Gå til innhold

Er julen «barnas høytid»?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

familiehøytid synes jeg var rette ordet ja :) Jeg gleder meg minst like mye til jul som sønnen min på 7 år hehe.. Det blir koselig å samle familien å tilbringe litt kvalitetstid sammen :) Det blir altfor lite av det i en travel hverdag.

Anonymkode: dc3af...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

familiehøytid synes jeg var rette ordet ja :) Jeg gleder meg minst like mye til jul som sønnen min på 7 år hehe.. Det blir koselig å samle familien å tilbringe litt kvalitetstid sammen :) Det blir altfor lite av det i en travel hverdag.

Anonymkode: dc3af...b34

At det er barnas høytid betyr ikke at voksne ikke skal glede seg og ha det fint, men at barnas opplevelse er prioritet. 

Anonymkode: ef680...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med familiehøytid. Vi fikk barn i midten av 30-årene og må si jula ble mye gøyere etter. Barn gjør det artigere 

Anonymkode: de266...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det er barnas høytid betyr ikke at voksne ikke skal glede seg og ha det fint, men at barnas opplevelse er prioritet. 

Anonymkode: ef680...c1f

Det er ikke barnas høytid, det er alles høytid og alles ønsker og behov skal bli tatt hensyn til. 

Anonymkode: 3350a...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai er barnas «høytid». Julen er for alle og alles høytid der man får litt lys og varme inn i den kalde tiden

Anonymkode: 54748...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er ikke barnas høytid, det er alles høytid og alles ønsker og behov skal bli tatt hensyn til. 

Anonymkode: 3350a...9b3

Barna kommer i første rekke. Derfor drikker en seg ikke full på julaften.

Alle som har barn sier at julen fikk mye mer mening og innhold etter at de fikk barn. Sånn er det nok.

Anonymkode: 6ff1f...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle høgtider er for alle. Eg elskar både jul, påske og 17.mai, og kjenner meg like berettiga til feiringa som ungane. Om noko skal "øyremerkast" til ungar kan dei få Olsok eller noko anna kjedelig.

Men alle høgtider har ein ekstradimensjon no når eg har nokon å overføre tradisjonar til, og enda fleire å dele gleda med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna kommer i første rekke. Derfor drikker en seg ikke full på julaften.

Alle som har barn sier at julen fikk mye mer mening og innhold etter at de fikk barn. Sånn er det nok.

Anonymkode: 6ff1f...c52

Barna kommer da først ellers i året også. Ikke bare i julen. Man drikker seg ikke full på en hvilken som helst dag man er sammen med barna ellers i året heller. 

Jeg synes julen er blitt mer stress og mas etter jeg fikk barn. Julen har ikke fått mer mening, men jeg har fått flere å kjøpe gaver til og flere julaftener å stelle i stand til og er mye mer sliten med alle forberedelsene

Anonymkode: 54748...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nehhh, er Familiehøytid.  Men har en barn er det jo de som er viktigst av alt likevell da, det at de har det bra. 

Har barna det bra, har jeg det bra. 🥰

 

Så jeg setter barna og oss som familie høyest. Koser oss sammen, og skaper minner. 

Partylivet var før jeg fikk barn, nå vil jeg heller tilbringe kveldene i jula med å spille brettspill, spise god mat, gå turer, og gjøre familieting sammen🥰

Nyte fine familien min😍

Anonymkode: 076d8...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er en familehøytid. 

Nå må vi slutte og kalle alt « barnas»  vi er en nasjon  hvor det virker som at vi ikke lan gjøre noe så sant det ikke  er barnas. 

 

Anonymkode: 21cf7...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke barnas høytid, det er alles høytid og alles ønsker og behov skal bli tatt hensyn til. 

Anonymkode: 3350a...9b3

Det er viktigere at barna har en fin jul enn at voksne har det. Ansvarlige foreldre klarer å se bort i fra egne behov, som å kutte juledrammen, dersom det påvirker barnas jul negativt. 

Anonymkode: ef680...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er viktigere at barna har en fin jul enn at voksne har det. Ansvarlige foreldre klarer å se bort i fra egne behov, som å kutte juledrammen, dersom det påvirker barnas jul negativt. 

Anonymkode: ef680...c1f

Akkurat det har jo ikke noe med julen å gjøre. Ansvarlige voksne tar ansvar for barna sine året rundt. Uansett høytid.

Julen er familietid. Det er OGSÅ barnas fest men ikke KUN barnas fest. Barna er jo en viktig del av familien.

Anonymkode: dfc87...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er viktigere at barna har en fin jul enn at voksne har det. Ansvarlige foreldre klarer å se bort i fra egne behov, som å kutte juledrammen, dersom det påvirker barnas jul negativt. 

Anonymkode: ef680...c1f

Men å ikke drikke slik at man blir påvirket og skremmer barna er noe en god forelder gjør hver dag, og er ikke veldig relevant for om julen er barnas eller ikke. Hver dag gjør man det man kan for å ikke skade barna, men utover det så må barna godta at alt ikke blir lagt opp etter deres behov hele julen. F.eks hvis oldemor ber inn til middag og barna ikke har lyst så er  det ikke et alternativ å ta hensyn til barna og la være å dra. Det samme kommer f.eks hvis barna bare vil være inne og foreldre vil på skitur da må barna være med på skitur. 

Anonymkode: 3350a...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er familiens høytid

Hvis barns var første pri som noen sier hadde vi ikke spist ribbe, men vanlige pølser eller pizza. Det hadde ikke startet 17, men 12. Og godteriet hadde kommet på bordet rett etter frokost.

Anonymkode: 05fb5...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiens høytid. Man gir og tar slik at alle får en god opplevelse. Kanskje må barna spise noe de ikke syns er det aller beste de vet for at mor skal være fornøyd, og mor må droppe alkoholen for at barna skal ha det fint.

Jeg tenker at man skal ikke legge opp alt etter barnas ønsker, men at alt legges etter barnas behov.

De ønsker seg nok å gå i joggebukse heller dagen, spise pølse i brød til middag, åpne alle gavene om morgenen. Det får de ikke. 

Men de har behov for å føle kjærlighet, få mat som de ikke brekker seg av, føle seg elsket og ha edru foreldre. Dermed drikker ikke foreldrene her (men nekter ikke de andre å drikke til maten), det serveres gilde kjøttpøler sammen med julematen slik at barna også kan kose seg med middagen og de får velge selv om de vil være med i kirka eller ikke. 

Anonymkode: 211a2...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen motsetning? Alle koser seg, selv om det er klart at vi gjør mye som er hyggelig for barna. At voksne ikke drikker seg fulle, men er tilgjengelige for barna og deres behov, er viktig året rundt. Når det er sagt, ser jeg i utgangspunktet  ikke problemet med at de voksne tar seg et par glass på julaften. Jeg har respekt for at noen har negative opplevelser knyttet til dette, og det er selvsagt individuelt hvordan voksne reagerer og om de kan forholde seg adekvat til barn etter noen glass. Jeg er selv oppvokst i et hjem hvor det alltid ble drukket alkohol til festlige anledninger, og jeg har ingen negative erfaringer. Som barn forbant jeg det at de voksne tok noen glass med hygge og god stemning. Jeg har tre søsken, og vi har alle et ukomplisert forhold til alkohol, og ingen har hatt dårlige opplevelser. Jeg er som mine foreldre - etter et glass eller to senker jeg skuldrene, og blir kanskje i ekstra hyggelig humør, men det er alt.

Anonymkode: c07dd...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alles høytid, og man gir og mottar omsorg og hensyn etter evner og behov. Vi som er voksne og friske tar jobben med organisering og gjennomføring, og koser oss med å stelle i stand en best mulig tid for oss selv og de som trenger det; barna og de gamle, slik at de som tidligere har skapt god julestemning og gode barndomsminner nå kan slappe av og bli tatt vare på.

Anonymkode: fe028...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tøystykke skrev:

Nei. Jula er for alle som ønsker å feire den. 

Trodde du mente at jula bare var de kristne, at alle som ikke er det er noe dritt og er hyklere hvis de feirer jul?

Anonymkode: c9fe9...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tøystykke said:

Nei. Jula er for alle som ønsker å feire den. 

Jeg er ateist, åpenbart "noe dritt" ifølge deg, og jeg feirer jul fordi det er en gammel tradisjon og jeg ønsker å markere at det går mot lysere tider.

Anonymkode: 5ae4c...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...