Superdolly Skrevet 30. november 2018 #26 Skrevet 30. november 2018 Jeg er ikke "redd" for lettbrus. Men jeg velger å la være å drikke det fordi det ikke smaker godt. Jeg har hittil ikke prøvd en eneste lettbrus som smaker godt. Så de (sjeldne) gangene jeg skal drikke brus, velger jeg brus med sukker.
Stinepetrine Skrevet 30. november 2018 #27 Skrevet 30. november 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er redd for musklene. For maksimalt utbytte av brus bør den veie minst 1,5 Kg og lettbrus blir da selvsagt for de late Anonymkode: 2c9bd...d0c Haha 😂😂 good one
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #28 Skrevet 30. november 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo vist at apartam kan føre til leddsmerter pga betennelsesreaksjoner. Bla Anonymkode: ab79b...8e8 Og det kan vanlig raffinert sukker også. Sannheten er at i en lettbrus finnes det så minimalt med aspartam at du må drikke enorme mengder for å få noen negativ effekt. I vanlig brus er det så vanvittige menger sukker at du kan få forgiftning, tarmproblemer ( i verste fall kreft) og diabetes av langt mindre mengder. Men såklart. Det skal mye til av begge deler for å ta skade av det. Jeg velger uten tvil sukkerfritt og drikker brus max en dag i uken uansett. Tennene mine har best av det Anonymkode: e58bf...fb3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #29 Skrevet 30. november 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: det er kraftig tilbakevist at aspartam fører til betennelsesreaksjoner. Det finnes INGEN seriøs respektert forskning som viser dette. Hvis du virkelig likevel mener at dette finnes, så hadde det vært fint om du faktisk postet en link - fra et seriøst vitenskapelig magasin altså! Men ja, brus er skadelig for emaljen. Det er ikke den kunstige søtningen som gjør brusen skadelig, men syren i drikken. Også juice, saft og vann med smak er skadelig for emaljen. Anonymkode: 152af...91c Har erfart det selv også. Fikk smerter i ledd, ble borte når jeg droppa brusen og kom tilbake igjen med brusen. Legen min er helt enig. Anonymkode: ab79b...8e8
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #30 Skrevet 30. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil heller spise og drikke ting med sukker, da vet jeg hva jeg får i meg og ikke. Jeg kan heller spise og drikke mindre. Jeg har barn med atopisk eksem og sjekket ut det meste av vanlige og uvanlige allerigier på henne iforhold til hva hun kan reagere på. Aspertan sto også på lista ovr hva vi skulle test ut, så dermed er dett noe jeg unngår om jeg kan. Ungen reagerer på noen e-stoffer vet jeg men helt hva er litt usikkert. Noen e-stoffer som lager sterke farger reagerer hun mye på, men andre reagerer hun ikke så mye på at vi har giddi å finne ut alle eller hva. Alltid laget det mest fra bunnen, så det er ikke ett stort problem. Men det har gjort at vi tenker litt mer ove hva vi kjøper og ikke. Anonymkode: 62abc...ddc Vet du egentlig hva e-stoffer er? Anonymkode: 152af...91c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #31 Skrevet 30. november 2018 4 timer siden, Daquiry skrev: Se denne, https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002218/avspiller Du må drikke over 400 liter lettbrus hver dag før det kan få konsekvenser. Oi. Så tennene tåler mye altså? Anonymkode: 8ad93...ddf
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #32 Skrevet 30. november 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: det er kraftig tilbakevist at aspartam fører til betennelsesreaksjoner. Det finnes INGEN seriøs respektert forskning som viser dette. Hvis du virkelig likevel mener at dette finnes, så hadde det vært fint om du faktisk postet en link - fra et seriøst vitenskapelig magasin altså! Men ja, brus er skadelig for emaljen. Det er ikke den kunstige søtningen som gjør brusen skadelig, men syren i drikken. Også juice, saft og vann med smak er skadelig for emaljen. Anonymkode: 152af...91c Jeg blåser i om det er skrevet om eller ikke. JEG reagerer på lettbrus. Blir dårlig av det. Én slurk er nok til å gi migrene. Anonymkode: f6b8b...55c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #33 Skrevet 30. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg blåser i om det er skrevet om eller ikke. JEG reagerer på lettbrus. Blir dårlig av det. Én slurk er nok til å gi migrene. Anonymkode: f6b8b...55c Det er helt greit det. DU kan fint reagere på lettbrus. Akkurat som noen reagerer på agurk, noen får utslett av husholdningssaft, noen får hodepine av kaffe mens andre føler koffein hjelper mot hodepine, noen får vondt i magen av brun saus osv. Imidlertid betyr ikke det at DU får migrene at aspartam er farlig. Eller at det gir betennelse i muskler og ledd. Anonymkode: 152af...91c
Anonym bruker Skrevet 30. november 2018 #34 Skrevet 30. november 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke bra for tennene, og jeg tror at det lager trøbbel med appetittreguleringen. Alle jeg kjenner som drikker større mengder lettbrus, er overvektige. Det er selvsagt vanskelig å vite hva som er høna og egget, og det er neppe lettbrusen i seg selv som gjør dem overvektige, men dette er åpenbart personer som har problemer med å regulere matinntak og søtsug, og jeg tviler på at store mengder kunstig søting hjelper. Jeg foretrekker at det er samsvar mellom hva maten smaker og hvilken effekt den har. Brus drikker jeg derfor bare en sjelden gang, når jeg har bruk for et sukkerkick, f.eks en cola på slutten av en lang dagstur i fjellet, for å holde koken. Hvis man ikke vil ha kaloriene, er vann et utmerket alternativ. Anonymkode: fb87b...b3b Det hadde hjulpet dem å være beydelig mer overvektige fordi de drakk sukkerholdig drikke? Det er ikke lettbrusen som fører til reguleringsvansker, lettbrus hos disse personene medfører mindre skade enn "ekte" vare. Syren derimot, er god grunn til å redusere inntaket. Anonymkode: 19072...ad6
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #35 Skrevet 4. desember 2018 På 29.11.2018 den 23.47, Anonym bruker skrev: Synes ikke at kunstig søtning har noe for seg, med mindre man er diabetiker. Jeg er skeptisk til aspartam, skal sies. Jeg drakk mye brus med kunstig søtning over en lenger periode, og jeg fikk vanvittige hodepiner og plager av det. Inkludert verk i kroppen. Så sluttet jeg med kunstig søtning og har kun drukket brus med sukker etter det. Hodepinen og verken forsvant med aspartamen. Anonymkode: f412e...2e1 Vanlig brus er jo verre da. Siden det er mye mer sukker i vanlig brus er aspartam i lettbrus. Skal jo veldig mye til for å bli dårlig av lettbrus. Og sukker er hvertfall ikke bra i store mengder. Anonymkode: 6dc32...9a3
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #36 Skrevet 4. desember 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vanlig brus er jo verre da. Siden det er mye mer sukker i vanlig brus er aspartam i lettbrus. Skal jo veldig mye til for å bli dårlig av lettbrus. Og sukker er hvertfall ikke bra i store mengder. Anonymkode: 6dc32...9a3 Nei, lettbrus er verre. Det er ganske kjent at man kan bli dårlig av å drikke pepsimax, og man kan bli dårlig hvis man drikker endel pepsimax, og så kutter det ut tvert Anonymkode: d8257...34d
topaz Skrevet 4. desember 2018 #37 Skrevet 4. desember 2018 Er ikke mer redd for lettbrus enn sukkerbrus. Men synes aspartam smaker høgg. Blir sinna hver gang jeg plutselig har kjøpt en yoghurt og får den ekle ettersmaken av aspartam fordi jeg ikke la merke til at den er "sukkerfri". Men brus er dårlig for tennene, uavhengig av om det er sukker eller annen søtning i den.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #38 Skrevet 4. desember 2018 https://edition.cnn.com/2016/10/10/health/diet-soda-may-do-more-harm-than-good/index.html https://www.forbes.com/sites/brucelee/2018/04/23/could-artificial-sweeteners-and-diet-soda-also-lead-to-diabetes/#60dfde0c11ca Jeg tenker det er greit å bruke sunn fornuft og måtehold når det gjelder det meste. Kunstige tilsetningsstoffer kan være like ille som sukker, men det er tydeligvis vanskelig å bevise da det kan være mange andre faktorer som også spiller inn. Men jeg må si som en over her skrev; Alle jeg kjenner som drikker mye lettbrus er overvektige - alle. Rart om det er helt tilfeldig. I beste fall fører lettbrusen til økt sultfølelse, eller økt søthunger. Anonymkode: b6c72...11c
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #39 Skrevet 4. desember 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://edition.cnn.com/2016/10/10/health/diet-soda-may-do-more-harm-than-good/index.html https://www.forbes.com/sites/brucelee/2018/04/23/could-artificial-sweeteners-and-diet-soda-also-lead-to-diabetes/#60dfde0c11ca Jeg tenker det er greit å bruke sunn fornuft og måtehold når det gjelder det meste. Kunstige tilsetningsstoffer kan være like ille som sukker, men det er tydeligvis vanskelig å bevise da det kan være mange andre faktorer som også spiller inn. Men jeg må si som en over her skrev; Alle jeg kjenner som drikker mye lettbrus er overvektige - alle. Rart om det er helt tilfeldig. I beste fall fører lettbrusen til økt sultfølelse, eller økt søthunger. Anonymkode: b6c72...11c Og hvordan er vekten til dem som drikker tilsvarende mye sukkerbus? Det er forsket enormt mye på aspartam og lettbrus. De finner ikke noe problem med den kunstige setningen. Anonymkode: 0c913...8b7
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #40 Skrevet 4. desember 2018 Jeg så en dokumentar fra danmark om aspartam for 4-5 år siden og den var meget urovekkende for å si det slik! Jeg personlig liker ikke smaken av lettbrus. Både lettbrus og sukkerbrus er nok like skadelig desverre..jeg er en stor colaholiker og det er jo ikke bra 😅 men lettbrus med aspartam det holder jeg meg unna! Anonymkode: 25de9...044
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #41 Skrevet 4. desember 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg så en dokumentar fra danmark om aspartam for 4-5 år siden og den var meget urovekkende for å si det slik! Jeg personlig liker ikke smaken av lettbrus. Både lettbrus og sukkerbrus er nok like skadelig desverre..jeg er en stor colaholiker og det er jo ikke bra 😅 men lettbrus med aspartam det holder jeg meg unna! Anonymkode: 25de9...044 Hva var det de på to i det programmet da? Anonymkode: 0c913...8b7
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2018 #42 Skrevet 4. desember 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og hvordan er vekten til dem som drikker tilsvarende mye sukkerbus? Det er forsket enormt mye på aspartam og lettbrus. De finner ikke noe problem med den kunstige setningen. Anonymkode: 0c913...8b7 Vekten til dem som drikker tilsvarende mye sukkerbrus er også likedan. Men nå var vel saken at det bør den ikke være, da de som drikker sukkerfritt drikker kalorifritt, og dermed ikke burde blitt overvektige? Anonymkode: b6c72...11c
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. desember 2018 #43 Skrevet 5. desember 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Vekten til dem som drikker tilsvarende mye sukkerbrus er også likedan. Men nå var vel saken at det bør den ikke være, da de som drikker sukkerfritt drikker kalorifritt, og dermed ikke burde blitt overvektige? Anonymkode: b6c72...11c Men sukkerfri brus nullstiller ikke annet energioverskudd. De overvektige du kjenner som drikker sukkerfri brus, har mest sannsynlig faktorer i livsstilen sin som påvirker vekten. Jeg kjenner overvektige som ikke drikker brus i det hele tatt, og normalvektige som drikker lettbrus. Det har ingenting med saken å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2018 #44 Skrevet 5. desember 2018 På 29.11.2018 den 23.48, Anonym bruker skrev: Ikke hvem som helst får publisere i disse vitenskapelige tidsskriftene. Visste du ikke det? Anonymkode: ab79b...8e8 Du bør likevel være mer kritisk til kilder, vitenskapelig tidsskrift eller ei. Anonymkode: 0137e...d28
TinaK 1990 Skrevet 5. desember 2018 #45 Skrevet 5. desember 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: https://edition.cnn.com/2016/10/10/health/diet-soda-may-do-more-harm-than-good/index.html https://www.forbes.com/sites/brucelee/2018/04/23/could-artificial-sweeteners-and-diet-soda-also-lead-to-diabetes/#60dfde0c11ca Jeg tenker det er greit å bruke sunn fornuft og måtehold når det gjelder det meste. Kunstige tilsetningsstoffer kan være like ille som sukker, men det er tydeligvis vanskelig å bevise da det kan være mange andre faktorer som også spiller inn. Men jeg må si som en over her skrev; Alle jeg kjenner som drikker mye lettbrus er overvektige - alle. Rart om det er helt tilfeldig. I beste fall fører lettbrusen til økt sultfølelse, eller økt søthunger. Anonymkode: b6c72...11c Da kjenner du ikke meg, jeg er undervektig - men velger likevel lettbrus
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2018 #46 Skrevet 6. desember 2018 Jeg liker rett og slett ikke sukkerbrus – synes det smaker vondt og får belegg på tennene. Men jeg liker smaken av noen få lettbrusmerker, og liker kullsyren. Alt med måte. Anonymkode: 276a7...a14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå