Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #26 Skrevet 22. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har snakket med han, og han angrer som en hund og sa helt av seg selv at han ville gjøre alt husarbeidet for meg i hele julen (!). Men jeg er så såret, så det går ikke upåaktet hen. Det blir en ipadfri jul, alle spillene skal slettes, han får heller ikke se tv eller være ute for resten av dagen. Huff, hadde aldri trodd det skulle gå så langt.... HI Anonymkode: ab512...f75 Neineinei....🤦🏼♀️ Fint av han å si unnskyld og at han angrer. Da skal jo du rose han for dèt og forklare på en ordentlig og grei måte at dette ikke kan gjentaes fordi det først og fremst ikke er lov å slå folk, men også fordi du personlig får vondt og blir lei deg. Ferdig med saken. Hvis han I TILLEGG har tilbudt seg å gjøre ALT av husarbeid i hele julen, så hadde jeg som stabil og sterk omsorgsperson sagt at det er fint av han, og godtatt dèt. Ikke sutre over det og gjøre saken større enn nødvendig. Å nekte han å gå ut og ikke la han se på tv i julen (nå som det går så mye koselige julefilmer for barn og hele familien på toppen av det hele!!) blir for dumt og har ingenting med slåing å gjøre! Du er en voksen person, han er et BARN på bare 6 år. Skjerp deg. Naturlige konsekvenser - look it up! Anonymkode: c07c6...820
Banderas Skrevet 22. desember 2018 #27 Skrevet 22. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Eh .... Kom deg over det. Han handlet i affekt. Han angrer. Han var snill som sa han skulle ta husarbeid. Du kan ikke være langsur. Folk gjør dumme ting. Ferdig med det. Jeg har ikke ord for hvordan DU oppfører deg. 😖 straffe en en hel dag??? Det er bare slemt spør du meg. Uff. Ræva forelder. Anonymkode: 1c497...95d "Handlet i affekt"? Hva er det for en primitiv unnskyldning?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #28 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trenger ikke få en konsekvens / straff. Snakk sammen. Holder det. Anonymkode: 1c497...95d Selvfølgelig skal han få konsekvens for å ha gjort noe så alvorlig! I skolen ser jeg flere foreldrer som bare "snakker" med barna! Det fungerer svært sjeldent i lengden! Anonymkode: f53d5...0e5
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #29 Skrevet 22. desember 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har snakket med han, og han angrer som en hund og sa helt av seg selv at han ville gjøre alt husarbeidet for meg i hele julen (!). Men jeg er så såret, så det går ikke upåaktet hen. Det blir en ipadfri jul, alle spillene skal slettes, han får heller ikke se tv eller være ute for resten av dagen. Huff, hadde aldri trodd det skulle gå så langt.... HI Anonymkode: ab512...f75 Han hadde vel aldri at du skulle ta den så lang heller. Anonymkode: 1c497...95d
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #30 Skrevet 22. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig skal han få konsekvens for å ha gjort noe så alvorlig! I skolen ser jeg flere foreldrer som bare "snakker" med barna! Det fungerer svært sjeldent i lengden! Anonymkode: f53d5...0e5 De verste drittunge har foreldre som "snakker med dem". Fungerer ikke. Anonymkode: 8425f...ced
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #31 Skrevet 22. desember 2018 Han er 6 år, og et barn!!! Det er ikke lov å slå, han mistet besinnelsen og slo. Etterpå angrer han veldig, og ber om unnskyldning. Ja ,han fortjener straff, du har lyst til å låse han inne hele julen😬 Hva er denne gutten vant med ifra dere voksne ? Jeg synes iallfall at du reagere veldig lite voksent her. Han skal straffest hele jula...... Hadde det vært min 6 åring som hadde slått meg, og det hadde vært første gangen, hadde jeg skjønt at han var knust etterpå. Jeg hadde tatt en god samtale ilag me han, latt han tenke over det han gjorde og tatt imot unnskyldningen hans.. Og så hadde jeg vært ferdig med denne episoden, forhåpentligvis skjer det ikke flere ganger. Og han er ikke en dårlig gutt selv om dette skjedde. Anonymkode: 986c1...e84
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #32 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig skal han få konsekvens for å ha gjort noe så alvorlig! I skolen ser jeg flere foreldrer som bare "snakker" med barna! Det fungerer svært sjeldent i lengden! Anonymkode: f53d5...0e5 Handler om å SE barnet og finne ut hva som utløser en sånn voldsom reaksjon på noe så lite, slik at man kan avverge det senere. Snodig at et barn reagerer så sterkt på det mor gjorde. 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De verste drittunge har foreldre som "snakker med dem". Fungerer ikke. Anonymkode: 8425f...ced Nei, de verste drittungene har foreldre som er uforutsigbare, aggressive og legger seg i overdrevent offer posisjon på noe barnet gjør. Er foreldrenes jobb å oppdra barnet, lære de å håndtere forskjellige situasjoner og være der for barnet - ikke omvendt! En såkalt «svak» forelder. TS sier hun er såå såret. Okei? Hun kan fortelle barnet at hun ble såret og lei seg der og da/like etter, men ikke angripe samvittigheten til barnet over tid! Ufyselig stygt. Hun er en voksen for faen så da kan hun håndtere følelsene sine på den måten også. Anonymkode: c07c6...820
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #33 Skrevet 22. desember 2018 Herlighet, du overreagerer! Selvsagt skal det få konsekvenser, men her lar du de såre følelsene ta overhånd og jeg råder deg til å roe ned før du tar helt av på han. Anonymkode: 0e205...15d
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #34 Skrevet 22. desember 2018 Du overreagerer! Du kan ikke legge dine såre følelser inn her og straffe han i hele jula. Har en 6 åring selv og ja, her blir det konsekvenser, men det må gjøres der og da. Nytter ikke å bare snakke med min heller. Anonymkode: 85acd...56e
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #35 Skrevet 22. desember 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Handler om å SE barnet og finne ut hva som utløser en sånn voldsom reaksjon på noe så lite, slik at man kan avverge det senere. Snodig at et barn reagerer så sterkt på det mor gjorde. Nei, de verste drittungene har foreldre som er uforutsigbare, aggressive og legger seg i overdrevent offer posisjon på noe barnet gjør. Er foreldrenes jobb å oppdra barnet, lære de å håndtere forskjellige situasjoner og være der for barnet - ikke omvendt! En såkalt «svak» forelder. TS sier hun er såå såret. Okei? Hun kan fortelle barnet at hun ble såret og lei seg der og da/like etter, men ikke angripe samvittigheten til barnet over tid! Ufyselig stygt. Hun er en voksen for faen så da kan hun håndtere følelsene sine på den måten også. Anonymkode: c07c6...820 Nei, de verste ungene har foreldre som lar barna styre livet, som ikke setter tydelige grenser og som bare prater med ungene. Omsorgssvikt heter det. Anonymkode: 8425f...ced
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #36 Skrevet 22. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, de verste ungene har foreldre som lar barna styre livet, som ikke setter tydelige grenser og som bare prater med ungene. Omsorgssvikt heter det. Anonymkode: 8425f...ced Man kan HELT fint sette tydelige grenser for barn ved å ta en alvorsprat med de, og NATURLIGE konsekvenser når ‘’stygg’’ oppførsel gjentaes. Å snakke med barna handler ikke om å la de styre hverdagen, men å hjelpe barna til å forstå hva som er greit og ikke, og hvorfor! Du setter for eksempel ikke et barn på 4 år i skammekroken for å ha sagt banneord, for ungen er for LITEN til å forstå at banneord er stygt og ikke skal brukes. Det må man SNAKKE med barna sine om og forklare. Nekter barnet å spise kvelds - ja da er den naturlige konsekvensen at barnet blir å sulte ila natta. Unaturlig konsekvens (og TS sin lignende håndtering) - ‘’oja du vil ikke spise kvelds? Neivel, da får du ikke frokost i morgen!’’ Utydelig grense - *barnet vil ikke ta på seg jakka*, så mor svarer ‘’ nei da får du fryse da!’’, par minutter etterpå kler på ungen jakka med tvang og en unge som hyler fordi han TRODDE han fikk bestemme, men ikke fikk det likevel. tydelig grense - Det er kaldt ute og du kan bli syk, så jakke må du ha på deg. Ferdig snakka. / Vi går ikke ut døra før du har tatt på deg jakka. Naturlig konsekvens av dette blir at barnet for eksempel kommer forsent i bursdag eller på fotballtrening. Omsorgssvikt my ass, dette er metoder barnevernet fremmer. For det handler om barna. Det handler ALLTID om barna. Slik som i denne situasjonen. Mor i denne saken får det hele til å handle om HENNES sårede følelser og har tenkt å angripe samvittigheta til ungen sin OVER TID på grunn av det. Ødelegger jo juleminner for barnet sitt. Dèt er en så kalt «svak» forelder. Mora her bør faen ta å skjerpe seg og skaffe seg hjelp hos barnevernet til å møte barnet sitt. Anonymkode: c07c6...820
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #37 Skrevet 22. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Man kan HELT fint sette tydelige grenser for barn ved å ta en alvorsprat med de, og NATURLIGE konsekvenser når ‘’stygg’’ oppførsel gjentaes. Å snakke med barna handler ikke om å la de styre hverdagen, men å hjelpe barna til å forstå hva som er greit og ikke, og hvorfor! Du setter for eksempel ikke et barn på 4 år i skammekroken for å ha sagt banneord, for ungen er for LITEN til å forstå at banneord er stygt og ikke skal brukes. Det må man SNAKKE med barna sine om og forklare. Nekter barnet å spise kvelds - ja da er den naturlige konsekvensen at barnet blir å sulte ila natta. Unaturlig konsekvens (og TS sin lignende håndtering) - ‘’oja du vil ikke spise kvelds? Neivel, da får du ikke frokost i morgen!’’ Utydelig grense - *barnet vil ikke ta på seg jakka*, så mor svarer ‘’ nei da får du fryse da!’’, par minutter etterpå kler på ungen jakka med tvang og en unge som hyler fordi han TRODDE han fikk bestemme, men ikke fikk det likevel. tydelig grense - Det er kaldt ute og du kan bli syk, så jakke må du ha på deg. Ferdig snakka. / Vi går ikke ut døra før du har tatt på deg jakka. Naturlig konsekvens av dette blir at barnet for eksempel kommer forsent i bursdag eller på fotballtrening. Omsorgssvikt my ass, dette er metoder barnevernet fremmer. For det handler om barna. Det handler ALLTID om barna. Slik som i denne situasjonen. Mor i denne saken får det hele til å handle om HENNES sårede følelser og har tenkt å angripe samvittigheta til ungen sin OVER TID på grunn av det. Ødelegger jo juleminner for barnet sitt. Dèt er en så kalt «svak» forelder. Mora her bør faen ta å skjerpe seg og skaffe seg hjelp hos barnevernet til å møte barnet sitt. Anonymkode: c07c6...820 Også kan jeg legge til ved utydelig grense at en UNATURLIG konsekvens når barnet nekter å ta på seg jakka er å si til barnet at siden han nekter å ta på seg jakke så kan han bare fryse da - og så faktisk LA ungen gå ut uten jakke og la de fryse. Dèt er omsorgssvikt. Å la ungen ta seg av ALT husarbeid i hele julen (som er en ganske kaotisk tid enkelte ganger), nekte han å gå ut og i tillegg til å ta vekk ipaden og slette spillene, og så nekte han å få se på tv hele julen?!? Altså hallo? Man er direkte hjerneskada om man ikke ser at en person som liksom skal være voksen, stabil og klokere enn en 6åring håndterer dette fullstendig galt. Å ta vekk ipaden er greit nok, men resten er IKKE det. Ungen skal ikke straffer og angripes på følelsene sine over tid for å ha slått🤦🏼♀️ Idiot. Anonymkode: c07c6...820
Valkyriemamma Skrevet 22. desember 2018 #38 Skrevet 22. desember 2018 Viss de les innlegget til TS, står det jo at TV- og utetid blei tatt vekk den dagen, ikkje heile jula! Det med iPaden sku bli tatt vekk i jula, noko eg kan vera enig om at er i det strengaste laget. Eller har eg misforstått heilt? Det å ta vekk TV- og/eller utetid den dagen det skjedde, er ein heilt vanleg konsekvens som mange bruker.
Valkyriemamma Skrevet 22. desember 2018 #39 Skrevet 22. desember 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det blir en ipadfri jul, alle spillene skal slettes, han får heller ikke se tv eller være ute for resten av dagen. Huff, hadde aldri trodd det skulle gå så langt.... HI Anonymkode: ab512...f75 👆👆👆
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #40 Skrevet 22. desember 2018 Men folkens. Nå tok dere litt av her 😬 de første rådene jeg fikk tok jeg til meg, men etter hvert tok det av med straff hele julen og bla bla. Jeg skrev at jeg hadde mest lyst å låse han inn, det var en tanke - IKKE en handling 😬 har dere aldri tenkt det om barna deres av og til? Det tror jeg, selv om dere aldri har gjort realitet av det. Og dette med ingen tv hele julen, hvor skrev jeg det?? Jeg skrev ipadfri jul, og det tror jeg da de fleste barn takler helt fint. Vi har da nok å finne på enn å sitte å glane på iPad. Sønnen min er stort sett en meget oppegående ung herremann til tross for sine 6 år, som dog har slitt mye følelsesmessig. Og i dag toppet det seg dessverre. Han er veldig flink å hjelpe til hjemme, han elsker å vaske! Ønsket seg vaskesett til bursdagsgave slik han kunne hjelpe meg. Vi har aldri tvunget han til å gjøre hverken det ene eller andre. Og grunnen til han foreslo husarbeid vil jeg tro er fordi broren hans har måttet gjøre litt hjemme pga noe han gjorde på skolen som han må betale for, derfor må han tjene litt penger hjemme slik han får betalt 'gjelden' sin. Skremmende hvor lett det er å fra ting utav kontekst. Det fikk jeg enda et bevis på nå i kveld 🙄 guttungen ligger å sover godt, vi har spilt spill i hele kveld og koset oss skikkelig. Ønsker dere en trivelig jul og foreslår at nyttårsforsettet til dere som troller er å være snill med de rundt dere. Det lønner seg som regel i lengden 😊 HI Anonymkode: ab512...f75
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #41 Skrevet 22. desember 2018 Og dessuten, han skal da for pokker ikke ta seg av husarbeidet, jeg har heller ikke nevnt at han SKAL det🙄 det var noe han selv foreslo og kommer selvsagt ikke til å skje. Enda en ting som ble dratt helt ut i det fjerne... HI Anonymkode: ab512...f75
Valkyriemamma Skrevet 22. desember 2018 #42 Skrevet 22. desember 2018 Stå på, TS! Du gjer ein god jobb! Det du opplevde kan vera vanskeleg å takle, og eg syntes det er bra du spør om råd og hjelp. Vil fortsatt anbefale å snakke med skule/BUP viss denne atferden eskalerer!! Det anonyme mamma-politiet kan fort eskalere! Ikkje la det stoppe deg frå å spør om råd og hjelp ved ein seinare anledning! 😊
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #43 Skrevet 22. desember 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men folkens. Nå tok dere litt av her 😬 de første rådene jeg fikk tok jeg til meg, men etter hvert tok det av med straff hele julen og bla bla. Jeg skrev at jeg hadde mest lyst å låse han inn, det var en tanke - IKKE en handling 😬 har dere aldri tenkt det om barna deres av og til? Det tror jeg, selv om dere aldri har gjort realitet av det. Og dette med ingen tv hele julen, hvor skrev jeg det?? Jeg skrev ipadfri jul, og det tror jeg da de fleste barn takler helt fint. Vi har da nok å finne på enn å sitte å glane på iPad. Sønnen min er stort sett en meget oppegående ung herremann til tross for sine 6 år, som dog har slitt mye følelsesmessig. Og i dag toppet det seg dessverre. Han er veldig flink å hjelpe til hjemme, han elsker å vaske! Ønsket seg vaskesett til bursdagsgave slik han kunne hjelpe meg. Vi har aldri tvunget han til å gjøre hverken det ene eller andre. Og grunnen til han foreslo husarbeid vil jeg tro er fordi broren hans har måttet gjøre litt hjemme pga noe han gjorde på skolen som han må betale for, derfor må han tjene litt penger hjemme slik han får betalt 'gjelden' sin. Skremmende hvor lett det er å fra ting utav kontekst. Det fikk jeg enda et bevis på nå i kveld 🙄 guttungen ligger å sover godt, vi har spilt spill i hele kveld og koset oss skikkelig. Ønsker dere en trivelig jul og foreslår at nyttårsforsettet til dere som troller er å være snill med de rundt dere. Det lønner seg som regel i lengden 😊 HI Anonymkode: ab512...f75 Selv om du kanskje ikke skrev det direkte, virket det som om at du hadde tenkt til å straffe han hele jula. Det er nok derfor du har fått mange tilbakemeldinger på dette! Anonymkode: 36456...5ce
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #44 Skrevet 22. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selv om du kanskje ikke skrev det direkte, virket det som om at du hadde tenkt til å straffe han hele jula. Det er nok derfor du har fått mange tilbakemeldinger på dette! Anonymkode: 36456...5ce Nei, det var fordi noen som ikke las innlegget skikkelig skrev ingen TV hele jula... Anonymkode: 86dda...86a
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #45 Skrevet 22. desember 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: er ikke dette en ekstremt streng straff for en 6åring? forstår du er såret,men han er forsatt liten, og ha en ipadfri jul er jo helt greit, og at han ikke får se tven resten av dagen, men at han ikke får gå ut og at du sletter alle spillene er veldig strengt Anonymkode: 4291b...235 Det er fortsatt aldri greit å slå uansett alder 6,10 eller 12 år. Helt innafor syntes nå jeg da. Viktig med konsekvenser tidlig. Det er sånn barn lærer Anonymkode: b6677...61a
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #46 Skrevet 22. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og dessuten, han skal da for pokker ikke ta seg av husarbeidet, jeg har heller ikke nevnt at han SKAL det🙄 det var noe han selv foreslo og kommer selvsagt ikke til å skje. Enda en ting som ble dratt helt ut i det fjerne... HI Anonymkode: ab512...f75 Grunnen til at folk reagerte tror jeg er fordi sønnen din «angret som en hund» og du møtte han med «men jeg er fortsatt såret» i stedet for å ta i mot den fine unnskyldningen du fikk. Om det skulle bli TV-fri eller IPad fri var litt sekundært. Poenget folk reagerte på, var at det virket som du skulle la han vite hvor kjipt dette var for deg hele jula. Å reagere på at du holder på sånn med en 6-åring er ikke å dra ting ut i det fjerne altså.. Anonymkode: e94b0...269
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #47 Skrevet 22. desember 2018 Utetid må iallefall ikke fjernes! Er det noe han trenger siden han er så opptatt av iPaden, så er det jo å være ute og leke. Utetid bør heller dobles. Anonymkode: 13e2a...e97
*Miss Marple* Skrevet 22. desember 2018 #48 Skrevet 22. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og dessuten, han skal da for pokker ikke ta seg av husarbeidet, jeg har heller ikke nevnt at han SKAL det🙄 det var noe han selv foreslo og kommer selvsagt ikke til å skje. Enda en ting som ble dratt helt ut i det fjerne... HI Anonymkode: ab512...f75 Du skrev i affekt og kan ikke være snurt for at folk reagerer på det du antydet skulle bli straffen (eller konsekvensen)? Det finnes mange sprø foreldre der ute, og av dine første innlegg virket du ærlig talt litt ustabil Å ta fra han iPad en periode er en naturlig konsekvens av å ikke etterkomme beskjeder og i tillegg slå. Å gi han husarrest og slette alt av spill er en overreaksjon. Han innser at han har gjort noe galt og bedt om unnskyldning, det får vel holde? Det var godt å lese at dere har hatt en fin kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå