Gå til innhold

Er du stolt over å være norsk?

Anbefalte innlegg

Gjest Darwinia:-)
Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det er hovedsakelig på vestlandet og i nord hvor det er flott natur. Jeg kan ikke se hvordan det er noen flott natur i f.eks på Østlandet eller i Oppland.

Anonymkode: 0c359...d7c

😂Nei, alt er jo stygt i Oppland

https://www.google.no/search?q=natur+oppland&client=ms-android-samsung&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj-0cTo55XfAhWDFiwKHf4tCvMQ_AUoAXoECA0QAQ&biw=360&bih=560

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glad for å være norsk og stolt av landet mitt. Samtidig innser jeg at nasjonalfølelse ikke er noe unikt for nordmenn og mange andre nasjonaliteter har garantert samme følelse og stolthet om landet sitt. Regner meg mao ikke som en unik person pga. statsborgerskapet, som jeg innimellom for inntrykk av at noen tror.

Skrevet

Ja, jeg er stolt av å være norsk. Vi har mye å være stolt av. Vi har et velfungerende samfunn og en fungerende velferdsstat selv om mange klager på den. Vi bor ofte over evne og vi kan bli gjeldfrie om vi setter oss selv dårlig i det. Vi satser på rehabilitering i stedet for straff og har gjentakelsesrate så lav som besetningen andre har. Vi har en rettsstat som fungerer og rettsvernet fungerer selv om mange føler seg urettferdig behandlet.

For å være et lite land med få innbyggere har vi en stor og sentral rolle i verden som fredsmeglere og i militært samarbeid. 

Det eneste jeg er litt redd for er at vi ikke har en «plan B». Når oljen er borte, så har vi ikke noe alternativ. Vi kan ikke leve på eksport av ostehøvel og binders og vi har svært få bedrifter som kan veie opp for den inntjeningen vi har på oljen.

Anonymkode: 6b1d8...475

Skrevet
17 timer siden, Nicebeaver skrev:

F7BBF932-3811-486D-AC61-F5F52D268057.thumb.png.44269fc5471e64670b25275df5b17a86.pngBB78CDBC-CBF8-4A9A-8EFC-902B334715B9.thumb.png.a6aefdd61984ed8958ac3eb215c280fa.png58285881-AE79-43B4-8FBB-C7A6C4EA1D9C.thumb.jpeg.e57dc37492b7012ea135db37f94d2599.jpegDu kjenner tydeligvis ikke Oppland så godt. Dette er fra Vang i Valdres.

Ble dobbelt opp her, får ikke fjernet igjen..

C73DA241-0988-4589-A81F-0D43A1D928CC.png

775FF82B-F331-4CF0-A5EA-277E4A4A9F89.png

Okei, mulig jeg undervurderte naturen i oppland en smule. Men jeg synes likevel ikke at den kan måles med naturen som vi har på vestlandet og i nord-Norge. Men uansett, dette er ikke tråd om norsk natur.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: d0f90...5a1

Alt det som du siterte til der er både fakta og feil.

1. Flott at du er stolt over norsk natur, men jeg kan ikke se noen spesielt fin natur fra Oslo til Stavanger. Også er jeg ikke et naturmenneske.

2. Oslo er en ålreit by, men jeg synes ikke at det er noen storby og sammenlignet med f.eks Stockholm eller København så synes jeg at Oslo har lite og tilby.

3. Å sammenligne norsk og amerikansk fengselssystem blir som og sammenligne himmelen og helvete, samme gjelder norsk mot amerikansk politi, men det varier fra stat til stat. Men i USA så handler først og fremst om å straffe de kriminelle. Ellers så er det ingenting som tyder på at de som blir fengslet i norsk rettsvesen slutter med kriminalitet når de slipper ut.

4. Ja, Norge styrer oljepengene på en god måte, selv om det kan diskuteres hvordan vi fordeler oljefondene. Men det er også regjeringen i de arabiske oljerike nasjonene som styrer majoriteten av oljepengene.

5. Det er riktig at Norge pr innbyggertall, men problemet er det 90% av denne beregningen kommer fra vinteridretten og spesielt fra langrenn. Men den eneste skiidretten som kalles for verdensidrett er alpint, og det sies at 80% av inntektene fra vinter-OL kommer fra ishockey og kunstløp. Regjeringen/Olympiatoppen satser nesten bare på vinteridretten, og det hindrer talentutviklingen i andre idretter.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flott at du er stolt over norsk natur, men jeg kan ikke se noen spesielt fin natur fra Oslo til Stavanger. Også er jeg ikke et naturmenneske.

Det er vel derfor du ikke ser det da. At du ikke ser det, betyr ikke at det ikke er fin natur der

Anonymkode: 924f0...d9e

Skrevet

Nei, jeg er ikke stolt over å være norsk. Jeg har ikke gjort noe som helst selv for å bli norsk, så ingen grunn til å være stolt av det. Men det er mye med Norge jeg er stolt over, og jeg visert stolt fram landet vårt til utenlandske venner og snakker om det. Og det er mye med meg selv som jeg er stolt over, men å være norsk er ikke en av tingene. 

Skrevet
53 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Nei, jeg er ikke stolt over å være norsk. Jeg har ikke gjort noe som helst selv for å bli norsk, så ingen grunn til å være stolt av det. Men det er mye med Norge jeg er stolt over, og jeg visert stolt fram landet vårt til utenlandske venner og snakker om det. Og det er mye med meg selv som jeg er stolt over, men å være norsk er ikke en av tingene. 

Du er en del av Norge. Din jobb, din stemmeseddel, din skatt, ditt smil til naboen, din dugnadsinnsats osv er med på å gjøre landet til det det er. Derfor kan alle som bidrar så godt de kan være stolte av resultatet vi oppnår sammen.

Skrevet
På 10.12.2018 den 1.49, Anonym bruker skrev:

Ja, men det er hovedsakelig på vestlandet og i nord hvor det er flott natur. Jeg kan ikke se hvordan det er noen flott natur i f.eks på Østlandet eller i Oppland.

Jøss. 

Anonymkode: 2e192...96b

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er en del av Norge. Din jobb, din stemmeseddel, din skatt, ditt smil til naboen, din dugnadsinnsats osv er med på å gjøre landet til det det er. Derfor kan alle som bidrar så godt de kan være stolte av resultatet vi oppnår sammen.

Jo, jeg kan være stolt av resultatet, stolt av landet vårt, men jeg er fremdeles ikke stolt av å være norsk, men jeg er glad for å være det. 

Skrevet
På 10.12.2018 den 0.23, Anonym bruker skrev:

Så er jeg litt stolt over idrettsprestasjonene her til lands. Det er vel her flest mener at man ikke bør være stolt. For hva er det vel å være stolt av? Elendige resultater i fotball og høye rangeringer i nisjesport (skiskyting, f.eks) kan man se bort ifra. Det jeg mener vi skal være stole av her er hvordan vi følger barn og ungdom i idrett. "Alle skal med", som man sier. Han beste på fotballaget spiller sammen med han som ikke er så god i fotball, men som likevel vil være en del av gjengen. Idrett blir tatt på alvor i Norge, og det er bra. 

Anonymkode: 5a450...30d

På 10.12.2018 den 1.38, Anonym bruker skrev:

Norge hevder seg stort sett kun i små mikroidretter som langrenn, skiskyting og kvinnehåndball, men sliter i de større idrettene på verdensbasis. Mye av dette ligger nok i norsk kultur, og jeg tror at nordmenn flest overvurderer vinteridretten. Jeg tror heller at inkludering hindrer talentutviklingen, de største talentene uansett idrett skal bli tatt vare på og de skal ikke måtte spille på samme lag med andre som har dårligere forutsetninger bare fordi det skal være inkludering og toleranse. Her gjør vi en stor feil når det kommer til talentutvikling i Norge.

Det er ikke sant! For eksempel har vi akkurat nå tre store talenter i mellomdistanse i friidrett, nemlig Henrik, Filip og Jakob Ingebrigtsen! Løping er en idrett så og si alle nasjoner driver med, så det er faktisk veldig godt gjort av en nordmann å hevde seg i verdenstoppen. Og vi har ikke bare en, men vi har tre.

Ellers kan jeg nevne Karsten Warholm som vant 400m hekk i VM ifjor. Ada Hegerberg ble akkurat kåret til verdens beste fotballspiller. Anders Mol og Christian Sørum vant i sommer 3 av 4 «femstjernersturneringer» i verdenscupen i volleyball. Maren Lundby er verdens beste kvinnelige skihopper og Magnus Carlsen er verdensmester i sjakk (ja, det er nok en nisjésport). Svindal i Alpint. De norske håndballjentene. Cecilia Brækhus, Petter Solberg osv

Syns at vi har mange norske utøvere å være stolte av. 😎

Skrevet
8 minutter siden, ~Kiwi~ skrev:

Det er ikke sant! For eksempel har vi akkurat nå tre store talenter i mellomdistanse i friidrett, nemlig Henrik, Filip og Jakob Ingebrigtsen! Løping er en idrett så og si alle nasjoner driver med, så det er faktisk veldig godt gjort av en nordmann å hevde seg i verdenstoppen. Og vi har ikke bare en, men vi har tre.

Ellers kan jeg nevne Karsten Warholm som vant 400m hekk i VM ifjor. Ada Hegerberg ble akkurat kåret til verdens beste fotballspiller. Anders Mol og Christian Sørum vant i sommer 3 av 4 «femstjernersturneringer» i verdenscupen i volleyball. Maren Lundby er verdens beste kvinnelige skihopper og Magnus Carlsen er verdensmester i sjakk (ja, det er nok en nisjésport). Svindal i Alpint. De norske håndballjentene. Cecilia Brækhus, Petter Solberg osv

Syns at vi har mange norske utøvere å være stolte av. 😎

Du ser ikke helheten. Brødrene Ingebrigtsen er et unikt tilfelle, og far Ingebrigtsen selv vært ute og kritisert Olympiatoppen og måten som regjeringen formidler penger til idretten på.

Warholm er et stort talent med en stor framtid foran seg. Når det gjelder Ada Hegeberg så er kvinnefotball en marginal idrett, og det er kun i USA og i Norge/Skandinavia hvor kvinnefotball kan kalles for populært. Kvinnehåndball er også en marginal idrett. Sjakk er en av de største og mest populære idrettene på verdensbasis, og Magnus Carlsen er definitivt den mest kjente norske idrettsutøveren internasjonalt. Petter Solberg er noenlunde godt kjent internasjonalt, men Rallycross er en knøttliten motorsport som er mest populær i Skandinavia, det samme kan sies om Rally rallysporten har sin opprinnelse fra Finland og det har tradisjonelt vært finner og svensker som har dominert Rally-VM (WRC), men WRC hadde sin storhetstid under 80, 90 og tidlig på 2000-tallet med mange fabrikanter og med navn som Walter Rohrl, Juha Kankkunen, Carlos Sainz og Colin McRae. Men Rally-VM kan ikke sammenlignes i popularitet med Formel 1.

Det jeg forsøker å få frem er det at det er for liten bredde i norsk idrett, og regjeringen legger alle ressurser på idretter som inneholder snø og ski.

Skrevet
På 10.12.2018 den 6.23, Anonym bruker skrev:

du kunne ikke blitt født et annet sted? 

Anonymkode: 8cab2...128

??

Anonymkode: ef600...faa

Skrevet (endret)
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ser ikke helheten. Brødrene Ingebrigtsen er et unikt tilfelle, og far Ingebrigtsen selv vært ute og kritisert Olympiatoppen og måten som regjeringen formidler penger til idretten på.

Warholm er et stort talent med en stor framtid foran seg. Når det gjelder Ada Hegeberg så er kvinnefotball en marginal idrett, og det er kun i USA og i Norge/Skandinavia hvor kvinnefotball kan kalles for populært. Kvinnehåndball er også en marginal idrett. Sjakk er en av de største og mest populære idrettene på verdensbasis, og Magnus Carlsen er definitivt den mest kjente norske idrettsutøveren internasjonalt. Petter Solberg er noenlunde godt kjent internasjonalt, men Rallycross er en knøttliten motorsport som er mest populær i Skandinavia, det samme kan sies om Rally rallysporten har sin opprinnelse fra Finland og det har tradisjonelt vært finner og svensker som har dominert Rally-VM (WRC), men WRC hadde sin storhetstid under 80, 90 og tidlig på 2000-tallet med mange fabrikanter og med navn som Walter Rohrl, Juha Kankkunen, Carlos Sainz og Colin McRae. Men Rally-VM kan ikke sammenlignes i popularitet med Formel 1.

Det jeg forsøker å få frem er det at det er for liten bredde i norsk idrett, og regjeringen legger alle ressurser på idretter som inneholder snø og ski.

Jeg er enig i at vi dominerer mest i ski-idrettene. Det er ikke så rart i og med at vi har lange tradisjoner med snø og vinteridrett, og mye av satsingen skjer der. Men jeg syns likevel at vi også har utøvere i andre grener å være stolte av. Jeg ramset opp en god del, og vi kan ikke bare klassifisere alle som "enkelt-tilfeller". Kvinnefotball er forøvrig populært i resten av Europa også, ikke bare i Skandinavia. Kan nevne mange flere utøvere, både fra nå og tidligere. Thor Hushovd i landeveissykling. Alexander Dale Oen i svømming. Anders Mol, Christian Sørum, Olaf Tufte, Andreas Torkildsen, Nina Solheim, Magnus Midtbø, Vebjørn Rodal ++

I forhold til vårt knappe innbyggertall vil jeg si at vi har mange flinke utøvere som har hevdet seg i verdenstoppen. 

Endret av ~Kiwi~
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det noen andre idretter enn herrefotball du mener bør telle med når man ser på hvem som er de beste idrettsnasjonene?

Hva synes du om en beregningsmåte som dette?

http://www.greatestsportingnation.com/global-cup-2018/results

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...