Gå til innhold

Alkohol på julaften, du som barn. Har det påvirket deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine foreldre drakk ikke, det gjør ikke jeg heller. Jeg er nysgjerrig på om dine drakk? Ble de merkbart beruset eller ikke, og har det påvirket deg, eller ikke?

Anonymkode: c19b3...6f0

Skilsmisseforeldre så feiret som regel med min mor, mine søsken, tanter, onkler, besteforeldre, fettere og kusiner - hele morssiden av slekta. 

Vin eller øl til maten til de voksne og senere aquevit eller konjakk pluss sikkert andre ting og. Vi barna fikk brus, de som var over 15 fikk smake alkohol hvis de ville. 

Alle de voksne ble til hver sin grad beruset. Noen holdt seg mer i skinnet enn andre, men alle skulle kose seg for det var viktig å kose seg til jul. 

Små erindringer fra jeg var liten og feiret jul er at julenissen alltid luktet vin eller øl. Eller.. det luktet surt for å si det slik. Og alle barna skulle sitte hver sin tur på fanget til nissen som luktet surt. Husker at nissen var stille, som gjorde at det ble mer skummelt, i tillegg til masken. 

En jul gikk jeg og den ene fetteren min rundt bordet etter alle hadde gått fra bordet for å smake på all denne deilige røde saften som de voksne likte så godt. Surt. Aldri likt vin siden. Vi sov visst ekstra godt den natten uten at noen skjønte noe før 10 år senere da jeg avslørte at vi hadde drukket alle vinskvettene da vi var små.. 

Ulike minner fra ulike julefeiringer der de voksne ble glade, høylytte og etterhvert brukte de lang tid på å snakke og gjentok seg selv, ville at vi skulle sitte på fanget der de røyket oppi oss og stinket surt, skulle ha 10 klemmer før vi la oss og de bannet, klaget, skreik og de hoiet (selv når vi skulle ned og legge oss), klaget over at vi var bråkete med de nye lekene våre, at vi kunne gå andre steder og leke, nei dere får ikke mer kaker nå, lo av oss hvis vi ikke fikk sove, ingen som sang for oss, ingen som leste bok, ingen som brydde seg mer om oss etter gavene var åpna for da klarte vi oss selv ... og de festet til langt utpå natt, og dagen etterpå var det en eim av røyk i luften, sigarettsneiper utover den fine juleduken sammen med dammer av øl og vin og aquevit og konjakk, og tomme flasker og halvfulle glass vin og øl pluss pluss som lå strødd .

Var glad jeg hadde en eldre søster som tok godt vare på meg, mine søsken og alle fetterne og kusinene våre. Heldigvis var jeg godt ivaretatt av henne. Hun sørget for at vi barna skulle være trygge og sovnet godt der vi klemte rundt de nye lekene våre når vi sovnet. Men hvem tok vare på henne? 

Nei, jeg drikker ikke alkohol til jul. Så enkelt er det. Jeg forbinder ikke og klarer ikke å se hva som er så kos med alkohol til jul. Aldri drukket foran barna mine eller vært beruset. 

Jeg drikker alkohol hvis jeg er alene eller på fest og skal more meg og miste hemninger i den grad at jeg ikke er så oppknytt rundt folk. At jeg kan snakke uten å tenke over hva jeg skal si. Forbinder ikke fyll med å miste alt fra sans og samling, men å kunne slappe av. Å slappe av på den måten rundt barn føler jeg ikke er riktig. 

Begynte selv å få litt alkohol med på "fest" fra jeg var 15. Er sjelden ute og drikker og drakk aldri mye som ung voksen. Hadde en sommer hvor jeg var "på fylla" hver helg og siden har jeg kanskje vært ute 15 ganger på 10 år. 

Min mor har drukket 2-3 ganger i uken siden jeg ble født. Sånn skal jeg aldri bli. Enkelt og greit.

Min far tok seg 1 øl til nyttårsfeiring en gang, siden jeg reagerte voldsomt på at det ikke var greit så har jeg ikke sett han har drukket igjen før 60 årslaget sitt for noen år tilbake. 

Anonymkode: 43f04...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye trist å lese her. Jeg er vokst opp med øl, vin og dram til middagen, men ingenting etter dette. Selv serverer jeg det samme, men jeg tar også et glass vin under gaveåpningen. Mannen min og jeg drikker ca. 3-4 enheter fra kl. 17-23. Vi blir ikke beruset av det. Gjestene gjør det samme, med unntak av de som skal kjøre. Barna er i fokus.

Anonymkode: e93b2...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har alltid servert alkohol til maten ved spesielle anledninger. Til jul har det typisk vært øl og akevitt til mennene og et glass rødvin til damene. (De fikk det de ville ha altså, ingen kjønnsdiskriminering). Noen timer senere serveres en cognac eller baileys til kaffen til de som ønsker det.

Jeg har aldri sett verken mine foreldre eller andre i familien fulle mens jeg var barn, og kan ikke se at det på noen måte har påvirket meg negativt at det serveres alkohol i middagsselskaper.

Selv drikker jeg sjeldent, og i små mengder. Jeg kan godt ta et glass vin i nærheten av barna. Det har skjedd et par ganger på utenlandsferie. Men siden jeg drikker i gjennomsnitt to-tre ganger i året, og da helst i settinger uten barn, så har vel barna sett meg ta et glass vin to-tre ganger de 13 årene jeg har vært mamma. 

Anonymkode: 6582c...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...