Anonym bruker Skrevet 7. desember 2018 #1 Skrevet 7. desember 2018 Sønnen min går i 2.klasse å er enda litt umoden for alderen. Nå er det snø ute å moren min som henter han to dager i uken på skolen reagerer på at han har så lite klær på ute når hun henter han.Selv om det er snø ute så har han kun en tynn ulltrøye med lange armer og en tynn bomullsgenser.Jeg har både tjukk ullgenser og fleece på skolen men dette blir visst ikke brukt verken på SFO eller skole. Han kler nok på seg selv uten noe særlig tilsyn å ettersom han hater tjukke klær så velger han å gå ut uten. Er det greit å spørre på en fin måte om skolen og SFO kan følge litt ekstra med på at han har nok klær på? Eller er det sånn på skolen at de må klare det selv? Altså han klarer fint å kle på seg selv selvsagt,men han trenger beskjed om at han skal ha på varm genser på å en som følger opp at det skjer. En annen løsning er jo å sende han i varm genser på skolen men han er varm av seg så å gå inne med tjukk genser er nok ikke så lurt. Anonymkode: 4cbb5...9ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #2 Skrevet 8. desember 2018 På tide å ansvarliggjøre sønnen din hvertfall, umoden eller. Gutten er halvveis i 2 klasse! Anonymkode: 1fce6...e30
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #3 Skrevet 8. desember 2018 Helt innafor å si ifra til skolen syntes jeg:) Anonymkode: cc13c...67b
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #4 Skrevet 8. desember 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: På tide å ansvarliggjøre sønnen din hvertfall, umoden eller. Gutten er halvveis i 2 klasse! Anonymkode: 1fce6...e30 For ett svar! Han er som unger flest,han vil skynde seg ut og leke å bryr seg ikke så mye om han blir kald. Da trenger han litt tettere oppfølging av de voksne der han får beskjed om at varm genser skal på selv om han ikke liker tjukke klær på seg. Anonymkode: 4cbb5...9ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #5 Skrevet 8. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: For ett svar! Han er som unger flest,han vil skynde seg ut og leke å bryr seg ikke så mye om han blir kald. Da trenger han litt tettere oppfølging av de voksne der han får beskjed om at varm genser skal på selv om han ikke liker tjukke klær på seg. Anonymkode: 4cbb5...9ad Men desverre så har ikke lærere all verdens tid til å følge opp sånt Anonymkode: cc8b4...896
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #6 Skrevet 8. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men desverre så har ikke lærere all verdens tid til å følge opp sånt Anonymkode: cc8b4...896 De er to lærere i klassen hans,en er inne i friminuttene og hun andre hjelper med påkledning for så å gå ut med ungene.Så enten har hun ikke fått det med seg eller så mener hun at det han har på seg er nok.Jeg tenker hvertfall at han trenger en tjukk ullgenser på,men den ligger urørt på plassen hans. Anonymkode: 4cbb5...9ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #7 Skrevet 8. desember 2018 Hva skjer hvis han fryser!? A) Ingen verdens ting B ) Han lærer at det er lurt å kle på seg Anonymkode: 83da2...158
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #8 Skrevet 8. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva skjer hvis han fryser!? A) Ingen verdens ting B ) Han lærer at det er lurt å kle på seg Anonymkode: 83da2...158 Han lærer jo tydligvis ingenting av det siden han ikke kler mer på seg.Eneste som skjer er han ofte blir syk å siden han har store mandler så får han lett halsbetennelse. Anonymkode: 4cbb5...9ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #9 Skrevet 8. desember 2018 Men er det så kaldt da? I mitt hode holder det lenge med ulltrøye underst, så en vanlig genser og en jakke over der. De er jo ikke ute så lenge på skolen vel? Vet mine barn hadde svettet og blitt fryktelig ukomfortable hadde de måtte ha på mer enn det. (Med mindre det er snakk om mange minus, -10 Og mer) I andre klasse kjenner han vel også litt selv om han blir kald? Lærer fort å få på seg nok klær. Har du spurt han hva han selv synes? Anonymkode: 49bd7...bd0
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #10 Skrevet 8. desember 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han lærer jo tydligvis ingenting av det siden han ikke kler mer på seg.Eneste som skjer er han ofte blir syk å siden han har store mandler så får han lett halsbetennelse. Anonymkode: 4cbb5...9ad Da burde han opereres, sannsynligvis vil han bli syk ofte uansett hvor mye han kler på.. Jenta mi har nok aldri vært kald i hele sitt liv pga vi kledde på med ull og atter ull når hun var liten. Likevel var hun syk hver 4 uke pga gigantiske mandler.. Etter hun ble operert har hun vært frisk som en fisk. Og hun kler seg selv. Og det betyr at hun går ut nesten uten vintertøy i det hele tatt.. Anonymkode: 83da2...158
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #11 Skrevet 8. desember 2018 I første klasse kan du be om dette, ikke i andre klasse. Da får du snakke med barnet selv. Eventuelt kjøpe en varm nok todelt dress så han slipper å kle på så mange lag. Anonymkode: e9adc...cab
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #12 Skrevet 8. desember 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Han lærer jo tydligvis ingenting av det siden han ikke kler mer på seg.Eneste som skjer er han ofte blir syk å siden han har store mandler så får han lett halsbetennelse. Anonymkode: 4cbb5...9ad Og når han får halsbetennelse og vondt, får du si til han at dette er en direkte konsekvens av at han dropper å kle på seg etter forholdene ute og så lenge han fortsetter vil han få gjentagende sykdom og vond hals. Anonymkode: 5dfae...5df
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #13 Skrevet 8. desember 2018 Ulltrøye og tynn genser holder i massevis under uteklær! Hadde han derimot lekt ute i snøen uten utfklær og blitt klissvåt kunne du reagert..... Anonymkode: fcc8d...dc4
Mamma_til_2 Skrevet 8. desember 2018 #14 Skrevet 8. desember 2018 Så lenge han har godt utetøy så er ikke ulltøy og bomull så kaldt! Har han på lue og buff?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #15 Skrevet 8. desember 2018 Ulltrøye, genser og jakke må da være mer enn nok å leke i uke? Hvor kaldt er det der dere bor? Jeg har kjøpt forede litt tykkere jakker til ungene på barneskolen, nettopp fordi de skal slippe lag på lag med klær under, ingen unger gidder det så da er det bedre med en litt tykkere jakke. Mine har aldri hatt på seg et ekstra lag under jakka, bare slengt på seg utebukse og jakke for å løpe ut.... Anonymkode: 6eecd...210
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #16 Skrevet 8. desember 2018 Jeg har løst dette med å ha skikkelig tykk jakke eller heldress til mine. Da trenger de ikke så mye under. For regner med han har jakke over? Og om han er varmblodig, leker aktivt så bør det være nok. Anonymkode: 07984...396
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #17 Skrevet 8. desember 2018 Her jeg bor er det snø og -1 grader. Mine barn har ikke ull en fag under utetøyet. De har en t-skjorte, genser og jakke bare. Ull får de vente med til det blir kaldere. Hva skal de ha på når det blir -15 om de er fullt vinterkledde ved -1? Anonymkode: e9382...0cd
Yellow Brick Road Skrevet 8. desember 2018 #18 Skrevet 8. desember 2018 Svar på spørsmålet ditt er: Ja, du kan sende mail, egentlig kan du sende mail om hva du vil. Men hva med å snakke med skolen / sfo når barnet blir hentet ? Det er da mye bedre på ha en muntlig diaglog om sånne småting? "Du, jeg ser at Jonas ikke tar på seg ekstra jakke når han går ut, når dere husker det, kan dere være minne ham på det for han får så lett halsbetennelse og jeg lurer på om det er fordi han har for lite klær på seg." eller noe sånn. Men husk at unger er mye mer i bevegelse enn voksne, så der vi står og hutrer og fryser selv med godt med klær, er ungene ofte varme med mye mindre klær. Er du sikker på at han fryser? Så må du selvfølgelig snakke med ham og legge til rette for at klærne er sånn at det er praktisk og at han har tid til å kle på seg.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #19 Skrevet 8. desember 2018 1 time siden, Yellow Brick Road skrev: Svar på spørsmålet ditt er: Ja, du kan sende mail, egentlig kan du sende mail om hva du vil. Men hva med å snakke med skolen / sfo når barnet blir hentet ? Det er da mye bedre på ha en muntlig diaglog om sånne småting? "Du, jeg ser at Jonas ikke tar på seg ekstra jakke når han går ut, når dere husker det, kan dere være minne ham på det for han får så lett halsbetennelse og jeg lurer på om det er fordi han har for lite klær på seg." eller noe sånn. Men husk at unger er mye mer i bevegelse enn voksne, så der vi står og hutrer og fryser selv med godt med klær, er ungene ofte varme med mye mindre klær. Er du sikker på at han fryser? Så må du selvfølgelig snakke med ham og legge til rette for at klærne er sånn at det er praktisk og at han har tid til å kle på seg. Jeg har ikke mulighet til å hente han før det bare er 5 minutter igjen til de stenger på SFO,å da er de ikke sånn kjempe intressert i å snakke Anonymkode: 4cbb5...9ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #20 Skrevet 8. desember 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har løst dette med å ha skikkelig tykk jakke eller heldress til mine. Da trenger de ikke så mye under. For regner med han har jakke over? Og om han er varmblodig, leker aktivt så bør det være nok. Anonymkode: 07984...396 Han har didriksons jakke og hel vinterdress i samme merket men å ha tynn bomullsgenser under høres lite ut. Anonymkode: 4cbb5...9ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #21 Skrevet 8. desember 2018 Ull innerst, så bukse og genser, så yttertøy. Han må selv lære seg å ha på lue og votter. Hvor lenge er de ute? Ikke timesvis, så om han blir kald, lærer han av det. Det er dessverre slik at de må gjøre det meste selv på skolen. Du kan eventuelt ta det opp i neste utviklingssamtale. Anonymkode: 49485...272
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #22 Skrevet 8. desember 2018 1 time siden, Mamma_til_2 skrev: Så lenge han har godt utetøy så er ikke ulltøy og bomull så kaldt! Har han på lue og buff? Han har hvertfall lue på,det er de nøye på heldigvis. Anonymkode: 4cbb5...9ad
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #23 Skrevet 8. desember 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Han har didriksons jakke og hel vinterdress i samme merket men å ha tynn bomullsgenser under høres lite ut. Anonymkode: 4cbb5...9ad Da er nok barn veldig forskjellige, for min 1.klassing har didriksson dress og superundertøy (og joggebukse). og nå som det er 0 til -5 ute her så har han det helt fint med det... Ellers så tenker jeg at det er på tide at din blir opplært til å kle på seg hvis han fryser...Om forståelsen ikke er der innen 2.klasse (da er de vel 7-8år?) så er man vel mer en bare litt umoden? Sier ikke at det er noe galt med ungen din, men at det har skortet endel på selvstendighets opplæringen. Det er jo bedre investering for barnet om du lærer han dette, en at andre hele tiden ordner opp for han? Anonymkode: f30d8...224
Yellow Brick Road Skrevet 8. desember 2018 #24 Skrevet 8. desember 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke mulighet til å hente han før det bare er 5 minutter igjen til de stenger på SFO,å da er de ikke sånn kjempe intressert i å snakke Anonymkode: 4cbb5...9ad Det tar vel bare 1 minutt å si "Jonas glemmer ofte å ta på seg ekstra jakke når han går ut, gidder dere minne ham på det når dere husker det?" "Ja, det skal vi prøve" "Takk" Det tar faktisk omtrent 10 sekunder. Men han går i andre klasse, så det er du som må gjøre den viktigste jobben, nemlig å tilrettelegge for at det er enkelt for ham å kle på seg. Hvor kaldt er det hos dere da? Det er faktisk på tide at han lærer å kle seg selv og kjenne om han fryser eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2018 #25 Skrevet 8. desember 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er nok barn veldig forskjellige, for min 1.klassing har didriksson dress og superundertøy (og joggebukse). og nå som det er 0 til -5 ute her så har han det helt fint med det... Ellers så tenker jeg at det er på tide at din blir opplært til å kle på seg hvis han fryser...Om forståelsen ikke er der innen 2.klasse (da er de vel 7-8år?) så er man vel mer en bare litt umoden? Sier ikke at det er noe galt med ungen din, men at det har skortet endel på selvstendighets opplæringen. Det er jo bedre investering for barnet om du lærer han dette, en at andre hele tiden ordner opp for han? Anonymkode: f30d8...224 Han vet jo hva han bør ha på seg han gidder bare ikke å følge det opp så lenge de ansatte ikke er tett på han.Å han går heller ute å fryser enn å gå inn for å ta mer klær. Anonymkode: 4cbb5...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå