Gå til innhold

Alkohol på julaften, du som barn. Har det påvirket deg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre drakk ikke, det gjør ikke jeg heller. Jeg er nysgjerrig på om dine drakk? Ble de merkbart beruset eller ikke, og har det påvirket deg, eller ikke?

Anonymkode: c19b3...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min far drakk en øl. Ingenting mer, noen ganger så takket han faktisk nei til den også. 

Og det føles deilig at julaften gikk ut på god mat og hygge med familien. Ikke alkohol. 

Hva de gjorde når jeg la meg som barn vet jeg ikke og ikke bryr jeg meg heller. 

Anonymkode: b77f0...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor drakk en del gjennom hele året. Men ikke på julaften. Jeg drikker aldri foran barna. Vet ikke hvorfor, men jeg føler at det blir feil. 

Anonymkode: 026b2...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mine foreldre nøt både en øl til maten, og conjac til kaffen og det har aldri påvirket meg i det hele tatt. Det er et fordømt hysteri at man ikke kan drikke noe med barn rundt seg, alt med måte er en god ting!

Anonymkode: f0685...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var alltid noen juleøl til hver av de voksne ja men det opplevde vi aldri som ubehagelig ettersom det var små mengder og de endret ikke væremåte. Er også oppvokst med at faren min en helt vanlig lørdag kunne drikke ett eller to glass med vin men det påvirket oss heller aldri. Jeg mener også at det er hysteri å ikke kunne drikke litt alkohol til maten bare fordi det er unger til stedet! Hadde lett drukket litt alkohol til maten på julaften om jeg synes det var godt,men jeg liker rett og slett bedre brus så drikker heller det. Hadde ikke vært noe problem om faren ville drikke litt alkohol heller,vi har ett avslappet forhold til alkohol begge to.

Anonymkode: 94dff...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har aldri drukket på julaften eller våre bursdager :) nå er jeg 21, broren min 22 og lillesøster som blir 18 på nyttårsaften å de drikker fortsatt ikke på julaften selvom vi har blitt «voksne» da de mener det er unødvendig den dagen i året noe jeg syntes er fint men jeg husker første julen med exen min sin familie så drakk de noe jeg syntes var ubehagelig da det var barn til stedet... 

Anonymkode: b1186...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine øyne er ikke en akevitt til middagen og en konjakk til kaffen å drikke. 

En eneste gang så jeg min far småfull. Da var han den blideste fyren jeg har sett. 

Her er vi langt fra hysteriske hva gjelder alkohol, vi kan utmerket godt drikke et glass eller to med barn til stede. 

Anonymkode: 8a74c...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tok foreldre og besteforeldre gjerne en juleøl og aqvevitt, men har aldri opplevd dem beruset.. Som i aldri. 

Min mor er oppdratt av alkoholikere og har alltid vært opptatt av at vi ungene ikke skal oppleve fulle /berusede foreldre, men at vi kan oppleve å se foreldre kose seg med et glass vin til maten. Altså ikke misbruke alkohol, men at det er et tilbehør.

Er da selv av samme oppfatning. Tar meg gjerne 1-2 enheter fordelt på rundt 6 timer på julaften og vet at jeg ikke er beruset. Drikker vann og spiser mye. 

Anonymkode: 18814...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kan egentlig ikke huske det som noe negativt. Altså, de drakk jo til maten, og jeg husker pappa drakk konjakk på kvelden. 

Så dem aldri synlig beruset før jeg selv var noe eldre, kanskje 14-15 år når pappa kom hjem stupe full og sovnet i trappa. Husker det bare som noe morsomt 😂

Nå drikker jeg et par ganger i året, og liker ikke vin. Så det er ikke naturlig for mitt barn at jeg verken drikker, eller er beruset/full. :)

Anonymkode: 4572a...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre drakk aldri med barn til stede. Husker jeg var utrolig glad for det, da som nå. Synes det var veldig ubehagelig å besøke venner hvis foreldre drakk. Jula har alltid vært en trygg tid for meg, og det blir den for mine barn også. Alkohol er helt unødvendig! Det kan man drikke sammen med voksne.

Anonymkode: 5cdc9...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har alltid vært avholds, men pappa tok en øl og akevitt til maten. Sikkert også Cognac til kaffen på kvelden. Jeg er oppvokst med så lite alkohol rundt med, at det aldri har vært noe problem. Jeg er også selv totalt avholds, men min mann elsker både øl, vin og whiskey. Barna er vant til at pappa drikker øl til maten mens mamma drikker Pepsi Max 😁

Anonymkode: d592e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at det alltid var akevitt til julemiddagen, men det er fordi det var min fare ansvar og det tok han på alvor 😂 Måtte huske å legge den i fryseren, og greier. 

Det var skkkert øl til maten også, men jeg har aldri opplevd noen som beruset på julaften, hverken som barn eller voksen. 

Men på nyttårsaften var det fest med foreldrene mine sine venner og da ble flere av den godt beruset. Min mor har hatt veldig vondt av det i ettertid, men vi barn husker det ikke som annet enn morsomt. Mor var aldri synlig beruset, og nyttårsaftenene er et godt minne. 

Vi har litt alkohol på julaften, men jeg tviler på at noen drikker mer en 2-3 enheter. Jeg tror faktisk ikke barna merker om vi har øl eller brus i glassene. 

Anonymkode: 21942...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vokst opp med litt alkohol i helger, til jul, påske etc. Min familie og jeg har et avslappet, og normalisert, forhold til alkohol. Jeg kan fint ta ett glass vin til lørdagspizza eller julemiddag. 

Anonymkode: c36b1...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far drakk seg synlig beruset, som barn husker jeg at jeg syns det var utrolig dumt. Når han og min mor gikk fra hverandre ville jeg ikke være hos han mer og jeg har aldri feiret jul med han etter det, altså de siste 20 årene. 

Anonymkode: 10f84...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne diskusjonen har blitt ekstremt svart/hvitt. Jeg er vokst opp i et hjem med britisk drikkekultur (og da mener jeg ikke den typen flatfyll man får gleden av å observere på chartertur til Ibiza). Da jeg var liten var det helt naturlig og vanlig at foreldrene mine drakk vin til maten og en øl foran tv’en. Jeg har ALDRI opplevd det som ubehagelig, og har aldri opplevd dem som beruset. Jeg tror vi hadde godt av å se foreldre bruke alkohol på en måteholden måte.

Jeg har selv adoptert disse drikkevanene, og tar gjerne et glass vin eller to til maten, når vi skal kose oss. Å være beruset foran ungene er jo bare helt uaktuelt. Men disse filmene som feks «Av og til» lager, viser jo voksne som ikke bare er direkte fulle, men også ufine, grove og til dels ubehagelige. Det liker jo ingen å være vitne til. Det er selvfølgelig vondt for barna. Men ingen blir sånn av to øl altså. Jeg savner litt nyanser i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med at de voksne drakk rødvin til julemiddagen, og til desserten fikk min bestemor og de som ønsket det et lite glass hetvin. Men det var aldri noen som ble merkbart beruset, og jeg har aldri følt julen som annet en trygg og god.

Når barna gikk i seng drakk de voksne rødvinsgløgg. Når vi ble større gjorde de det selvom vi var oppe. Men det gikk aldri for langt. Det var en kosekveld, ikke en fyll-kveld, og jeg har aldri følt meg utrygg.

Jeg følger samme mønster nå til vår egen julefeiring. Jeg drikker et glass rødvin til maten, og så muligvis litt til etter barna er i seng, om det passer slik. Men det er ikke fyllefest.

Anonymkode: 380a7...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er blitt et hysteri rundt dette med alkohol og barn! Blir helt matt altså, man blir jo sett stygt på om man sier at man tar seg én øl til maten på julaften🙄

Jeg er vokst opp med at foreldrene mine drakk øl og akevitt til maten. Det var en del av tradisjonen, og jeg har aldri følt meg i nærheten av utrygg eller utilpass. Tvert i mot var jo julaften årets beste dag!

Mannen er oppvokst med det samme, så her er det øl og akevitt på julaften. (Jeg tar bare en liten slurk akevitt for liker det ikke😉). Ingen blir fulle og barna tenker ikke på det. (Og nei, ikke kom med at det vet du ikke osv, barna gleder seg helt vilt til julaften, det hadde nok vært mer avmålt om de følte på det). Vi har også snakket med barna om det etter innslag på Supernytt bla. Og de stiller seg spørrende til problemet. Så måtte forklare at noen drikker seg ordentlig fulle og blir rare. 

Anonymkode: f8c5e...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre drakk hver dag. Min mor drakk moderate mengder, mens min far drakk seg titt og ofte full. På juleaften drakk begge to moderate mengder og jeg opplevde de ikke som beruset. Jeg ble ikke utrygg av den grunn. 

Jeg drikker ikke, men barnas farmor og farfar tar seg et glass til maten. Skulle jeg nektet de det? Er det noen som nekter familien det ene glasset når dere kommer på besøk med deres barn? 

Anonymkode: 5dae4...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hysteri, det er ganske mange som opplever julen vond og vanskelig fordi foreldrene tror det er en grunn til å dra fram alkoholen hele tiden. Alle som svarer her har et normalt forhold til alkohol. Selv er jeg oppvokst med kun brus til hyggelige anledninger, både voksne og barn, og hos mine foreldre er det fortsatt slik. Vi tar oss en øl eller et glass vin selv om barna er oppe, og de andre besteforeldre gjør også det. Så lenge man klarer å holde det på et lavt nivå. Kampanjen er siktet til dem som ikke klarer å la resten av flaska stå før den er tom. At da er det bedre å la det være i det hele tatt.

Anonymkode: d1497...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med foreldre som tok et glass øl og akevitt til julemiddagen. Ikke ble de beruset og jeg opplevde aldri ubehag som barn.

Da mitt eldste søsken ble tenåring og var ute i helgene var en av dem alltid edru i helgene i tilfelle de måtte hente. Dette fortsatte de med til vi alle var flyttet ut. Altså i nesten 20 år. Vi kunne alltid ringe hjem uansett og det var trygt både for oss og venner. Sånn vil jeg gjøre for mine barn. Så en øl eller et glass vin foran barn har jeg ikke problemer med. Flatfyll og beruselse er en annen sak.

Anonymkode: d9536...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke hysteri, det er ganske mange som opplever julen vond og vanskelig fordi foreldrene tror det er en grunn til å dra fram alkoholen hele tiden. Alle som svarer her har et normalt forhold til alkohol. Selv er jeg oppvokst med kun brus til hyggelige anledninger, både voksne og barn, og hos mine foreldre er det fortsatt slik. Vi tar oss en øl eller et glass vin selv om barna er oppe, og de andre besteforeldre gjør også det. Så lenge man klarer å holde det på et lavt nivå. Kampanjen er siktet til dem som ikke klarer å la resten av flaska stå før den er tom. At da er det bedre å la det være i det hele tatt.

Anonymkode: d1497...69c

Kampanjen er god. Hysteriet oppstår hos mottakerne som ser det hele svart/hvitt. Og det gjelder forsåvidt ikke bare på julaften. Det er jo like bannlyst å ta en øl til grillmaten om sommeren.

Heldigvis har jeg bare venner med et avslappet forhold til dette. Jeg tror barn av foreldre som er hysteriske her, vil finne alkoholen mye mer spennende enn de som er vant med at vin eller øl drikkes i moderate mengder.

Anonymkode: f8c5e...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De drakk juleøl, vin og akevitt. Storfamilien samlet hos besteforeldre. Masse mat, og varm, trygg og god stemning. 

Aldri fyll. 

Tar selv et glass vin til maten julaften, og ett når yngste er i seng - ikke fordi det ikke skal syntes, men fordi jeg skal ha muligheten til å sette meg ned og slappe av med det. 😉

Føler debatten er sort/hvit, og at det på en måte er to leire med skjeve blikk imellom. Har selv en søster som er dyp motstander av alkohol på julaften, og ser hardt ned på andre fra sin høye hest. Ingen av oss har vokst opp med mye alkohol i hjemme, det er bare at Hu har fått for seg at barn blir traumatisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften var det bestandig vin, øl og aquavit til middag. Gjerne med konjakk eller likør til kaffen også. Det var aldri noen som drakk så mye at det ble ubehagelig.

I romjulen hadde foreldrene mine et selskap med venner. Da gikk det mere alkohol. Noen ble ganske fulle og mine egne foreldre ble i "veldig godt humør". Jeg husker en tante som sovnet på stuegulvet og voksne som lagde snøengler i fintøyet. Det var veldig moro og ingen vonde minner.

Anonymkode: 39078...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt glad i nyanser i livet, og prøver å ikke se noe svart/hvitt. 

I min barndom var det helt vanlig med en øl/vin, akevitt til maten og en konjakk/likør etterpå. Av og til også en velkomstdrink. Ingen av mine foreldre har vært beruset i vårt nærvær før vi ble voksne, og da i felles festlig lag. Ingen barn tar skade av det. 

Derimot har vi felles juleselskap med nær familie, der reiser jeg alltid tidlig med ungene for det er så mye drikking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl og akevitt til julemiddag er jeg oppvokst med, men aldri var mine foreldre synlig beruset. 

Jeg og samboer drikker ikke på julaften, ikke fordi vi har barn, men vi har aldri gjort det. Ikke da vi var singel heller. Jeg var alltid sjåfør for min bestemor som ikke kjører på vinterføre. 

Kan godt ta et glass vin en lørdagskveld, men da har som regel barna lagt seg.

Anonymkode: 2c539...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...