve oppfølging for. 

Skrevet

En periode.. det skrev jeg jo. Over 6-18 mnd.. hallo?😂😂

Ja hallo hallo......Hvordan skulle jeg skjønne at det var et tidsperspektiv og ikke alder?

Skrevet

med greit og ikke greit mener jeg om det er ting som man bør lage en sak ut av og som man bør kreve oppfølging for. 

Jeg mener ikke man trenger lage en sak ut av noe av dette, oppfølgingen skjer hele tiden i barnehagen, det er jobben til de som jobber der.

Er det enkelte barn som er et "problem" så må det kanskje lages oppfølingsplaner, men som regel er det jo ikke sånn.

Skrevet

Ja hallo hallo......Hvordan skulle jeg skjønne at det var et tidsperspektiv og ikke alder?

for det første fordi jeg skrev:

Du mener at spytting og sølekasting over 6-18 mnd ikke er mobbing?

For det andre fordi barn på 6 mnd ikke går i barnehage ;)

Skrevet

Jeg mener ikke man trenger lage en sak ut av noe av dette, oppfølgingen skjer hele tiden i barnehagen, det er jobben til de som jobber der.

Er det enkelte barn som er et "problem" så må det kanskje lages oppfølingsplaner, men som regel er det jo ikke sånn.

Her er det bare sånn. Du har 2-3 barn som lager kvalm. de andre gjør ikke det. 

Skrevet

Her er det bare sånn. Du har 2-3 barn som lager kvalm. de andre gjør ikke det. 

Da regner jeg med at de ansatte kjenner disse barna og vet at de må holde et ekstra øye på dem i leken. Det er ikke sikkert det er noe "galt" med barna så det må lages en sak ut av det, men at noen barn er mer utfordrende enn andre er det ingen tvil om, og da må de ansatte være litt mer på når de er rundt disse barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...