Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #1 Skrevet 10. desember 2018 Jeg har en autoimmun sykdom som til tider blusser opp og er hemmende. Legene ønsker å behandle meg med en medisin som har flere bivirkninger enn fordeler. Den vil kanskje gjøre slik at sykdommen er mindre vondt, men den vil høyst sannsynlig frata meg det meste av immunforsvar, noe som vil føre til at jeg blir mye mer forkjølet, får influensa osv enn i dag. Jeg ønsker ikke denne medisinen, og har ved to anledninger takket nei. Så til spørsmålet. Mye tyder på at jeg går mot delvis uføretrygd pga sykdommen. Kan jeg bli nektet uføretrygd på bakgrunn av at jeg ikke vil medisineres? Og kan forsikringsselskapet mitt nekte meg utbetaling av uføre pga dette? Anonymkode: 8b28c...cfd
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #2 Skrevet 10. desember 2018 Hvis det å bruke medisinen vil holde deg i arbeid, minus sykedager for andre ting, så håper jeg virkelig at du ikke får trygd, ja. Anonymkode: 8b6f8...4d7
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #3 Skrevet 10. desember 2018 Ikke så lenge du kan argumentere for hvorfor det ikke vil være gunstig for deg. Men hvorfor prøver du ikke ut medisinen over noen mnd for å se hvordan den virker på deg? Jeg lever selv med autoimmune sykdommer, og klarer meg enn så lenge uten cellegiftbehandling. Men jeg kjenner flere som har god effekt av det. Anonymkode: 2ad4b...949
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #4 Skrevet 10. desember 2018 Jeg kan ikke si med den medisinen, men generelt kan de nekte deg trygd hvis du ikke gjær det som kreves for å bli brusk nok til å stå i jobb, ja. Anonymkode: acf04...79c
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #5 Skrevet 10. desember 2018 Om du motsier deg behandling kan du nektes trygd. Det er ikke helt svart/hvit så du kan argumentere din sak. Men regelen finnes. Anonymkode: e73a8...616
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #6 Skrevet 10. desember 2018 Jeg bruker to ulike typer imundempende medisin (humira og imurell). Jeg tar influensa og lungebetennelsevaksine og er faktisk aldri syk, selv med barnehagebarn som ofte er syke. har du lest bivirkningene på en paracet? Det er jo ikke sikkert du får noen bivirkninger. og ja du får ikke uføre om ikke all medisin er prøvd. Anonymkode: b9f2b...040
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #7 Skrevet 10. desember 2018 Hi her Så utrolig frustrerende. Jeg vet at den beste behandlingen for meg er å stresse mindre. Da mener jeg bestemt at å pøse på med masse medisiner, ikke er til det beste for meg. Ved å ta medisinen sykehuset anbefaler, vil jeg bli MER syk. Jeg kjenner folk som går/har gått på denne og de lå konstant med forkjølelse, feber, omgangssyke og influensa. Det går jo ikke når jeg er alene med tre barn i bhg/småskole. Men da er jeg låst da? Da ødelegger jeg meg selv med å jobbe fullt, fordi jeg ikke vil få trygd? 😰 Anonymkode: 8b28c...cfd
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #8 Skrevet 10. desember 2018 Hva med å prøve medisinene først? Om du ikke tåler de, så er det nok ingen som tvinger deg å ta de. Om du er helt bestemt på å ikke ta medisinene, så kan du jukse. Bare si at du ikke tåler de. Vondt i magen, migrene, kvalmen er alle slike bivirkninger som er umulig å sjekke. Men vil ikke anbefale det. Husk at alle vil egentlig ditt beste. Men før en kan søke uføre så skal all behandling være utprøvd. Så om du nekter for å prøve, så kan det slå ut negativt. Anonymkode: 70425...7e4
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #9 Skrevet 10. desember 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her Så utrolig frustrerende. Jeg vet at den beste behandlingen for meg er å stresse mindre. Da mener jeg bestemt at å pøse på med masse medisiner, ikke er til det beste for meg. Ved å ta medisinen sykehuset anbefaler, vil jeg bli MER syk. Jeg kjenner folk som går/har gått på denne og de lå konstant med forkjølelse, feber, omgangssyke og influensa. Det går jo ikke når jeg er alene med tre barn i bhg/småskole. Men da er jeg låst da? Da ødelegger jeg meg selv med å jobbe fullt, fordi jeg ikke vil få trygd? 😰 Anonymkode: 8b28c...cfd Har du crohns? De fleste blir mye bedre av medisiner.hvilken vil legen du skal ta? hvordan vet du at du vil bli MER syk av medisiner? Anonymkode: b9f2b...040
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #10 Skrevet 10. desember 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med å prøve medisinene først? Om du ikke tåler de, så er det nok ingen som tvinger deg å ta de. Om du er helt bestemt på å ikke ta medisinene, så kan du jukse. Bare si at du ikke tåler de. Vondt i magen, migrene, kvalmen er alle slike bivirkninger som er umulig å sjekke. Men vil ikke anbefale det. Husk at alle vil egentlig ditt beste. Men før en kan søke uføre så skal all behandling være utprøvd. Så om du nekter for å prøve, så kan det slå ut negativt. Anonymkode: 70425...7e4 Å oppfordre til juks og svindel er virkelig tidenes dårligste råd Anonymkode: 013dc...afd
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #11 Skrevet 10. desember 2018 1. Du kan virkelig ikke nekte medisiner fordi du har hørt om og sett noen andre bli forkjøla av dem. Du må teste medisinene selv og gjøre din egen erfaring. Bivirkninger og hvordan en kropp takler medisiner er aldri likt hos alle. 2. Hvis du får så store plager at du i samråd med legen din blir enig om at det er bedre å gå uten medisiner er det greit. 3. Hvis du fremdeles nekter å prøve synes jeg det burde kvalifisere til stopp av sykepenger og annen støtte. Anonymkode: 42cf5...07f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #12 Skrevet 10. desember 2018 Du kan jo selvfølgelig bestemme over egen helse. Om denne medisinen ødelegger ditt immunforsvar så er det jo ingen andre vil bli skadelidende enn deg selv, derfor er det jo ditt valg. Men du bør finne alternative behandlinger slik at du kan stå på ditt om at du prøver å bli frisk men har ikke tro på medisinen og tror den kan gjøre vondt værre. Medisiner ødelegger folk også, kjenner til flere som har blitt ufør av medisinering når de fra før av var i full jobb. Medisin er ikke alltid løsningen, men prøv å finn en behandling for din autoimmune sykdom. Kanskje det finnes gode behandlinger som ikke din lege vet om, for leger vet som regel ikke om annet enn medisinering. Anonymkode: 8d00b...a27
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #13 Skrevet 10. desember 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: 1. Du kan virkelig ikke nekte medisiner fordi du har hørt om og sett noen andre bli forkjøla av dem. Du må teste medisinene selv og gjøre din egen erfaring. Bivirkninger og hvordan en kropp takler medisiner er aldri likt hos alle. 2. Hvis du får så store plager at du i samråd med legen din blir enig om at det er bedre å gå uten medisiner er det greit. 3. Hvis du fremdeles nekter å prøve synes jeg det burde kvalifisere til stopp av sykepenger og annen støtte. Anonymkode: 42cf5...07f 1. HI er alene med 3 barn så skjønner godt hun ikke vil ta slike medisiner som har så mange bivirkninger. Nei, ikke likt hos alle men helsa hennes er viktig og hvis hun fungerer i hverdagen nå så kan aktisk medisiner sette henne ut av spill som gjør at hun må få hjelp fra det offentlige for å klare hverdagen. Er det så lurt da? 3. Men bestemmer over egen kropp, og medisiner kan gjøre at HI ikke klarer seg i hverdagen å trenger hjelp fra det offentlige feks. Så du synes det er greit å ta vekk sykepenger om man ikke tar medisiner som gjør deg sykere. Medisiner tar kun symptomer, de behandler ikke årsaken til sykdom. Så det beste er å faktisk behandle årsaken slik at man blir helt frisk. Om så HI ikke vil ta medisiner, så får hun bare late som slik at hun kan beholde sykepengene. Ja, det er helt greit, for om systemet er så idiotisk så er det greit å "spille spillet". Anonymkode: 8d00b...a27
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #14 Skrevet 10. desember 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: 1. HI er alene med 3 barn så skjønner godt hun ikke vil ta slike medisiner som har så mange bivirkninger. Nei, ikke likt hos alle men helsa hennes er viktig og hvis hun fungerer i hverdagen nå så kan aktisk medisiner sette henne ut av spill som gjør at hun må få hjelp fra det offentlige for å klare hverdagen. Er det så lurt da? 3. Men bestemmer over egen kropp, og medisiner kan gjøre at HI ikke klarer seg i hverdagen å trenger hjelp fra det offentlige feks. Så du synes det er greit å ta vekk sykepenger om man ikke tar medisiner som gjør deg sykere. Medisiner tar kun symptomer, de behandler ikke årsaken til sykdom. Så det beste er å faktisk behandle årsaken slik at man blir helt frisk. Om så HI ikke vil ta medisiner, så får hun bare late som slik at hun kan beholde sykepengene. Ja, det er helt greit, for om systemet er så idiotisk så er det greit å "spille spillet". Anonymkode: 8d00b...a27 Nettopp siden hun er alene med tre barn har hun alt å vinne på å prøve for å se om disse medisinene gjør situasjonen hennes bedre. Å bare forvente uføre uten å ha testet er ikke riktig. Man må prøve for å vite hva som tilslutt er best for en. Kan ikke bare gjetter ut ifra andres meninger og rykter. Anonymkode: 42cf5...07f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #15 Skrevet 10. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nettopp siden hun er alene med tre barn har hun alt å vinne på å prøve for å se om disse medisinene gjør situasjonen hennes bedre. Å bare forvente uføre uten å ha testet er ikke riktig. Man må prøve for å vite hva som tilslutt er best for en. Kan ikke bare gjetter ut ifra andres meninger og rykter. Anonymkode: 42cf5...07f Har du hørt om plasebo og nocebo effekt? Eller neuroplasticity? Om HI har den instillingen og de tankene at medisinene vil gjøre henne verre så er faktisk sjansen større for at de vil gjøre nettopp det. Det er ikke alle bivirkninger som går over med en gang heller, jeg kjenner en som sliter med bivirkninger fra medisiner enda det er over 5 år siden han sluttet (gikk kun på medisinen moen få mnd) Når man er ufør så må man lete å finne behandlinger som er best for deg selv. Vi får ikke nok informasjon fra HI så stoler derfor på at HI selv vil det beste for seg selv og det er derfor hun ikke ønsker å ta medisinen. Det er ikke alle medisiner som fungerer eller som er gode. Man trenger ikke alltid høre hva en lege sier, min erfaring er at de ikke kan så mye i dybden av de forskjellige sykdommene. Det er ofte personer med diagnosene selv som sitter på mer kunnskap og erfaringer via å sette seg inn i det (bøker, dokumentarer, foredrag osv). Å få uføre uten å teste en eneste ting er ikke riktig, men HI må jo ikke på død og liv teste akkurat den foreslåtte medisinen. Hun finner kanskje en annen behandling som er bedre, for HI vil jo selvfølgelig bli bedre! Det virker som mange har inntrykk av (og tror) at uføre bare vil fortsette å være uføre, når de aller fleste av dem helt sikkert vil ha en god helse og et godt liv. Anonymkode: 8d00b...a27
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #16 Skrevet 10. desember 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: 3. Men bestemmer over egen kropp, og medisiner kan gjøre at HI ikke klarer seg i hverdagen å trenger hjelp fra det offentlige feks. Så du synes det er greit å ta vekk sykepenger om man ikke tar medisiner som gjør deg sykere. Medisiner tar kun symptomer, de behandler ikke årsaken til sykdom. Så det beste er å faktisk behandle årsaken slik at man blir helt frisk. Ikke meg du siterer, men poenget er jo at hi ikke vet om hun blir sykere, kanskje hun faktisk blir bedre. Det vet hun jo ikke går hun har prøvd medisinene, og hvis hun blir værre så er det jo bare å stoppe med de igjen. Anonymkode: f9fa5...38b
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #17 Skrevet 10. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du siterer, men poenget er jo at hi ikke vet om hun blir sykere, kanskje hun faktisk blir bedre. Det vet hun jo ikke går hun har prøvd medisinene, og hvis hun blir værre så er det jo bare å stoppe med de igjen. Anonymkode: f9fa5...38b Nettopp 👍 Anonymkode: 42cf5...07f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #18 Skrevet 10. desember 2018 14 minutes ago, Anonym bruker said: Ikke meg du siterer, men poenget er jo at hi ikke vet om hun blir sykere, kanskje hun faktisk blir bedre. Det vet hun jo ikke går hun har prøvd medisinene, og hvis hun blir værre så er det jo bare å stoppe med de igjen. Anonymkode: f9fa5...38b Enig. Skulle tro at legen prøvde å gjøre henne sykere slik hun skriver. Som en motvekt kan jeg også si at broren min fikk et nytt liv av cellegift-kurer. Og som far var det viktig Anonymkode: bf0ae...925
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #19 Skrevet 10. desember 2018 Hi her igjen. Jeg kjenner flere som har prøvd den aktuelle medisinen, og kun et fåtall sier at det fungerer for dem. De fleste sier at livssituasjonen blir verre, med alle bivirkningene den fører med seg. Jeg VET at den beste medisinen for meg er å stresse mindre, det har jeg erfart. Jeg har også forsøkt en annen type medisin, samtidig som jeg jobbet, og det virket ikke. Null effekt. Det overrasket spesialistene, og da de sykemeldte meg 100%, ble jeg bedre uten medisinen. Det blir litt som å sammenligne med utbrenthet, egentlig. Man kan ikke fortsette i samme spor og pøse på med antidepressiva. Anonymkode: 8b28c...cfd
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #20 Skrevet 10. desember 2018 40 minutes ago, Anonym bruker said: Hi her igjen. Jeg kjenner flere som har prøvd den aktuelle medisinen, og kun et fåtall sier at det fungerer for dem. De fleste sier at livssituasjonen blir verre, med alle bivirkningene den fører med seg. Jeg VET at den beste medisinen for meg er å stresse mindre, det har jeg erfart. Jeg har også forsøkt en annen type medisin, samtidig som jeg jobbet, og det virket ikke. Null effekt. Det overrasket spesialistene, og da de sykemeldte meg 100%, ble jeg bedre uten medisinen. Det blir litt som å sammenligne med utbrenthet, egentlig. Man kan ikke fortsette i samme spor og pøse på med antidepressiva. Anonymkode: 8b28c...cfd Høres ut som du har bestemt deg for å gå for uføre. Anonymkode: be02f...ce8
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #21 Skrevet 10. desember 2018 Jeg har vært under Nav i 16 år, for syk til å jobbe. Men jeg har vært på utallige utredninger, behandlinger, prøvd så mange medisiner, og arbeidsavklaringer, tiltak, kurs, utdannelse, bare de 2 siste årene, har jeg vært på 3 avklaringer, nå har jeg startet med min fjerde. Alle har jo konkludert med at jeg er 100% arbeidsufør. Men jeg må nå gjennom en til, hvor de ønsker jeg skal prøve 3 forskjellige yrker. Selv om jeg tidligere har prøvd flere yrker. Og jeg har mange diagnoser, og alle spesialister og fastlege har ment i flere år at jeg bør bli ufør. Veien til å bli ufør har bare blitt vanskeligere og vanskeligere. Og krever at du har virkelig prøvd alt. Anonymkode: 437c6...a09
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #22 Skrevet 10. desember 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært under Nav i 16 år, for syk til å jobbe. Men jeg har vært på utallige utredninger, behandlinger, prøvd så mange medisiner, og arbeidsavklaringer, tiltak, kurs, utdannelse, bare de 2 siste årene, har jeg vært på 3 avklaringer, nå har jeg startet med min fjerde. Alle har jo konkludert med at jeg er 100% arbeidsufør. Men jeg må nå gjennom en til, hvor de ønsker jeg skal prøve 3 forskjellige yrker. Selv om jeg tidligere har prøvd flere yrker. Og jeg har mange diagnoser, og alle spesialister og fastlege har ment i flere år at jeg bør bli ufør. Veien til å bli ufør har bare blitt vanskeligere og vanskeligere. Og krever at du har virkelig prøvd alt. Anonymkode: 437c6...a09 Er det saksbehandler som sender deg gjennom alt dette, eller er det høyere opp i systemet? Anonymkode: f9fa5...38b
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #23 Skrevet 10. desember 2018 Fra rundskriv; Behandling betyr medisinsk oppfølging for sykdom, skade eller lyte. Behandlingen skal ta sikte på å bedre inntektsevnen. Dette kan blant annet være medikamentell behandling eller operasjon. Vilkåret om å ha gjennomgått hensiktsmessig behandling må ses i sammenheng med vilkåret om varig sykdom, skade eller lyte og funksjonsnedsettelse i § 12-6, i tillegg til vilkåret om varig nedsatt inntektsevne i § 12-7. Se rundskrivene til disse bestemmelsene. Sykdommen/skaden og den nedsatte funksjonsevnen den har medført, skal være behandlet på den måten og i det omfanget som anses hensiktsmessig. Personer med sammenlignbare sykdomsforhold vil ikke nødvendigvis ha nytte av samme type behandling. Det må derfor gjøres en