Gå til innhold

De vil vi skal føde flere barn, men de nye permisjonsreglene hjelper ikke akkurat...?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at en liten gruppe må ta risikoen ved å starte egen bedrift, konsekvensene ved det i forhold til utfordringer med f.eks foreldrepermisjon, jobbe ræva av seg og i tillegg ikke ha noen rett til å stille kritiske spørsmål ved en ordning som er tilpasset de som ikke gidder å gjøre en innsats utover å ha en vanlig jobb uten å ta særlig risiko? Du er klar over at det er de menneskene som tar større risiko og får større konsekvenser er også de som bidrar inn med mest penger i statskassen? Som igjen er pengene som blandt annet brukes til å betale for foreldrepermisjoner for dere a4 arbeidere som ikke gjør annen innsats enn å møte på jobb, utføre jobben og gå hjem etter åtte timer?

Og før du argumentere med at du betaler skatt også kan jeg garantere at jeg har bidratt med mye mer enn deg. Selskapet mitt har bare ifjor betalt over 3,5 millioner i arbeidsgiveravgift som er en avgift jeg må betale tilstaten bare for å ha folk ansatt, jeg har bidratt med 2,7 millioner i selskapsskatt og 600 000 kr i personlig skatt. Mitt selskap er lite, men fortsatt tar jeg meg rett til å stille kritiske spørsmål til et gode som kun er tilpasset a4 arbeidsfolkene, og ikke en stor del av grundere og bedriftseiere/ledere da disse menneskene faktisk er svært viktige skal Norge ha arbeidsplasser som generer inntekter til landet, som igjen gjør at vi kan ha alle de godene Norges befolkning har (minus de som da ikke er a4).

Anonymkode: 703fc...068

Ja, det mener jeg. Det er ikke en ukjent risiko. Du har valgt det selv og passer det ikke med livet ditt, så må du avstå

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Engeln skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men jeg ammet barnet mitt hver 2-3 time hele døgnet første året! 😊 Etter det ammet jeg ca hver 4 time frem til ca 1,5 år og så ca 4 ganger i døgnet frem til 2,5 år. 👍

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men hos meg var ammingen frivillig

Anonymkode: bbf4b...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man kan konkludere med etter å ha lest denne tråden er at det er ekstremt mange navlebeskuende mennesker i dette landet. Null forståelse eller ønske for hva staten ønsker å oppnå med dette tiltaket - nettopp likeverd mellom kjønnene i arbeidslivet. Noe som vil gagne våre døtre og videre generasjoner. Men de justeringene som kanskje trengt for et mindretall av familier er ingen villig til å gjøre. Helt utrolig. Løft blikket og tenk på hva vi ønsker for våre døtre. Vi klager over 5!!! Uker med barna våres som på sikt kan utgjøre en stor forskjell for våre barn senere i livet. 

Anonymkode: 55a91...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det man kan konkludere med etter å ha lest denne tråden er at det er ekstremt mange navlebeskuende mennesker i dette landet. Null forståelse eller ønske for hva staten ønsker å oppnå med dette tiltaket - nettopp likeverd mellom kjønnene i arbeidslivet. Noe som vil gagne våre døtre og videre generasjoner. Men de justeringene som kanskje trengt for et mindretall av familier er ingen villig til å gjøre. Helt utrolig. Løft blikket og tenk på hva vi ønsker for våre døtre. Vi klager over 5!!! Uker med barna våres som på sikt kan utgjøre en stor forskjell for våre barn senere i livet. 

Anonymkode: 55a91...77c

Jeg forstår hva staten ønsker med dette. Det er dokumentert at fedrekvote ikke har gitt målbar effekt på likestillingen. Og.. Jeg er fortsatt i mot tredelingen, det er mange andre tiltak som vil gjøre mer for likestilling enn 5 ukers endring i fedrekvoten.

At vi som er uenige med deg blir å anse som navlebeskuende er helt greit. Vi tenker det samme om dere som ikke klarer å sette dere inn i andres synspunkter uten å gå til angrep på personene. 

 

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår hva staten ønsker med dette. Det er dokumentert at fedrekvote ikke har gitt målbar effekt på likestillingen. Og.. Jeg er fortsatt i mot tredelingen, det er mange andre tiltak som vil gjøre mer for likestilling enn 5 ukers endring i fedrekvoten.

At vi som er uenige med deg blir å anse som navlebeskuende er helt greit. Vi tenker det samme om dere som ikke klarer å sette dere inn i andres synspunkter uten å gå til angrep på personene. 

 

Anonymkode: 98612...641

Hvilken dokumentasjon har du på det? Samtidig som fedrekvoten har kommet har jo fler fedre tatt permisjon og hovedansvaret for egne barn, arbeidsgivere forventer at fedre tar permisjon og fler fedre forventer mer samvær etter samlivsbrudd.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/14/2018 at 9:57 PM, Anonym bruker said:

Har flere venninner som ikke vil ha flere barn grunnet de nye permisjonsreglene. De har fedre som har jobber som gjør at det er vanskeligere å ta ut permisjon. De kan ta seg fri og de har god tid til ungene men de kan ikke være borte fra jobben i flere mnd. 

Om de skal ha flere unger så må de enten ta seg ulønnet permisjon da fedrekvoten ikke kan brukes eller må de ta ungen i barnehage tidligere enn det de ønsker. Derfor vil de ikke ha flere barn, rett og slett pga de nye permisjonsreglene. 

Er jeg den eneste som har denne oppfattningen? Eller er det noe i det? Usikker siden det aldri har vært noe oppslag i media om dette, men det har vært snakk om flere ganger at de ønsker at norske kvinner skal føde flere barn. Merkelig at de da gjør det vanskeligere for norske kvinner å gjøre akkurat det da. 

Anonymkode: 3e6d4...988

de nye er bra , far er likestilt med mor, burde bli gjort for lenge siden

Anonymkode: 9a376...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Engeln skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men jeg ammet barnet mitt hver 2-3 time hele døgnet første året! 😊 Etter det ammet jeg ca hver 4 time frem til ca 1,5 år og så ca 4 ganger i døgnet frem til 2,5 år. 👍

Vel, det får du betale for selv. 

Anonymkode: 8b99e...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom nyheten som mange fedre har ventet på:

Regjeringen ser på muligheten for at fedre skal få selvstendig rett til betalt foreldrepermisjon. Se saken omtales her.

Etter dagens regler er det mors status i arbeidslivet som avgjør om far har rett til betalt foreldrepermisjon. Da ESA tok opp saken tidligere i år, ble kravet avvist av barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland.

Det ser ut til at vi oppnår bedre likestilling om likestillingsministeren holder seg unna!

Anonymkode: e8d0c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 14.17, Anonym bruker skrev:

Hvilken dokumentasjon har du på det? Samtidig som fedrekvoten har kommet har jo fler fedre tatt permisjon og hovedansvaret for egne barn, arbeidsgivere forventer at fedre tar permisjon og fler fedre forventer mer samvær etter samlivsbrudd.

Anonymkode: 90ed2...4f0

https://forskning.no/barn-og-ungdom-ntb-politikk/mer-pappapermisjon-har-ikke-gitt-mer-likestilling-i-arbeidslivet/1260408

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/gP9akq/18000-undersokte-par-Lengre-fedrekvote-okte-ikke-likestillingen-i-arbeidslivet--Ostbakken_--Halrynjo-og-Kitterod

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 22.01, Anonym bruker skrev:

Da får de la vær å få barn da. Norge har raus permisjon og alle har krav på pappaperm

Anonymkode: 64f06...1a1

La nå hver enkelt familie få bestemme selv hva som passer for de. Handler ikke om at alle har krav på pappaperm. 

Anonymkode: eab86...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 16.07, Anonym bruker skrev:

de nye er bra , far er likestilt med mor, burde bli gjort for lenge siden

Anonymkode: 9a376...d70

Rigide løsninger er ikke bra. Far og mor vil aldri kunne likestilles da det alltid er mor som går gravid, føder og ammer

Anonymkode: eab86...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 12.07, Anonym bruker skrev:

Det man kan konkludere med etter å ha lest denne tråden er at det er ekstremt mange navlebeskuende mennesker i dette landet. Null forståelse eller ønske for hva staten ønsker å oppnå med dette tiltaket - nettopp likeverd mellom kjønnene i arbeidslivet. Noe som vil gagne våre døtre og videre generasjoner. Men de justeringene som kanskje trengt for et mindretall av familier er ingen villig til å gjøre. Helt utrolig. Løft blikket og tenk på hva vi ønsker for våre døtre. Vi klager over 5!!! Uker med barna våres som på sikt kan utgjøre en stor forskjell for våre barn senere i livet. 

Anonymkode: 55a91...77c

Likeverd mellom kjønnene i arbeidslivet er ikke det staten ønsker . De ønsker å tjene penger i form av at mange mødre ser seg nødt til å ta ta uønnet permisjon. Å tro noe annet er veldig naivt. Det er et sparetiltak fra staten og dette tiltaket er mor-og barnfientlig

Anonymkode: eab86...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far og mor vil aldri kunne likestilles da det alltid er mor som går gravid, føder og ammer

Anonymkode: eab86...b25

Men det er vel litt gammeldags at fedre i 2018 fortsatt ikke har selvstendig opptjeningsrett til betalt foreldrepermisjon?

Og at likestillingsministeren arbeider mot at fedre skal få denne rettigheten.

Anonymkode: e8d0c...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Likeverd mellom kjønnene i arbeidslivet er ikke det staten ønsker . De ønsker å tjene penger i form av at mange mødre ser seg nødt til å ta ta uønnet permisjon. Å tro noe annet er veldig naivt. Det er et sparetiltak fra staten og dette tiltaket er mor-og barnfientlig

Anonymkode: eab86...b25

Å tro noe annet er naivt? Mener du at staten tror de på sikt kommer til å tjene på å utvide permisjonen og gi mer til far? Paranoid much? 

Anonymkode: 55a91...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er vel litt gammeldags at fedre i 2018 fortsatt ikke har selvstendig opptjeningsrett til betalt foreldrepermisjon?

Og at likestillingsministeren arbeider mot at fedre skal få denne rettigheten.

Anonymkode: e8d0c...ba7

De har selvstendig opptjeningsrett. De får foreldrepenger ut fra egen lønn. Problemet, i den grad det er noe problem, er at fedre ikke får foreldrepenger utenom fedrekvoten hvis mor også er hjemme samtidig.

Etter min mening burde ikke loven forandres slik at både mor og far kan være hjemme samtidig. Den burde heller endres slik at mor heller ikke kan få foreldrepenger hvis får er hjemme. Foreldrepenger har som hovedhensikt å sørge for at en av foreldrene kan være hjemme med barnet. Det er helt unødvendig at begge hår hjemme samtidig.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste store problemet med permisjonen i Norge er at mannen ikke får foreldrepenger ut fra egen lønn. Det er muligens på trappene til å endres nå, heldigvis. Permisjon har stort sett vært i favør av kvinner. 

Virker som mange ikke helt skjønner at det er et EGET VALG å få barn. Det er ikke statens oppgave å tilpasse seg din situasjon. Være glad for det du får! 

Anonymkode: 2af7f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eneste store problemet med permisjonen i Norge er at mannen ikke får foreldrepenger ut fra egen lønn. Det er muligens på trappene til å endres nå, heldigvis. Permisjon har stort sett vært i favør av kvinner. 

Virker som mange ikke helt skjønner at det er et EGET VALG å få barn. Det er ikke statens oppgave å tilpasse seg din situasjon. Være glad for det du får! 

Anonymkode: 2af7f...34a

Får får foreldrepenger ut fra egen lønn. Det har han fått i mange år.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eneste store problemet med permisjonen i Norge er at mannen ikke får foreldrepenger ut fra egen lønn. Det er muligens på trappene til å endres nå, heldigvis. Permisjon har stort sett vært i favør av kvinner. 

Virker som mange ikke helt skjønner at det er et EGET VALG å få barn. Det er ikke statens oppgave å tilpasse seg din situasjon. Være glad for det du får! 

Anonymkode: 2af7f...34a

Fars foreldrepenger beregnes på hans lønn. Det finnes derimot en øvre grense og flere menn enn kvinner tjener over denne grensen. Min mann fikk foreldrepenger basert på hans lønn og fikk hele sin lønn utbetalt (langt over 6 G) fra firmaet. Jeg studerte og tjente ikke en eneste krone.

Anonymkode: 8b99e...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De har selvstendig opptjeningsrett. De får foreldrepenger ut fra egen lønn. Problemet, i den grad det er noe problem, er at fedre ikke får foreldrepenger utenom fedrekvoten hvis mor også er hjemme samtidig.

Etter min mening burde ikke loven forandres slik at både mor og far kan være hjemme samtidig. Den burde heller endres slik at mor heller ikke kan få foreldrepenger hvis får er hjemme. Foreldrepenger har som hovedhensikt å sørge for at en av foreldrene kan være hjemme med barnet. Det er helt unødvendig at begge hår hjemme samtidig.

Anonymkode: 90ed2...4f0

Nei, de har ikke det. Og det er problematisk.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/pa-hoy-tid-a-innfore-selvstendig-opptjeningsrett-for-fedre/70005037/amp

Anonymkode: 98612...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 19.53, Anonym bruker skrev:

Her i huset var det faktisk pupp det gikk mest av i det første leveåret. 

Anonymkode: 3e6d4...988

Nettopp og det er faktisk ganske vanlig. Morsmelk (evt MME) er tross alt hovednæringen første leveår. 

Min datter spiste ikke fulle måltider før hun startet i bhg 11 mnd 

Anonymkode: eab86...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 11.12, Fru Banderas skrev:

Men seriøst, om man bor i Norge, som vel har verdens beste permisjonsordning, og man likevel ikke greier å få det til å gå rundt, da bør man faktisk ikke ha barn. Virkelig. Man er nå engang selv ansvarlige for dette nye livet i ganske mange år fremover, og om man har ordnet seg selv så dårlig at det ikke går, vel, da bør man ikke gjøre det.

Tenk å være så trangsynt...

Anonymkode: eab86...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 11.12, Fru Banderas skrev:

Men seriøst, om man bor i Norge, som vel har verdens beste permisjonsordning, og man likevel ikke greier å få det til å gå rundt, da bør man faktisk ikke ha barn. Virkelig. Man er nå engang selv ansvarlige for dette nye livet i ganske mange år fremover, og om man har ordnet seg selv så dårlig at det ikke går, vel, da bør man ikke gjøre det.

Tenk å være så trangsynt...

Anonymkode: eab86...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2018 den 12.07, Anonym bruker skrev:

Det man kan konkludere med etter å ha lest denne tråden er at det er ekstremt mange navlebeskuende mennesker i dette landet. Null forståelse eller ønske for hva staten ønsker å oppnå med dette tiltaket - nettopp likeverd mellom kjønnene i arbeidslivet. Noe som vil gagne våre døtre og videre generasjoner. Men de justeringene som kanskje trengt for et mindretall av familier er ingen villig til å gjøre. Helt utrolig. Løft blikket og tenk på hva vi ønsker for våre døtre. Vi klager over 5!!! Uker med barna våres som på sikt kan utgjøre en stor forskjell for våre barn senere i livet. 

Anonymkode: 55a91...77c

Fordi staten har bestemt seg for noe trenger vi ikke å være enige. Vi har full rett til å være kritiske, og en del ting staten bestemmer blir i etterkant endret. 

5 uker gjør en kjempe forskjell i utviklingen hos en baby. Om reglene blir så regide at en del barn må begynne de ukene tidligere i barnehage er det helt på sin plass at folk reagerer. Og det hele er av prinsipp. Det er ikke vist at tiltaket gir bedre likestilling. I tillegg er det to ting som står over for hverandre: Likestilling og barnets behov. De to er ikke nødvendigvis forenelige.  

Anonymkode: 33cfe...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske her er at da regjeringen endret pappakvoten fra 14 uker til 10 uker for at familiene skulle få mer fleksibilitet, ble det ramaskrik fordi de raserte permisjonsordningen.

Nå når de har endret pappakvoten til 15 uker, er det ramaskrik fordi de raserer permisjonsordningen.

Du kan aldri vinne, med andre ord. Glad jeg ikke er politiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...