Gå til innhold

Jeg sendte mld til søskenbarnet mitt ang min far..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er veldig ensom. Han er alene og har lite venner og nettverk. Jeg prøver å invitere mye på frokost, middag etc, men jeg har også en mor som er alene som jeg må invitere 😢 

Faren min har søsken i byen, og de er skikkelig egoistiske. De har lite omsorg for andre enn seg selv og sine. Lillejulaften sendte jeg snap med ene barnet til søsknene, og da sa jeg at de kunne jo hinte litt til sin far om at de hadde en bror som satt alene. Men da svarte hun ikke, hun tenker også mest på seg selv dessverre. 

Er det feil av meg å gjøre det? Synes bare så synd på min far som har to søsken her som aldri inviterer på en kaffe, lunsj etc.. 

Anonymkode: 99096...c3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inviterer han selv også da? 

Det er mange som er aleine i julen og for mange er dette et aktivt valg. Ønsker du derimot ikke å være aleine, så er det så mye man selv kan gjøre for å unngå dette.

En av tingene er aktivt å ta kontakt med folk rundt seg for enten å invitere seg selv på besøk, eller invitere hjem til seg selv. Hvis dette ikke fungerer så er det i de fleste byer arrangementer for at ingen skal måtte sitte aleine. Alternativt er å selv melde seg frivillig. 

Men, så klart blir man aleine og ensom hvis man velger å ikke gjøre noe med det selv. 

Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan invitere begge foreldrene dine. Er det pga en av de nekter å komme hvis den andre er der, så tenker jeg det at er ikke de rausere i jula så får heller vedkommende sitte aleine...

Anonymkode: 465df...4e3

Skrevet

Kan ikke faren din invitere søsknene og andre til seg hvis han vil være sammen med noen? Da kommer det ofte noen gjeninvitasjoner etter hvert. Han er en voksen mann. La ham ta ansvar for eget liv.

Anonymkode: 8e7af...179

Skrevet

Helt innafor å gi beskjed. Uforståelig for meg at noen kan kose seg når de vet at et nært familiemedlem sitter alene. Jeg tenker at søsken også har et ansvar for å inkludere hverandre- spesielt i voksen alder.

Anonymkode: c2c09...7c0

Skrevet

Han kan jo invitere selv såklart. Men når søsken er gift og sitter i store hus er det vel litt vanskelig å invitere tilbake til sin lille leilighet.. Må vel bare slutte å tenke på det. Er bare så rart hvor forskjellige vi er, hadde min bror sittet alene hadde jeg blitt så lei meg.. 💔

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan jo invitere selv såklart. Men når søsken er gift og sitter i store hus er det vel litt vanskelig å invitere tilbake til sin lille leilighet.. Må vel bare slutte å tenke på det. Er bare så rart hvor forskjellige vi er, hadde min bror sittet alene hadde jeg blitt så lei meg.. 💔

Men, hvorfor inviterer du ikke begge foreldrene dine?

Anonymkode: 465df...4e3

Skrevet

Du kan ikke invitere far fordi du inviterer mor? Hvor sært er ikke det? Hvis moren din ikke tåler å dele opømerksomheten kan vel hun sitte alene i stedet?

Anonymkode: be0f6...a7f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke invitere far fordi du inviterer mor? Hvor sært er ikke det? Hvis moren din ikke tåler å dele opømerksomheten kan vel hun sitte alene i stedet?

Typisk DIB, hi synes det er trist med sin ensomme far som har familie som aldri inviterer. Hi prøver åpenbart etter beste evne å være der for sin far.  Likevel er det HUN som ender opp som dusten...

Du vet ingenting om hvorfor his mor og far ikke kan inviteres samtidig, men antar selvsagt noe så opplagt som at his mor ikke «tåler å dele oppmerksomheten»... Hjelpes.

Anonymkode: 70b49...7aa

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Typisk DIB, hi synes det er trist med sin ensomme far som har familie som aldri inviterer. Hi prøver åpenbart etter beste evne å være der for sin far.  Likevel er det HUN som ender opp som dusten...

Du vet ingenting om hvorfor his mor og far ikke kan inviteres samtidig, men antar selvsagt noe så opplagt som at his mor ikke «tåler å dele oppmerksomheten»... Hjelpes.

Det er faktisk så opplagt. Det kan selvfølgelig være far som er furteren, og i så fall er det ikke drt minste trist at han sitter alene.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk så opplagt. Det kan selvfølgelig være far som er furteren, og i så fall er det ikke drt minste trist at han sitter alene.

Hvor i his innlegg finner du denne informasjonen? 

Skrevet

Du sier du har en bror, far har og søsken.

er far ensom må han ta initiativ selv. Det er ikke hus eller leilighet som er viktig, det er om man ønsker folk velkommen inn.

dersom du inviterer far en dag i jula, din bror Evt flere søsken inviterer han. Far inviterer dere en dag så vips er det 3 dager minst.

I tillegg kan jo far invitere sine søsken en dag. Blir det for mange med familier så kan han invitere på søskenkveld (uten følge og barn)! 

Ser ingen grunn til at du skal invitere far og mor hver for seg. Er de skilte så har de faktisk barn sammen. Velger en å ikke komme kun fordi den andre er der så er det jo den sitt valg å sitte hjemme.

Anonymkode: e5418...659

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du sier du har en bror, far har og søsken.

er far ensom må han ta initiativ selv. Det er ikke hus eller leilighet som er viktig, det er om man ønsker folk velkommen inn.

dersom du inviterer far en dag i jula, din bror Evt flere søsken inviterer han. Far inviterer dere en dag så vips er det 3 dager minst.

I tillegg kan jo far invitere sine søsken en dag. Blir det for mange med familier så kan han invitere på søskenkveld (uten følge og barn)! 

Ser ingen grunn til at du skal invitere far og mor hver for seg. Er de skilte så har de faktisk barn sammen. Velger en å ikke komme kun fordi den andre er der så er det jo den sitt valg å sitte hjemme.

Du kunne mest av alt trengt litt raushet i julegave.

Anonymkode: 561e4...762

Skrevet

Synes absolutt ikke at det var galt av deg å sende den snapen. Jeg ville aldri latt en ensom bror sitte alene. En ekstra tallerken og en kaffekopp, liksom. Et vennlig ord og en klem, hvor vanskelig er det? 

Noen er bare kalde.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kunne mest av alt trengt litt raushet i julegave.

Ja viktig at far slipper å gjøre noe selv. Kanskje faren trenger å være litt raus?

vi inviterer mye folk hit, og blir ofte invitert til andre. Naboen vår er et gammelt ektepar de ble invitert til oss på julaften så de ikke skulle sitte alene. De er flinke å slå av en prat med barna når vi er ute og inviterer ofte på kveldsmat! Ting må gå begge veier, ofte må en starte med seg selv og ikke vente at andre alltid skal ta initiativ.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja viktig at far slipper å gjøre noe selv. Kanskje faren trenger å være litt raus?

vi inviterer mye folk hit, og blir ofte invitert til andre. Naboen vår er et gammelt ektepar de ble invitert til oss på julaften så de ikke skulle sitte alene. De er flinke å slå av en prat med barna når vi er ute og inviterer ofte på kveldsmat! Ting må gå begge veier, ofte må en starte med seg selv og ikke vente at andre alltid skal ta initiativ.

Det ligger ofte årsaker bak at noen ikke er så flinke til å invitere tilbake. Ikke alltid, men ofte. Depresjon eller annen sykdom, skammer seg over boforholdene sine etc. Det skader ikke å være litt vidsynt overfor de som sliter.

Skrevet

Så her har vi en eldre (?) kar som tydeligvis sliter med ensomhet, bor alene. Vi vet ikke hvorfor ting er som de er, men sånn er det. Han må ta seg i sammen og invitere, ta ansvar, initiativ og fikse sjæl. Hans ansvar. 

I en annen tråd her der hi har bedt søster ta over storfamiliens familiefeiring neste år siden hun selv harholdt den i TI år, bli hi slaktet fordi folk mener at søsteren kan ha sin grunner til å ikke invitere. At hi bare må tåle å være den som gir hver jul.

Dette forumet er djevelens advokat...

Hi: synes det var fornuftig å si ifra. Jeg ville ønsket å vite om min onkel satt alene.

Anonymkode: bd6cc...4dc

Skrevet

Jeg blir litt målløs over svarene her. De kan såklart inviteres sammen, men det er mest hyggelig for alle parter om de inviteres hver for seg. Trodde ikke dette kom til å få mest fokus 🙄

Lurte mest om det er feil å sende mitt søskenbarn beskjed om de kan hinte litt til foreldrene ala «skal dere ikke invitere ... da». 

Skrevet

Jeg skjønner at Hi har vondt av sin far som sitter alene.

Det er helt riktig at de som sitter alene ofte har skyld i det selv, men det er ikke dermed sagt at det ikke er litt synd på de... Jeg har vondt av min far, jeg vet at han er psykisk syk, at han nekter å ta imot hjelp fra helsevesen (for alt er alle andres skyld), han mangler totalt selvinnsikt og han har minimalt med kontakt med oss barna pga det. Men det er jo synd på han, han har det ikke bra.

Du skriver ingenting om hvorfor din far sitter alene, om han er en særpomp eller om din mor er det siden du ikke kan invitere begge to samtidig, om søsknene hans er det eller hva som har skjedd, men jeg forstår uansett at du har vondt av han.

Anonymkode: daf4d...438

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg blir litt målløs over svarene her. De kan såklart inviteres sammen, men det er mest hyggelig for alle parter om de inviteres hver for seg. Trodde ikke dette kom til å få mest fokus 🙄

Lurte mest om det er feil å sende mitt søskenbarn beskjed om de kan hinte litt til foreldrene ala «skal dere ikke invitere ... da». 

Det er ikke feil å sende forespørsel, kan ikke tenke meg det blir tatt ille opp. Men det er allikevel sært å sette igjen din far og be andre ta ansvar for han.

Skrevet

Du må huske på at folk her svarer utfra egne erfaringer med mennesker rundt seg. Du sier lite om personligheten til din far og de andre rundt han derfor overfører folk det du skriver til egne erfaringer og da blir svarene deretter....

Anonymkode: daf4d...438

Skrevet

Men hva i all verden forventer du til svar på en sånn flåsete melding? På lillejulaften? På snap (!!)?

Skrevet
2 minutter siden, Mrs. Meisebolle skrev:

Men hva i all verden forventer du til svar på en sånn flåsete melding? På lillejulaften? På snap (!!)?

Og til søskenbarnet som da skal ta hintet og hinte videre til sine foreldre som da må ta dette hintet og omorganisere, handle inn og omstille seg innen17:00 dagen etter.

Om du ville oppnå noe HI, burde du kontaktet onkel og tante direkte for ukesvis siden.

Anonymkode: 2e84e...571

Skrevet

En snap på den måten er det ikke sikkert jeg hadde svart på heller. For hva skulle jeg svart? Sendt snap av mine egne unger og sagt " me fix"? Det er ikke der samme som at jeg ikke hadde nevnt noe videre. Forøvrig er det ikke alltid blodsbånd er nok, det er kanskje ting i forholdet mellom din far og broren du ikke vet om? Jeg har en onkel som nok var alene, han hadde ikke blitt invitert hit. Han er ingen forbryter på noe vis,  men han er ikke verdt å invitere heller.

Anonymkode: 63bc8...f6f

Skrevet

Synes du kunne latt være å sende den snappen i jula. Vanskelige ting kan tas opp ellers i året. Ingen grunn til å få folk til å føle seg dårlig akkurat når de endelig har fått litt fri til å kose seg med familien.

Anonymkode: dfa55...e31

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er feil å be dine søskenbarn be sine foreldre ta ansvar for faren din. Kunne du ikke i det minste ringt dine onkler og tanter selv? Hvorfor gå via dine søskenbarn?

Jeg oppfatter det som om du vil overføre din dårlige samvittighet til flest mulig.

Anonymkode: 8e7af...179

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...