Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Hva gjør jeg? Mannen er ekstremt overvektig, men får ikke til å gjøre noe med det. Han får ikke operasjon fordi han er for stor. Han greier ikke trene for knær og rygg er vond. Utrolig nok jobber han 100%. Vi kan ikke fly på ferie. Vi kan ikke gå ut å spise eller gå på kino. Vi går ikke i besøk. Jeg tar all oppfølging av barna alene da han skammer seg for å bli med. I alle år har jeg gått alene på alt på skolen og idrett. 17 mai går jeg alene med barna. Barna er flinke i idrett og musikk og ene barnet konkurrerer på høyt nivå i inn og utland. Jeg er med alene. Før sa jeg ikke så mye og laget unnskyldninger når folk spurte hvor han var. Så blir det bare mer og mer leit. Hva pokker gjør jeg? Anonymkode: 216cc...645
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #2 Skrevet 26. desember 2018 Da må du ta kontroll over kjøleskap og alle innkjøp, kun sunn og næringsrik mat mår du handler Anonymkode: 136a8...ca4
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 Du dumper han så klart. Om han ikke har en sykdom, men bare spiser seg feit så la han seile sin egen sjø Anonymkode: 60d6a...f11
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 Har dere snakket om det? Her må han ta i ett tak om han vil beholde familien, kontakt lege, få en detaljert kostholdsplan hos ernæringsterapeut, psykolog?, pt - noe trening må gå. Men han må vær motivert, ellers hjelper ikke noe. Anonymkode: 250bd...981
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 Får ikke fedmeoperasjon fordi han er for tykk? Det gir da ikke mening? Anonymkode: 7dcb2...138
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får ikke fedmeoperasjon fordi han er for tykk? Det gir da ikke mening? Anonymkode: 7dcb2...138 Man må gå ned et visst antall kilo før man kan få innvilget operasjon. Blant annet. Operasjon er mer drastisk enn folk flest vet. Anonymkode: 1b16d...cc8
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 sett et ultimatum. Skjønner godt at det føles demmotiverende å prøe å gå ned i vekt når det er så mye å ta av alikevel. Men han er ikke alene, og har derfor en forpliktelse til å gjøre det han kan for å få det til. Han kan ikke bare la alt falle på deg uten å gjøre noe med det. Finn frem eksempler der folk som eks har gått på grethe roede har klart å gå ned flere titalls kilo i løpet av rimelig tid. Dette kan jo motivere, samt det viser at det faktisk er mulig om man virkelig går inn for det. Her i byen er det eget opplegg for de som er veldig overvektige. Tror det tidligere het NIMI, nå heter det noe annet. Her blir man sykmeldt i måneder og bor på dette stedet, lærer om kosthold, evt trening etter evne ol. Kanskje han må på noe slikt. Anonymkode: d8c11...cb9
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #8 Skrevet 26. desember 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må gå ned et visst antall kilo før man kan få innvilget operasjon. Blant annet. Operasjon er mer drastisk enn folk flest vet. Anonymkode: 1b16d...cc8 Men det får han da hjelp til, først må han ta kontakt med fastlegen og få henvisning videre. Så er de på kurs og får flere valg, bl.a opphold på helseinstutisjon, eller operasjon. Om valget er operasjon så må han på diett så og så lenge før han kan få operasjon. Men det går ikke om han ikke vil selv. Anonymkode: 8233a...c53
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #9 Skrevet 26. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det får han da hjelp til, først må han ta kontakt med fastlegen og få henvisning videre. Så er de på kurs og får flere valg, bl.a opphold på helseinstutisjon, eller operasjon. Om valget er operasjon så må han på diett så og så lenge før han kan få operasjon. Men det går ikke om han ikke vil selv. Anonymkode: 8233a...c53 Veier du 400 kg får du ikke operasjon altså, da må du ned i en vekt hvor det er "trygt" å operere, trygt å legge deg i narkose osv. Men mye mulig du kan få hjelp, så om fastlegen hans bare har føyset han hjem uten å tilby noen form for hjelp er det på tide å bytte lege. Et familiemedlem av meg fikk fire uker på "slankefarm" som han kaller det, der han fikk fire tilmålte måltider om dagen, fysioterapi hver dag osv og han gikk ned ganske mange kino på det oppholdet. Anonymkode: 17b8a...ac3
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #10 Skrevet 26. desember 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må gå ned et visst antall kilo før man kan få innvilget operasjon. Blant annet. Operasjon er mer drastisk enn folk flest vet. Anonymkode: 1b16d...cc8 Venninnene mine var diger, rundt 130- 150 kilo. Fikk 2 år på å gå ned i vekt for det måtte dem visst. Da de to årene var gått,hadde begge lagt enda mer på seg, hun ene hadde rett å slett spist seg feitere, fordi hun visste at hvis hun ble slankeopererte, så var det slutt på spisingen. Begge ble da operert fordi de ville dødd hvis dem ikke fikk operasjon. Hun ene hadde i tillegg utviklet diabetes og hadde et evig skyhøyt blodsukker. Få mannen din henvist, så går det seg til med operasjon innen et par år. Anonymkode: fb340...014
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #11 Skrevet 26. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Veier du 400 kg får du ikke operasjon altså, da må du ned i en vekt hvor det er "trygt" å operere, trygt å legge deg i narkose osv. Men mye mulig du kan få hjelp, så om fastlegen hans bare har føyset han hjem uten å tilby noen form for hjelp er det på tide å bytte lege. Et familiemedlem av meg fikk fire uker på "slankefarm" som han kaller det, der han fikk fire tilmålte måltider om dagen, fysioterapi hver dag osv og han gikk ned ganske mange kino på det oppholdet. Anonymkode: 17b8a...ac3 Ekstremt få i Norge som veier 40» kg altså. De opererer hvertfsll pasienter på godt og vel 250 kg. Og til HI: jeg hadde skilt meg hvis han ikke er villig til å gjøre en innsats. Anonymkode: 67556...90a
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2018 #12 Skrevet 26. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva gjør jeg? Mannen er ekstremt overvektig, men får ikke til å gjøre noe med det. Han får ikke operasjon fordi han er for stor. Han greier ikke trene for knær og rygg er vond. Utrolig nok jobber han 100%. Vi kan ikke fly på ferie. Vi kan ikke gå ut å spise eller gå på kino. Vi går ikke i besøk. Jeg tar all oppfølging av barna alene da han skammer seg for å bli med. I alle år har jeg gått alene på alt på skolen og idrett. 17 mai går jeg alene med barna. Barna er flinke i idrett og musikk og ene barnet konkurrerer på høyt nivå i inn og utland. Jeg er med alene. Før sa jeg ikke så mye og laget unnskyldninger når folk spurte hvor han var. Så blir det bare mer og mer leit. Hva pokker gjør jeg? Anonymkode: 216cc...645 Han må ta noen grep. Vanskelig for oss å si hvilke, siden vi vet så lite, men å få en hverdag som fremmer god helse vil bli viktig da. Så må dere gjøre det på den måten dere tenker er best. Om han går til fastlegen og diskuterer hva som kan gjøres kan kanskje fastlegen vite noe mer. Ellers finnes det ulike seminarer og kurs og «avrusninger» for folk som sliter med fedme. Det kan jo også gi noen redskap til å håndtere dette. Men viktigst er jo at han vil det selv. Snakk med han om hvordsn dette påvirker dere alle, og at barna går gjennom oppveksten sin med en halvt tilstedeværende pappa. Det er jo leit, og noe han burde ønske å gjøre noe med.... Anonymkode: 088db...5f3
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 Synes du er forferdelig kald, og tenker kun på deg selv, hva med og hjelpe han?? han trenger tydeligvis hjelp... og være overvektig er ikke lett, vært det før og skammet meg slik som han,men gått det over 50 kg på egenhånd med trening og sunn mat, alle greier det, og i tillegg virker han jo flau, da bør du ikke trygge han mer ned, men være der for han , ellers får du gå fra han Anonymkode: 69848...51e
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes du er forferdelig kald, og tenker kun på deg selv, hva med og hjelpe han?? han trenger tydeligvis hjelp... og være overvektig er ikke lett, vært det før og skammet meg slik som han,men gått det over 50 kg på egenhånd med trening og sunn mat, alle greier det, og i tillegg virker han jo flau, da bør du ikke trygge han mer ned, men være der for han , ellers får du gå fra han Anonymkode: 69848...51e Hvis det var bare femti kilo hadde det neppe vært noe problem. Du kan plusse på hundre. I alle alle år har jeg forsvart han når han ikke er med. Hjemme maser jeg om leger og alternativer. Ingenting hjelper. Hva tenker du - bære han? Er det å være kald? HI Anonymkode: 216cc...645
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 Har han prøvd å gå på ketose kuren? Ofte synes jo menn at den er helt fantastisk og sliter ikke med å ikke spise karbohydrater. Ofte så raser de også ned i vekt i begynnelsen. Noe som motiverer videre Anonymkode: 80ea0...6d0
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #16 Skrevet 27. desember 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har han prøvd å gå på ketose kuren? Ofte synes jo menn at den er helt fantastisk og sliter ikke med å ikke spise karbohydrater. Ofte så raser de også ned i vekt i begynnelsen. Noe som motiverer videre Anonymkode: 80ea0...6d0 Og over 90% legger på seg igjen etterpå. Anonymkode: 67556...90a
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #17 Skrevet 27. desember 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Du dumper han så klart. Om han ikke har en sykdom, men bare spiser seg feit så la han seile sin egen sjø Anonymkode: 60d6a...f11 Tror du virkelig denne mannen eller folk spiser for moro skyld? Har nok med følelser å gjøre. Kanskje begynne hos en psykolog? Når man er veldig overvektig, går man kanskje fortere ned noen kilo også. Hva med å begynne i det små? Gå tur hver dag. Kutte ut matvarer. Snakke sammen ? Anonymkode: d99ae...220
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #18 Skrevet 27. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og over 90% legger på seg igjen etterpå. Anonymkode: 67556...90a Nei det stemmer ikke!! Men går en tilbake til gamle vaner legger man på seg uansett også de med operasjon! Det må en livstils endring til. Driver man med lavkarbo i flere år så legger man ikke på seg på samme måte. Holder man på i to måneder og går rett tilbake ja da blir du feit igjen men det gjelder da absolutt alt en gjør! Anonymkode: 80ea0...6d0
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #19 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis det var bare femti kilo hadde det neppe vært noe problem. Du kan plusse på hundre. I alle alle år har jeg forsvart han når han ikke er med. Hjemme maser jeg om leger og alternativer. Ingenting hjelper. Hva tenker du - bære han? Er det å være kald? HI Anonymkode: 216cc...645 Går det ann å snakke rolig om dette ? At hvis dere ikke jobber med dette, så skilles deres veier ? Ikke true.. men sette litt hardt mot hardt. Dere må jobbe sammen. Dette går ikke lenger. Spør han om han har det bra. Har du det bra ? Nei. Da kan det jo bare gå oppover da 😊 Anonymkode: d99ae...220
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #20 Skrevet 27. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Synes du er forferdelig kald, og tenker kun på deg selv, hva med og hjelpe han?? han trenger tydeligvis hjelp... og være overvektig er ikke lett, vært det før og skammet meg slik som han,men gått det over 50 kg på egenhånd med trening og sunn mat, alle greier det, og i tillegg virker han jo flau, da bør du ikke trygge han mer ned, men være der for han , ellers får du gå fra han Anonymkode: 69848...51e Alle greier det - på samme måten som alke med anoreksi klarer å legge på seg og alle narkomane klarer å slutte? Hvis man veier 250 kg, er det ikke snakk på kun dårlig viljestyrke... Anonymkode: 877e6...192
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #21 Skrevet 27. desember 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Hvis det var bare femti kilo hadde det neppe vært noe problem. Du kan plusse på hundre. I alle alle år har jeg forsvart han når han ikke er med. Hjemme maser jeg om leger og alternativer. Ingenting hjelper. Hva tenker du - bære han? Er det å være kald? HI Anonymkode: 216cc...645 ja du er kald, tenker mest på deg selv.. da tar du og bestille legetime og blir med Anonymkode: 69848...51e
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #22 Skrevet 27. desember 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: ja du er kald, tenker mest på deg selv.. da tar du og bestille legetime og blir med Anonymkode: 69848...51e Det er vel mannen som tenker mest på seg selv her slik jeg leser det. Anonymkode: 0ed30...a69
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #23 Skrevet 27. desember 2018 Mannen har et problem. Problemet er ikke grådighet og latskap, men sannsynligvis et psykologisk problem og en avhengighet. Som noen skriver «klarer alle med anoreksi å legge på seg?» Klarer alle alkoholikere å bli tørrlagte? Livet er ikke så lett. Han må ville det selv, og HI har tilbudt ham både det ene og det andre de kan gjøre for at det skal bli bedre. Sympatien min ligger hos mannen, men jeg forstår HI, og synes ikke hun er kald. Anonymkode: 36d19...501
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #24 Skrevet 27. desember 2018 Du har sikkert snakket med ham tidligere om dette, Hi, men ta en samtale til med ham. Fortell ham at du er glad i ham og ønsker å støtte ham - men hvis han nå ikke er villig til å ta tak selv, dvs. skaffe seg hjelp til årsaken til problemene sine og å foreta en varig livsstilsendring, så kan du ikke lenger leve med ham. Han er i ferd med å ta livet av seg selv, og det har du ikke tenkt å sitte og se på. Så vil han beholde familien og forholdet sitt slik det er i dag, da må han begynne å ta ansvar for livet sitt, og han må gjøre det NÅ. Gjenta igjen at du mer enn gjerne støtter ham om han nå skaffer seg hjelp for årsaken til at han spiser så mye og legger om livet sitt. Men vær tydelig på at du nå mener alvor, hvis han selv ikke tar ansvar nå, da mister han familien sin. Si at du vil ha tilbake kjæresten din, og at barna deres fortjener å ha en far som er tilstede. At han ikke kan trene er ingen unnskyldning for ikke å gå ned i vekt. Han kan fint gå ned det meste uten trening. Kostholdet er det viktigste, i hvert fall nå til å begynne med. Når han har gått ned såpass at han kan bevege seg mer, da kan han også trene. Anonymkode: d6a45...acd
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2018 #25 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er vel mannen som tenker mest på seg selv her slik jeg leser det. Anonymkode: 0ed30...a69 Mannen er syk, akkurat som folk med anoreksia, alkoholikere osv er det. Det er ikke bare bare å bli frisk... Men det er ikke umulig, om han virkelig vil, og oppsøker hjelp. Med 150 kg overvekt vil det nok si at han veier 250 kg, og det er ikke lett å gå ned så mye på egenhånd. Hi bør igjen fortelle han at han har familiens støtte og hjelp, men han selv må ta tak for å gjøre noe med livet sitt og bli frisk. Psykisk sykdom kan være så mangt, og det er ikke lett å være partneren til hverken folk som er deprimerte, har angst eller er overvektige, men ønsker disse selv å bli friske og aktivt oppsøker hjelp og legger ned litt innsats, da er det så mye lettere å elske dem. Anonymkode: 17b8a...ac3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå