mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. januar 2019 #1 Skrevet 4. januar 2019 Dette er noe som står høyt på ønskelisten. Ett sted barna kunne gått på en skole hvor de snakker engelsk. Noen her inne som drømmer om det samme eller har gjort en slik reise?
Gemini77/ Skrevet 4. januar 2019 #2 Skrevet 4. januar 2019 Ja alltid drømt om det samme men utgår nå som barnefar og jeg ikke er sammen lenger da barna er hos oss 50%. En ting er barnefar men tror barna ville savnet Pappan sin altfor mye også.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #3 Skrevet 4. januar 2019 Det er ikke noe jeg drømmer om, men jeg vil nok oppmuntre ungene til å gjøre det et år før de er ferdig utdannet og før de får barn. Anonymkode: 721e2...f90
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #4 Skrevet 4. januar 2019 Jeg har gjort det i to forskjellige land. Kommer ikke til å gjøre det igjen før barna evt er flyttet ut da de har for masse de driver på med som de ikke vil gi slipp på. Vi har mulighet til 1-2 år på Sri Lanka men står nok over. Anonymkode: 95b6e...f0e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #5 Skrevet 4. januar 2019 Vi er i planleggingsfasen nå.. barna er 6 og 8! Kommer til å dra i 2 år fra de er ca 8 og 10. Australia! Eventyr for store og små! Anonymkode: 4f5ac...5bc
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 Det kommer vel mest an på hvilket arbeid dere har, om jobben har kontorer andre steder i verden. Eller om dere har slik utdannelse at dere kan få jobbI utlandet. Vi har bodd i utlandet når barna var små, men når barna startet på skolen ville de ikke dra pga venner, rutiner og hverdagslivet hjemme. Anonymkode: da55e...f1b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #7 Skrevet 4. januar 2019 Har bodd flere steder med barna. Tokyo, London, Helsinki, Moskva og New York. Helt ok. Men tror barna er litt lei og vi holder oss i København frem til de er store. Anonymkode: 63e61...15b
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #8 Skrevet 4. januar 2019 Bare husk at det er få land som tar hensyn til barn med adhd slik de gjør her i Norge da... tror det fort kan bli veldig ugreit for sønnen din å gå på skole i et annet land. Anonymkode: 31cd1...7c8
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #9 Skrevet 4. januar 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare husk at det er få land som tar hensyn til barn med adhd slik de gjør her i Norge da... tror det fort kan bli veldig ugreit for sønnen din å gå på skole i et annet land. Anonymkode: 31cd1...7c8 For du vet hvordan alle andre land behandler barn med adhd? Anonymkode: a79c9...1e9
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #10 Skrevet 4. januar 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare husk at det er få land som tar hensyn til barn med adhd slik de gjør her i Norge da... tror det fort kan bli veldig ugreit for sønnen din å gå på skole i et annet land. Anonymkode: 31cd1...7c8 🤣 Anonymkode: 4f5ac...5bc
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #11 Skrevet 4. januar 2019 Nei, det gjør jeg ikke. Jeg har et barn som trolig ville synes det var svært vanskelig å bli flyttet for et år og to som ville tatt det greit. Min mann kunne fått jobb i utlandet på et blunk. Jeg hadde ikke klart å få jobb innen det jeg jobber med. Jeg egner meg svært dårlig som hjemmefrue. Så nei, det hadde vært oppskrift på katastrofe. Anonymkode: 495bf...dbd
Iiiiik Skrevet 4. januar 2019 #12 Skrevet 4. januar 2019 Jeg kunne tenkt meg det, men da som frivillig i et land som trenger min faggruppe. Ser at det kan være vanskelig å ta med seg barna på noe sånt. Nå er min eldste stor, og kan velge å bli hjemme, men da hun gikk på skolen kunne vi uansett ikke reist. Jeg ville ikke utsatt henne og faren for et så langt opphold i vanlig samvær.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #13 Skrevet 4. januar 2019 Har gjort det med skolebarn, det var en spennende opplevelse. Vi hadde begge jobb der, men mannen kun 50% siden SFO ikke fantes. Anonymkode: 1f765...5a1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. januar 2019 Forfatter #14 Skrevet 4. januar 2019 Som sagt er dette en drøm jeg ikke aner om kan bli virkelighet men det er spennende å lese andres erfaringer. Vi kan begge jobbe praktisk talt hvor som helst .
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #15 Skrevet 4. januar 2019 Med tanke på alle utfordringene dine barn har, så ville et miljøskifte i den skalaen neppe være en stor suksess. Det er ikke ment angripende, kun basert på alt du har skrevet iløpet av årene Anonymkode: 52440...cd1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #16 Skrevet 4. januar 2019 Da jeg var ung jobbet og bodde jeg en stund i utlandet, men etter at jeg fikk barn har jeg holdt meg i Norge. Har alltid likt å reise og det å flytte til utlandet for ett eller flere år er absolutt av interesse både for meg og mannen. Vi har begge jobber som har kontorer rundt om kring i verden. Har en tenåring med Asperger og han går på «spesialskole». Det er få slike skoler rundt om kring og de få som er der ute er som regel private i utlandet. Det vil da si relativt høy skolekostnad i tillegg til større tilpasningsproblemer. Internat på skolen han går på hadde vært et alternativ (hjem i alle ferier), men uten kontinuerlig oppfølging så tror jeg ikke det hadde gått så bra. Har i tillegg et småbarn, men minst bekymret for småbarnet da de er mer tilpasningsdyktige i den alderen. Jeg har lest flere av innleggene di har skrevet, og du har dine utfordringer i familien. I din situasjon ville jeg selv ikke ha flyttet utenlands frem til barna var voksne. I mitt tilfelle blir det nok bare med drømmene frem til tenåringen blir voksen og (forhåpentligvis) mer selvstendig. Senere ser jeg ikke noe i veien for å flytte til utlandet et par år. (Vanlige) Barn har godt av å lære seg språk og andre kulturer, men (stort men) barn med spesielle behov må først og fremst lære seg det de trenge for å leve et liv i Norge. Du som forelder har et særskilt ansvar å passe på at de får det beste utgangspunktet til dette. Barn med spesielle behov vil ofte ha problemer med endringer av rutiner (gjelder også for de med ADHD) og forståelsen for psykiske utfordringer er ofte mindre i utlandet. I mange land «gjemmes» de litt bort og det kan bli ubehagelige situasjoner som verken du som forelder eller barnet selv kan håndtere. Ferie og flytting er to helt forskjellige ting- selv for ett år. Anonymkode: d0cc5...33e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #17 Skrevet 4. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: For du vet hvordan alle andre land behandler barn med adhd? Anonymkode: a79c9...1e9 Jeg vet ganske mye om det ja, ettersom jeg jobber med adhd som fagfelt. Anonymkode: 31cd1...7c8
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2019 #18 Skrevet 4. januar 2019 Jeg har alltid drømt om det. Men far til barna har alltid nektet, både da vi var sammen og nå som vi er skilt. Men har fortsatt litt håp, om at yngste kanskje kan ta videregående i utlandet, men da blir det på norsk skole, så det er samme pensum, og han bare kan fortsette her hjemme. Jeg er ufør, har flere diagnoser, og flertallet av de blir betraktelig bedre i varmen. Anonymkode: 50de5...10f
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #19 Skrevet 5. januar 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare husk at det er få land som tar hensyn til barn med adhd slik de gjør her i Norge da... tror det fort kan bli veldig ugreit for sønnen din å gå på skole i et annet land. Anonymkode: 31cd1...7c8 Bra du sier få. Det finnes land som er så mye bedre på barn med diagnosen også. Anonymkode: c05b1...079
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #20 Skrevet 5. januar 2019 Hvis du seriøst vurderer det bør du sjekke denne listen med spesialskoler i utlandet: https://www.state.gov/documents/organization/176076.pdf Anonymkode: d0cc5...33e
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #21 Skrevet 5. januar 2019 9 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Dette er noe som står høyt på ønskelisten. Ett sted barna kunne gått på en skole hvor de snakker engelsk. Noen her inne som drømmer om det samme eller har gjort en slik reise? Mine foreldre gjorde det da vi ar barn. Bra for noen av oss, mindre bra for andre. Du bør være MEGET sikker på at ungene dine får en god skole der de kommer til å trives. Min bror hadde noen behov som overhodet ikke ble møtt, og det slet han med i 20 år etterpå. Anonymkode: 16d4b...17f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2019 Forfatter #22 Skrevet 5. januar 2019 Jeg er klar over at det nok kan bli vanskelig å få gjennomført ett helt år... Jeg tror vi måtte ha gjort det på en annen måte og heller bare vært der noen mnd. Sommeren pluss 2 mnd til eller noe. De 2 mnd utover skoleferien måtte ha blitt med hjemmeundervisning eller nettbasert undervisning ,
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #23 Skrevet 5. januar 2019 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg er klar over at det nok kan bli vanskelig å få gjennomført ett helt år... Jeg tror vi måtte ha gjort det på en annen måte og heller bare vært der noen mnd. Sommeren pluss 2 mnd til eller noe. De 2 mnd utover skoleferien måtte ha blitt med hjemmeundervisning eller nettbasert undervisning , Hadde du akseptert at din eksmann gjorde det samme? Slik at du i praksis fikk se barna dine et par uker i året? Anonymkode: 495bf...dbd
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2019 #24 Skrevet 5. januar 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde du akseptert at din eksmann gjorde det samme? Slik at du i praksis fikk se barna dine et par uker i året? Anonymkode: 495bf...dbd Min eksmann sa ja til dette. Han syntes det var flott at barna kunne oppleve det, og han dro på ferie der vi var to ganger i løpet av året. Vi har ikke et vennskap eller noe sånt, men et ok samarbeid. Men det holdt med et år. Man trenger ikke å gi opp før man har spurt. Barna lærte utrolig mye av det året, blant annet å prate engelsk flytende. Anonymkode: 9304d...a65
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. januar 2019 Forfatter #25 Skrevet 5. januar 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde du akseptert at din eksmann gjorde det samme? Slik at du i praksis fikk se barna dine et par uker i året? Anonymkode: 495bf...dbd Det hadde selvsagt vært veldig vanskelig for jeg hadde savnet dem kjempemasse . Jeg hadde også besøkt dem så mye som jeg kunne. Dersom far har lyst til å ta med ungene på noe slikt og ungene selv har lyst så hadde jeg ikke sagt nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå