Gå til innhold

Truffer mann, men det viser seg han er trygdet...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uføretrygd er ikke almisser. Det er en rettighet vi har innført for å sikre dem som ikke har helse til å jobbe.

Anonymkode: 1e4e5...cdd

Poenget var IKKE at uføre ikke fortjener uføretrygd. Poenget var at anonym nærmest hevdet at ungene til arbeidsføre ikke ble fulgt opp. Da synes jeg det er greit å minne henne på at UTEN de arbeidsføre som putter penger INN i kassen hadde ikke mannen hennes hatt mulighet til å gå hjemme. Han hadde vært nødt til jobbe for å overleve (noe jeg synes det er bra at han slipper).

Anonymkode: 95601...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er de aller færreste i dette landet et pluss prosjekt altså! Du skal tjene godt over gjennomsnittet for å «betale for deg selv», for å si det slik 

Anonymkode: 929d0...70f

Men du skjønner vel at folk som jobber bidrar mer til at hjulene går rundt? At det er en grunn til at man forsøker å redusere antall på trygd?  Folk i arbeid har et langt mindre sugerør i statskassa enn trygdede. Slik er det bare.

Og kommentaren min om statskasse var mest for å minne HI på at mannen hennes kan gå hjemme og følge opp ungene FORDI vi andre står i jobb (og vanskjøtter ungene våre). Jeg er så dritt lei uføre som hele tiden skal påpeke hvor flinke de er til å følge opp ungene sine. 

Anonymkode: 95601...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor tror du HIs situasjon ligner så mye på din at dine spesifikke bekymringer er relevante for henne...? Du har jo et ekstraordinært plagsomt liv fra før av, kanskje du heller bør søke avlastning - ikke gi råd om andres kjæresteforhold. Du har jo uansett ikke tid eller overskudd til en kjæreste.

Anonymkode: 1e4e5...cdd

Huff jeg blir helt sliten av å diskutere med deg. Leser du det jeg skriver? Hvorfor er du så utrolig opphengt i akkurat min mening? 

Jeg gir ikke råd om andres kjæresteforhold og antar heller ikke at hennes situasjon ligner min. Jeg skrev at JEG ikke hadde gått inn i et forhold med en ufør mann. Jeg skrev også at jeg antakelig ikke ville gjort det helt uavhengig av min situasjon som den er nå. 

Og til slutt, jeg vet ikke hvorfor du mener jeg ikke har tid til eller overskudd til en kjæreste. Du vet absolutt ingenting om mitt personlige liv rent bortsett fra at jeg har 3 kroniske sykdommer. Jeg er godt gift og jeg har mer en nok energi til et godt samliv. Takk som spør.. 

 

Anonymkode: e9501...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå skatter de som er uføre og da

Anonymkode: d0d3b...8ca

Så å skatte til staten av statens penger er å bidra? 

Anonymkode: e9501...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du skjønner vel at folk som jobber bidrar mer til at hjulene går rundt? At det er en grunn til at man forsøker å redusere antall på trygd?  Folk i arbeid har et langt mindre sugerør i statskassa enn trygdede. Slik er det bare.

Og kommentaren min om statskasse var mest for å minne HI på at mannen hennes kan gå hjemme og følge opp ungene FORDI vi andre står i jobb (og vanskjøtter ungene våre). Jeg er så dritt lei uføre som hele tiden skal påpeke hvor flinke de er til å følge opp ungene sine. 

Anonymkode: 95601...045

Det samme kan man jo si om de med høy lønn versus de med lav lønn. Man bidrar langt mindre om man velger lavtlønnede yrker. Og det verste her må da jammen meg  være at det velger faktisk folk selv! Tenk deg det du! Ingen velger å bli syk og utsettes for all hetsen i samfunnet, men man velger å tjene lite og bidra mindre. Man burde faktisk skamme seg! (alternativt tenke seg om før man prater)

Anonymkode: 929d0...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff jeg blir helt sliten av å diskutere med deg. Leser du det jeg skriver? Hvorfor er du så utrolig opphengt i akkurat min mening? 

Jeg gir ikke råd om andres kjæresteforhold og antar heller ikke at hennes situasjon ligner min. Jeg skrev at JEG ikke hadde gått inn i et forhold med en ufør mann. Jeg skrev også at jeg antakelig ikke ville gjort det helt uavhengig av min situasjon som den er nå. 

Og til slutt, jeg vet ikke hvorfor du mener jeg ikke har tid til eller overskudd til en kjæreste. Du vet absolutt ingenting om mitt personlige liv rent bortsett fra at jeg har 3 kroniske sykdommer. Jeg er godt gift og jeg har mer en nok energi til et godt samliv. Takk som spør.. 

 

Anonymkode: e9501...09b

Vi er faktisk flere enn en som undrer oss over deg, så jeg kan forstå du blir sliten. Men, det burde også få deg til å tenke over hvordan du fremstår 

Anonymkode: 929d0...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så å skatte til staten av statens penger er å bidra? 

Anonymkode: e9501...09b

Kan en statsansatt egentlig betegnes som en bidragsyter? De skatter også til staten av statens penger! Nei, skulle du sett... DEN så du ikke komme... Lurt å tenke før man prater

Anonymkode: 929d0...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Huff jeg blir helt sliten av å diskutere med deg. Leser du det jeg skriver? Hvorfor er du så utrolig opphengt i akkurat min mening? 

Jeg gir ikke råd om andres kjæresteforhold og antar heller ikke at hennes situasjon ligner min. Jeg skrev at JEG ikke hadde gått inn i et forhold med en ufør mann. Jeg skrev også at jeg antakelig ikke ville gjort det helt uavhengig av min situasjon som den er nå. 

Og til slutt, jeg vet ikke hvorfor du mener jeg ikke har tid til eller overskudd til en kjæreste. Du vet absolutt ingenting om mitt personlige liv rent bortsett fra at jeg har 3 kroniske sykdommer. Jeg er godt gift og jeg har mer en nok energi til et godt samliv. Takk som spør.. 

 

Anonymkode: e9501...09b

Les anonymkodene. 

Anonymkode: 1e4e5...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper jo lite når de FÅR pengene fra staten🤣

Hvis jeg gir deg 10 kr og ber om 2 kr tilbake, så går jeg fremdeles 8 kr i minus. Du har, i praksis, ikke gitt meg en dritt!

Anonymkode: 95601...045

Jeg jobber i en statlig bedrift og 'får også lønnen min fra samme sted som jeg skatter til'. Gjelder regnestykket ditt for meg også?

Anonymkode: de27a...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i en statlig bedrift og 'får også lønnen min fra samme sted som jeg skatter til'. Gjelder regnestykket ditt for meg også?

Anonymkode: de27a...5e1

Selvfølgelig gjelder regnestykket også for deg. Alle statlig og kommunalt ansatte gir tilbake skattepenger i skatt. 

Det er de private bedriftenes ansatte som bidrar inn i statskassa hvis man ser utelukkende på arbeidskraft. 

Anonymkode: 4160f...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i det minste for pengene mine, så jeg betaler LANGT mer for meg enn trygdede. Men det var ikke poenget. Man kan si mye fint om trygdede og de kan bidra til samfunnet på mange måter, men å påstå at de bidrar positivt til statskassen, det faller på sin egen urimelig. Det tror jeg ALLE innser, hvis man bare stikker fingeren i jorda.

Anonymkode: 95601...045

Men de fleste av de har gjort det og det er derfor de får uføretrygd! Det virker som du ikke forstår at dette er vanlige mennesker som oss, som har blitt syke. Så i bunn og grunn så kan dette være deg selv om noen år.. 

Anonymkode: be964...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget var IKKE at uføre ikke fortjener uføretrygd. Poenget var at anonym nærmest hevdet at ungene til arbeidsføre ikke ble fulgt opp. Da synes jeg det er greit å minne henne på at UTEN de arbeidsføre som putter penger INN i kassen hadde ikke mannen hennes hatt mulighet til å gå hjemme. Han hadde vært nødt til jobbe for å overleve (noe jeg synes det er bra at han slipper).

Anonymkode: 95601...045

Tror du virkelig ikke at de er fullstendig klar over det? Du snakker jo med to tunger- de fortjener uføretrygd, men de må jammen være klar over at det er du som betaler.

Anonymkode: be964...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig ikke at de er fullstendig klar over det? Du snakker jo med to tunger- de fortjener uføretrygd, men de må jammen være klar over at det er du som betaler.

Anonymkode: be964...5c4

Det er det ikke noe galt i. Ingen grunn til å late som de bidrar når de ikke gjør det.

Anonymkode: b74f8...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det ikke noe galt i. Ingen grunn til å late som de bidrar når de ikke gjør det.

Anonymkode: b74f8...67f

Har det noen gang falt deg inn at dersom uføre slipper møte holdninger som dine ville kanskje flere tørre vise seg i offentligheten mer? Kanskje ta friville verv (som også er å bidra), kanskje ta litt strøjobber innimellom osv... Men, siden man alltid kommer borti idoter som deg selv og stadig må forsvare sin egen eksistens er det enklere og la være. 

Dessuten er det ikke slik at alle uføre hadde jobbet om ikke uførhetstrygden hadde eksistert. De hadde flyttet hjem til nærmeste familie, venner etc.... Så kan du velge! Unn de som trenger det pengene og behandle de med respekt, eller risikere og måtte dø på foreldrene dine, søsken og andre 

Anonymkode: 929d0...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er faktisk flere enn en som undrer oss over deg, så jeg kan forstå du blir sliten. Men, det burde også få deg til å tenke over hvordan du fremstår 

Anonymkode: 929d0...70f

Hvordan jeg fremstår? Forklar meg gjerne den. Det eneste jeg har skrevet her at å være sammen en ufør påvirker mer enn økonomien og at jeg personlig ikke ville gått åpent inn i et forhold med en ufør. Det må tydeligvis treffe en nerve hos en del hvis det utsagnet skaper så mye harme og at jeg må tenke på hvordan jeg fremstår. 

Hadde jeg ikke startet for meg selv for noen år siden som ga meg stor fleksibilitet i hverdagen så hadde jeg antakelig vært ufør selv nå. Hvem vet hva fremtiden bringer. Jeg har da såpass forståelse at jeg da ville vært en uaktuell kandidat for mange der ute hvis jeg var ute etter en kjæreste. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skaper så mye negativitet fra noen at JEG ikke ville blitt sammen med en ufør. Jeg har ikke skrevet noe negativt om uføre og har ingen forsommer mot uføre. 

Anfående anonymkodene. Jeg skriver fra telefonen og jeg blar meg ikke 4 sider frem Og tilbake hver gang jeg svarer en som igjen mener jeg er på viddene. 

 

Anonymkode: e9501...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det ikke noe galt i. Ingen grunn til å late som de bidrar når de ikke gjør det.

Anonymkode: b74f8...67f

Du er så utrolig ufordragelig! Det er jammen ikke rart at folk som er uføretrygdet skammer seg og holder det hemmelig, når de møter noen som deg. 

Anonymkode: be964...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er så utrolig ufordragelig! Det er jammen ikke rart at folk som er uføretrygdet skammer seg og holder det hemmelig, når de møter noen som deg. 

Anonymkode: be964...5c4

Herlighet, det er jo sannheten. Den bør ikke fornærme deg.  Og ikke lat som det er funksjonsfriske sin feil at uføre ikke tar verv. De som ønsker det, virkelig ønsker å gjøre en forskjell selv om de ikke kan stå i arbeid, hvilket jeg har full forståelse for, de får det også til. Organisasjoner svømmer ikke i frivillige. De tar imot alle de kan få. Mine to uføre venner gjør en kjempeinnsats i frivillighet selv om de ikke er stabil nok arbeidskraft til å stå i arbeidslivet. 

Anonymkode: b74f8...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er det ikke noe galt i. Ingen grunn til å late som de bidrar når de ikke gjør det.

Anonymkode: b74f8...67f

Man får jo håpe at du aldri kommer ut for noe, men på den andre siden så burde du kanskje det. Syke og uføre møter så mye stigma og negativitet fra dem som har null peiling, fra dem som sitter på sin høye hest og føler seg ganske så overlegen.

Anonymkode: 97a85...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet, det er jo sannheten. Den bør ikke fornærme deg.  Og ikke lat som det er funksjonsfriske sin feil at uføre ikke tar verv. De som ønsker det, virkelig ønsker å gjøre en forskjell selv om de ikke kan stå i arbeid, hvilket jeg har full forståelse for, de får det også til. Organisasjoner svømmer ikke i frivillige. De tar imot alle de kan få. Mine to uføre venner gjør en kjempeinnsats i frivillighet selv om de ikke er stabil nok arbeidskraft til å stå i arbeidslivet. 

