Gå til innhold

I år blir julefeiringa mislykka


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det vet jeg allerede på forhånd. Jeg er så lei meg pga det. 

Noen grunner:

1.Jeg er kronisk syk og sykere i år enn i fjor. Kan antakeligvis ikke spise julematen uten å bli syk. Kan ikke spise noe julesnop (eller annet snop). Kan ikke kose meg med mat/drikke. Det er jeg redd for.

2. Jeg har kronisk dårlig ånde. Prøvd "alt", det eneste som hjelper er å pusse tennene og ta munnskyll hvert 15. min., Men det går ikke pga det er fluor i munnskyllet. Har prøvd sb12 osv., bare juks og fanteri. Prøvd nesespray. Jada. Prøvd det meste.. :( tannkremen jeg bruker er uten alt mulig. 

3. Barna er i en krevende periode og begge driver med testing av grenser. Det er slitsomt. 

Jeg er redd for at jeg ligger og har vondt hele julekvelden. Er det noen måte jeg kan greie å ignorere det på?(Kan ikke ta smertestillende). Er det noen måte jeg kan forberede meg psykisk på dette så jeg blir tøff nok til å ha en fin kveld? Jeg ER tøff. Kjempetøff. Men det er for mye for meg i disse dager og jeg har ikke mer å gå på verken fysisk eller psykisk. 

Jeg er deprimert. Desperat etter gode opplevelser og minner. Jeg VIL ha det bra, men føler alt går imot meg. Hadde jeg bare kunne sitte som et normalt menneske og spist riskrem med saus og mandel i, og spist marsipangris med sjokolade så skulle jeg faktisk vært det lykkeligste mennesket på jorda (omtrent). 

Anonymkode: 31e6a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier legen din?

Spis noe du vet du tåler. Selv om det ikke er julematen.

Hvil på forhånd.

Mannen tar ungene.

Mannen lager i stand.

Hvorfor kan du ikke ta smertestillende? Det høres ut som det eneste rette.

Anonymkode: c7e26...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier legen din?

Spis noe du vet du tåler. Selv om det ikke er julematen.

Hvil på forhånd.

Mannen tar ungene.

Mannen lager i stand.

Hvorfor kan du ikke ta smertestillende? Det høres ut som det eneste rette.

Anonymkode: c7e26...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier legen din?

Spis noe du vet du tåler. Selv om det ikke er julematen.

Hvil på forhånd.

Mannen tar ungene.

Mannen lager i stand.

Hvorfor kan du ikke ta smertestillende? Det høres ut som det eneste rette.

Anonymkode: c7e26...5d0

fordi jeg reagerer allergisk på både Paracet og Ibux.

Han sier at han ikke kan henvise meg mer. Neste blir timen i mars. Vi skal ikke feire hjemme så kan ikke ligge på sofaen.. Dette forverret seg plutselig denne uka, og vi må dra som avtalt. Er bare redd :(

Anonymkode: 31e6a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du plutselig har blitt mye dårligere, må det da være rom for at dere endrer planen for jula, og blir hjemme?

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være slem mot deg, men du må prøve å få fokuset bort fra deg selv. Du har barn. Målestokken for om julekvelden blir fin eller ikke er om DE har en fin kveld. Glade barneansikter skaper mye bedre minner enn all verdens marsipangriser!

 

Men: Det du beskriver høres veldig kjipt ut. Be for all del legen om noe smertestillende som du tåler!

Anonymkode: a1293...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må da være noe annen smertestillende du kan tåle? Tramadol eller noe ordentlige greier? Blir så frustrert på vegne av mennesker som går rundt med kroniske smerter og ikke får god nok smertelindring. 

Ville ringt legen i morgen og spurt om alternative smertestillende.

Anonymkode: b5154...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Stakkars unger

Anonymkode: 952e6...96e

helt enig.. er kronisk syk selv, men har da hyggelig julefering for det

Anonymkode: 76909...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars unger

Anonymkode: 952e6...96e

Var det deilig å kanskje klare å såre noen som at har det vondt? Du må være et så inderlig stusselig menneske. 

Anonymkode: a1293...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det deilig å kanskje klare å såre noen som at har det vondt? Du må være et så inderlig stusselig menneske. 

Anonymkode: a1293...fb2

Hører bare meg, meg, meg i innlegget. Sier igjen, stakkars unger 

Anonymkode: 952e6...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne

Forstår litt hvordan du har det.. selv går jeg høygravid denne julen med så sterke bekkensmerter at jeg sliter med å gå, ta på sokker, sitte normalt osv.( Kan jo av åpenbare grunner ikke ta noe annet enn små mengder paracet) Selv har jeg tenkt til å la samboer og familie ta over det meste av julestyret  (Noe de selv har tilbydd også) så jeg kan slappe av og prøve å få til en så bra og trivelig jul som overhode mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig at du blir utrolig selvsentrert når alle faktorer dreier seg om deg og at du ikke kan spise marsipangris... barna er krevende... Forstår at du er deprimert, men prøv å se litt utenfor deg selv og dine behov, ikke minst barna, som bør være fokus i denne høytiden. 

Anonymkode: cbd0e...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hører bare meg, meg, meg i innlegget. Sier igjen, stakkars unger 

Anonymkode: 952e6...96e

Og jeg sier igjen: For et ynkelig og trist lite menneske du er. Man skal føle sg temmelig underlegen i det virkelige livet for å ha behov for å gjøre seg selv større ved å tråkke på folk som ligger nede som anonym! 

Anonymkode: a1293...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du må gjøre er å skifte fokus fra alt du ikke kan spise/gjøre til hva du faktisk kan spise/gjøre. Deretter kan du prøve å finne greie løsninger på det som kan endres. Kan du ikke spise julemiddagen? Ta med egen kalkunfilet, for eks. Da kan du bruke det tilbehøret som allerede serveres og den kan stekes på forhånd. Kjøttet er magert, så er mildt for magen. Tyggis eller drops for dårlig ånde.

 

Nei vel, så kan du ikke spise julegodt, men du kan spise andre ting. Ha medisin for fordøyelsen i veska, kjøpes reseptfritt. Dere skal ikke være hjemme? Så flott da, mindre å gjøre og mindre stress for deg. Du kan nyte en god kopp kaffe/gløgg/te/kakao mens du leser bok for barna. Flytt fokus fra deg selv over på barna og de andre dere feirer med.

 

Jula blir hva du gjør den til. Velger du å kun fokusere på det negative vil det ikke bli greit i det hele tatt. Jeg regner med dere skal feire med familie, de vil helt sikkert ha forståelse for at du ikke er i form og ønsker nok mye heller å ha deg der i redusert form enn at du blir hjemme.

 

Hør med legen om mulighet for annen smertelindring i jula og tving på deg et smil for ungene sin skyld. Og hvis du synes jeg er brutal så er jeg kanskje det, men fokuset ditt hjelper deg ingenting akkurat nå. Og ja, jeg vet hva jeg snakker om og ja, jeg smiler selv gjennom store smerter som vertinne på en julaften hvor jeg ikke kan spise mye av julematen eller kosen selv. Likevel får jeg en flott feiring med mennesker jeg er glad i.

Anonymkode: be703...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det første du må gjøre er å skifte fokus fra alt du ikke kan spise/gjøre til hva du faktisk kan spise/gjøre. Deretter kan du prøve å finne greie løsninger på det som kan endres. Kan du ikke spise julemiddagen? Ta med egen kalkunfilet, for eks. Da kan du bruke det tilbehøret som allerede serveres og den kan stekes på forhånd. Kjøttet er magert, så er mildt for magen. Tyggis eller drops for dårlig ånde.

 

Nei vel, så kan du ikke spise julegodt, men du kan spise andre ting. Ha medisin for fordøyelsen i veska, kjøpes reseptfritt. Dere skal ikke være hjemme? Så flott da, mindre å gjøre og mindre stress for deg. Du kan nyte en god kopp kaffe/gløgg/te/kakao mens du leser bok for barna. Flytt fokus fra deg selv over på barna og de andre dere feirer med.

 

Jula blir hva du gjør den til. Velger du å kun fokusere på det negative vil det ikke bli greit i det hele tatt. Jeg regner med dere skal feire med familie, de vil helt sikkert ha forståelse for at du ikke er i form og ønsker nok mye heller å ha deg der i redusert form enn at du blir hjemme.

 

Hør med legen om mulighet for annen smertelindring i jula og tving på deg et smil for ungene sin skyld. Og hvis du synes jeg er brutal så er jeg kanskje det, men fokuset ditt hjelper deg ingenting akkurat nå. Og ja, jeg vet hva jeg snakker om og ja, jeg smiler selv gjennom store smerter som vertinne på en julaften hvor jeg ikke kan spise mye av julematen eller kosen selv. Likevel får jeg en flott feiring med mennesker jeg er glad i.

Anonymkode: be703...adf

Dette

Anonymkode: edaaf...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må bruke den grønne sb12. Eneste som virker. Den blå er bare tull 

Anonymkode: 7b3cd...47f

Hvorfor er den grønne bedre? Er det ikke bare smaken som er forskjellig på de?

Anonymkode: edaaf...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er den grønne bedre? Er det ikke bare smaken som er forskjellig på de?

Anonymkode: edaaf...3dc

Aner ikke hvorfor. Er ikke sikkert det er slik for alle, men for meg er det bare den grønne som har effekt.

Anonymkode: 7b3cd...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La vær med å reise bort i jula, la eventuelt mannen reise med barna en kort stund så du får hvilt. 

Når de kommer tilbake så tar dere på pysj hele gjengen, spiser mat du tåler og de liker og har deres egen hyggelige julefeiring. 

Det virker som om du tenker på deg selv med det du skrev, men jeg tror du bare prøver å gi nok informasjon til å få råd som kan hjelpe deg til å gjøre det hyggeligere for barna :) 

bare prøv å tilrettelegg nok sånn at du faktisk kan være glad :) 

Anonymkode: f9d81...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

fordi jeg reagerer allergisk på både Paracet og Ibux.

Han sier at han ikke kan henvise meg mer. Neste blir timen i mars. Vi skal ikke feire hjemme så kan ikke ligge på sofaen.. Dette forverret seg plutselig denne uka, og vi må dra som avtalt. Er bare redd :(

Anonymkode: 31e6a...10b

Jeg er i lik situasjon som deg. Det eneste som hjelper er å ikke grue seg. I know.. Jeg er dritt lei folk som sier at jeg må tenke positivt.. Men jeg sier det til deg for det 😂❤ 

Jeg har kronisk migrene. Minst 28 dager sengeliggende i mnd. Er drit redd for å bli dårlig på julaften. Hva kommer til å skje hvis jeg stresser og gruer meg? Jo, da blir jeg GARANTERT syk. 

Et godt tips faktisk, er å høre på noe mindfullness greier. Det hjelper ! Jeg var dypt deprimert. Ulykkelig. Lei. Sint. Redd . Dårlig form konstant. Da fikk jeg høre på 10 min opptak som legen fiksa. Går an å Google det. 

Det var Så digg! En person som sa at jeg var bra nok. Ikke stress. Ikke tenk. Bare leve i nuet.  Jeg fikk prentet det inn i skallen. Hehe. Jeg ble så rolig og klar for å fighte igjen. 😊 

Så, ro ned. Det ordner seg 😊

 

Anonymkode: 0101d...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig at du blir utrolig selvsentrert når alle faktorer dreier seg om deg og at du ikke kan spise marsipangris... barna er krevende... Forstår at du er deprimert, men prøv å se litt utenfor deg selv og dine behov, ikke minst barna, som bør være fokus i denne høytiden. 

Anonymkode: cbd0e...e10

Jeg er helt sikker på at HI har barna alltid i fokus. 

Men nå spør hun oss her inne. Hun må få lov til å lufte ting. 

Når jeg er hos legen feks snakker jeg bare om meg sjæl. Det er jo jeg som trenger hjelp. Bryr meg om barna for det. 

Anonymkode: 0101d...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...