Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #1 Skrevet 3. januar 2019 Jeg jobber i barnehage. Ei jeg jobber med er ganske useriøs. Hun har blant annet sendt meg sms og fortalt at hun blir sykmeldt, men har drøyd til helt siste liten med å si det til arbeidsiver, slik at de ikke har fått inn vikar. Nå har styrer fått nok, og har forbudt oss andre ansatte å kommunisere med henne om jobb. Hvis hun f. eks. stiller et spørsmål om vaktlista, så får vi ikke svare, og hun må henvende seg til ped.leder eller styrer. Ikke et stort problem for meg å følge pålegget, for jeg er rimelig lei av å være underbemannet fordi vi ikke vet om vikarbehov. Men har egentlig en sjef lov til å nekte ansatte å kommunisere på fritida? Anonymkode: 448d9...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #2 Skrevet 3. januar 2019 Er dette virkelig en sak du vil forfølge? Dere har er gigantisk råttent eple som ledelsen tydeligvis prøver å jobbe med/prøve å bli kvitt. Anonymkode: 391ae...fa6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #3 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er dette virkelig en sak du vil forfølge? Dere har er gigantisk råttent eple som ledelsen tydeligvis prøver å jobbe med/prøve å bli kvitt. Anonymkode: 391ae...fa6 Har jeg skrevet at jeg vil forfølge det, eller skrev jeg at det ikke er noe stort problem for meg ettersom jeg er lei konsekvensene av sløvheten hennes? Jeg lurer like fullt på om en arbeidsgiver kan kreve noe slikt av sine ansatte. Anonymkode: 448d9...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #4 Skrevet 3. januar 2019 Vær heller glad for at sjefen prøver å få skikk på en ubrukelig ansatt Anonymkode: fc55b...309
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #5 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vær heller glad for at sjefen prøver å få skikk på en ubrukelig ansatt Anonymkode: fc55b...309 Står det så skralt til med leseforståelse hos folk? Anonymkode: 448d9...c5b
EnDansPåRoser Skrevet 3. januar 2019 #6 Skrevet 3. januar 2019 Styrer kan ikke pålegge dere å kommunisere med henne på fritiden, men hun kan nekte dere å kommunisere om ting som omhandler jobben både på fritiden og ellers.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #7 Skrevet 3. januar 2019 Ja, det vil jeg tro at de kan gjøre, så lenge det omhandler jobben. Men hva er det hun spør andre ansatte om ang vaktlisten da? Anonymkode: fc55b...309
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #8 Skrevet 3. januar 2019 2 minutter siden, EnDansPåRoser skrev: Styrer kan ikke pålegge dere å kommunisere med henne på fritiden, men hun kan nekte dere å kommunisere om ting som omhandler jobben både på fritiden og ellers. Hvor er dette lovfestet? Anonymkode: 448d9...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #9 Skrevet 3. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det vil jeg tro at de kan gjøre, så lenge det omhandler jobben. Men hva er det hun spør andre ansatte om ang vaktlisten da? Anonymkode: fc55b...309 Hva hun spør om har vel ingen ting med saken å gjøre? Anonymkode: 448d9...c5b
EnDansPåRoser Skrevet 3. januar 2019 #10 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvor er dette lovfestet? Anonymkode: 448d9...c5b Det får du finne ut av selv. Jeg har andre ting å drive med.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #11 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, EnDansPåRoser skrev: Det får du finne ut av selv. Jeg har andre ting å drive med. Du vet ikke, med andre ord Anonymkode: 448d9...c5b
EnDansPåRoser Skrevet 3. januar 2019 #12 Skrevet 3. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet ikke, med andre ord Anonymkode: 448d9...c5b Lojalitetsplikten En av arbeidstakers fremste plikter er å opptre lojalt overfor sin arbeidsgiver. Lojalitetsplikten er ikke regulert i arbeidsmiljøloven eller andre lover, men er uttrykkelig slått fast i rettspraksis. En sentral høyesterettsdom sier om dette at: «det foreligger en alminnelig og ulovfestet lojalitet – og troskapsplikt i ansettelsesforholdet.» Som et utgangspunkt kan man si at arbeidstakere er forpliktet til å avstå fra handlinger eller opptreden som kan skade arbeidsgivers interesser. Avhengig av hvor grovt lojalitetsbruddet er, kan dette gi grunnlag for oppsigelse eller i grove tilfeller avskjed. Lojalitetsplikten gjelder for eksempel der arbeidsgiver iverksetter egnede tiltak for å løse arbeidsmiljøkonflikter. Dersom arbeidstaker ikke innretter seg etter tiltakene som iverksettes, vil dette kunne være brudd på lojalitetsplikten. Arbeidstaker har plikt til lojalt å følge opp arbeidsgivers tiltak, så fremt tiltakene fremstår som saklige, rimelige og fornuftige. Jeg vet, og nå vet du også.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #13 Skrevet 3. januar 2019 1 minutt siden, EnDansPåRoser skrev: Lojalitetsplikten En av arbeidstakers fremste plikter er å opptre lojalt overfor sin arbeidsgiver. Lojalitetsplikten er ikke regulert i arbeidsmiljøloven eller andre lover, men er uttrykkelig slått fast i rettspraksis. En sentral høyesterettsdom sier om dette at: «det foreligger en alminnelig og ulovfestet lojalitet – og troskapsplikt i ansettelsesforholdet.» Som et utgangspunkt kan man si at arbeidstakere er forpliktet til å avstå fra handlinger eller opptreden som kan skade arbeidsgivers interesser. Avhengig av hvor grovt lojalitetsbruddet er, kan dette gi grunnlag for oppsigelse eller i grove tilfeller avskjed. Lojalitetsplikten gjelder for eksempel der arbeidsgiver iverksetter egnede tiltak for å løse arbeidsmiljøkonflikter. Dersom arbeidstaker ikke innretter seg etter tiltakene som iverksettes, vil dette kunne være brudd på lojalitetsplikten. Arbeidstaker har plikt til lojalt å følge opp arbeidsgivers tiltak, så fremt tiltakene fremstår som saklige, rimelige og fornuftige. Jeg vet, og nå vet du også. Du hadde ikke så mye å drive med likevel, altså? Anonymkode: 448d9...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #14 Skrevet 3. januar 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva hun spør om har vel ingen ting med saken å gjøre? Anonymkode: 448d9...c5b Selvfølgelig har det det Anonymkode: fc55b...309
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #15 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig har det det Anonymkode: fc55b...309 Nei, det har ikke det. Anonymkode: 448d9...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #16 Skrevet 3. januar 2019 18 minutes ago, Anonym bruker said: Står det så skralt til med leseforståelse hos folk? Anonymkode: 448d9...c5b Av og til lurer jeg på om dere barnehageansatte går inn for å sverte deres eget yrke på dib. Det er utrolig kjipt å lese noen av innleggene deres all den tid jeg har barn i barnehage selv. Anonymkode: 391ae...fa6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #17 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, det har ikke det. Anonymkode: 448d9...c5b Hvordan tenker du at folk skal kunne svare deg da hvis de ikke vet hva det handler om Anonymkode: fc55b...309
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #18 Skrevet 3. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Av og til lurer jeg på om dere barnehageansatte går inn for å sverte deres eget yrke på dib. Det er utrolig kjipt å lese noen av innleggene deres all den tid jeg har barn i barnehage selv. Anonymkode: 391ae...fa6 Skjønner jeg godt. Anonymkode: 448d9...c5b
EnDansPåRoser Skrevet 3. januar 2019 #19 Skrevet 3. januar 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du hadde ikke så mye å drive med likevel, altså? Anonymkode: 448d9...c5b Kan ikke du bare krype ned i det hullet du kom fra? Du er frekk når folk svarer deg og frekk når de ikke svarer. Vil ikke bli overrasket om den kollegaen du skrev om er deg selv. Skikkelig sjarmtroll du
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #20 Skrevet 3. januar 2019 Du virker jo noe evneveik HI. Håper ikke du jobber i mine barns barnehage. Anonymkode: 4f03e...689
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #21 Skrevet 3. januar 2019 Akkurat nå, EnDansPåRoser skrev: Kan ikke du bare krype ned i det hullet du kom fra? Du er frekk når folk svarer deg og frekk når de ikke svarer. Vil ikke bli overrasket om den kollegaen du skrev om er deg selv. Skikkelig sjarmtroll du Det var da veldig så mye tid du spanderte på meg, du som har så mye annet å gjøre! 😂 Anonymkode: 448d9...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #22 Skrevet 3. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du virker jo noe evneveik HI. Håper ikke du jobber i mine barns barnehage. Anonymkode: 4f03e...689 Håper virkelig ikke jeg heller! Anonymkode: 448d9...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #23 Skrevet 3. januar 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan tenker du at folk skal kunne svare deg da hvis de ikke vet hva det handler om Anonymkode: fc55b...309 Tegnsetting, kjære du. Tegnsetting. Anonymkode: 448d9...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #24 Skrevet 3. januar 2019 1 minute ago, Anonym bruker said: Det var da veldig så mye tid du spanderte på meg, du som har så mye annet å gjøre! 😂 Anonymkode: 448d9...c5b Har du ingen yrkesstolthet overhodet? Du opptrer helt ufyselig. Og det går kun utover din egen yrkesgruppe. Anonymkode: 391ae...fa6
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2019 #25 Skrevet 3. januar 2019 Kjære alle dere. Ikke mat trollet. Anonymkode: 5a62c...98f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå