Gå til innhold

Besøk med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine er vant til at alt som hører til middagen skal på tallerkenen, både hjemme og borte. Den kampen er vi ferdige med for lenge siden, så det blir det ikke noe drama av. Det er et prinsipp som jeg har gått anbefalt i en bok skrevet ernæringsfysiologer om barn og mattillvenning. Hva de faktisk spiser av det som ligger på tallerkenen, er det ingen som legger merke til eller lager noen kampsak av. Men som regel smaker de på det aller meste, av seg selv, nettopp fordi de aldri har blitt presset eller opplevd noen oppmerksomhet rundt det. Det eneste jeg har sagt, er at hvis det er noe man ikke liker, er det uhøflig å kommentere det. Da lar man det bare ligge, stille og rolig. Jeg synes for øvrig også det er uhøflig av voksne og andre å kommentere og legge seg borti hva et barn spiser eller ikke spiser av maten.

Anonymkode: 939a6...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan vet du at de nekter å smake på noe nytt? Kanskje de har smakt flere ganger og vet at de ikke liker det? 

Det er veldig lov å ikke like mat, altså, så lenge man lar det forbigå i all stillhet og ikke krever andre alternativer. 

Anonymkode: 23c6a...c57

Jeg lar det forbigå i stillhet når andre barn ikke smaker, men jeg synes det er leit at de går glipp av noe godt. Jeg synes foreldre her ofte gjør barna en bjørnetjeneste. Jo mer barna blir vant til å smake på alt, jo lettere blir det etter hvert. 

Og ja, jeg snakker mest om å prøve noe nytt, selv om jeg også synes man skal gi erter en sjanse i besøk.

Jeg skjønner at dere alle mener jeg er Beelsebul inkarnert fordi jeg mener barn/ folk bør smake på maten i besøk, men det står jeg for. Som sagt, ingen får høre det/ merke det. 

Anonymkode: 80387...6e6

Skrevet

De smaker på alt, det trenger vi ikke mase om. De er opplært å ikke si æsj og liker ikke, er det noe de ikke liker så har de fått beskjed om å la det ligge igjen uten å lage noe ut av det. Besøk er uansett ikke arena for de store kampene. Når det gjelder grønnsaker har de alltid fått velge hvilken de vil ha. Vi har alltid selv to typer grønnsaker og da får de velge mellom de to. 

Anonymkode: d3912...9e2

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lar det forbigå i stillhet når andre barn ikke smaker, men jeg synes det er leit at de går glipp av noe godt. Jeg synes foreldre her ofte gjør barna en bjørnetjeneste. Jo mer barna blir vant til å smake på alt, jo lettere blir det etter hvert. 

Og ja, jeg snakker mest om å prøve noe nytt, selv om jeg også synes man skal gi erter en sjanse i besøk.

Jeg skjønner at dere alle mener jeg er Beelsebul inkarnert fordi jeg mener barn/ folk bør smake på maten i besøk, men det står jeg for. Som sagt, ingen får høre det/ merke det. 

Men la oss si at det er snakk om dine fantastiske kjøttkaker og en 9åring aldri har likt kjøttkaker. Mener du fremdeles at det er synd på barnet at foreldrene ikke presset på fordi det da "går glipp av noe godt"? Hvorfor tror du at barnet skal synes at det plutselig er godt nå? Og hva er dette behovet ditt for at barn MÅ smake på maten du har laget? Og å "vise dem" at dette vet du tross alt bedre.

Anonymkode: 63bd3...c6b

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg smaker/spiser heller ikke alt, hverken hjemme eller borte. 

Svigermor er visst kjempegod på ertestuing, men det klarer jeg hverken smaken eller konsistensen på. Derfor sender jeg den bare pent videre når vi forsyner oss til middag. 

Ingen har noen gang gitt uttrykk for at det er uhørt, og da faller det meg ikke inn å presse noen, barn eller voksne, til å spise mat de helst vil unngå. 

Og barneoppdragelsen tar vi på det jevne, som gjester lager vi ikke oppstyr om det. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke du er Belsebub, men jeg synes du er en smule overdramatisk.

Anonymkode: 67816...a4b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo forskjell på en 3-åring og et stort barn. Det er sistnevnte jeg sikter til. Hvis ditt store barn nekter å smake (vi snakker om smake, ikke spise opp), så synes jeg du burde gjøre noe med det før middagsbesøket. Jeg skjønner som sagt at man ikke vil krangle med ungene i besøk. Men jeg setter spørsmålstegn ved at man i det hele tatt kan være i en sånn situasjon at store barn ikke utfordres på å smake. For meg handler det om respekt altså. Men jeg skjønner at dette er svært utfordrende for noen barn, jeg sikter selvsagt ikke til barn med diagnoser, intoleranser og allergier. 

Hi

Men hva oppnår du med at store barn/ungdommer skal smake på alt? Om du ikke liker gulrøtter ønsker jeg ikke at du skal spise det hos meg. Jeg forstår ikke denne formen for høflighet. For meg blir det noe tvangspreget over det. Demonstrativt. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes folk som deg er slitsomme og bedrevitende. Så lenge ungene har bordskikk, er høflige og takker for maten så synes jeg de selv skal få velge om de smaker på en spesifikk rett. 

Du minner om min svigerinne som i følge henne selv lager «verdens beste sildesalat» hverken mannen eller jeg spiser dette, det er vanskelig å respektere for hun tvinger oss HVERT år til å smake. Grøss. 

Anonymkode: d3912...9e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...