Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #1 Skrevet 1. januar 2019 Var på middag hos noen bekjente i jula. De har voksne barn selv. Jeg har en som nettopp er fylt tre år, og under middagen sier mannen vi var hos at "vi pleier ikke å smatte når vi spiser her i huset" og kikker på treåringen min. Jeg ble litt paff. Smatting er ikke noe jeg tar påpekt til treåringen før, fordi hun spiser så vanvittig lite at smatte lyder har vært nedprioritert. Det viktigste for meg nå er at hun spiser. Og jeg syns egentlig det er inst like ufint å kommentere dette til hve som helst mens man spiser. Pleier dere å kommentere smatting hos deres treåringer? Anonymkode: b3916...2eb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #2 Skrevet 1. januar 2019 Det er jo oppdragelse! Å ikke smatte. du overreagerer Anonymkode: 17a7d...295
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #3 Skrevet 1. januar 2019 Ja, smatting er en uting. Så det blir påpekt og kommentert. Anonymkode: ac807...6ad
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #4 Skrevet 1. januar 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo oppdragelse! Å ikke smatte. du overreagerer Anonymkode: 17a7d...295 Ja, men det er da forskjell på en treåring og en tiåring? Og forskjell på å øve på det hjemme, og å kommentere det under en middag med masse fremmede? Jeg syns i alle fall ikke det var noe hyggelig. Anonymkode: b3916...2eb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #5 Skrevet 1. januar 2019 Hater smattelyder og sier fra om det irriterer meg. Klarer ikke spise og mister matlysten av det. Hvis det er helt små barn (babyer), så er jeg mer tålmodig, men en treåring kan man fint snakke til. Det er mulig å prioritere både spising og bordskikk samtidig. Og jeg forstår ikke hva det har med saken å gjøre at barna til venneparet er voksne. Jeg har både voksne og små barn og ingen av de har fått lov til å sitte og smatte ved matbordet Anonymkode: 7e02f...a04
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 Bra på høy tid at noen lærer ungen.3 år er vel stor for å sitte å smatte Anonymkode: 3ff95...5b5
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 Med mindre det er helt ekstremt er det unødvendig å kommentere det Anonymkode: c9f94...f18
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 Enig med deg! Det kommenterer man IKKE! Anonymkode: 3a46b...ca4
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #9 Skrevet 1. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Med mindre det er helt ekstremt er det unødvendig å kommentere det Anonymkode: c9f94...f18 Det var absolutt ikke ekstremt. Hun spiser stort sett med lukket munn, men det hender at den går opp innimellom mens hun spiser og da kommer det små lyder. Ikke noe verre enn det jeg har hørt av andre treåringer (eller femåringer for den saks skyld). Anonymkode: b3916...2eb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #10 Skrevet 1. januar 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hater smattelyder og sier fra om det irriterer meg. Klarer ikke spise og mister matlysten av det. Hvis det er helt små barn (babyer), så er jeg mer tålmodig, men en treåring kan man fint snakke til. Det er mulig å prioritere både spising og bordskikk samtidig. Og jeg forstår ikke hva det har med saken å gjøre at barna til venneparet er voksne. Jeg har både voksne og små barn og ingen av de har fått lov til å sitte og smatte ved matbordet Anonymkode: 7e02f...a04 Det med voksne barn var for å poengtere at min treåring var det eneste barnet der. Det var ikke slik at det med smatting ble tett opp på en diskré måte ved at de snakket til både sine og mitt barn. Det ble veldig synlig hvem de snakket til, og jeg syns egentlig at når man inviterer en treåring til middag kan man ikke forvente bordskikk på nivå med en voksen person. Hun sitter stille ved bordet, hun venter til jeg sier hun kan gå ifra og hun takker for maten. At det kommer lyder fra munnen innimellom syns jeg faktisk de kunne hatt tålmodighet til å overse. Det er ikke sånn at maten spruter ut av munnen og at lyden høres i andre enden av rommet, altså. Anonymkode: b3916...2eb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #11 Skrevet 1. januar 2019 Haha, Folka her inne klarer stadig å overraske meg..🤣 for noen svar du får! Om man velger å kommentere 3 åringens smatting selv som foreldre er jo en ting.. men barnet til en bekjent? Nei, selvfølgelig ikke. 😅 Anonymkode: bd3ff...694
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #12 Skrevet 1. januar 2019 Foreldre blir fort blinde på egne barn 🤷♀️ Trygge barn tåler tilsnakk av andre. -Du har jo bestemt deg for hva du mener her... Basert på hvor i forsvarspossisjon du går i, og "gode grunner" til at dere la henne smatte. Du får ta det opp med de selv da, hvis du følte det ubegagelig at hun fikk tilsnakk. Men nå ser du jo hva de fleste som svarerher syntes. Anonymkode: 6676e...f7f
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #13 Skrevet 1. januar 2019 Jeg takler smatting dårlig, men jeg har såpass med folkeskikk og jeg er såpass voksen at jeg aldri ville ydmyket en 3åring i plenum under en julemiddag. Voksne som gjør slikt er verre enn 3åringer som smatter litt Anonymkode: cf2aa...307
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #14 Skrevet 1. januar 2019 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var på middag hos noen bekjente i jula. De har voksne barn selv. Jeg har en som nettopp er fylt tre år, og under middagen sier mannen vi var hos at "vi pleier ikke å smatte når vi spiser her i huset" og kikker på treåringen min. Jeg ble litt paff. Smatting er ikke noe jeg tar påpekt til treåringen før, fordi hun spiser så vanvittig lite at smatte lyder har vært nedprioritert. Det viktigste for meg nå er at hun spiser. Og jeg syns egentlig det er inst like ufint å kommentere dette til hve som helst mens man spiser. Pleier dere å kommentere smatting hos deres treåringer? Anonymkode: b3916...2eb Jeg skjønner hva du mener. Jeg syns også at det er unødvendig å kritisere barnet foran alle. Men! Jeg syns at det er DIN oppgave å hviske til barnet ditt at det ikke må smatte. Smatting er dårlig folkeskikk. Anonymkode: c7683...406
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #15 Skrevet 1. januar 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det med voksne barn var for å poengtere at min treåring var det eneste barnet der. Det var ikke slik at det med smatting ble tett opp på en diskré måte ved at de snakket til både sine og mitt barn. Det ble veldig synlig hvem de snakket til, og jeg syns egentlig at når man inviterer en treåring til middag kan man ikke forvente bordskikk på nivå med en voksen person. Hun sitter stille ved bordet, hun venter til jeg sier hun kan gå ifra og hun takker for maten. At det kommer lyder fra munnen innimellom syns jeg faktisk de kunne hatt tålmodighet til å overse. Det er ikke sånn at maten spruter ut av munnen og at lyden høres i andre enden av rommet, altså. Anonymkode: b3916...2eb Så det du ikke likte var at ditt barn fikk direkte tilsnakk fordi hun smatter ved bordet? Hadde det blitt sagt diskré, så hadde det ikke vært noe problem? Snakker du alltid generelt til andre så det skal være så diskré som mulig? Anonymkode: 7e02f...a04
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #16 Skrevet 1. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner hva du mener. Jeg syns også at det er unødvendig å kritisere barnet foran alle. Men! Jeg syns at det er DIN oppgave å hviske til barnet ditt at det ikke må smatte. Smatting er dårlig folkeskikk. Anonymkode: c7683...406 Jada, er jeg enig i at jeg nok burde gjort og for å unngå slike situasjoner flere ganger skal jeg bli flinkere til å jobbe med dette hjemme. Jeg har nok vært for opphengt i at barnet skal få i seg mat og unnskyldt smattingen med at hun enda er liten og at lydene ikke er så grusomme, men jeg skjønner at andre kan syns det er irriterende. Anonymkode: b3916...2eb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #17 Skrevet 1. januar 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Så det du ikke likte var at ditt barn fikk direkte tilsnakk fordi hun smatter ved bordet? Hadde det blitt sagt diskré, så hadde det ikke vært noe problem? Snakker du alltid generelt til andre så det skal være så diskré som mulig? Anonymkode: 7e02f...a04 Jeg tar ikke opp ting som gjelder enkeltpersoner i en større samling, nei. Verken når det gjelder voksne eller barn. Gjør du? Anonymkode: b3916...2eb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #18 Skrevet 1. januar 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tar ikke opp ting som gjelder enkeltpersoner i en større samling, nei. Verken når det gjelder voksne eller barn. Gjør du? Anonymkode: b3916...2eb Hvis det plager meg, ja. Som når barn blir for høylytte eller et barn slår et annet. Jeg tar det i plenum der og da. Hvis voksne ikke kan oppføre seg, så tar jeg også det der og da. Barn som smatter er ikke noe unntak. Du er nærtagende. Dessuten var det bare de voksne som forstod at det var hintet til barnet ditt. Han som sa fra sa fra på en veldig pen måte. Anonymkode: 7e02f...a04
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #19 Skrevet 1. januar 2019 Jeg kunne kanskje korrigert mine egne barn hvis de smattet, men hadde nok ikke gjort noe nummer ut av det hvis det var et lite uhell når de bare var tre år. Å si noe sånt til andres barn i en felles middag er selvsagt uhøflig og sier mest om mannen. Anonymkode: f2749...059
MollyOdd Skrevet 1. januar 2019 #20 Skrevet 1. januar 2019 Enig i at smatting er fælt å høre på. For meg var det viktig å lære mine fra de var små å spise med munnen lukket Unødvendig at en voksen bekjent sier det. Den voksne mangler jo totalt folkeskikk. Skjønner godt at du reagerte.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #21 Skrevet 1. januar 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis det plager meg, ja. Som når barn blir for høylytte eller et barn slår et annet. Jeg tar det i plenum der og da. Hvis voksne ikke kan oppføre seg, så tar jeg også det der og da. Barn som smatter er ikke noe unntak. Du er nærtagende. Dessuten var det bare de voksne som forstod at det var hintet til barnet ditt. Han som sa fra sa fra på en veldig pen måte. Anonymkode: 7e02f...a04 Da er vi veldig forskjellige på det området. I mine øyne er det svært uhøflig å ta opp sånne ting i plenum, uansett hvor irritert du er. Men jeg gir meg med dette smatte-problemet. Jeg skjønner nå at dette er noe jeg burde ha lært treåringen allerede, så vi skal begynne å fokusere på det fremover 👍 Anonymkode: b3916...2eb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #22 Skrevet 1. januar 2019 Syns ikke det er noe treåringer bør tenkw over. HERLIGHET. Syns det er rart at noen kommenterer det me dbordet, sånn rett til treåringen. Men selvfølgelig har måten han sier det må mye å si Anonymkode: 436f0...a94
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #23 Skrevet 1. januar 2019 Ville ikke kommentert om vi hadde besøk. Mine barn får kommentar om de smatter eller ikke oppfører seg. 2 åringen smatter ikke, ikke lov å spise med åpen munn, 8 og 9åringen vet bare bedre. Alle barna fikk kommentar om de smattet men hjemme. Jeg ville ikke tatt det så tungt om noen kommenterte det under besøket. Han sa ifra høflig og laget ikke poeng ut av det. It takes a village... Anonymkode: 42f25...2ba
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2019 #24 Skrevet 1. januar 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jada, er jeg enig i at jeg nok burde gjort og for å unngå slike situasjoner flere ganger skal jeg bli flinkere til å jobbe med dette hjemme. Jeg har nok vært for opphengt i at barnet skal få i seg mat og unnskyldt smattingen med at hun enda er liten og at lydene ikke er så grusomme, men jeg skjønner at andre kan syns det er irriterende. Anonymkode: b3916...2eb Vi er veldig like vi to 😊og jeg er enig med deg. men vi må også huske på å være litt konsekvente. 😊 Anonymkode: c7683...406
Mostly Harmless Skrevet 1. januar 2019 #25 Skrevet 1. januar 2019 Jeg ber min treåring tygge med lukket munn og det samme kan andre han kjenner godt gjøre, men jeg hadde aldri kommentert en annens treåring på den nedlatende måten der. "Vi smatter ikke her i huset" hadde mest sannsynlig gått rett over hodet på treåringen min, og hvis han hadde følt seg stirret på av noen han ikke har sett på en stund, hadde han krøpet opp på fanget mitt og sittet med ryggen til selskapet resten av det måltidet. Man bør ta hensyn til hvem man er i relasjon til barnet og hva slags korreksjon barnet har sjanse til å oppfatte og være trygg nok til å ta til seg, før man begynner å slenge om seg med indirekte kommentarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå