Gå til innhold

Er julen «barnas høytid»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, akkurat som 17. mai ikke er "barnas dag", men en feiring av Norges grunnlov. Jula er selvfølgelig for alle, store og små, kristne eller ikke kristne. 

Jeg likte faktisk julene som student aller best, enda mer enn julene med barn som kom senere. Syntes det var fantastisk å komme hjem til julepyntet hus med masse mat og gaver og middager uten å løfte en finger - ens foreldre var lykkelige for at man var hjemme, alle vennene var også hjemme til jul og det var masse julefester og moro. Hyggelig med familiejul nå også, men masse pes og forberedelser jeg slapp før - koser meg jo med en del av det, men noen ganger savner jeg virkelig jula som den var da jeg var et par og tyve og kom hjem til mor :)

Anonymkode: 8feeb...f3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aboslutt ❤️

Anonymkode: d616b...e2b

Skrevet

Nei, jeg syns det er en familiehøytid. Men jeg kan også finne på å si det er barnas høytid i ulike sammenhenger. Når det er snakk om alkohol, fester osv bruker jeg «barnas høytid» for da tar alle hintet at jeg ikke liker fest og masse alkohol i denne tiden uten at jeg må diskutere det mye. Jeg syns alkohol er helt greit, men jeg syns det holder med ett glass nesten uansett hva jeg skal. 

Anonymkode: 6474b...11d

Skrevet

Ja, men den er også bestemors, onkels, uteliggarens, kollegaens, osv.  Synes jula er ei fin tid å vise at ein bryr seg om kvarandre.  Jula fekk seg eit oppsving etter at eg sjølv fekk ungar som gledar seg, og som eg er med på å forme barndomsminna til.  Eg hugsar jo godt korleis jula var då eg sjølv var barn :)

Skrevet

Jeg mener at jula er for alle.Jeg og mannen er ufrivillig barnløse og kommer dessverre aldri til å få barn.Skulle vi da droppe å feire jul og 17.mai fordi det er kun for barna?Vi pleier å feire både jul og 17.mai hos min søster med familie.Hun tenker heller ikke som enkelte her gjør heldigvis og inviterer oss selv om disse høytidene ikke er for oss😥Sånne utsagn er utrolig sårende som ufrivillig barnløs😥

Anonymkode: ef9f4...a96

Skrevet

Nei, jula er ikke barnas høytid eller familiens høytid eller noens spesielle høytid. Den er høytiden til dem som ønsker å ha jula som sin høytid. Det samme gjelder 17.mai, nyttårsaften, påske, sommerferie eller hva som helst. Det eneste som er barnas høytid er bursdagen og andre merkedager, som f.eks første skoledag. 

Og nei, jula eller andre høytider har ikke fått mer mening eller blitt bedre etter at vi fikk barn. Både som singel, gift og barnløs har jeg hatt mange herlige juler, kanskje de beste. 

Skrevet (endret)

Ja, jeg synes jula er barnas høytid. Altså det er alles høytid, men mest barnas. Vi feirer jo at et lite barn ble født inn i en vanlig familie. Et barn som vokste opp og så at alle hadde samme verdi, også de små. En revolusjonerende tanke på hans tid.

I «barnas høytid» legger jeg at barna prioriteres. Har jeg lite å kjøpe gaver for prioriterer jeg barn. Har jeg en liten depresjon på lur, setter jeg den på vent i jula. Jeg begynner heller ikke å krangle med noen. Selv om jeg liker å bli på en liten snurr  sånn ellers, begrenser jeg inntaket.

Kan hende spiller jeg et spill med barna, selv om jeg egentlig vil lese bok der og da.

Greie leveregler ellers også selvfølgelig,  men særlig i jula. Jula er veldig «sterk»; både gode og dårlige minner fra den tida fester seg (ekstra) godt.

Endret av Hjertefru
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at jula er for alle.Jeg og mannen er ufrivillig barnløse og kommer dessverre aldri til å få barn.Skulle vi da droppe å feire jul og 17.mai fordi det er kun for barna?Vi pleier å feire både jul og 17.mai hos min søster med familie.Hun tenker heller ikke som enkelte her gjør heldigvis og inviterer oss selv om disse høytidene ikke er for oss😥Sånne utsagn er utrolig sårende som ufrivillig barnløs😥

Kjenner meg så igjen i det du skriver. Jula er for alle. Jeg var også veldig glad i jula før barn. 

Kos dere, ønsker dere ei fantastisk jul🥰

Anonymkode: 076d8...d5c

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner meg så igjen i det du skriver. Jula er for alle. Jeg var også veldig glad i jula før barn. 

Kos dere, ønsker dere ei fantastisk jul🥰

Anonymkode: 076d8...d5c

Tusen takk for et hyggelig svar❤️Ha ei kjempefin jul🤶🏻🎄🥰

Skrevet
På 18.12.2018 den 22.02, Optatium skrev:

Jeg syns den er en familiehøytid, men det er klart at barnas opplevelse og følelser er viktigst☺️

Støttes.

Skrevet

Høytid for familien men for de som har barn er det naturlig at barna får mye av fokuset. Det er jo ikke slik at jula er kun for barn, den er for alle aldre. De som ikke har barn feirer jo jul de også så jula er jo for alle :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...