Gå til innhold

irritert på barnevakten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun får kr 150 per time og var barnevakt mellom klokken 18 og 00 igår. Det fløt da vi gikk hjemmefra, ettersom vi kun fikk tid til å rydde deler av middagen, vannglassene stod igjen, da barna liker å drikker vann utover, før leggetid. Vi var midt i et spill da hun kom og hun overtok spillingen, en runde med "memo" var nylig ferdig. Vi sa  til henne at hun ikke trenger å legge barna så tidlig men mellom 19 30 eller 20 er fint. Hun pleier å legge dem 19, og det er for tidlig for dem. Da vi kom hjem fortalte hun at hun hadde lagt dem 19 30. Etter at hun var gått oppdaget jeg at spillet memo fortsatt lå utover spisebordet og at duken lå i en haug ved siden av. Alle vannglassene stod, og det var helt identisk med slik da var da vi dro. Andre barnevakter pleier å rydde litt og jeg synes at når de får betalt og barna sover i over  4 timer, så burde den minste innsats ha vært å kunne ha ryddet det spillet. De har tydeligvis heller ikke fått kvelds og de våknet grytidlig idag, sultne.

Vet ikke om jeg har lyst til å bruke denne barnevakten på ny. Hva synes dere? Hun er forresten født i 1987. 

 

Anonymkode: 42873...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leide du barnevakt eller hushjelp? Verre at de ikke fikk kveldsmat. Men VET du det, eller antar du det?

Anonymkode: d0eaa...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke forventet at barnevakten skulle rydde av vår middag automatisk. 

Ungene selv burde rydde det de leker med. 

Anonymkode: 614c0...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje forventet (håpt) at hun ryddet bort spillet, men aldri at hun shinet kjøkkenet for middagsrot! 

Anonymkode: 572f4...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at neste gang løser du dette ved å gi beskjed om at hun må gi ungene kveldsmat og spørre om hun kan rydde inn i oppvaskmaskinen. 

Ikke alle tar seg til rette hos andre, og hvis middagsrotet sto utover, tenkte hun kanskje at dere akkurat hadde spist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært at få mannesker tenker likt som meg, desverre, så ved å si det jeg tenker så slipper jeg misforståelser...

"Siri, beklager altså, men vi rekker ikke å rydde av bordet. Kunne du og ungene gjort det etterpå? Og kjekt om de rekker ei skive før leggetid, ellers så våkner de og er sultne ved midnatt og det er så dumt 😏"... I en jovial tone, så er mye gjort tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg tenker at neste gang løser du dette ved å gi beskjed om at hun må gi ungene kveldsmat og spørre om hun kan rydde inn i oppvaskmaskinen. 

Ikke alle tar seg til rette hos andre, og hvis middagsrotet sto utover, tenkte hun kanskje at dere akkurat hadde spist? 

Enig i dette. Kommunikasjon er en fin ting. Det er svært sjelden å møte på folk som er tankelesere her i verden, så si fra hva du forventer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leide du barnevakt eller hushjelp? Verre at de ikke fikk kveldsmat. Men VET du det, eller antar du det?

Anonymkode: d0eaa...ad0

Jeg har nok en forventning om at en barnevakt klarer å rydde i 5 minutter i løpet av 4 timer når barna sover. Som nevnt, har de andre gjort dette. Jeg vet at de ikke har fått kvelds. Svaret hennes var: Har de ikke spist middag da? Joda, vi spiste middag klokka 16. Tror ikke vi gidder å bruke henne på ny. De andre vi har benyttet har vært av kvalitet. Vi bruker voksen barnevakt for å få kvalitet og vi betaler for å få kvalitet, ikke dette. 

Anonymkode: 42873...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nok en forventning om at en barnevakt klarer å rydde i 5 minutter i løpet av 4 timer når barna sover. Som nevnt, har de andre gjort dette. Jeg vet at de ikke har fått kvelds. Svaret hennes var: Har de ikke spist middag da? Joda, vi spiste middag klokka 16. Tror ikke vi gidder å bruke henne på ny. De andre vi har benyttet har vært av kvalitet. Vi bruker voksen barnevakt for å få kvalitet og vi betaler for å få kvalitet, ikke dette. 

Anonymkode: 42873...0d2

Men sier ikke barna fra selv at de vil ha kveldsmat før de legger seg, eller nektet hun de det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Men sier ikke barna fra selv at de vil ha kveldsmat før de legger seg, eller nektet hun de det? 

Det Har de tydeligvis ikke sagt fra om. Dette er en person som har vært au pair i Norge i 2 år. Vi har nok overvurdert evnene hennes ettersom kvelds til barn er helt vanlig i Norge. Det er også helt vanlig å gjøre noe ryddearbeid etter at barna er i seng. 

Anonymkode: 42873...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha det ryddig når du kommer hjem, så må du gi beskjed, i og med du forlater huset rotete. Hadde forstått det om hun hadde dratt frem masse med ungene og ikke ryddet, men det var jo faktisk deres rot. Neste gang dere har barnevakt, skriv opp det som er viktige punkter, som feks kveldsmat, leggetid, osv. Forstår at du reagerer på noe, men ikke ditt eget rot.

Anonymkode: 37661...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vil ha det ryddig når du kommer hjem, så må du gi beskjed, i og med du forlater huset rotete. Hadde forstått det om hun hadde dratt frem masse med ungene og ikke ryddet, men det var jo faktisk deres rot. Neste gang dere har barnevakt, skriv opp det som er viktige punkter, som feks kveldsmat, leggetid, osv. Forstår at du reagerer på noe, men ikke ditt eget rot.

Anonymkode: 37661...a56

De brukte jo både spill og vannglass etter at vi hadde dratt og hun klarte ikke engang å gi dem kvelds. Eneste hun klarte var å legge dem. Jeg synes at dette tyder på at barnevakten kun hadde et mål og det var å få barna hurtig i seng. Jeg er fortsatt irritert. Hadde håpet å få ut litt av aggresjonen her inne men nå ble den bare verre. Det tar ikke mange minutt å rydde et spill og noen vannglass, men det er trøttende å måtte gjøre det når man kommer hjem fra julebord. Helt tydelig at dere synes det er greit å rydde opp når dere kommer hjem. Hun her yter ihvertfall ingenting "ekstra" så vi finner annen barnevakt heretter! 

Anonymkode: 42873...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å ikke være drittsekk også, men så har vi slike som deg også.

Å forvente at barnevakt skal rydde etter deres rot er urimelig. Hvis barna ikke ble tilbydd mat er det dumt, men vet du om de sa nei?

Anonymkode: 9b84f...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med «rotet» skjønner jeg ikke. Du sier det tar et par minutter å rydde. I min verden er ikke det rot altså. 

Å ikke tilby de mat hadde jeg også reagert på. 

Du fremstår som litt usympatisk i denne tråden da, så jeg heier på barnevakten her. 😊

Anonymkode: 4c80d...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det med «rotet» skjønner jeg ikke. Du sier det tar et par minutter å rydde. I min verden er ikke det rot altså. 

Å ikke tilby de mat hadde jeg også reagert på. 

Du fremstår som litt usympatisk i denne tråden da, så jeg heier på barnevakten her. 😊

Anonymkode: 4c80d...dab

Det er da ikke om å gjøre å heie på noen 

Anonymkode: c46cf...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?!

Jeg er HELT enig med deg, HI, jeg begriper ikke svarene du har fått her! 

Jeg synes absolutt man kan forvente at barnevakten gjør litt husarbeid som å rydde kjøkkenet litt, tørke av bord osv. Selvfølgelig er det egentlig ikke barnevaktens jobb, sånn strengt tatt, men det vil vitne om en personlighet som legger litt ære i jobben - og det er jo det vi leter etter hos en arbeidstaker, alltid!

Jeg hadde heller ikke brukt henne igjen.

Anonymkode: 10050...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke om å gjøre å heie på noen 

Anonymkode: c46cf...22e

For meg ble det en slik sak da hi fremstår som kravstor og urimelig. 

Anonymkode: 4c80d...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det Har de tydeligvis ikke sagt fra om. Dette er en person som har vært au pair i Norge i 2 år. Vi har nok overvurdert evnene hennes ettersom kvelds til barn er helt vanlig i Norge. Det er også helt vanlig å gjøre noe ryddearbeid etter at barna er i seng. 

Anonymkode: 42873...0d2

Kveldsmat skal jeg være enig i, men der har jeg barn som sier ifra selv. (hender jeg glemmer å ordne det automatisk, så da har de lært seg å si fra). Men å forvente at hun skal rydde mitt rot det gjør jeg ikke, selv om jeg er norsk ettersom det hadde noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kom kl 18, da var ikke middagsbordet ryddet av. I mitt hode betyr det at dere spiste sein middag og at ungene da ikke skal ha kveldsmat.

Det er ikke vanlig å overlate sitt eget rot til andre uten at det er avtalt på forhånd. Hadde jeg vært barnevakten hadde det faktisk provosert meg litt.

»Jeg satt barnevakt igår kveld for en familie der jeg har sitter før. Da jeg kom var de nok akkurat ferdig med middagen da den ikke var ryddet av bordet. Mor i huset sa at barna kunne legge seg ved 1930 tiden. Jeg la barna når jeg fikk beskjed, men da foreldrene kom hjem var de irriterte over at barna ikke hadde fått kveldsmat. Er det vanlig å spise en time etter middag, eller blir middag til kveldsmat når man spiser så sent? I tillegg kommenterte de at ikke hadde ryddet opp deres rot, er det greit? Jeg Kunne selvfølgelig tatt oppvasken, men føler jo ikke at det er min jobb? Jeg er 30 år gammel og får 150kr timen for å jobbe kveldstid, det er vel begrenset hva de kan forvente?»

Anonymkode: b9b41...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er litt respektløs å overlate er rotete hus til barnevakten. Middagsmat på bordet 2 timer etter middag? Det vanlige er jo at man rydder av og legger inn i oppvaskmaskinen etter middag. Hvis jeg kom kl. 18, og det sto masse mat på bordet, hadde jeg tenkt at dere nettopp hadde spist. Så sein middag blir kveldsmat her i huset. Nå var jo ikke det tilfellet, og det var dumt, men å forvente at hun skal rydde bort middagsrestene deres som har stått fremme i flere timer er heller ikke noe særlig. Du hadde jo et par timer på deg til å rydde det bort. 

Anonymkode: 3d115...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kun brukt familie som barnevakt, men jeg satt mye barnevakt selv i tenårene. Etter at barna var lagt var det en selvfølge at jeg ryddet og ordnet. Kanskje det var derfor jeg fikk så mange jobber😂 Manfår jo lønn for tiden barna sover også. På den andre siden var det ikke så mye annet å gjøre. Sikkert annerledes nå, når folk har mobilen til å underholde seg med. 

Anonymkode: c48d1...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes jo det er litt respektløs å overlate er rotete hus til barnevakten. Middagsmat på bordet 2 timer etter middag? Det vanlige er jo at man rydder av og legger inn i oppvaskmaskinen etter middag. Hvis jeg kom kl. 18, og det sto masse mat på bordet, hadde jeg tenkt at dere nettopp hadde spist. Så sein middag blir kveldsmat her i huset. Nå var jo ikke det tilfellet, og det var dumt, men å forvente at hun skal rydde bort middagsrestene deres som har stått fremme i flere timer er heller ikke noe særlig. Du hadde jo et par timer på deg til å rydde det bort. 

Anonymkode: 3d115...430

Jeg skreiv at det stod noen vannglass igjen fra middagen! Alle tallerker og bestikk var ryddet. Etterpå lagde vi pepperkakehus, det ryddet vi også. Det som stod igjen var en gryte med kyllingsuppe, den må avkjøles før den settes i kjøleskap. Ta på lokket og sett den inn liksom. Er det veldig vanskelig? Det tar ikke mer enn få minutter og dersom barna ikke hadde vært midt i et memo spill da hun kom, så hadde de funnet frem noe annet og det ville vært naturlig å rydde det de da fant frem etter at vi dro! Det lå en pepperkake i vasken og denne lå fortsatt imorges men da var den vannet ut. Dette har foregått mens vi var borte. Jeg hadde forventet at hun satte 4 stk vannglass i oppvaskmaskinen, suppa i kjøleskapet og memo spillet og duken. Det tar ikke mange minuttene! Hun har by the way sendt melding og sagt at hun glemte å spørre om de ønsket kvelds! Jeg kommer ikke til å bruke henne på ny, samme om dere heier på henne eller meg! Er barna som er i fokus her og det er ikke greit å ha en slik barnevakt. At dere er uenig, sier mer om deres egne forventninger til egen barnevakt og om dere har så lave forventninger, så sier det mer om dere enn om meg!

Anonymkode: 42873...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...