Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #1 Skrevet 22. desember 2018 Han har vært fysisk før, men mange måneder siden sist, så vi trodde egentlig han hadde vokst fra det. men han har aldri dratt det så langt før at han har slått meg i ansiktet. Han fikk beskjed om å skru ned lyden på iPaden siden vi hadde besøk, etter gjentatte beskjeder ville han ikke høre etter, og da måtte jeg gjøre det selv, noe han ikke taklet så bra. Han er 6 år og sitter oppe på rommet sitt. Har mest lyst å låse han inne hele julen. Hva kan jeg gjøre for at han skal huske dette og ALDRI gjøre noe slikt igjen? Føler dette må få en skikkelig konsekvens, ikke bare husarrest.. trenger litt hjelp akuratt nå 😬 Anonymkode: ab512...f75
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #2 Skrevet 22. desember 2018 Fjern iPad-en, en seksåring skal leke, ikke sitte med nesa i en skjerm. Innfør i alle fall strengt avgrenset tid han kan bruke nettbrettet. Er iPad-en skolemateriell? Hvis ja, så skal den brukes til skolearbeid, ikke spilling. La ham f.eks. bygge lego, eller send ham ut for å leke. Anonymkode: ac7b4...f00
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #3 Skrevet 22. desember 2018 Husarrest har vel aldri hjulpet mot noe? Konsekvensen er jo at du ble lei deg/sint. Hvilken straff han skal få er jo en annen ting. Jeg hadde tatt bort iPad en uke og tatt en skikkelig samtale om at det faktisk er ulovlig å slå noen. Om han gjør det igjen kommer du til å ta han med til politi (ikke skrem med anmeldelse eller fengsel, men si at de kan snakke med barn som bryter loven). Anonymkode: 6ced9...3cb
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #4 Skrevet 22. desember 2018 Har du snakket med han? Ansikt til ansikt? Forklart han med store ord og teskje at du ikke kan akseptere å bli slått? Hvis ja, hvordan reagerte han? Anonymkode: 6545e...108
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #5 Skrevet 22. desember 2018 Jeg har snakket med han, og han angrer som en hund og sa helt av seg selv at han ville gjøre alt husarbeidet for meg i hele julen (!). Men jeg er så såret, så det går ikke upåaktet hen. Det blir en ipadfri jul, alle spillene skal slettes, han får heller ikke se tv eller være ute for resten av dagen. Huff, hadde aldri trodd det skulle gå så langt.... HI Anonymkode: ab512...f75
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #6 Skrevet 22. desember 2018 Ikke slette spillene, men gi han en lang spillepause, så han lærer å oppføre seg. Også må han få mindre spilletid hvis du synes han spiller for mye. Anonymkode: d910f...035
Valkyriemamma Skrevet 22. desember 2018 #7 Skrevet 22. desember 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har snakket med han, og han angrer som en hund og sa helt av seg selv at han ville gjøre alt husarbeidet for meg i hele julen (!). Men jeg er så såret, så det går ikke upåaktet hen. Det blir en ipadfri jul, alle spillene skal slettes, han får heller ikke se tv eller være ute for resten av dagen. Huff, hadde aldri trodd det skulle gå så langt.... HI Anonymkode: ab512...f75 Bra at han angrer seg, og kjem sjølv med ideer på korleis han kan løyse opp i "konflikten". Det virker som han lot kjenslene ta overhånd. Den straffen du gir han, virker bra (men ikkje slett spela, berre la det bli spelefri jul). Barn skal teste grenser, og det han gjorde, var å trå LAAAAANGT over. Kanskje han forstår det no, etter straffen. Viss noko slikt gjentar seg, er det kanskje ein ide å hjelpe han å takle slike kjensler. Eg forstår at han blei sint på deg, då du ba han skru ned lyden. Men å takle sinne på den måten han gjorde, er ikkje greit. La det gå litt tid og sjå om det gjentar seg oftere. Sjølvsagt er det sårande for deg, det han gjorde, men gå forran som eit eksempel og vis at du godtar unskyldninga hans. Vis at det er mogleg å tilgi. På den måten lærer du han korleis å takle det å blir såra og lei seg. Pass på at du ikkje går og "surmuler" (mangler eit betre ord!), for då vil han berre føle seg værre. Han skal sei unnskyld, få sin straff, og etter det skal dere vera ferdig med saken. Blir det eit større problem, går det ann å snakke med skule/BUP, om dei kan hjelpe. Ang. å snakke om politiet. Her må du vera forsiktig. Potitiet er her for å hjelpe oss, spessielt barna. Når du snakker med han om at det er ulovleg å slå, pass på at han ikkje begynner å tru at han er ein slik slemming som politiet vil sette i fengsel. Ei slik kjensle skal ikkje ein 6-åring går rundt å kjenne på!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #8 Skrevet 22. desember 2018 Vel, da skal jeg gå mot strømmen litt. Jeg synes du overreagerer. Å bli såret over at en seksåring mister kontrollen og slår deg, er i mine øyne spesielt. Du kan jo ikke ta det personlig?! Selvsagt bør det få konsekvenser, men gutten er oppriktig lei seg og har sagt unnskyld. Da synes jeg du skal huske på at han er 6 år, og la det fare. Ikke straffe ham gjennom hele julen. Greit at det kan få noen konsekvenser for ham i dag, men ikke la han få et ekstremt sårt minne av julen 2018, da mamma straffet ham. Anonymkode: 271eb...29e
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #9 Skrevet 22. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, da skal jeg gå mot strømmen litt. Jeg synes du overreagerer. Å bli såret over at en seksåring mister kontrollen og slår deg, er i mine øyne spesielt. Du kan jo ikke ta det personlig?! Selvsagt bør det få konsekvenser, men gutten er oppriktig lei seg og har sagt unnskyld. Da synes jeg du skal huske på at han er 6 år, og la det fare. Ikke straffe ham gjennom hele julen. Greit at det kan få noen konsekvenser for ham i dag, men ikke la han få et ekstremt sårt minne av julen 2018, da mamma straffet ham. Anonymkode: 271eb...29e Jeg tenker litt det samme som deg. Ikke glem at han bare er 6 år Anonymkode: 6aafe...493
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #10 Skrevet 22. desember 2018 52 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg har snakket med han, og han angrer som en hund og sa helt av seg selv at han ville gjøre alt husarbeidet for meg i hele julen (!). Men jeg er så såret, så det går ikke upåaktet hen. Det blir en ipadfri jul, alle spillene skal slettes, han får heller ikke se tv eller være ute for resten av dagen. Huff, hadde aldri trodd det skulle gå så langt.... HI Anonymkode: ab512...f75 er ikke dette en ekstremt streng straff for en 6åring? forstår du er såret,men han er forsatt liten, og ha en ipadfri jul er jo helt greit, og at han ikke får se tven resten av dagen, men at han ikke får gå ut og at du sletter alle spillene er veldig strengt Anonymkode: 4291b...235
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #11 Skrevet 22. desember 2018 En 6 åring vet at det ikke er lov å slå og gjør det heller ikke Anonymkode: afea9...335
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #12 Skrevet 22. desember 2018 Han bør han skjønne at det ikke er lov når han er 6 år! Gjør som du sier, slett alle spill og la han få kjenne på konsekvensene. Anonymkode: 62f33...15e
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #13 Skrevet 22. desember 2018 Det var da en veldig overreaksjon! Han er 6 år og det blir feil å straffe så omfattende over så lang periode. Straff må være her og nå, og ikke trekkes ut i ukesvis. Anonymkode: 6ced9...3cb
Banderas Skrevet 22. desember 2018 #14 Skrevet 22. desember 2018 Det første jeg reagerte på, var at han fikk sitte med pad mens dere hadde besøk!
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #15 Skrevet 22. desember 2018 1 minutt siden, Mrs. Meisebolle skrev: Det første jeg reagerte på, var at han fikk sitte med pad mens dere hadde besøk! Hvorfor er det galt? Hvis det er voksentbesøk så forventer du vel ikke at en seksåring skal delta i praten? Anonymkode: 6ced9...3cb
frk Nilsen Skrevet 22. desember 2018 #16 Skrevet 22. desember 2018 Helt greit at han må holde seg inne i dag og ipaden er lagt bort for julen. Fra nyttår innfører du skjermtid, og hvis avtalen brytes så er ipaden din inntil videre.
Banderas Skrevet 22. desember 2018 #17 Skrevet 22. desember 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det galt? Hvis det er voksentbesøk så forventer du vel ikke at en seksåring skal delta i praten? Anonymkode: 6ced9...3cb Hvis det var så kjedelig eller upassende prat at barn ikke kan delta, så er det litt spesielt å legge dette ekskluderende besøket til tidlig lørdag ettermiddag, dagen før lillejulaften.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #18 Skrevet 22. desember 2018 4 minutter siden, Mrs. Meisebolle skrev: Hvis det var så kjedelig eller upassende prat at barn ikke kan delta, så er det litt spesielt å legge dette ekskluderende besøket til tidlig lørdag ettermiddag, dagen før lillejulaften. Så når du har f.eks venninnebesøk så snakker dere bare om ting som inkluderer og interesserer barna dine? Da hadde jeg syns det hadde vært slitsomt å besøke deg. Anonymkode: 6ced9...3cb
Banderas Skrevet 22. desember 2018 #19 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så når du har f.eks venninnebesøk så snakker dere bare om ting som inkluderer og interesserer barna dine? Da hadde jeg syns det hadde vært slitsomt å besøke deg. Anonymkode: 6ced9...3cb Eh, nå hopper du litt forhastet til konklusjoner her, men det overrasker meg ikke. Det er klart at jeg ikke legger vennebesøk til klokken 14:00 en lørdag rett før jul, fordi det ikke er interessant for noen (hverken her i huset, eller for potensielle gjester) å bruke akkurat den tiden på et sånt type besøk, for er det noe som virkelig er familietid, så er det da.
MollyOdd Skrevet 22. desember 2018 #20 Skrevet 22. desember 2018 Du overdriver dette. Dere snakket om det. Du tok vekk iPad og TV pluss måtte være inne hele dagen. Han har bedt om unnskyldning. Han har kommet med forslag til straff (temmelig spesielt av et så lite barn, er han vant med å bli straffet strengt?]. Å true med politiet er hinsidig en normal oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #21 Skrevet 22. desember 2018 Han er avhengig av skjermen. Derfor reagerer han så sterkt. Skjermtid må begrenses strengt fra nå. Anonymkode: 5b09e...3b8
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #22 Skrevet 22. desember 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Han har vært fysisk før, men mange måneder siden sist, så vi trodde egentlig han hadde vokst fra det. men han har aldri dratt det så langt før at han har slått meg i ansiktet. Han fikk beskjed om å skru ned lyden på iPaden siden vi hadde besøk, etter gjentatte beskjeder ville han ikke høre etter, og da måtte jeg gjøre det selv, noe han ikke taklet så bra. Han er 6 år og sitter oppe på rommet sitt. Har mest lyst å låse han inne hele julen. Hva kan jeg gjøre for at han skal huske dette og ALDRI gjøre noe slikt igjen? Føler dette må få en skikkelig konsekvens, ikke bare husarrest.. trenger litt hjelp akuratt nå 😬 Anonymkode: ab512...f75 Trenger ikke få en konsekvens / straff. Snakk sammen. Holder det. Anonymkode: 1c497...95d
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #23 Skrevet 22. desember 2018 Fjern iPaden for godt du det er ikke en straff, men din plikt som mor Anonymkode: 8425f...ced
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #24 Skrevet 22. desember 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har snakket med han, og han angrer som en hund og sa helt av seg selv at han ville gjøre alt husarbeidet for meg i hele julen (!). Men jeg er så såret, så det går ikke upåaktet hen. Det blir en ipadfri jul, alle spillene skal slettes, han får heller ikke se tv eller være ute for resten av dagen. Huff, hadde aldri trodd det skulle gå så langt.... HI Anonymkode: ab512...f75 Eh .... Kom deg over det. Han handlet i affekt. Han angrer. Han var snill som sa han skulle ta husarbeid. Du kan ikke være langsur. Folk gjør dumme ting. Ferdig med det. Jeg har ikke ord for hvordan DU oppfører deg. 😖 straffe en en hel dag??? Det er bare slemt spør du meg. Uff. Ræva forelder. Anonymkode: 1c497...95d
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2018 #25 Skrevet 22. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det var da en veldig overreaksjon! Han er 6 år og det blir feil å straffe så omfattende over så lang periode. Straff må være her og nå, og ikke trekkes ut i ukesvis. Anonymkode: 6ced9...3cb Enig. Jeg merker jeg blir sint. Anonymkode: 1c497...95d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå