Gå til innhold

Er du stolt over å være norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med Norge som gjør deg stolt over å være norsk? og hva er du liker/misliker med norsk kultur/politikk? og hva er du fornøyd/misfornøyd med i det norske samfunnet?

Anonymkode: 0c359...d7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gjett om! Og vi bør være stolt, her vi bor. Naturen er vel noe av det nordmenn er stolte av, men det er jo så mye mer. 

Jeg er stolt over fengselssystemet vi har. Fanger i norske fengsler skal ikke straffes - de skal bli gode naboer. Forskjellen på norske fengsler sammenlignet med andre fengsler er enorm. Bare det at man kan jobbe og studere mens man soner sin relativt korte straff (sammenlignet med andre lands dommer) er jo fantastisk. Den bittelille promillen av fanger som ikke fortjener frihet er en annen diskusjon. 

Så er jeg stolt over hvordan vi har håndtert olje og gass. Ser på man landene i Midt-Østen er det privatpersoner som styrer oljen og selvfølgelig også da pengene. Det er så fint at vi her oppe klarer å dele godene, sånn at vi får en veldig bra velferdsstat. Bare det at vi har ansatt en filosof som skal være med på å håndtere disse pengene er ganske kult - om man igjen sammenligner med andre land. 

Så er jeg litt stolt over idrettsprestasjonene her til lands. Det er vel her flest mener at man ikke bør være stolt. For hva er det vel å være stolt av? Elendige resultater i fotball og høye rangeringer i nisjesport (skiskyting, f.eks) kan man se bort ifra. Det jeg mener vi skal være stole av her er hvordan vi følger barn og ungdom i idrett. "Alle skal med", som man sier. Han beste på fotballaget spiller sammen med han som ikke er så god i fotball, men som likevel vil være en del av gjengen. Idrett blir tatt på alvor i Norge, og det er bra. 

Historisk er det også ting å være stolte av. Vikinger som ble verdensledende innen båtbygging og geniale handelsmenn. Vi var tidlig ute med å gi kvinner stemmerett, sammenlignet med andre land. Og mye, mye mer. 

Ting jeg er misfornøyd med er at vi er litt for naive. Og at mattradisjonene våre er ganske kjedelige i forhold til resten av verden. Fårikål er digg det altså, men det er ikke noen taco, for å si det sånn... 

Anonymkode: 5a450...30d

Skrevet

Nei. På ingen måte stolt. Stolthet har sammenheng med prestasjon, slik jeg ser det. Jeg er derimot veldig takknemlig for at jeg er norsk. Jeg har vunnet jackpot i det store verdenslotteriet og føler meg kjempeheldig. Det dreier seg, men andre ord, om ren og skjær flaks.

Skrevet
1 minutt siden, MammantilNurket skrev:

Nei. På ingen måte stolt. Stolthet har sammenheng med prestasjon, slik jeg ser det. Jeg er derimot veldig takknemlig for at jeg er norsk. Jeg har vunnet jackpot i det store verdenslotteriet og føler meg kjempeheldig. Det dreier seg, men andre ord, om ren og skjær flaks.

Så da kan man ikke være stolt over sine barn heller da? Om de ikke har prestert noe? Eller føler man da at man har prestert å lage et bra barn? Gir ingen mening at prestasjon er eneste en kan være stolt av. 

Anonymkode: d2cc5...39b

Skrevet

Nei, det er da ikke min fortjeneste at jeg er norsk? Det er bare flaks. Det er fint og ganske bekvemt å bo i Norge, men vi har mange svin på skogen. 

Anonymkode: 8a16e...c91

Skrevet

Stolt er jeg ikke, men ufattelig glad for å ha hatt slikt hell at jeg ble født her i et av verdens rikeste land. Snakk om ufattelig flaks! 

Jeg er stolt av våre gode, humanistiske tradisjoner, men direkte skamfull over dagens regjering som selger landet, kjører velferdsstaten i dass og som gjør landet vårt så iskaldt at man virkelig forstår hvor nær Nordpolen vi faktisk holder til. Det er ikke bare den fysiske temperaturen som kan være skummel, de iskalde blå-blå skremmer jo fanden på flat mark. 

Anonymkode: ef600...faa

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da kan man ikke være stolt over sine barn heller da? Om de ikke har prestert noe? Eller føler man da at man har prestert å lage et bra barn? Gir ingen mening at prestasjon er eneste en kan være stolt av. 

Anonymkode: d2cc5...39b

Det er jo du som har laget det barnet, og oppdratt det. Føler du at du har gjort en rimelig grei jobb, blir man jo stolt. Barna presterer jo etter sine egne forutsetninger. Og så handler det om de er snille, omtenksomme og omgjengelige barn også. Eller morsomme, kreative eller hva nå enn slags egenskaper de har.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, gjett om! Og vi bør være stolt, her vi bor. Naturen er vel noe av det nordmenn er stolte av, men det er jo så mye mer. 

Jeg er stolt over fengselssystemet vi har. Fanger i norske fengsler skal ikke straffes - de skal bli gode naboer. Forskjellen på norske fengsler sammenlignet med andre fengsler er enorm. Bare det at man kan jobbe og studere mens man soner sin relativt korte straff (sammenlignet med andre lands dommer) er jo fantastisk. Den bittelille promillen av fanger som ikke fortjener frihet er en annen diskusjon. 

Så er jeg stolt over hvordan vi har håndtert olje og gass. Ser på man landene i Midt-Østen er det privatpersoner som styrer oljen og selvfølgelig også da pengene. Det er så fint at vi her oppe klarer å dele godene, sånn at vi får en veldig bra velferdsstat. Bare det at vi har ansatt en filosof som skal være med på å håndtere disse pengene er ganske kult - om man igjen sammenligner med andre land. 

Så er jeg litt stolt over idrettsprestasjonene her til lands. Det er vel her flest mener at man ikke bør være stolt. For hva er det vel å være stolt av? Elendige resultater i fotball og høye rangeringer i nisjesport (skiskyting, f.eks) kan man se bort ifra. Det jeg mener vi skal være stole av her er hvordan vi følger barn og ungdom i idrett. "Alle skal med", som man sier. Han beste på fotballaget spiller sammen med han som ikke er så god i fotball, men som likevel vil være en del av gjengen. Idrett blir tatt på alvor i Norge, og det er bra. 

Historisk er det også ting å være stolte av. Vikinger som ble verdensledende innen båtbygging og geniale handelsmenn. Vi var tidlig ute med å gi kvinner stemmerett, sammenlignet med andre land. Og mye, mye mer. 

Ting jeg er misfornøyd med er at vi er litt for naive. Og at mattradisjonene våre er ganske kjedelige i forhold til resten av verden. Fårikål er digg det altså, men det er ikke noen taco, for å si det sånn... 

Dette var en utfyllende og innholdsrik post.

Flott at du er stolt over å være norsk og at du trives i Norge, men angående norsk natur så er det vel kun vestlandet og enkelte områder i Nord-Norge hvor det er vakker natur. Men jeg mener at Norge på mange måter fortsatt er et "bondeland" og at f.eks København eller Stockholm gir begge en mer storby følelse enn hva Oslo gjør.

Interessant det du nevner med fengselssystemet vi har her til lands. De fleste fra utlandet er jo nærmest sjokkert over hvordan straffedømte lever i norske fengsler, og jeg mener at når man blir fengslet så skal det være for å straffes. Også finnes det ingenting som tyder på at tidligere straffedømte som har vært fengslet ble "snille" så fort de slapp ut av fengsel.

Det er den norske stat som styrer oljepengene ja. Men du har litt dårlig informasjon når det gjelder hvordan de oljerike nasjonene i midtøsten håndterer oljepengene sine, det finnes noen privateide oljeselskaper i de forskjellige oljerike nasjonene i midtøsten, men det er fortsatt staten til den nasjonen som styrer majoriteten av pengene, sjeikene fra den saudiske kongefamilien styrer oljepengene i Saudi-Arabia.

Norge hevder seg stort sett kun i små mikroidretter som langrenn, skiskyting og kvinnehåndball, men sliter i de større idrettene på verdensbasis. Mye av dette ligger nok i norsk kultur, og jeg tror at nordmenn flest overvurderer vinteridretten. Jeg tror heller at inkludering hindrer talentutviklingen, de største talentene uansett idrett skal bli tatt vare på og de skal ikke måtte spille på samme lag med andre som har dårligere forutsetninger bare fordi det skal være inkludering og toleranse. Her gjør vi en stor feil når det kommer til talentutvikling i Norge.

de to siste setningene fra innlegget ditt er jeg enig i.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flott at du er stolt over å være norsk og at du trives i Norge, men angående norsk natur så er det vel kun vestlandet og enkelte områder i Nord-Norge hvor det er vakker natur.

Hvorfor mener du det? Det er da mange andre steder og som har vakker natur i Norge

Anonymkode: 924f0...d9e

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stolt er jeg ikke, men ufattelig glad for å ha hatt slikt hell at jeg ble født her i et av verdens rikeste land. Snakk om ufattelig flaks! 

Jeg er stolt av våre gode, humanistiske tradisjoner, men direkte skamfull over dagens regjering som selger landet, kjører velferdsstaten i dass og som gjør landet vårt så iskaldt at man virkelig forstår hvor nær Nordpolen vi faktisk holder til. Det er ikke bare den fysiske temperaturen som kan være skummel, de iskalde blå-blå skremmer jo fanden på flat mark. 

Hadde du vært like glad hvis du ble født i Norge på 1940 eller 50-tallet? Norge var frem til slutten av 70-tallet et av de fattigste nasjonene i vest-Europa og ville i dag trolig hatt samme økonomiske forutsetninger som det Polen eller Bulgaria har hvis vi ikke hadde funnet oljen. Jeg tror norske folk som ble født fra 80-tallet frem t.o.m 2000-tallet har blitt alt for bortskjemte.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du det? Det er da mange andre steder og som har vakker natur i Norge

Anonymkode: 924f0...d9e

Ja, men det er hovedsakelig på vestlandet og i nord hvor det er flott natur. Jeg kan ikke se hvordan det er noen flott natur i f.eks på Østlandet eller i Oppland.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det er hovedsakelig på vestlandet og i nord hvor det er flott natur. Jeg kan ikke se hvordan det er noen flott natur i f.eks på Østlandet eller i Oppland.

Oppland? Synes ikke du det er fin natur i Rondane, Dovre og Jotunheimen? 

Skrevet
2 timer siden, MammantilNurket skrev:

Dette!

Anonymkode: 45587...c81

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Østlandet eller Oppland? Jøss, når ble disse to motsetninger? Oppland ligger på Østlandet, bare sånn til info. 

Du er klar over at Gudbrandsdalen danner grunnlag for en stor del av nasjonalromantikken, eller? Selve glansbildet av den norske odelsbonde. Hva med Jotunheimen? Er det ikke flott natur i Jotunheimen? Er det ikke flott ved Mjøsa? 

Skrevet (endret)

F7BBF932-3811-486D-AC61-F5F52D268057.thumb.png.44269fc5471e64670b25275df5b17a86.pngBB78CDBC-CBF8-4A9A-8EFC-902B334715B9.thumb.png.a6aefdd61984ed8958ac3eb215c280fa.png58285881-AE79-43B4-8FBB-C7A6C4EA1D9C.thumb.jpeg.e57dc37492b7012ea135db37f94d2599.jpegDu kjenner tydeligvis ikke Oppland så godt. Dette er fra Vang i Valdres.

Ble dobbelt opp her, får ikke fjernet igjen..

C73DA241-0988-4589-A81F-0D43A1D928CC.png

775FF82B-F331-4CF0-A5EA-277E4A4A9F89.png

Endret av Nicebeaver
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

du kunne ikke blitt født et annet sted? 

Anonymkode: 8cab2...128

Skrevet

Nei, jeg er ikke stolt av å være norsk. Jeg skjemmes. Særlig over norsk politikk.

Det er så ufattelig mye Norge ikke får til, helsesystemet er en stor vits. Skolesystemet også. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i alt i du skriver 😁

Anonymkode: 6772f...5fb

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi! 🙈 Du får Google litt før du svarer . Hehe. 

Anonymkode: 6772f...5fb

Skrevet

Jeg er takknemlig for å være født i Norge, og stolt over landet mitt (DET er vel lov å si?).

Jeg elsker norsk natur og ut-på-tur-kultur. Jeg elsker at vi har fire årstider. Jeg digger at selv jeg som 40-åring kan studere, helt gratis. Jeg liker at det ligger i folkesjela at Jørgen Hattemaker skal ha samme muligheter og rettigheter som kong Solomon. Også synes jeg det norske folk stort sett er all righte mennesker. 

Og til kverulantene: jada, det finnes MANGE andre land med supre kulturer. De kan også få lov til å være stolte over landene sine.

Anonymkode: 9534b...4c1

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette var en utfyllende og innholdsrik post.

Flott at du er stolt over å være norsk og at du trives i Norge, men angående norsk natur så er det vel kun vestlandet og enkelte områder i Nord-Norge hvor det er vakker natur. Norge har vakker og flott natur nesten over alt. Du må bare læte deg å se den. Men jeg mener at Norge på mange måter fortsatt er et "bondeland" og at f.eks København eller Stockholm gir begge en mer storby følelse enn hva Oslo gjør. Jeg liker at Oslo ikke er så kjempestor. Den har alt jeg trenger. Man kan uansett være stolt av det man har og det man har fått til selv om det ikke er verdens beste.

Interessant det du nevner med fengselssystemet vi har her til lands. De fleste fra utlandet er jo nærmest sjokkert over hvordan straffedømte lever i norske fengsler, og jeg mener at når man blir fengslet så skal det være for å straffes. Også finnes det ingenting som tyder på at tidligere straffedømte som har vært fengslet ble "snille" så fort de slapp ut av fengsel. Det er mye som tyder på at vårt fengselssystem fungerer bedre enn systemer som i USA for eksempel. Det er mye flere av dem som blir dømt i Norge som kommer tilbake til det vanlige samfunnet, får jobb, familie osv enn det er i USA. Tilbakefallsprosenten er vesentlig høyere der.

Det er den norske stat som styrer oljepengene ja. Men du har litt dårlig informasjon når det gjelder hvordan de oljerike nasjonene i midtøsten håndterer oljepengene sine, det finnes noen privateide oljeselskaper i de forskjellige oljerike nasjonene i midtøsten, men det er fortsatt staten til den nasjonen som styrer majoriteten av pengene, sjeikene fra den saudiske kongefamilien styrer oljepengene i Saudi-Arabia. Uansett hvordan andre land styrer sine oljeinntekter kan vi være stolte av hvordan Norge gjør det.

Norge hevder seg stort sett kun i små mikroidretter som langrenn, skiskyting og kvinnehåndball, men sliter i de større idrettene på verdensbasis. Mye av dette ligger nok i norsk kultur, og jeg tror at nordmenn flest overvurderer vinteridretten. Jeg tror heller at inkludering hindrer talentutviklingen, de største talentene uansett idrett skal bli tatt vare på og de skal ikke måtte spille på samme lag med andre som har dårligere forutsetninger bare fordi det skal være inkludering og toleranse. Her gjør vi en stor feil når det kommer til talentutvikling i Norge. Norge har faktisk de beste sportstesultatene i verden for 4.(?) år på rad, beregnet etter folketall. Og vi ligger på 11.plass totalt.

http://www.greatestsportingnation.com/global-cup-2018/results

Det vil jeg si at indikerer at den norske modellen fungerer veldig godt.

de to siste setningene fra innlegget ditt er jeg enig i.

Det dere kaller naivitet er noe av det jeg synes er det beste ved Norge. Vi kan stort sett stole på folk. Det er et enormt gode i en kultur.

Anonymkode: d0f90...5a1

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er ikke stolt av å være norsk. Jeg skjemmes. Særlig over norsk politikk.

Det er så ufattelig mye Norge ikke får til, helsesystemet er en stor vits. Skolesystemet også. 

Hvem mener du får det til så mye bedre da?

Jeg påstår ikke at det er perfekt, men jeg synes det er bra. De aller fleste som trenger det får god helsehjelp og utdanningssystemet skaffer oss stort sett dyktige folk til å fylle de fleste roller i samfunnet. Etter min mening produseres det litt før mange "svada-mastergrader" men det er ikke spessielt for Norge.

Anonymkode: d0f90...5a1

Skrevet

Ja, jeg er heldig som bor i Norge, men jeg er også stolt over å være en del av et land som gjør en stor innsats i Nato, støtter fattige land og som verdsetter velferdssamfunnet. (ihvertfall før regjeringsskiftet) 

Det er selvfølgelig mye jeg ikke er stolt over, men kort sagt er jeg mer stolt enn flau. 

Anonymkode: 607aa...525

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er heldig som bor i Norge, men jeg er også stolt over å være en del av et land som gjør en stor innsats i Nato, støtter fattige land og som verdsetter velferdssamfunnet. (ihvertfall før regjeringsskiftet) 

Det er selvfølgelig mye jeg ikke er stolt over, men kort sagt er jeg mer stolt enn flau. 

Anonymkode: 607aa...525

Innsatsen vår i NATO er vel det jeg gremmes aller mest over! Deltakelsen i kriger i land vi ikke har noe med, som har ødelagt Libya, Irak og Syria m.m. Våpnene våre er solgt til IS-produsenten Saudi-Arabia. Og så gir vi labb hver gang USA ber oss...

Skrevet

Stolt av naturen. hater at folk er så naive når det gjelder flykninger og innvadrere

Anonymkode: 72eb8...9d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...