Gå til innhold

Mobilfri skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker du om mobilfri skole?

Jeg syntes det er en god ide med disse hotellene. Det er mye skjermtid blandt barna hjemme, trenger vi det på skolen og? Også blir elevene mer sosialiserte med hverandre i friminuttene. Men jeg mener og at det må være opent for å kunne bruke telefonen i klasserommet som en del av undervisningen. F.eks. søke på google, kalkulator m.m.

Hva mener du?

Anonymkode: b8837...8e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De trenger ikke å bruke mobilen på skolen. Farlig når alle tlf har kamera.

Anonymkode: 58c5c...57c

Skrevet

Synes det er topp og ser heller ikke behov for googling i timene på generell basis. Burde strengt tatt vært mobilhotell for voksne på jobb også enkelte plasser. Vi er blitt et kronisk skjermavhengig folk. 

Anonymkode: d5a05...872

Skrevet

Tommel opp for mobilhoteller!

At ungene protesterer fordi de føler behov for å ha telefonene for å greie er være sosiale understreker jo bare behovet! 

Skolene har nettbrett/datamaskiner så får de behov for å gå på nett i undervisningen trenger de ikke telefonen for å gjøre det.

Anonymkode: d6b6c...0bb

Skrevet

De trenger ikke mobil på skolen så tommel opp her.

Anonymkode: 8e86a...663

Skrevet

Fra du har sett på mobilen til konsentrasjonen er normal igjen tar det 20min. Da sier det seg vel selv de ikke bør kunne bruke mobilen i skoletiden om de skal lære skikkelig. På skolen til ungene er det mobilfri skole og ungene er fornøyde faktisk. Selv hun som i to år fikk lov å ha mobil på skolen før de endret reglene. De har ingen mobilhotell hos oss, emn for de som ikke klarer å bare ha den i sekken eller skap så kan de legge den i pc skapet som låses. 

Anonymkode: 17f25...dc6

Gjest Minnieropptatt
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du om mobilfri skole?

Jeg syntes det er en god ide med disse hotellene. Det er mye skjermtid blandt barna hjemme, trenger vi det på skolen og? Også blir elevene mer sosialiserte med hverandre i friminuttene. Men jeg mener og at det må være opent for å kunne bruke telefonen i klasserommet som en del av undervisningen. F.eks. søke på google, kalkulator m.m.

Hva mener du?

Anonymkode: b8837...8e7

Hvorfor det? Jeg er rimelig sikker på at det finnes kalkulator enda. Har de behov for Google, tipper jeg de aller fleste skoler har pc til elevene. 

Skrevet

Trodde alle skoler var mobilfrie jeg? Høres ut som en selvfølge spør du meg.

Anonymkode: 811b7...da5

Skrevet

Jeg er for! På ungdomsskolen til eldste hadde de mobilfri uke nå i høst. Hun syns det var SÅ hyggelig! Det sier jo litt!

Eneste negative jeg kan se for vår del, er at pga litt ufordringer med helsa så trenger eldste litt hjelp innimellom. da er det veldig greit å kunne sende en sms til Mamma...

Skrevet

Mot!

skolen og vi foreldre må heller fokusere på å lære barna fornuftig bruk av mobil, iPad, skjerm osv. 

Anonymkode: 5360d...57a

Skrevet

Alle skoler burde selvsagt være mobilfrie! 

Anonymkode: e8c67...9d7

Skrevet

På barneskolen holder det at det er forbudt med mobil, har to barn på barneskolen som har mobilen avslått i sekken men som da skrur den på når skolen er slutt for å kunne sende meg en sms om hvem de er sammen med og hvor. Det er ikke alle som får mobil samtidig, og å innføre noe sånt på barneskolen vil bare øke presset om at alle må ha mobil tidligere.

På ungdomskolen er det helt greit, de har hatt det her i snart to år og det fungerer greit. De låser inn alle mobilene på morgenen også får elevene de tilbake på ettermiddagen. De har alle skole-pc så ingen trenger mobilen til googling osv for det har de pc til.

Jeg har også et barn på vgs, der har de et mobilstativ oppe ved tavla som de oppfordrer elevene til å sette mobilene i ved timens start, også hente de igjen ved timens slutt. Men der er det ingen tvang. Det fungerer greit for de fleste.

Anonymkode: 5c4eb...4fc

Skrevet

synes det er greit på barneskolen og ungdomsskolen, men når du er 16 år bør du bestemme selv, så på videregående synes jeg de skal bestemme selv, og så store vet jo at man ikke sitter på det i timen

Anonymkode: 1d68b...870

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

synes det er greit på barneskolen og ungdomsskolen, men når du er 16 år bør du bestemme selv, så på videregående synes jeg de skal bestemme selv, og så store vet jo at man ikke sitter på det i timen

Oioioi.. det var i overkant naivt synes jeg. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Oioioi.. det var i overkant naivt synes jeg. 

naivt faktisk. jaja , da er vi ikke enig

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal de bestemme selv?

Det er ikke en menneskerett å ha konstant tilgang Mobil.  Det er ikke vanlig å kunne henge på mobilen når du har lyst i løpet av arbeidsdagen. Hvorfor er det feil å lære dem at mobilen hører hjemme i fritiden, men at når man må jobbe og konsentrere seg om ting, så er mobilen ren distraksjon.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal de bestemme selv?

Det er ikke en menneskerett å ha konstant tilgang Mobil.  Det er ikke vanlig å kunne henge på mobilen når du har lyst i løpet av arbeidsdagen. Hvorfor er det feil å lære dem at mobilen hører hjemme i fritiden, men at når man må jobbe og konsentrere seg om ting, så er mobilen ren distraksjon.

Det kommer jo an på jobben.. i min jobb er mobilen ett av de viktigste verktøyene jeg har. 

Skrevet

Men det er den jo ikke for elevene i timene.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er den jo ikke for elevene i timene.

Men den kan være et nyttig verktøy.. akkurat som en PC. Man må lære seg å bruke en PC og en mobil uten å måtte innom Facebook, Snapchat ++ hele tiden - akkurat som i voksenlivet! 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men den kan være et nyttig verktøy.. akkurat som en PC. Man må lære seg å bruke en PC og en mobil uten å måtte innom Facebook, Snapchat ++ hele tiden - akkurat som i voksenlivet! 

Men faktum er at mange ungdommer - og voksne - ikke greier å konsentrere seg om det de skal om de har mobilen foran seg. Da får de ikke det utbytte de skal av timene, og det gir problemer både for dem selv og samfunnet. 

Ungdommer tar ikke skade av å bli stilt krav til. Klare regler er bra.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men faktum er at mange ungdommer - og voksne - ikke greier å konsentrere seg om det de skal om de har mobilen foran seg. Da får de ikke det utbytte de skal av timene, og det gir problemer både for dem selv og samfunnet. 

Ungdommer tar ikke skade av å bli stilt krav til. Klare regler er bra.

Stilt krav til ja! Uten tvil!! Mer av det!

men mobilforbud er jobb gjerne fristelsen i stedet for å lære dem å motstå fristelsen.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men de lærer seg ikke det. Og skolen burde ikke bruke verdifull tid på å lære dem det heller, det er plenty av andre læringsmål å forholde seg til.

Og gjett hvem som får skylda når elevene får dårlige skoleresultater fordi de har brukt timene til å sjekke SoMe? Ikke elevene i hvert fall...

Anonymkode: 0934b...194

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de lærer seg ikke det. Og skolen burde ikke bruke verdifull tid på å lære dem det heller, det er plenty av andre læringsmål å forholde seg til.

Og gjett hvem som får skylda når elevene får dårlige skoleresultater fordi de har brukt timene til å sjekke SoMe? Ikke elevene i hvert fall...

jo, det synes jeg absolutt skolen også burde være delaktig i å lære dem..

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jo, det synes jeg absolutt skolen også burde være delaktig i å lære dem..

Vel, jeg er uenig. Håper skolen kan bruke tiden på å lære barna mine fag. Når de begynner å studere så skjønner de fort nok selv hvor mye de må jobbe med studiene fremfor å sitte med mobilen.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo an på jobben.. i min jobb er mobilen ett av de viktigste verktøyene jeg har. 

Men da bruker du den vel til jobbrelaterte ting, ikke til å surfe rundt med?

Anonymkode: b01da...f3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...