Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #1 Skrevet 5. januar 2019 Aller først, jeg vet jeg har skrivefeil og grammatiske feil så stopp og les nå om det er det du kommer til å svare på. Jeg vet at jeg er dårlig på å skrive . Trenger ikke deg til å fortelle meg det. Trenger råd om noe annet. Vi har hatt et godt samliv og ekteskap. Men i det siste 2 årene har jeg oppdaget sider jeg absolutt ikke liker. Vi har vært gift i 19 år. Han har blitt veldig humørsyk og kontrollerende. Blir veldig fort sint bruker meget høy stemme og nedlatende ord. Alt skal skje på hans premisser vil ikke han noe jeg foreslår så blir det ikke det. Men foreslår han noe må vi det. Han har blitt veldig asosial liker ingen mer. Kommer med stygge kommentarer om alt og alle. Jeg begynner å bli sliten og lei dette. Har spurt om noe plager han osv men ingenting er galt. Han er som han alltid har vært sier han. Det er ikke tilfelle. Til og med bestevenninnen min har merket forskjell på han. Jeg har begynt å vurderer seprasjon. noen med noe konstruktive råd? Anonymkode: a3de1...099
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #2 Skrevet 5. januar 2019 Kan han være deprimert? Anonymkode: 48403...db8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #3 Skrevet 5. januar 2019 Om det er en depresjon han ikke vedkjenner seg, eller en ræva personlighet som trer frem - er kanskje ikke så viktig. Hvis han ikke engang ser problemet er det nærmest umulig at problemet blir bedre. Anonymkode: 78418...6b3
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #4 Skrevet 5. januar 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan han være deprimert? Anonymkode: 48403...db8 Jeg har tenkt tanken men han nekter for det. Nekter å få til legen. Anonymkode: a3de1...099
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #5 Skrevet 5. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Om det er en depresjon han ikke vedkjenner seg, eller en ræva personlighet som trer frem - er kanskje ikke så viktig. Hvis han ikke engang ser problemet er det nærmest umulig at problemet blir bedre. Anonymkode: 78418...6b3 En sånn personlighet burde jo kommet frem før. Jeg kan jo ikke ha vært så forelsket og blind i så mange år. Jeg tenker nok en depresjon han ikke vedkjenner seg. Anonymkode: a3de1...099
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #6 Skrevet 5. januar 2019 1 minute ago, Anonym bruker said: En sånn personlighet burde jo kommet frem før. Jeg kan jo ikke ha vært så forelsket og blind i så mange år. Jeg tenker nok en depresjon han ikke vedkjenner seg. Anonymkode: a3de1...099 En ubehandlet depresjon varer i gjennomsnitt 6 mnd. Han er på tredje året nå.. Anonymkode: 78418...6b3
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #7 Skrevet 5. januar 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tenkt tanken men han nekter for det. Nekter å få til legen. Anonymkode: a3de1...099 Da hjelper det uansett ikke, for du kan ikke tvinge han, og han må ville det selv. Har du vært helt tydelig med han om hva som vil skje hvis ikke han tar tak i det`? At du vil separeres? Anonymkode: 48403...db8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #8 Skrevet 5. januar 2019 Hei, du skriver at dere har hatt et fint ekteskap og samliv i 17/19 år og at du de siste 2 årene har oppdaget sider ved ham som du ikke liker. Jeg tenker at hvis han hadde hatt disse sidene i seg, så ville du kanskje også oppdaget de tidligere. Det høres rart ut for meg at du etter et så langt og fint ekteskap plutselig oppdager sider ved ham som du ikke liker og derfor vurderer separasjon. Jeg tror kanskje jeg ville tatt en tlf til fastlegen hans (siden han selv nekter) for her tror jeg det kan ligge både psykisk og/eller fysisk sykdom bak. Veldig trist om du går fra ham hvis det faktisk er noe som kan «fikses». Jeg vil ikke skremme deg men jeg vet at det f.eks. ikke er uvanlig å endre personlighet ved hjernesvulst. Anonymkode: 4c8c6...155
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #9 Skrevet 5. januar 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: En ubehandlet depresjon varer i gjennomsnitt 6 mnd. Han er på tredje året nå.. Anonymkode: 78418...6b3 Går det over av seg selv etter 6 måneder mener du? Anonymkode: 48403...db8
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #10 Skrevet 5. januar 2019 Hvor gammel er han? Kan det være tidlig tegn på demens? Eller annen sykdom? Anonymkode: 33547...169
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #11 Skrevet 5. januar 2019 Hei, Noe av det du skriver ligner på atferdsendringer man kan se ved frontallappdemens. https://nasjonalforeningen.no/demens/ulike-typer-demens/frontallappdemens/ Fastleger har ofte lite kunnskap om denne sykdommen og det tar ofte flere flere år før man får korrekt diagnose. Ofte feiltolkes symptomene som depresjon. Frontallappdemens er relativt sjeldent. Antakelig er det andre årsaker til din manns endrede oppførsel, men det kan være greit å vite om tilstanden dersom dette vedvarer eller forverres. Anonymkode: 4f886...6fc
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #12 Skrevet 5. januar 2019 40 års krise ? Anonymkode: d24e4...4bd
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #13 Skrevet 5. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: 40 års krise ? Anonymkode: d24e4...4bd Eller midtlivskrise mente jeg. Anonymkode: d24e4...4bd
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #14 Skrevet 5. januar 2019 https://www.aldringoghelse.no/e-læring/frontotemporal-demens-ny/ Anonymkode: 4f886...6fc
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #15 Skrevet 5. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: En ubehandlet depresjon varer i gjennomsnitt 6 mnd. Han er på tredje året nå.. Anonymkode: 78418...6b3 Det er nok individuelt. Men kan han være utbrent? Anonymkode: faa8b...ab5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #16 Skrevet 6. januar 2019 Tusen takk for svar, jeg har lest alle sammen også sett på linkene. jeg tror det er noe mer enn at det bare er sider ved han som dukker opp. Jeg har tenkt at det er noe sykdom for sånn som han er nå er ikke normalt for han. Men hva gjør jeg da? Han nekter jo for at det er noe galt. Jeg har snakket med han om at vi kanskje skal gå familierådgivning, snakke med noen. Har nevnt det for fastlegen vi har samme. Kan hisse seg opp til månen for at noe faller i gulvet, osv. Han kan være helt i en annen verden sint 4 min før det Evt komme besøk i det det ringer på er han rolig og normal. Søt og snill. Jeg føler han driver med psykisk misshandling av oss. Jeg har jo ikke lyst å ikke være med han for det er masse kjærlighet men jeg orker ikke å liste oss på tær for å unngå raseriutbrudd. Vi har trossalt 2 barn. Det glemte jeg å skrive i hovedinnlegget. jeg vil at barna skal få være barn leke, ha med venner hjem , være spontane . Det går ikke nå for vi vet ikke pappas humør. Anonymkode: a3de1...099
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #17 Skrevet 6. januar 2019 Hjernesvulst, tidlig demens, psykisk sykdom? Eller at han bare er drittsekk fordi han er utro og dermed syns at hverdagen gnager. Det kan være hva som helst, men så lenge han nekter å endre seg, har du kun 2 valg: 1) ultimatum, si "søk hjelp eller flytt" 2) leve med det og drite i humøret hans, be ham holde kjeften sin når han er sint og frekk. Anonymkode: c13db...9d5
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #18 Skrevet 6. januar 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: En ubehandlet depresjon varer i gjennomsnitt 6 mnd. Han er på tredje året nå.. Anonymkode: 78418...6b3 Depresjoner glir ikke bare over av seg selv Anonymkode: 80cc7...a48
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #19 Skrevet 6. januar 2019 Min (eks-)mann endret gradvis atferd de siste tre årene av vårt 14-årige ekteskap. Hos ham var det "bare" at han viste sitt sanne jeg. Anonymkode: 55f14...84a
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #20 Skrevet 6. januar 2019 Det kan være alt fra sykdom til at han vil ut av ekteskapet men ikke ønsker å gå selv. Det er faktisk en del menn som begynner behandle partneren sin så dårlig at hun tilslutt går og da kan han høste medlidenhet fordi har er forlatt mens hun må takle å bli litt uglesett fordi hun har gått. De tenker sånn, og velger være drittsekker til hun går. Vanskelig å vite, men jeg tror du rett og slett bare må ta et valg, kan du leve med dette eller kan du ikke? Om det er sykdom og han velger å ikke ta imot hjelp så blir uansett ikke hverdagen noe lettere.... Anonymkode: 5fe86...200
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #22 Skrevet 6. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Min (eks-)mann endret gradvis atferd de siste tre årene av vårt 14-årige ekteskap. Hos ham var det "bare" at han viste sitt sanne jeg. Anonymkode: 55f14...84a Neppe det som var grunnen. Hans «sanne jeg» ville nok kommet frem lenge før. Hvis dere slet i ekteskapet (eller på andre områder) var nok det heller grunnen. Anonymkode: 1781b...47d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #23 Skrevet 6. januar 2019 Dersom det skulle være frontallapsdemens er det typisk at personen det gjelder ikke selv har innsikt i sin egen situasjon. Utredningen gjøres i spesialisthelsetjenesten, men man må ha henvisning fra fastlegen. Om du tenker at det kan være demens må du henvende deg til fastlegen til mannen din. Anonymkode: 4f886...6fc
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #24 Skrevet 6. januar 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Utro ? Anonymkode: 1781b...47d Nei da må det Evt skje i arbeidstiden men en kollega. Samtidig så er jo alt mulig bare man ønsker sterkt nok. Men mistenker ikke utroskap. Anonymkode: a3de1...099
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2019 #25 Skrevet 6. januar 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Min (eks-)mann endret gradvis atferd de siste tre årene av vårt 14-årige ekteskap. Hos ham var det "bare" at han viste sitt sanne jeg. Anonymkode: 55f14...84a Man vet jo ikke men vi har vært sammen i 26 år. Fra jeg var 18 og og 24. Anonymkode: a3de1...099
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå