Gå til innhold

Drømmer om 5 unger


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tjue år gammel, og har en 3 mnd gammel baby allerede. Er det rart å ønske seg 4-5 barn? 😅 Det eneste er at jeg gjerne skulle sluppet å føde alle sammen... Er det veldig vanskelig å kombinere barn med studier? Nr 1 er så rolig og grei, at dette gir absolutt mersmak.

Anonymkode: 3ed01...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig vanlig å bli skikkelig babysyk rundt 3 måneder etter fødslen. Drøm om så mange barn du vil, men min anbefaling er å ta det litt med ro. Du har god tid! Å ha barn er krevende på mange måter så gi deg selv tid til å finne litt ut av det først og gjerne vent til du har prøvd å være i studie/jobb samtidig som du er mor. Da finner du ut hva du selv greier og ikke.  Folk er forskjellige. 

Og når du evn setter i gang med å få flere barn bør du vite at du kan forsørge dem og følge dem opp. Det er ikke greit å måtte leve fra hånd til mund når man samtidig står med ansvaret for barn.

Anonymkode: 4041c...858

Skrevet

Det samme gjør jeg😅Har 3 nå, men skulle gjerne hatt to til. Drømmen har alltid vært 5 barn🥰Men her må fornuften seire og det holder med tre, selv om hjertet sier ja til flere🙄

Anonymkode: 8f4ce...fe9

Skrevet

Jeg er motsatt, skulle gjerne ha født 5 ganger til - Elsker å føde, og kjenne kroppen jobbe og gjøre det den kan ♥️ Siste fødsel så vi på nettflix, drakk kaffe og lo av stand UP til han var ute. 

Men småbarnstiden, de første 2-3årene, skulle jeg gjerne droppet - Det er så intenst, fra de er sånn ca 10mnd (før det er det jo bare kos) til de klarer å gå og kommunisere greit 😅

Elsker barna mine, men vi gir oss på topp med to stk. 

Anonymkode: a3ed2...d14

Skrevet

Hehe, la oss snakkes når nr 2 er tre år og eldste er 5. 

 

Anonymkode: ecaed...14d

Skrevet

Skaff deg et grunnlag for å oppdra barn først, du. Du har ingen kunnskap eller erfaring å gi et barn.

Anonymkode: 07df9...3ec

Skrevet

Jeg har alltid drømt om mange barn. Fikk mine tre i tjueårene, og mtp alder, økonomi og antall soverom i huset kunne vi godt fått flere. Og babytiden er magisk, hadde det vært opp til meg hadde jeg nok alltid hatt en baby mellom null og ett år💛

Men nå som alle er skolebarn, og alle har fritidsaktiviteter som krever kjøring, henting og oppfølging. Ingen av dem har interesse for lokale fritidsaktiviteter som håndball og fotball, men har valgt blant annet sjakk, musikk og kampsport som krever en del logistikk og tid fra vår side.

Alle har lekser som skal sjekkes, og vi i tillegg har huset fullt av barnas venner sent og tidlig, er jeg glad vi stoppet på tre. Vi har overskudd til alenetid med alle innimellom, og gjøre hyggelige ting sammen som familie, har masse besøk og overnatting av barnas venner. 

Jeg vet at her i huset ville flere barn gått på bekostning av at barna fikk utvikle sine talenter og interesser, blant annet. Slikt tenkte jeg ikke på da barna var små. Kalenderen fyller seg ikke opp før barna blir større. 

Anonymkode: f8105...dac

Gjest Marihønne
Skrevet
45 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg er motsatt, skulle gjerne ha født 5 ganger til - Elsker å føde, og kjenne kroppen jobbe og gjøre det den kan ♥️ Siste fødsel så vi på nettflix, drakk kaffe og lo av stand UP til han var ute. 

Men småbarnstiden, de første 2-3årene, skulle jeg gjerne droppet - Det er så intenst, fra de er sånn ca 10mnd (før det er det jo bare kos) til de klarer å gå og kommunisere greit 😅

Elsker barna mine, men vi gir oss på topp med to stk. 

Anonymkode: a3ed2...d14

Kjenner jeg er litt små sjalu på smerteterskelen din 😅

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skaff deg et grunnlag for å oppdra barn først, du. Du har ingen kunnskap eller erfaring å gi et barn.

Anonymkode: 07df9...3ec

Hva for slags svar er det her? Slutt og vær ekkel. 

Til Hi: Jeg fikk to barn i midten av tyveårene. Det har vært veldig hyggelig og jeg har absolutt lyst på flere. Det var litt hektisk etter nr. 2 for hun er en villstyring uten like(!). Derfor har det blitt lengre tid mellom nr. to og tre enn jeg egentlig ønsket, men nå er vi klar for nr. 3 og så nr. 4 og kanskje nr. 5 😄

Anonymkode: 4666e...b17

Skrevet
7 minutter siden, Marihønne skrev:

Kjenner jeg er litt små sjalu på smerteterskelen din 😅

He he. Vel, jeg proklamerte vel tydelig men rolig de siste to riene før pressrier at "nå er det nok, nå klarer jeg ikke mer" (men sa til mannen min når rien var over at det bare føles sånn når ria er på topp, det går bra) 😆 

Vet du hva som gjorde det? Jeg var ikke redd! Leste boken av Ina May Gaskin, og hadde jordmor (samme jm på svangerskapsoppfølgingen og under fødsel) som ga meg selvtilitt til at dette var gøy. Intenst, men gøy :)

... Samtidig så syntes jeg fryktelig syndt på meg selv når jeg har influensa, så tror ikke den terskelen er over snittet egentlig 😅

Anonymkode: a3ed2...d14

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er tjue år gammel, og har en 3 mnd gammel baby allerede. Er det rart å ønske seg 4-5 barn? 😅 Det eneste er at jeg gjerne skulle sluppet å føde alle sammen... Er det veldig vanskelig å kombinere barn med studier? Nr 1 er så rolig og grei, at dette gir absolutt mersmak.

Anonymkode: 3ed01...11f

Ja. Det er rart å ønske seg flere barn når man har blitt gravid som nitten/tjueåring. 

Ja. Det er vanskelig å fullføre studier med gode resultater når man har småbarn. 

Fem barn er et mareritt, med mindre du har råd til vaskehjelp og au pair.

Slutt å drømme, sett i gang med studier så fort barnet ditt er klar for barnehage, skaff deg en jobb og bidra til samfunnet. 

Anonymkode: 0fac5...5d3

Skrevet

Jeg er alene med tre barn, ønsker meg fire, men innser at det skipet nok har seilt nå som jeg er alene.

Anonymkode: c2db5...e2d

Skrevet

Du sammen med barnas far skal forsørge alle barna dere får. Kanskje du bør skaffe deg en jobb før du får alle disse barna? Vil du ha en godt betalt jobb kan jo utdanning også være greit. Man kan alltids klare utdanning i kombinasjon med barn, men det er klart mer strevsomt (samt at man mister mye moroa som studentlivet medfører).

Hvis du/dere klarer å forsørge barna og gi dem det de trenger er det vel bare å få 5 barn. 5 unger og trang økonomi er vel ingen høydare.

Anonymkode: 6bb99...c59

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er rart å ønske seg flere barn når man har blitt gravid som nitten/tjueåring. 

Ja. Det er vanskelig å fullføre studier med gode resultater når man har småbarn. 

Fem barn er et mareritt, med mindre du har råd til vaskehjelp og au pair.

Slutt å drømme, sett i gang med studier så fort barnet ditt er klar for barnehage, skaff deg en jobb og bidra til samfunnet. 

Anonymkode: 0fac5...5d3

5 er eit mareritt?  Kossen kan du sei det?  Eg har 4 barn under 12 år Og prøver no på nr 5 😊 og har verken bruk for vaskehjelp eller aupair.... Og har faktisk eit supert liv 😊 kan godt hende eg går for nr 6 og... Travelt ja men veldig kjekt 😊

Anonymkode: dfd94...569

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

5 er eit mareritt?  Kossen kan du sei det?  Eg har 4 barn under 12 år Og prøver no på nr 5 😊 og har verken bruk for vaskehjelp eller aupair.... Og har faktisk eit supert liv 😊 kan godt hende eg går for nr 6 og... Travelt ja men veldig kjekt 😊

Anonymkode: dfd94...569

Jobber du?

Anonymkode: 0fac5...5d3

Skrevet

Hei, og takk for mange svar!

Jeg er klar over at det sikkert blir mer hektisk og utfordrende desto eldre hun blir, men foreløbig syns jeg at gleden hun gir oss veier veldig opp for stresset, hehe. Hun var ikke akkurat planlagt, så jeg så litt mørkt på det mens jeg gikk gravid.. men det har faktisk gått over all forventning! (nå vet jeg at det ikke har gått så veldig lang tid, så ting kan jo skifte fort ;)) Må også legge til at jeg giftet meg i sommer med kjæresten (og barnefar) som jeg har vært sammen med siden jeg var 16, så det er ikke sånn at jeg tenker at jeg skal makte 4-5 barn alene altså. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det samme gjør jeg😅Har 3 nå, men skulle gjerne hatt to til. Drømmen har alltid vært 5 barn🥰Men her må fornuften seire og det holder med tre, selv om hjertet sier ja til flere🙄

Anonymkode: 8f4ce...fe9

Godt vi er flere som drømmer om stor familie ❤️

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skaff deg et grunnlag for å oppdra barn først, du. Du har ingen kunnskap eller erfaring å gi et barn.

Anonymkode: 07df9...3ec

Hva vet vel du om det? Skjønner ikke hvordan du kan dømme hva jeg har å gi barnet mitt, bare på bakgrunn av alderen min! I og med at jeg er i et trygt og fast forhold, ser jeg mange fordeler med å være ung mamma. Man har for eksempel gjerne mer energi som 20-åring enn når man bikker 40. Har dessuten kommet meg kjapt etter fødselen, føler meg nesten lik som før jeg ble gravid (nå var jeg veldig heldig med god helse under svangerskapet, ingen store plager osv). Jenta mi har unge besteforeldre OG oldeforeldre, samt tanter og onkler som syns det er så stas med sin første niese. Ho har blitt maskot i vennegjengen osv. 

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er rart å ønske seg flere barn når man har blitt gravid som nitten/tjueåring. 

Ja. Det er vanskelig å fullføre studier med gode resultater når man har småbarn. 

Fem barn er et mareritt, med mindre du har råd til vaskehjelp og au pair.

Slutt å drømme, sett i gang med studier så fort barnet ditt er klar for barnehage, skaff deg en jobb og bidra til samfunnet. 

Anonymkode: 0fac5...5d3

Det er helt greit at du syns det er rart. Jeg tenker at det er fint at nitten-tjueåringer er forskjellige. Noen ønsker å være ferdig etablert før de i det hele tatt tenker tanken på barn, mens andre har ikke så mye imot å være litt på farta og "leve livet" med kidsa på slep. Det å ha fem barn er nok hektisk og utfordrende, men tror ikke jeg hadde opplevd det som et mareritt (jeg er muligens litt naiv). Når det gjelder den siste kommentaren din, så kan jeg informere om at jeg har hatt et jobbeår samt et studieår etter vgs, tok permisjon fra studiene dette halvåret fordi hun ble født rett rundt skolestart. Hadde dessuten sommerjobb frem til et par uke før fødselen. Det å føde barn til det norske samfunnet, er etter min mening å bidra i høyeste grad. 60 000 kr i engangsstønad koster samfunnet dessuten mye mindre enn 4-500 000 i permisjons-penger, så jeg vil heller si at samfunnet sparer penger på at folk får barn mens de studerer... Mannen min studerer fremdeles, og det er gunstig at han har mulighet til å tilbringe tid med meg og vesla. Han er kun borte et par timer på forelesning daglig, fremfor å være på jobb en hel dag. Da er det lettere å samarbeide om det som må gjøres.

Når det er sagt så har jeg ikke tenkt til å få alle de tre-fire neste barna på en gang, og jeg vet at vi ikke er studenter forever. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er motsatt, skulle gjerne ha født 5 ganger til - Elsker å føde, og kjenne kroppen jobbe og gjøre det den kan ♥️ Siste fødsel så vi på nettflix, drakk kaffe og lo av stand UP til han var ute. 

Men småbarnstiden, de første 2-3årene, skulle jeg gjerne droppet - Det er så intenst, fra de er sånn ca 10mnd (før det er det jo bare kos) til de klarer å gå og kommunisere greit 😅

Elsker barna mine, men vi gir oss på topp med to stk. 

Anonymkode: a3ed2...d14

Oi, jeg misunner deg veldig! Jeg ble satt igang på overtid og alt gikk slag i slag. Syns det var forferdelig vondt. Hadde egentlig bestemt meg for å ikke bruke smertestillende, men da riene sto på som verst tryglet jeg jordmor om epidural. Men da var babyen nesten ute, så det var for sent og ikke noe vits i å gi meg noe som helst.. Der og da tenkte jeg "ALDRI IGJEN" men man glemmer smerten fort - og det er vel bra, hvis ikke hadde vel de færreste orket å føde igjen.. 😛

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva for slags svar er det her? Slutt og vær ekkel. 

Til Hi: Jeg fikk to barn i midten av tyveårene. Det har vært veldig hyggelig og jeg har absolutt lyst på flere. Det var litt hektisk etter nr. 2 for hun er en villstyring uten like(!). Derfor har det blitt lengre tid mellom nr. to og tre enn jeg egentlig ønsket, men nå er vi klar for nr. 3 og så nr. 4 og kanskje nr. 5 😄

Anonymkode: 4666e...b17

Så koselig å høre! Kanskje det er sånn det blir for oss også. Når førstemann er så rolig og grei, har de neste ungene mye å leve opp til.. 😅

Anonymkode: 3ed01...11f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber du?

Anonymkode: 0fac5...5d3

Ikke meg du sitere her, men jeg er 34 år og venter vårt femte barn om en uke. 

Eldste er 12 år, mannen og jeg jobber 80 % hver som ingeniører og vi har et småbruk i tillegg. Vi er også aktive i politikken og har et hektisk, men nydelig liv. 

Så ja, man kan faktisk både klare jobb og mange barn. Trodde du virkelig ikke det?

Anonymkode: 813fa...70e

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

5 er eit mareritt?  Kossen kan du sei det?  Eg har 4 barn under 12 år Og prøver no på nr 5 😊 og har verken bruk for vaskehjelp eller aupair.... Og har faktisk eit supert liv 😊 kan godt hende eg går for nr 6 og... Travelt ja men veldig kjekt 😊

Anonymkode: dfd94...569

Åh, blir så glad av å lese dette! Når fikk du dine, og hvordan har dere gjort det med tanke på studier/jobb osv? Noen gode tips? :)

Anonymkode: 3ed01...11f

Skrevet

Jeg har fire barn og synes det er helt topp :)

Begynte da jeg var 27 år og fikk siste da jeg var 35 år, er 7,5 år mellom yngste og eldste.

Må si meg enig i at babytiden er deilig, barnehagetiden er fin, og skoletiden skikkelig travel for da er alle ettermiddager fyllt opp. Men alle aldre har sine utfordringer og sine gleder vil jeg si, nå er mine fra 9 (snart 10) til 17 år og det er en fantastisk liten flokk.

Anonymkode: 1765e...ff9

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn og synes det er helt topp :)

Begynte da jeg var 27 år og fikk siste da jeg var 35 år, er 7,5 år mellom yngste og eldste.

Må si meg enig i at babytiden er deilig, barnehagetiden er fin, og skoletiden skikkelig travel for da er alle ettermiddager fyllt opp. Men alle aldre har sine utfordringer og sine gleder vil jeg si, nå er mine fra 9 (snart 10) til 17 år og det er en fantastisk liten flokk.

Anonymkode: 1765e...ff9

HI her. Så herlig! Wow, 7,5 år mellom fire barn er ganske tett. De har det sikkert veldig gøy sammen. (Hvis jeg følger samme mønster får jeg nr fire innen jeg er 27, hehe). Du har nok rett i at alle aldre har sine utfordringer og sine gleder. Og når barna blir voksne har man jo gode venner på livstid (dersom man har en god relasjon til dem) og potensielle barnebarn. Man slipper ihvertfall å eldes i ensomhet ;)

Anonymkode: 3ed01...11f

Skrevet

Du har bare en liten baby,  jobben kommer senere altså🙈 Du bør nok ta en ting om gangen... Snakkes når du har to barnehagebarn som trasser, krangler, slåss, er syke hele tiden, søvnløse netter, foreldremøter, oppfølging hos helsestasjon/lege/tannlege, eventuelle ekstra utfordringer osv... For ikke å snakke om når de begynner på skolen. 

Anonymkode: 75722...09a

Skrevet

Babyen din er 3 mnd. Det går ikke an å si at det veier opp for stresset.... det er IKKE stress å ha EN unge på 3 mnd...

Anonymkode: 51f30...b9b

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

He he. Vel, jeg proklamerte vel tydelig men rolig de siste to riene før pressrier at "nå er det nok, nå klarer jeg ikke mer" (men sa til mannen min når rien var over at det bare føles sånn når ria er på topp, det går bra) 😆 

Vet du hva som gjorde det? Jeg var ikke redd! Leste boken av Ina May Gaskin, og hadde jordmor (samme jm på svangerskapsoppfølgingen og under fødsel) som ga meg selvtilitt til at dette var gøy. Intenst, men gøy :)

... Samtidig så syntes jeg fryktelig syndt på meg selv når jeg har influensa, så tror ikke den terskelen er over snittet egentlig 😅

Anonymkode: a3ed2...d14

Tror virkelig det er forskjell på hvilke smerter man får ja. Noen har det sykt vondt og noen som deg. Du har vært heldig og ha lette fødsler uten mye smerter. De fleste andre har det mye verre. 

Anonymkode: 23855...178

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber du?

Anonymkode: 0fac5...5d3

Ja, i Barnehage 😊 

Anonymkode: dfd94...569

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åh, blir så glad av å lese dette! Når fikk du dine, og hvordan har dere gjort det med tanke på studier/jobb osv? Noen gode tips? :)

Anonymkode: 3ed01...11f

Eg er 34 år no, jobber i Barnehage. Har gått heime med barna til dei he vore rundt  2-2,5 år Og kosa oss masse 🌞 

Me har og hatt alvorlig sjukdom hos eit av barna, men alt har gått fint alikevell ❤ 

 

Anonymkode: dfd94...569

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...