individuell vurdering av hva som er hensiktsmessig. Hvilken behandling som er aktuell og omfanget av denne avhenger av sykdommen som skal behandles. Medikamentell behandling vil i de fleste tilfeller ikke være tilstrekkelig. Hvordan behandlingen virker inn på personens samlede helsetilstand vil ha avgjørende betydning. En behandlingsform som fungerer godt for én person, kan ha lite eller ingen effekt for en annen person. For eksempel kan en medisin for behandling av epilepsi fungere godt for én person, men den samme medisinen medfører store bivirkninger for en annen. Kravet til å ha gjennomgått hensiktsmessig behandling må ses i sammenheng med behandlingen som er forsøkt eller som er planlagt fremover. Dersom det fortsatt foregår behandling med utsikt til bedring av inntektsevnen, eller behandlingen er stanset og det bør forsøkes mer av samme type behandling, eller det bør forsøkes en annen type behandling som kan bedre inntektsevnen, vil kravet til å ha gjennomgått hensiktsmessig behandling ikke være oppfylt. Dette betyr for eksempel at når en type medisin ikke fungerer, så kan det være aktuelt å forsøke en annen type eller det må forsøkes med en annen behandlingsform. Er det tvil om personens nåværende eller planlagte behandling kan bedre inntektsevnen, kan rådgivende overlege i NAV forespørres. For personer som har flere og sammensatte lidelser er det viktig å vurdere den samlede helsetilstanden og muligheten for at behandling for alle lidelsene kan bedre inntektsevnen. Har vedkommende en lidelse som ikke har betydning for muligheten til å være i arbeid, er det uten betydning for vurderingen etter § 12-5 om denne lidelsen ikke er blitt behandlet. Anonymkode: 3029e...26b
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #24 Skrevet 10. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hi her igjen. Jeg kjenner flere som har prøvd den aktuelle medisinen, og kun et fåtall sier at det fungerer for dem. De fleste sier at livssituasjonen blir verre, med alle bivirkningene den fører med seg. Jeg VET at den beste medisinen for meg er å stresse mindre, det har jeg erfart. Jeg har også forsøkt en annen type medisin, samtidig som jeg jobbet, og det virket ikke. Null effekt. Det overrasket spesialistene, og da de sykemeldte meg 100%, ble jeg bedre uten medisinen. Det blir litt som å sammenligne med utbrenthet, egentlig. Man kan ikke fortsette i samme spor og pøse på med antidepressiva. Anonymkode: 8b28c...cfd De fleste er ikke alle, og uten å ha prøvd vet du ikke hvilken gruppe du er i. Skjønner at ufør er enklest, men det ville vært feil om du skulle hatt en livslang støtte uten å være helt sikker på at det faktisk var eneste løsning. Det blir som å stå ovenfor en utfordring og si "Dette tror jeg ikke jeg greier, så da gidder jeg ikke prøve". Anonymkode: 42cf5...07f
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2018 #25 Skrevet 10. desember 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hi her igjen. Jeg kjenner flere som har prøvd den aktuelle medisinen, og kun et fåtall sier at det fungerer for dem. De fleste sier at livssituasjonen blir verre, med alle bivirkningene den fører med seg. Jeg VET at den beste medisinen for meg er å stresse mindre, det har jeg erfart. Jeg har også forsøkt en annen type medisin, samtidig som jeg jobbet, og det virket ikke. Null effekt. Det overrasket spesialistene, og da de sykemeldte meg 100%, ble jeg bedre uten medisinen. Det blir litt som å sammenligne med utbrenthet, egentlig. Man kan ikke fortsette i samme spor og pøse på med antidepressiva. Anonymkode: 8b28c...cfd Svogerforskning holder ikke som argument. Du er jo ikke villig til å prøve engang. Du sier at å stresse mindre er det beste for deg. Javel, men så stress mindre, da! Å stresse er en selvvalgt plage, og fullstendig unødvendig. Å ha det travelt er overhodet ikke det samme som å stresse, hvis det er det du mener med stress. Men det er absolutt ikke vanskelig å lese av det du skriver at du ønsker å få uføretrygd, slik at du slipper å jobbe i det hele tatt. Lykke til. Det har heldigvis blitt ganske mye vanskeligere å få innvilget uføre etter hvert. Anonymkode: 3fc29...047
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå