Gå til innhold

Mannens overvekt ødelegger familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde gått. Du er jo i praksis alene om alt uansett, og hver dag rissikerer du å våkne opp ved siden av en død mann.

Jeg hadde ikke klart å bære den byrden med bekymring for mannens helse, heller ville jeg ikke klart å ha sex med han. Vil han ikke hjelpe seg selv eller ta tak er det fint lite du kan gjøre.. Dere blir ikke gamle sammen uansett, han dreper seg selv langsomt i fett

Anonymkode: 4d462...59b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes du er forferdelig kald, og tenker kun på deg selv, hva med og hjelpe han?? han trenger tydeligvis hjelp...

og være overvektig er ikke lett, vært det før og skammet meg slik som han,men gått det over 50 kg på egenhånd med trening og sunn mat, alle greier det, og i tillegg virker han jo flau, da bør du ikke trygge han mer ned, men være der for han , ellers får du gå fra han

Anonymkode: 69848...51e

Overvekt er ikke lett nei men jeg syntes folk tar for mye hensyn til overvektige. Noen har desverre en sykdom men de som har spist seg feite er det ikke noe synd på! Det er jo ikke synd på røykere?. Du burde skamme deg som mener at HI er kald ! Hadde jeg vært HI hadde jeg forlatt han for lengst ..

Anonymkode: 86574...784

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overvekt er ikke lett nei men jeg syntes folk tar for mye hensyn til overvektige. Noen har desverre en sykdom men de som har spist seg feite er det ikke noe synd på! Det er jo ikke synd på røykere?. Du burde skamme deg som mener at HI er kald ! Hadde jeg vært HI hadde jeg forlatt han for lengst ..

Er det synd på de som sulter seg til døde med anoreksi? Det å overspise er også en spiseforstyrrelse, men siden man blir tjukk, så er det ikke synd på vedkommende? Synes du ikke synd på røykere som får lungekreft heller? Tar du ikke hensyn til tante Gerda som har fått kols og ikke klarer å gå i ditt tempo eller snakke en hel setning i slengen? 

Anonymkode: ff805...aa7

Skrevet

Hva ønsker mannen din da? Er han motivert for å  endre livsstil slik at han kan fungere som far og ektemann? 

Anonymkode: f1daa...a45

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det synd på de som sulter seg til døde med anoreksi? Det å overspise er også en spiseforstyrrelse, men siden man blir tjukk, så er det ikke synd på vedkommende? Synes du ikke synd på røykere som får lungekreft heller? Tar du ikke hensyn til tante Gerda som har fått kols og ikke klarer å gå i ditt tempo eller snakke en hel setning i slengen? 

Det er jo egentlig kun tante Gerda sin skyld da. 

Anonymkode: 67556...90a

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet man da hvem man skal ta hensyn til og synes litt synd på? Venninna som brakk beinet? Neh, hun gikk ut på den glatte trappa i tøfler. Bestefar med hjerteinfarkt? Absolutt ikke for han har stresset for mye og spist for lite omega 3. Frida med diabetes? Spør du da om hun har type 1 eller 2 før du tar hensyn?

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syntes ikke synd på røykere som får lungekreft nei? Det er synd på de som får lungekreft UTEN å ha røyket. Alle vet risikoene ved røyking og da er det egen skyld.. Jeg røyker og det er MIN feil om jeg får konsekvenser av røyken jeg velger å røyke.Det er ikke  synd på mannen hennes! Hun har prøvd å hjelpe han og hun må tydeligvis elske han siden hun har giddet å holde ut med dette problemet som tydeligvis blir verre... han er den slemme som lar dette gå utover familien sin istedenfor å søke hjelp fra lege/sykehus.... Det er kjempe vondt for de rundt å se noen dø på denne måten, det er livsfarlig å være overvektig i slik som denne mannen virker.. skal barna vokse opp uten en far da fordi han er for flau over seg selv til å skaffe hjelp?. Jeg syntes ingen mennesker som forårsaker sånne problemer selv fortjener sympati.. ikke alkoholikere,narkomane,røykere eller overspisere.... vi alle vet konsekvensene av det og det er mange gode hjelpe tilbud for alle overnevnte utenom røykere. De må bare ha viljen selv.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syntes ikke synd på røykere som får lungekreft nei? Det er synd på de som får lungekreft UTEN å ha røyket. Alle vet risikoene ved røyking og da er det egen skyld.. Jeg røyker og det er MIN feil om jeg får konsekvenser av røyken jeg velger å røyke.Det er ikke  synd på mannen hennes! Hun har prøvd å hjelpe han og hun må tydeligvis elske han siden hun har giddet å holde ut med dette problemet som tydeligvis blir verre... han er den slemme som lar dette gå utover familien sin istedenfor å søke hjelp fra lege/sykehus.... Det er kjempe vondt for de rundt å se noen dø på denne måten, det er livsfarlig å være overvektig i slik som denne mannen virker.. skal barna vokse opp uten en far da fordi han er for flau over seg selv til å skaffe hjelp?. Jeg syntes ingen mennesker som forårsaker sånne problemer selv fortjener sympati.. ikke alkoholikere,narkomane,røykere eller overspisere.... vi alle vet konsekvensene av det og det er mange gode hjelpe tilbud for alle overnevnte utenom røykere. De må bare ha viljen selv.

Når folk blir alkoholikere og narkomane ligger det ofte vonde barndommer bak.

Bak overvekt ligger det ofte psykiske problemer. 

Livet er ikke så lett som du vil ha det til.

Anonymkode: 36d19...501

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når folk blir alkoholikere og narkomane ligger det ofte vonde barndommer bak.

Bak overvekt ligger det ofte psykiske problemer. 

Livet er ikke så lett som du vil ha det til.

Vi har forskjellige meninger, er mange løvetanns barn som ikke blir narkomane eller alkoholikere. 

Jeg syntes synd på mennesker som lider og hjelper de jeg kan. Men de som nekter ta imot hjelp fra de som er glad i dem trenger heller ikke sympati... 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har forskjellige meninger, er mange løvetanns barn som ikke blir narkomane eller alkoholikere. 

Jeg syntes synd på mennesker som lider og hjelper de jeg kan. Men de som nekter ta imot hjelp fra de som er glad i dem trenger heller ikke sympati... 

Kjære deg. At noen er løvetannbarn betyr at de klarer seg MOT ALLE ODDS. De «burde» på en måte ikke klart seg. Du kan ikke forvente at alle skal være like sterke og /eller heldige.

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Nei, er ikke enig, kun hi som skal skamme seg her, behandler ikke mannen slik, han har problemer og hun hjelper han ikke

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, er ikke enig, kun hi som skal skamme seg her, behandler ikke mannen slik, han har problemer og hun hjelper han ikke

Hvordan mener du jeg skal hjelpe et voksent menneske som ikke vil nok selv? Bære han til legen? Nekte han mat?

HI

Anonymkode: 216cc...645

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan mener du jeg skal hjelpe et voksent menneske som ikke vil nok selv? Bære han til legen? Nekte han mat?

HI

Jeg synes verken du eller mannen skal skamme dere.

Du kan ikke gjøre annet enn å tilby ham hjelp. Hvis han ikke klarer å ta imot hjelpen, så er det lite du kan gjøre. 

Mannen din har en spiseforstyrrelse.

Skrevet
På 27.12.2018 den 19.42, Anonym bruker skrev:

Kan du komme med konkrete eksempler på hvordan?

HI

Skrevet
På 27.12.2018 den 18.04, Anonym bruker skrev:

Det er klart det er synd på folk som har en spiseforstyrrelse eller som har kols, uansett hva som er årsaken. Det betyr likevell ikke at de pårørende må godta det. Hi og barna skal også leve gode liv. Hvis sykdommen ødelegger for det kan det være fornuftig å gå selv om det er tøft for den syke. 

Anonymkode: 2376a...ead

Skrevet

Jeg synes dette høres veldig trist ut både for HI og mannen. Jeg skjønner godt at du ikke orker å leve i denne situasjonen mer, der alt blir lagt på dine skuldre. Og det er vanskelig å hjelpe en som ikke vil ha hjelp. Nå vet jeg ikke hva du har prøvd, men det som kan forsøkes:

Forby mannen å handle på butikken, du handler inn alt. Uten usunn mat i huset, så blir det heller ikke spist. La han få ta seg et glass lettbrus på kvelden hvis suget er stort, og lørdagsgodterier (noe å se fram imot hele uka). Han kan nok spise ganske mange kalorier og likevel gå ned. En lifesum-app kan være greit. Kjøp vanlig, sunn mat. Det handler bare om begrensninger. Han trenger ikke å trene for å gå ned, men det gjør godt for kroppen å røre seg. Lette manualer til armene (evt flaske fylt med vann/sand) eller gå i trappa hvis dere har det. Få barna til å gjøre det sammen med han. 

Jeg tenker dette er en måte å starte på, hvis han ikke vil ha seriøs hjelp via legen. Nekter han å endre seg, så må du bare bestemme deg for om det beste er å gå hvert til sitt. 

Anonymkode: b3080...b16

Skrevet
På 27.12.2018 den 19.03, Anonym bruker skrev:

I den store og hele sammenhengen finnes det dessverre veldig få løvetannbarn. 

Å ikke ha sympati med noen som sliter er et særdeles usympatisk trekk. Det er imidlertid noe helt annet å skulle ofre alt i eget liv for å hjelpe andre. 

Anonymkode: dfa44...582

Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvordan man kan sammenligne anoreksia med overvekt. Anoreksia er en spiseforstyrrelse nettopp fordi de tror alt de spiser gjør de feite. De har et skeivt kroppsbilde. Ofte basert på en sleivete kommentar om kroppen til vedkommende. 

Overvekt er jo absolutt ikke dette. De spiser ikke mye for å styre kroppen og få den til å se ut på en bestemt måte. De trøstespiser eller mangler viljestyrke. De spiser jo alt de ikke skal uten kontroll. Noe som et stikk motsatt av anoreksi. Anoreksia er jo basert på et psykt kroppsbilde. Hva er overvekt? Trøstespising pga vanskelig barndom? Problemer psykisk må ikke behandles med mat. Ønske om å være tynn må kontrolleres med mat. Så ikke sidestille disse to. 

Anonymkode: 590b8...43b

Skrevet

Du bør sette på ett program for ham som heter. My 600ib life. Veldig bra program og en meget dyktig lege som heter Dr.Now i dette programmet. Skal love deg at dere vil kjenne dere igjen der. Og når dere hører hva legen der har å si, mulig det kan hjelpe for han. Både du og han kan få gode råd av å se programmet. 

Anonymkode: 9e4ad...f75

Skrevet
På 27.12.2018 den 11.38, Anonym bruker skrev:

Hvis det var bare femti kilo hadde det neppe vært noe problem. Du kan plusse på hundre. I alle alle år har jeg forsvart han når han ikke er med. Hjemme maser jeg om leger og alternativer. Ingenting hjelper. Hva tenker du - bære han? Er det å være kald?

HI

Hva tenker han om situasjonen selv da, hva tenker han om det å ikke kunne følge opp ungene sine som han kanskje ønsker, skammer han seg eller er han komfortabel med å være overvektig? Er han motivert for å gå ned i vekt, ønsker han det selv?

Anonymkode: 4bfcd...7b9

Skrevet
På 27.12.2018 den 18.22, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du at det er tante Gerda sin skyld? Du vet vel at man kan få kols uten å røyke?

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner egentlig ikke hvordan man kan sammenligne anoreksia med overvekt. Anoreksia er en spiseforstyrrelse nettopp fordi de tror alt de spiser gjør de feite. De har et skeivt kroppsbilde. Ofte basert på en sleivete kommentar om kroppen til vedkommende. 

Overvekt er jo absolutt ikke dette. De spiser ikke mye for å styre kroppen og få den til å se ut på en bestemt måte. De trøstespiser eller mangler viljestyrke. De spiser jo alt de ikke skal uten kontroll. Noe som et stikk motsatt av anoreksi. Anoreksia er jo basert på et psykt kroppsbilde. Hva er overvekt? Trøstespising pga vanskelig barndom? Problemer psykisk må ikke behandles med mat. Ønske om å være tynn må kontrolleres med mat. Så ikke sidestille disse to. 

Å si at anoreksi er et ønske om å være tynn, er i beste fall en forenkling. Hvorvidt det er fornuftig å sidestille lidelser i det hele tatt, kan diskuteres, men både overspising og anoreksi kan bunne i psykiske problemer og handler oftest om noe helt annet enn mat. I så fall trengs det i begge tilfeller andre mestringsstrategier enn selvskading via mat, om det nå er å sulte seg eller spise ukontrollert som er symptomet.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du at det er tante Gerda sin skyld? Du vet vel at man kan få kols uten å røyke?

Jepp. Men de aller aller fleste har det selvpåført. Langt over 80%. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kraftig overvekt er og en sykdom, det er ikke så enkelt at de bare mangler viljestyrke. Jeg har en kusine som er kjempestor, som barn var hun tynn, men som tenåring begynte hun begynte å legge på seg mye. Etter mange år kom det frem at hun spiste for å bli tykk, sånn at kanskje onkelen hennes ikke ville like henne lenger og slutte å misbruke henne seksuelt. Så anoreksi og overvekt kan sidestilles å mange måter jo. Overbekt er og en spiseforstyrrelse, ikke bare latskap som du hinter til. Det kan bunne i dype psykologiske traumer, på lik linje som anoreksi kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...