Gå til innhold

Vanskelig sak på jobb *langt*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som spes.ped.lærer (har master). En av mine oppgaver er å veilede fag- og kontaktlærere med å lage individuelle opplæringsplaner til elever. Planene lages med utgangspunkt i sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten. 

I dag ble jeg oppsøkt av en kollega som var skikkelig sinna på grunn av en IOP jeg har vært med på å skrive. Hun var HELT uenig i sakkyndig vurdering og PPT, og uenig i innholdet til IOP’en. Hun var kjempesint på meg (!) for at jeg har gjort det jeg skal. Det vil si at jeg har fulgt sakkyndig vurdering når jeg har utarbeidet IOP, og egentlig gjort alt «etter boka». Den er godkjent, signert og alt ...... Hun er ikke spesialpedagog, elevens kontaktlærer eller faglærer, men er sporadisk inne og har enetimer. 

Hun sa at hun «ikke kunne jobbe etter en slik IOP» og at hun har skrevet en haug IOP’er, og at hun aldri ville ha gjort det på denne måten. Jeg er skikkelig lei meg. Begynner plutselig å sette spørsmålstegn ved egen kompetanse. Jeg har aldri fått en slik tilbakemelding før, snarere tvert i mot. Føler meg skikkelig liten og dum. Hun har jobbet ved skolen lenge og er ti år eldre enn meg.

Huff. Dette ble langt og litt rotete.

Jeg har bare gjort jobben min. Noen ganger er jeg uenig med sakkyndig vurdering, men da har jeg dialog m/PP-rådgiver. I dette tilfellet var sakkyndig vurdering helt grei, og jeg så absolutt ingen grunn til å være uenig i noe. 

Hva gjør jeg??

Anonymkode: aad92...649

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man trenger ikke alltid å gjøre ting etter boka. Det er ikke noe galt i å ta i mot råd fra andre med mer erfaring. Man er ikke dum eller inkompetent av den grunn. Man er fleksibel og lærevillig

Anonymkode: 74976...b34

Skrevet

Tja, snakker med leder om det?

Jeg kjenner meg forøvrig veldig igjen. Jeg går gjennom en veldig tøff prosess med meg selv fordi jeg tviler på min egen verdi og kompetanse. Innerst inne vet jeg at jeg er dyktig, men deg skal så lite til for å få meg til å tvile.

Anonymkode: e14ce...071

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke alltid å gjøre ting etter boka. Det er ikke noe galt i å ta i mot råd fra andre med mer erfaring. Man er ikke dum eller inkompetent av den grunn. Man er fleksibel og lærevillig

Anonymkode: 74976...b34

Jeg kan vel ikke ignorere sakkyndig vurdering under utarbeiding av IOP. Det er en mal som skal brukes. Det er ikke snakk om å være nyskapende eller kreativ her. Dersom jeg hadde gjort det vil den aldri bli godkjent og jeg hadde måttet gjøre det en gang til.

setter ellers ikke pris på å bli kjefter på av kolleger.

hi

Skrevet

Kan du be din nærmeste leder om en vurdering av hva du har gjort, slik at du kan føle deg mer trygg på vurderingsevnen din og ikke minst for å få oppbacking? 

Uansett høres jo denne kollegaen veldig uproff ut, og det kan jo også være greit for ledelsen å vite om hvordan hun turer fram. 

Jeg mener at du bør være klar på at du ønsker en tilbakemelding fra leder på grunn av denne sterke reaksjonen hennes, ikke for å sladre om hennes oppførsel. 

Skrevet

Sånn er det ikke greit å snakke til kollegaer. Uenig eller ikke. Du vet jo at du har ditt på det tørre, og kan stå inne for set du har gjort i saken. 

Enten kontakter du denne læreren, sier at du opplevde måten hun tok opp temaet på som ubehagelig, og ber henne kommunisere på en annen måte heretter. 

Hvis du føler deg usikker i konfrontasjonen så beskriver du opplevelsen din til en overordnet, og ber vedkommende kalle deg og læreren inn til en samtale, slik at dere sammen kan prate om denne konfrontasjonen, og sette regler for hvordan kommunisere heretter. 

Anonymkode: eb094...04f

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, snakker med leder om det?

Jeg kjenner meg forøvrig veldig igjen. Jeg går gjennom en veldig tøff prosess med meg selv fordi jeg tviler på min egen verdi og kompetanse. Innerst inne vet jeg at jeg er dyktig, men deg skal så lite til for å få meg til å tvile.

Anonymkode: e14ce...071

Takk ❤️ Håper at du finner tilbake til troen på deg selv. Stå på! 

Skrevet

Du skal ikke gjøre noe. IOP'en er laget utfra faglige vurderinger og du har bare omsatt disse vurderingene til et arbeidsdokument for lærerne.

Som lærer kunne det aldri ha falt meg inn å kjefte på en kollega fordi jeg ikke "likte" IOP'en. Jeg kunne ha spurt om hvordan jeg praktisk skal få til å løse dette innenfor rammene jeg har, og eventuelt gitt beskjed om praktiske begrensninger, men ikke noe annet.

Skrevet
2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Kan du be din nærmeste leder om en vurdering av hva du har gjort, slik at du kan føle deg mer trygg på vurderingsevnen din og ikke minst for å få oppbacking? 

Uansett høres jo denne kollegaen veldig uproff ut, og det kan jo også være greit for ledelsen å vite om hvordan hun turer fram. 

Jeg mener at du bør være klar på at du ønsker en tilbakemelding fra leder på grunn av denne sterke reaksjonen hennes, ikke for å sladre om hennes oppførsel. 

IOP er allerede godkjent av ledelsen. Jeg er ekstremt konfliktsky. Jeg vet jo innerst inne at jeg har rett og mitt på det tørre. Jeg kommer bare til å ligge litt lavt i terrenget noen dager, og holde meg litt for meg selv. Må bare få bekreftet at jeg har rett.

Tusen takk for svar ❤️

Skrevet

Hva sier kontaktlærer om denne IOPen? Jeg er kontaktlærer selv og har lest flere IOPer. Vi går alltid gjennom IOP med foreldre, PPT, spes.ped og kontaktlærer. Der finner vi ut hvordan vi skal jobbe med den. 

Er det bare denne læreren, som er sporadisk innom, som er uenig, eller er det flere? 

Anonymkode: b90ea...0a2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier kontaktlærer om denne IOPen? Jeg er kontaktlærer selv og har lest flere IOPer. Vi går alltid gjennom IOP med foreldre, PPT, spes.ped og kontaktlærer. Der finner vi ut hvordan vi skal jobbe med den. 

Er det bare denne læreren, som er sporadisk innom, som er uenig, eller er det flere? 

Bare denne damen som er uenig. Det er kontaktlærer og jeg som har utarbeidet IOP sammen. 

Det er jo helt greit at hun er uenig, men jeg forstår ikke sinnet hennes mot meg og hennes bombastisk uttrykksmåte.

Skrevet

Bare denne damen som er uenig. Det er kontaktlærer og jeg som har utarbeidet IOP sammen. 

Det er jo helt greit at hun er uenig, men jeg forstår ikke sinnet hennes mot meg og hennes bombastisk uttrykksmåte.

Dette handler om henne, ikke om deg. Det er hun som oppfører seg urimelig, ikke du som har gjort en dårlig jobb. Plassér det der det hører hjemme. 

Det er helt ok å være uenig, men man får da oppføre seg ordentlig for det. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ville jeg latt det ligge. Mulig hun var uenig med noe i IOPen og hadde en dårlig dag? Da kan ting fort eskalere.

Men hvis du føler deg "tråkket på", ville jeg tatt det opp med ledelsen.

Skrevet

Tusen, tusen takk for fine og veldig snille svar, alle sammen. Jeg føler meg veldig, veldig mye bedre. Det hjalp skikkelig. ❤️

Skrevet

Jeg jobber i bup, men er tilhører til en del diskusjon rundt iop'er. I min erfaring kommer uprofesjoneliteten frem når det er svært krevende elever som får lærerne til å føle seg mislykket. Da vil de kjipeste lærerne skylde på eller være uenig med iop,  ppt, bup eller gud  om det så skal være.

Det er jo aldri hyggelig å få kjeft. Men det er lurt å øve deg på å ikke ta det før personlig. Å snakke med leder eller kollega er lurt.

Anonymkode: 3c2a4...cab

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i bup, men er tilhører til en del diskusjon rundt iop'er. I min erfaring kommer uprofesjoneliteten frem når det er svært krevende elever som får lærerne til å føle seg mislykket. Da vil de kjipeste lærerne skylde på eller være uenig med iop,  ppt, bup eller gud  om det så skal være.

Det er jo aldri hyggelig å få kjeft. Men det er lurt å øve deg på å ikke ta det før personlig. Å snakke med leder eller kollega er lurt.

Anonymkode: 3c2a4...cab

Du har et veldig godt poeng. Jeg ser også det du påpeker i krevende saker. I dette tilfellet er det ikke voldsomt krevende eller komplekst. Dreier seg om spesifikk lærevanske, lite vedtak, null atferd etc. 

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Som mor til et barn under ppt; hvem av dere har mest erfaring med barnet det gjelder? Er det henne, då vær så snill å hør på denne. Kjenner hun barnet bedre enn deg og har jobbet i mange år med barn, betyr erfaring mer enn antall år på skolebenken. 

Er det du som kan mest om barnet, ville jeg sett an hun andre. Har hun erfaring med barn? Har hun god kjennskap til barnet, dog mindre enn deg? Da legger du egne følelser til side og ber om friske øyne til saken. At barnet får korrekt hjelp er viktigere enn noen av deres yrkesstolthet. 

Beklager, men her er jeg stygt ærlig. Jeg er selv mamma til et barn under ppt hvor jeg nå opplever en instans som skal inn og utarbeide en iop for skolestart. De har ikke giddet å ta seg bryet med å hilse på han en gang. Som mamma er det provoserende. Spesielt når jeg vet hvor mye god hjelp han har fått av pedagogene i barnehagen, de som ikke har noe «spesial-« tittel og dermed ikke har et kvekk de skulle sagt i iop. 

Sett barnet før dine egne følelser.

Skrevet
7 minutter siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Som mor til et barn under ppt; hvem av dere har mest erfaring med barnet det gjelder? Er det henne, då vær så snill å hør på denne. Kjenner hun barnet bedre enn deg og har jobbet i mange år med barn, betyr erfaring mer enn antall år på skolebenken. 

Er det du som kan mest om barnet, ville jeg sett an hun andre. Har hun erfaring med barn? Har hun god kjennskap til barnet, dog mindre enn deg? Da legger du egne følelser til side og ber om friske øyne til saken. At barnet får korrekt hjelp er viktigere enn noen av deres yrkesstolthet. 

Beklager, men her er jeg stygt ærlig. Jeg er selv mamma til et barn under ppt hvor jeg nå opplever en instans som skal inn og utarbeide en iop for skolestart. De har ikke giddet å ta seg bryet med å hilse på han en gang. Som mamma er det provoserende. Spesielt når jeg vet hvor mye god hjelp han har fått av pedagogene i barnehagen, de som ikke har noe «spesial-« tittel og dermed ikke har et kvekk de skulle sagt i iop. 

Sett barnet før dine egne følelser.

Men det kan man vel si til deg også? Sett det saklige foran dine følelser. Det du har opplevd rundt ditt barn er sannsynligvis ikke relevant for en lærer som jobber et helt annet sted. Det er ikke problemfritt at flere instanser skal utarbeide gode løsninger, og det er slett ikke greit at det utarbeides en IOP av noen som ikke har møtt barnet, men hva får deg til å tro at det er relevant for HI?

Anonymkode: 4555a...c75

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Men det kan man vel si til deg også? Sett det saklige foran dine følelser. Det du har opplevd rundt ditt barn er sannsynligvis ikke relevant for en lærer som jobber et helt annet sted. Det er ikke problemfritt at flere instanser skal utarbeide gode løsninger, og det er slett ikke greit at det utarbeides en IOP av noen som ikke har møtt barnet, men hva får deg til å tro at det er relevant for HI?

Er det uenighet, så innhent en 3.part. med et par friske øyne til å se over.

Hva er usaklig med det?!

Skrevet
Akkurat nå, Aprikos Syltetøy skrev:

Er det uenighet, så innhent en 3.part. med et par friske øyne til å se over.

Hva er usaklig med det?!

Det har jo vært mange inne. Det er laget en sakkyndig vurdering av PPT, spesialpedagog og kontaktlærer har laget IOP på grunnlag av den sakkyndige vurderingen, og ledelsen har godkjent IOPen. En sur lærer må gjerne reagere på innhold både i sakkyndig vurdering og IOP, men da må det tas opp på ordentlig vis. Det usaklige er å overhøvle en yngre kollega.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Det har jo vært mange inne. Det er laget en sakkyndig vurdering av PPT, spesialpedagog og kontaktlærer har laget IOP på grunnlag av den sakkyndige vurderingen, og ledelsen har godkjent IOPen. En sur lærer må gjerne reagere på innhold både i sakkyndig vurdering og IOP, men da må det tas opp på ordentlig vis. Det usaklige er å overhøvle en yngre kollega.

Helt klart aldri greit å overhøvlet noen. Men hvilken erfaring har denne andre personen med barnet det gjelder? Og hva sier foreldrene som kjenner sitt barn best?

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet (endret)

Mitt poeng er at egen yrkesstolthet aldri må komme iveien for å tørre å innrømme at man kan ta feil, og at det ikke er noen skam i å be om hjelp i sin jobb. 

Barnets behov først.

Endret av Aprikos Syltetøy
Skrevet

Når det gjelder alder; ingen av oss er nybegynnere. Jeg er spes.ped. Hun har bl.a. engelsk, norsk (?) og K&H i sin fagkrets. 

Jeg er 40, hun 50. Saken er ikke komplisert. Det dreier seg, som nevnt, om svært få årstimer og spesifikke lærevansker. Hun som ble så sint på meg er bare inne av og til. Jeg stiller meg undrende til reaksjonsmønsteret. IOP er laget av kontaktlærer og meg, og deretter godkjent og signert. 

Uansett er det ikke meg hun skal bli sint på. Jeg har faktisk bare gjort jobben min, og fått kjeft for det. 

Skrevet

Er du fersk i jobben din, HI? Ettersom du henger deg oppi det en person som ikke har mye med barnet å gjøre mener om det dere har kommet fram til? Hvem som har rett eller galt, er umulig for oss å vite. Men sånn generelt så er det vel heller regelen enn unntaket at enkeltpersoner som ikke har mye å gjøre med et barn med en eller annen problematikk har ganske bastante meninger om akkurat det, og gjerne støtter opp meningene sine med at hun har jobbet med mange sånne barn, så dette vet hun alt om. Jeg skriver bevisst hun, for av en eller annen grunn (bortsett fra at det jobber mest kvinner i skolen), så er det "hunner" som har mest bastante meninger om slike ting. 

Jeg jobber med et barn med en spesiell problematikk med mye utfordringer. Det er et stort tverrfaglig støtteapparat rundt dette barnet, både fra skolen og andre etater og det er klare retningslinjer for hva, hvordan og hvorfor. Vi har tett samarbeid med hjemmet, og i tillegg til IOP og andre offentlige "ting" så jobber vi tett med hjemmet som er fornøyd med barnets utvikling. Likevel finnes disse "damene" med forskjellig bakgrunn som stadig må fortelle oss hvor feil vi tar og hvor mye bedre de vet hva "sånne unger" trenger enn vi som jobber rundt barnet gjør og at de aldri ville ha fulgt verken IOP eller andre ting. 

Selvfølgelig skal man alltid ha åpning for å vurdere om det man gjør er det rette, og mange ganger kan man jo ikke være 100% sikker heller.  Og noen ganger må man også gjøre noen feil også før man finner fram til den beste måten å gjøre det på. Fryktelig irriterende og fryktelig slitsomt, og fryktelig unødvendig fordi det gjør en allerede tung jobb enda tyngre. 

Det er vanskelig, men du må bare rett og slett prøve å overse det og bare gi beskjed om at dette er ikke opp til diskusjon akkurat nå, men at hun står fritt til å ta kontakt med skoleledelsen og diskutere  bekymringen sin med dem. 

Og til alle som nå får alle piggene ut : Jeg gjentar at det selvfølgelig er viktig å alltid vurdere avgjørelser, IOP'er og andre ting underveis, . Det ene utelukker ikke det andre. 

Anonymkode: ac73c...574

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når det gjelder alder; ingen av oss er nybegynnere. Jeg er spes.ped. Hun har bl.a. engelsk, norsk (?) og K&H i sin fagkrets. 

Jeg er 40, hun 50. Saken er ikke komplisert. Det dreier seg, som nevnt, om svært få årstimer og spesifikke lærevansker. Hun som ble så sint på meg er bare inne av og til. Jeg stiller meg undrende til reaksjonsmønsteret. IOP er laget av kontaktlærer og meg, og deretter godkjent og signert. 

Uansett er det ikke meg hun skal bli sint på. Jeg har faktisk bare gjort jobben min, og fått kjeft for det. 

Dette er hennes problem. Referer episoden til nærmeste leder og lukk ellers ørene! 

Anonymkode: d9787...b70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...