Gå til innhold

Bompenger må være toppen av urettferdighet!

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er de fattigste som får svi desverre. At alle som kjører elbil skal få kjøre gratis på bekostning av de som må betale, er utrolig urettferdig. Ikke alle har råd til å kjøpe, eller har mulighet til å ha elbil.

Anonymkode: f35b5...35e

Enig, helt absurd at Teslaer kjører gratis, mens alenemoren i en gammel Toyota Yaris må punge ut.

Anonymkode: a8c5c...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør avskaffe bompenger og heller knytte årsavgiften oppimot kjørelengde. Da betaler de som kjører mye og sliter på veiene mest uavhengig av hvor man bor. Burde ikke være vanskelig å få det til nå som man uansett betaler årsavgiften med forsikringen. Der har man jo allerde oppgitt en kjørelengde. 

Eneste grunn til å ha bompenger må være å redusere biltrafikken i de store byene med tanke på forurensning. Men da må den også bare ramme de som kjører til sentrum.

Slik bompengene er i dag så rammer det veldig forskjellig avhengig av hvor du bor. Det rammer også mange steder lokalsamfunn. Noen bor slik at demp passere for å levere barn i barnehagen, besøke farmor på gamlehjemmet, levere barn på trening eller komme seg på jobb. En som kjører nøyaktig samme lengde (og sliter på veien og forurenser like mye), men som bor et annet sted slipper unna. 

I tillegg ville man spare enorme utgifter hvis man droppet alle bomringer og i stedet tok pengene inn via årsavgiften. 

I tillegg vil man jo at en fin ny vei skal brukes i stedet for at folk bruker småveier for å slippe bompenger. 

Skrevet
13 minutter siden, Tipp topp skrev:

Man bør avskaffe bompenger og heller knytte årsavgiften oppimot kjørelengde. Da betaler de som kjører mye og sliter på veiene mest uavhengig av hvor man bor. Burde ikke være vanskelig å få det til nå som man uansett betaler årsavgiften med forsikringen. Der har man jo allerde oppgitt en kjørelengde. 

Eneste grunn til å ha bompenger må være å redusere biltrafikken i de store byene med tanke på forurensning. Men da må den også bare ramme de som kjører til sentrum.

Slik bompengene er i dag så rammer det veldig forskjellig avhengig av hvor du bor. Det rammer også mange steder lokalsamfunn. Noen bor slik at demp passere for å levere barn i barnehagen, besøke farmor på gamlehjemmet, levere barn på trening eller komme seg på jobb. En som kjører nøyaktig samme lengde (og sliter på veien og forurenser like mye), men som bor et annet sted slipper unna. 

I tillegg ville man spare enorme utgifter hvis man droppet alle bomringer og i stedet tok pengene inn via årsavgiften. 

I tillegg vil man jo at en fin ny vei skal brukes i stedet for at folk bruker småveier for å slippe bompenger. 

Veldig enig!!!! Helt utrolig at dette bompenge systemet har utviklet seg dit den er i dag. Jeg husker de første bommene på Alnabru hvor man måtte kaste inn en tier. Slik er det ikke lenger desverre

Anonymkode: a4e9a...8a0

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er aleinemor. Skal jeg levere et barn utenom arbeidstid er det 600 på en dag.

Det må være lov å si er et overgrep i norsk politisk målestokk uten å blande inn u-land som jeg er klar over har det verre.

Anonymkode: ed50a...3be

Du betaler for noe du BRUKER - en vei. Det er en vei som jeg ikke bruker noen sinne, siden jeg aldri er i ditt fylke. Men du syns likevel det ville være mer rettferdig om alle i Norge skulle betale veien din over skatteseddelen? Så du kunne kjøre gratis på noe jeg aldri får glede av? 

Anonymkode: e518e...f1d

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du betaler for noe du BRUKER - en vei. Det er en vei som jeg ikke bruker noen sinne, siden jeg aldri er i ditt fylke. Men du syns likevel det ville være mer rettferdig om alle i Norge skulle betale veien din over skatteseddelen? Så du kunne kjøre gratis på noe jeg aldri får glede av? 

Hvorfor skal jeg betale for at dine barn skal kunne gå i barnehage og på skole over skatteseddelen? Så du skal få noe gratis som jeg aldri får glede av? Hører du hvor dumt det høres ut eller?

Anonymkode: f35b5...35e

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem betaler når veien du kjører på trenger utbedring? Setter de opp bomring da? Neivel. 

Anonymkode: a59bd...a2b

Skrevet

Er det bare meg eller høres nordmenn mer og mer amerikanske ut? Hvorfor skal JEG betale for DEG. Hvorfor skal mine penger gå til DERE osv. Dette er akkurat hva mange amerikanere sier om blant annet velferd og helseordningen deres. Kanskje en liten tanke vekker ....

Anonymkode: a4e9a...8a0

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bruker du aldri noen veier du? Hvem betaler for veiene du (aldri noen sinne?) bruker? 

Skal alle betale kun for de veiene de selv bruker? 

Jeg skjønner at du er stor motstander av all skatt og velferd generelt. Du mener sikkert vi bor i et blodig urettferdig land!

Anonymkode: a0eba...072

Skrevet

Enkelt, flytt til et sted der du ikke må ut med så mye penger 😅

Anonymkode: 17357...c16

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke nødvendigvis. I Oslo går bompengene først og fremst til kollektivtrafikk og sykkelekspressveier.

Anonymkode: 231d9...193

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkelt, flytt til et sted der du ikke må ut med så mye penger 😅

Anonymkode: 17357...c16

Ja, å flytte er jo veldig enkelt. 🙄 Hva med alle andre som må betale svimlende bompengsummer? Hvordan skal det gå med utkant-Norge om alle skal flytte? Da øker dessuten boligprisene andre steder. 

Hvorfor er det rettferdig at Hansen som bor på rett side av bommen kjører gratis på veiene daglig, mens Nilsen som bor på gal side må ut med minimum 300 kr daglig? 600 om barna skal på aktiviteter, eller bestemor skal få besøk på sykehjemmet? Dessuten viser det seg at bompenger fort består etter at veier er nedbetalt, eller finansierer helt andre ting enn veien den er plassert ved. 

Anonymkode: a0eba...072

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...