Gå til innhold

Ville du donert egg!? (Og til hvem?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker dette er en debatt jeg engasjerer meg veldig i, etter å ha sett flere tråder om temaet her. Så spørsmålet er 

ville du donert egg til noen som ikke kan få barn selv, og spurte deg spesifikt? Skriv gjerne hvilket politisk parti du støtter😊 Ville du gjort det gratis, eller for penger? I alle fall hvor mye?

Anonymkode: 8da9e...27d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg gjerne gjort. Men ikke til noen jeg kjenner, kun som en anonym donor.

Ville ønsket at alt av kostnader ble dekket, inkludert tap av arbeidstid.

Har vært ufrivillig barnløs så vet hvor vanskelig det er.

Anonymkode: 2ed75...af9

Skrevet

Jeg ville gjort det til min søster og bror. Hadde ikke gjennomgått ivf-behandling for andre enn dem.

Anonymkode: b50fb...fcd

Skrevet

Ville ikke gjort det for noen, inkludert familie. Pengene man får for egg er ikke høye nok at det kunne friste meg - også en grunn at jeg stiller meg svært kritisk til kommersiell eggdonasjon: man utnytter unge kvinners økonomiske problemer.

For meg er mine egg mine potensielle barn.

Stemmer Høyre og er godt voksen (>40).

Anonymkode: 185be...648

Skrevet

Ville gjort det for min søster, men ingen andre. Dette fordi det er en krevende prosess for kroppen, og man risikerer blant annet å gå i overgangsalder.

Er for fri donasjon - hver kvinne får bestemme for seg selv.

Stemmer høyre. Dvs, har stemt det frem til nå, men den siste tids abortdebatt har gjort meg partiløs.

Anonymkode: 69073...230

Skrevet

Ville ikke donert eggene mine, ikke til noen.

Lurer forresten på når det blir politisk ukorrekt og ansett som egoistisk å ikke ville donere bort egg. Det pleier å gå den veien når noen vil ha noe fra deg.

Anonymkode: bec42...68c

Skrevet

Ville gjort det for søsteren min og et par gode venner. Hadde ikke trengt å tjene noe på det, men ville hatt utgifter dekket. Stemmer Rødt.

Anonymkode: 093c5...c16

Skrevet

Nei, jeg kunne ikke klart det.

Mine egg er mine potensielle barn og jeg kan ikke gi dem til noen, ikke familie og ihvertfall ikke fremmede.

Jeg er over 40 år og stemmer AP.

Anonymkode: 963c3...9c4

Skrevet

Om noen ville hatt mine egg, så skulle de da fått de. Jeg har fått de barna jeg skal ha og har ikke bruk for resten. Jeg ville ikke hatt penger for de, men det hadde vært fint å få dekket behandlingen. 

Skrevet

Nei, jeg er i mot eggdonasjon, og ville derfor ikke donert egg til noen. Jeg stemmer KRF.

Skrevet

Tja. Jeg er hundre prosent for eggdonasjon. Vet likevel ikke om jeg kunne donert mine. Tror jeg hadde grublet veldig på om det ble barn av dem, hvor disse var, om de hadde det bra osv. På samme vis som jeg er for fri abort, men nok ikke kunne gjennomført det selv uten å gruble mye resten av livet. Kanskje jeg kunne donert til meget gode venninner. Men er ikke sikker på det heller. Jeg tror jeg heller kunne vært surrogatmor. Stemmer Ap og har passert førti.

Anonymkode: 6bfb0...0a2

Skrevet

Jeg kunne donert til min søster, men ellers ikke. Ville ikke tatt betalt, men de måtte dekket eventuelle kostnader til sykehus osv. 

Jeg vingler litt politisk, men stemte KRF sist. 

Anonymkode: 4ab84...ec1

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Merker dette er en debatt jeg engasjerer meg veldig i, etter å ha sett flere tråder om temaet her. Så spørsmålet er 

ville du donert egg til noen som ikke kan få barn selv, og spurte deg spesifikt? Skriv gjerne hvilket politisk parti du støtter😊 Ville du gjort det gratis, eller for penger? I alle fall hvor mye?

Anonymkode: 8da9e...27d

ville helt klart hjelpe familie og venner, og Gratis. men dessverre er det jo ikke lov. jeg stemmer høyre

Anonymkode: 2b7c4...3ab

Skrevet

Jeg kunne fint ha donert egg. De er ikke mine potensielle barn, hadde jeg tenkt sånn ville jeg ha gått i kjelleren ved hver menstruasjon. Ville ha dekt eventuelle utgifter og tapt arbeidsinntekt. Stemmer Arbeiderpartiet. 

Skrevet

Kunne ikke gjort det. Stemmer Sp

Anonymkode: 14769...2c4

Skrevet

Jeg ville donert egg uten tvil. Ville hatt dekket utgifter og tapt arb.tid. Ville ikke visst hvor eggene mine tok veien. Kunne vært surogat for nær familie eller nære venner. 

Forstår ikke hvorfor folk som er mot eggdonasjon kan være for sæddonasjon..

Jeg er 37. Stemmer på rød side. 

Anonymkode: 8e29d...bce

Skrevet

Jeg hadde ikke donert egg uansett. Jeg er ikke motstander, men jeg hadde ikke donert selv. Stemmer Høyre

Anonymkode: 1cce8...42b

Skrevet

Jeg kunne donert til søsken, etter jeg er ferdig med å få egne barn! Kan fint gjøre det gratis, men å få behandlingen dekket hadde vært ønskelig, men det kommer ann på økonomien til vedkommende. Måtte jeg betalt for det selv, hadde det ikke blitt julegaver mange år fremover 😅

Jeg kunne aldri vært surogat. Jeg har født selv, og jeg kunne aldri klart å levere fra meg et barn.

Politisk varierer jeg fra sentrum og ut mot venstre. <25

Anonymkode: 52516...7c8

Skrevet

Muligens til nærmeste familie. 

Aldri for penger. 

Stemmer Sp.

Anonymkode: 4ffc8...383

Skrevet
2 timer siden, Himmel og hav skrev:

Om noen ville hatt mine egg, så skulle de da fått de. Jeg har fått de barna jeg skal ha og har ikke bruk for resten. Jeg ville ikke hatt penger for de, men det hadde vært fint å få dekket behandlingen. 

har ikke bruk for resten? SÅ da er det deg revnende likegyldig at dine barn blir utsatt for vold og omsorgssvikt? 

Anonymkode: 2e4b6...0f4

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne donert til søsken, etter jeg er ferdig med å få egne barn! Kan fint gjøre det gratis, men å få behandlingen dekket hadde vært ønskelig, men det kommer ann på økonomien til vedkommende. Måtte jeg betalt for det selv, hadde det ikke blitt julegaver mange år fremover 😅

Jeg kunne aldri vært surogat. Jeg har født selv, og jeg kunne aldri klart å levere fra meg et barn.

Politisk varierer jeg fra sentrum og ut mot venstre. <25

Når du gir bort egget ditt, gir du bort barnet ditt. Det er nøyaktig det samme, bortsett fra at du ikke føder barnet selv.

Skrevet

Nei, aldri. Ikke til noen som helst, ikke engang mine søstre. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når du gir bort egget ditt, gir du bort barnet ditt. Det er nøyaktig det samme, bortsett fra at du ikke føder barnet selv.

Et egg er ei celle som foreløpig bare ligg lagra i kroppen min. Det er ikke mitt barn. Skal jeg gråte hver gang jeg har mensen, fordi jeg da mister et barn? Det er noe helt annet å bære frem et barn i 9mnd, gå gjennom en fødsel og deretter levere det fra meg!

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et egg er ei celle som foreløpig bare ligg lagra i kroppen min. Det er ikke mitt barn. Skal jeg gråte hver gang jeg har mensen, fordi jeg da mister et barn? Det er noe helt annet å bære frem et barn i 9mnd, gå gjennom en fødsel og deretter levere det fra meg!

Jo, det er ditt barn i det sekundet ditt egg smelter sammen med en sædcelle. Frem til da er det et egg.

Men det forundrer meg at jeg må påpeke, ovenfor deg, at hele poenget med å donere egg er at ditt egg skal smelte sammen med en sædcelle og utvikle seg til å bli (ditt) barn. 

Når du har mensen, så støter kroppen bort et ubefruktet egg. Det er, helt korrekt, en eggcelle. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er ditt barn i det sekundet ditt egg smelter sammen med en sædcelle. Frem til da er det et egg.

Men det forundrer meg at jeg må påpeke, ovenfor deg, at hele poenget med å donere egg er at ditt egg skal smelte sammen med en sædcelle og utvikle seg til å bli (ditt) barn. 

Når du har mensen, så støter kroppen bort et ubefruktet egg. Det er, helt korrekt, en eggcelle. 

Genetisk er det mitt barn, men det er ikke jeg som kommer til å bære det frem eller å oppdra det. Men siden det er mine gener, vil jeg derfor ha kontakt med barnet. Derfor kunne jeg bare klart å donere til søsken, slik at jeg kan være tante, som overøser barnet med masse kjærlighet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...