Anonymkode: b74f8...67f

Carma 👊

Anonymkode: 929d0...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen hemmelighet at det kan være belastende å være nærmeste pårørende for noen som er alvorlig og kronisk syk. Derfor er det ikke så rart at uføre kanskje sliter mer med å finne en livspartner enn "normale". Det handler ikke om hva noen fortjener eller at man ser ned på noen, men at man tar flere ting i betraktning eller tenker seg om en ekstra gang før man investerer i et forhold. Økonomi er én ting, men for de fleste er ikke det det viktigste, men det kan være en faktor. Det er mer viktig hvordan den syke håndterer sykdommen, om de er bitre og tar ut dritt på sine nærmeste, hvordan sexlivet vil bli, hva slags praktiske utfordringer det blir til vanlige ting som boligutforming, å komme seg rundt, husarbeid, om man ønsker barn sammen og foreldreroller.

Anonymkode: 793a3...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kunne ønske meg noe, ville heller ikke jeg vært sammen med en ufør. Ikke på grunn av økonomien. Jeg tjener godt selv, og har ikke veldig store materielle krav. For meg ville innvirkningen på daglig fungering vært det viktigste. For det første tror jeg det gjør noe med dynamikken i forholdet hvis den ene jobber og den andre ikke gjør det. Det ville bety at jeg hadde forventet at han stod for mest hjemme, noe det slett ikke er sikkert han ville ønsket eller fått til. Dessuten gjør det noe med det sosiale behovet hvis den ene jobber og den andre ikke gjør det. Jeg er ofte sliten når jeg kommer hjem fra jobb, og har ikke kapasitet til så veldig mye mer enn jobb og håndballtrenervervet mitt. Med en ufør mann ville jeg da kommet hjem til en mann som mest sannsynlig hadde hatt større sosiale behov enn meg selv. Og sist, men ikke minst - hva den uføre trenger av bistand, hva han får til selv, hvor mange dager han trenger langt mer enn han kan gi, alt dette ville vært viktig for meg å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Carma 👊

Anonymkode: 929d0...70f

Hvem er det? Datteren din? Er hun bokser?

Anonymkode: b74f8...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det samme kan man jo si om de med høy lønn versus de med lav lønn. Man bidrar langt mindre om man velger lavtlønnede yrker. Og det verste her må da jammen meg  være at det velger faktisk folk selv! Tenk deg det du! Ingen velger å bli syk og utsettes for all hetsen i samfunnet, men man velger å tjene lite og bidra mindre. Man burde faktisk skamme seg! (alternativt tenke seg om før man prater)

Anonymkode: 929d0...70f

Igjen Poenget var ikke at man burde skamme seg over å være ufør. Poenget var at uføre ikke burde få arbeidsføre til å skamme seg over at de ikke følger opp barna sine. Nå gidder jeg ikke forklare det flere ganger. Hvis du fremdeles ikke skjønner det, kommer du aldri til å gjøre det.

Anonymkode: 95601...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig ikke at de er fullstendig klar over det? Du snakker jo med to tunger- de fortjener uføretrygd, men de må jammen være klar over at det er du som betaler.

Anonymkode: be964...5c4

 

Så du synes det er greit å snakke nedsettende om arbeidsføres foreldreevner? Det var nemlig det som var poenget mitt, ikke at de uføre skulle skamme seg eller være supertakknemlig. Men det går jo an å stikke fingeren i jorda og innse at andre har litt mindre tid til unger enn deg, fordi de jobber, men at det ikke trenger å bety at ungene ikke får det de trenger. Vi arbeidsføre tar nemlig vare på ungene våre vi også.

Anonymkode: 95601...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet, det er jo sannheten. Den bør ikke fornærme deg.  Og ikke lat som det er funksjonsfriske sin feil at uføre ikke tar verv. De som ønsker det, virkelig ønsker å gjøre en forskjell selv om de ikke kan stå i arbeid, hvilket jeg har full forståelse for, de får det også til. Organisasjoner svømmer ikke i frivillige. De tar imot alle de kan få. Mine to uføre venner gjør en kjempeinnsats i frivillighet selv om de ikke er stabil nok arbeidskraft til å stå i arbeidslivet. 

Anonymkode: b74f8...67f

Det jeg blir irritert over er at du mener at folk som har hatt alvorlige sykdommer og ikke kan jobbe, skal gå rundt å føle seg takknemlig for at du jobber og bidrar til fellesskapet. Jeg skal minne min alvorlig syke venninde om dette neste gang hun er lei seg for at hun må få intravenøst 3 timer hver eneste dag resten av livet. "Nå må du huske vennen min at det er takket være oss som jobber at du har penger som du kan leve av!"

Anonymkode: be964...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...