Gå til innhold

er det greit å sende mail til skolen om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Yellow Brick Road skrev:

Det tar vel bare 1 minutt å si "Jonas glemmer ofte å ta på seg ekstra jakke når han går ut, gidder dere minne ham på det når dere husker det?" "Ja, det skal vi prøve" "Takk"  Det tar faktisk omtrent 10 sekunder. 

Men han går i andre klasse, så det er du som må gjøre den viktigste jobben, nemlig å tilrettelegge for at det er enkelt for ham å kle på seg. Hvor kaldt er det hos dere da? Det er faktisk på tide at han lærer å kle seg selv og kjenne om han fryser eller ikke. 

På det kaldeste var det -9 grader. Har selvsagt fortalt han mange ganger at han må ha tjukk genser under dressen men han sier bare at på skolen så følger de ikke med hva han tar på seg,så da dropper han den varme genseren.

Anonymkode: 4cbb5...9ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dere er ute hjemme, blir han da kald når han har på seg det bar bruker ha på ute på skolen?

VET du at han er kald, eller er det noe du tror siden du mener at han bør ha på tykke klær? Mange voksne kler for mye på barna, man må kle de som voksne og ta av et lag, barn er i mer bevegelse enn voksne.

han går i 2.klasse og bør kunne kle seg selv. Øv når dere går ut i helgene og i juleferien. La han tenke selv, så forklarer du han etterpå hva som er lurt.

kjøp en tykk god jakke til han Evt heldress.

Anonymkode: d1875...3c9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På det kaldeste var det -9 grader. Har selvsagt fortalt han mange ganger at han må ha tjukk genser under dressen men han sier bare at på skolen så følger de ikke med hva han tar på seg,så da dropper han den varme genseren.

Men da må han kanskje snart lære at han ikke skal ta på seg den tjukke genseren for å glede læreren, de SFO-ansatte eller deg, men for å holde seg varm og frisk. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når dere er ute hjemme, blir han da kald når han har på seg det bar bruker ha på ute på skolen?

VET du at han er kald, eller er det noe du tror siden du mener at han bør ha på tykke klær? Mange voksne kler for mye på barna, man må kle de som voksne og ta av et lag, barn er i mer bevegelse enn voksne.

han går i 2.klasse og bør kunne kle seg selv. Øv når dere går ut i helgene og i juleferien. La han tenke selv, så forklarer du han etterpå hva som er lurt.

kjøp en tykk god jakke til han Evt heldress.

Han KAN kle på seg selv han vil bare ikke bruke nok klær på. Han har tjukk jakke og god hel vinterdress.Hjemme sier jeg bare at dette skal du ha på deg,å om han ikke vil ta det på så går vi ikke ut.Han er en skikkelig utegutt så da kler han motvillig på seg det jeg sier at han trenger.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han KAN kle på seg selv han vil bare ikke bruke nok klær på. Han har tjukk jakke og god hel vinterdress.Hjemme sier jeg bare at dette skal du ha på deg,å om han ikke vil ta det på så går vi ikke ut.Han er en skikkelig utegutt så da kler han motvillig på seg det jeg sier at han trenger.

Vel da må han jo lære selv hva han skal ta på uten at du maser og legger fram klær.

blir han kald om han ikke tar på seg den tykke genseren? 

Skrevet

Spørsmål til sønn:

"Jeg synes du har litt lite klær på når jeg henter deg på sfo, pleier du fryse når du er ute?"

Svarer han nei trenger du ikke tenke mer på det, svarer han ja må du minne han på hver morgen at han må huske på å ta en ekstra genser på når han skal ut i dag. Til slutt sitter det, selv om han er litt umoden som du sier.

Anonymkode: 6eecd...210

Skrevet (endret)
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje han skal øve på å bestemme klær selv hjemme, da? Da kan du jo følge opp med å gjøre ham bevisst på om han fryser underveis og hva han kan gjøre med det.

Jeg har fått min seksåring til å gå med både hansker, lue og stillongs på den måten. Sa bare at da tar jeg med ekstra ditt og datt for sikkerhets skyld, så gir du beskjed om du trenger det. Da ble det ikke en kamp mot meg og heller ikke en seier å snike seg unna. 

Endret av Mostly Harmless
Skrevet (endret)

Ulltrøye, ullgenser og dress er påkledning for -15 og kaldere. Det holder med et lag ull og vanlige klær på -9. Husk han er aktiv og skal røre seg. 

Stilongs er noe ungene må ha på seg når mor fryser!

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

Min jente går også i 2. klasse. Hun får beskjed av meg hver morgen hva jeg mener hun bør ha på seg ute på skolen. Hun tar meget sjelden på seg fleece under uteklærne. Blir hun da kald, så blir det hennes problem. Hun vet hun har mer klær tilgjengelig. 

Anonymkode: 037bf...ca0

Skrevet
12 hours ago, Anonym bruker said:

Sønnen min går i 2.klasse å er enda litt umoden for alderen. Nå er det snø ute å moren min som henter han to dager i uken på skolen reagerer på at han har så lite klær på ute når hun henter han.Selv om det er snø ute så har han kun en tynn ulltrøye med lange armer og en tynn bomullsgenser.Jeg har både tjukk ullgenser og fleece på skolen men dette blir visst ikke brukt verken på SFO eller skole. Han kler nok på seg selv uten noe særlig tilsyn å ettersom han hater tjukke klær så velger han å gå ut uten. Er det greit å spørre på en fin måte om skolen og SFO kan følge litt ekstra med på at han har nok klær på? Eller er det sånn på skolen at de må klare det selv? Altså han klarer fint å kle på seg selv selvsagt,men han trenger beskjed om at han skal ha på varm genser på å en som følger opp at det skjer.

En annen løsning er jo å sende han i varm genser på skolen men han er varm av seg så å gå inne med tjukk genser er nok ikke så lurt.

dessverre gjør de lite med slik de mener de skal være såpass selvsendig allerede første klasse

Anonymkode: add64...4ce

Skrevet

Husk at tjukk genser og stilongs er sånt som ungene må bruke når foreldrene fryser! Ungene er som regel i høy aktivitet, og dermed holder de seg varme nok, og vel så det. Med enda et tjukt lag med klær vil de koke, og da blir gleden og humøret motsatt proporsjonalt med temperaturen. 

Anonymkode: 0e720...d50

Skrevet

Jeg er lærer.

Vi har mer enn nok med å passe på at over 20 barn tar på seg YTTERTØY og lue. Vi har ikke tid til å diskutere med 20 barn skal ha på under jakka. Da går hele friminuttet uten at noen kommer seg ut (Ett minutt ekstra per barn er 20 minutter!)

Anonymkode: aebfe...5b3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer.

Vi har mer enn nok med å passe på at over 20 barn tar på seg YTTERTØY og lue. Vi har ikke tid til å diskutere med 20 barn skal ha på under jakka. Da går hele friminuttet uten at noen kommer seg ut (Ett minutt ekstra per barn er 20 minutter!)

*hva de skal ha på under jakka*

Skrevet

Lærer forteller  barna inne  hva de skal ha på seg,  

hsr han dress holder det ofte med tynn ull  under.  Vi kan mase oss blå om tøy men 90 % av barna velger å ikke høre. 

Barna må lære av egene feil, 

Anonymkode: e3330...4ca

Skrevet

Jeg vet ikke jeg..  Men vi bor i Kautokeino og jeg synes ikke ingen din er så lettkledd for friminutt altså. To lag under ytterklær er da nok for utelek?

Vet du faktisk at han fryser? Halsbetennelse vil han nok få nesten uansett hva dere gjør. Skal han opereres?

Anonymkode: f6b76...8da

Skrevet

Hvis han ikke klarer å ta på seg nok under jakka i forholdt til været, ville jeg investert i en ordentlig god og varm dunjakke, som han bare kan ha T-skjorte under om han så vil.

Anonymkode: 2e4e2...58d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...