Gå til innhold

Hvorfor er dere så redde for lettbrus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser stadig utsagn som "lettbrus er selvfølgelig ikke bra" ol. Hva er dere egentlig redde for? Det  er vel få ting det er forsket så mye på som aspartam og lettbrus. Likevell virker et som om de fleste er overbevist om at det er skadelig. Hva tror dere lettbrusen skulle påføre dere eller barna deres?

Anonymkode: 0c913...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er redd for musklene. For maksimalt utbytte av brus bør den veie minst 1,5 Kg og lettbrus blir da selvsagt for de late

Anonymkode: 2c9bd...d0c

Skrevet

Smaker sjeldent godt. Elsker sprite med agurksmak da. 

Anonymkode: bd4b6...102

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leser stadig utsagn som "lettbrus er selvfølgelig ikke bra" ol. Hva er dere egentlig redde for? Det  er vel få ting det er forsket så mye på som aspartam og lettbrus. Likevell virker et som om de fleste er overbevist om at det er skadelig. Hva tror dere lettbrusen skulle påføre dere eller barna deres?

Det er jo vist at apartam kan føre til leddsmerter pga betennelsesreaksjoner. Bla

Anonymkode: ab79b...8e8

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo vist at apartam kan føre til leddsmerter pga betennelsesreaksjoner. Bla

Er det faktisk bevist? Hvor da?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det faktisk bevist? Hvor da?

Har lest noen artikler. Google det på engelsk.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe.....du vet at «artikler» ikke nødvendigvis er dokumentert fakta? Jeg kan skrive en artikkel for et magasin. Betyr det at den er riktig?

Anonymkode: 0137e...d28

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kildekritikk er pensum er viktig lærdom, gitt 😂

Skrevet

Synes ikke at kunstig søtning har noe for seg, med mindre man er diabetiker. 

Jeg er skeptisk til aspartam, skal sies. Jeg drakk mye brus med kunstig søtning over en lenger periode, og jeg fikk vanvittige hodepiner og plager av det. Inkludert verk i kroppen. 

Så sluttet jeg med kunstig søtning og har kun drukket brus med sukker etter det. Hodepinen og verken forsvant med aspartamen. 

Anonymkode: f412e...2e1

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe.....du vet at «artikler» ikke nødvendigvis er dokumentert fakta? Jeg kan skrive en artikkel for et magasin. Betyr det at den er riktig?

Anonymkode: 0137e...d28

Ikke hvem som helst får publisere i disse vitenskapelige tidsskriftene. Visste du ikke det? 

Skrevet

Det smaker jo vondt!

Anonymkode: 3e07f...f28

Skrevet

Fordi det smaker pyton, er avhengighetsskapende og det er ikke bra for kroppen. Det er vel velkjent at mange får hodepine og stordrikkere kan få ekstrem hodepine og blir skikkelig syke når de slutter brått med det. Det er unødvendig å bruke sukkererstatninger når det ikke trengs

Anonymkode: d8257...34d

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det påfører meg kraftig migrene. Lettbrus er vel heller ikke så innmari mye sunnere enn vanlig brus. 

Anonymkode: f6b8b...55c

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Jeg trenger ingen engelske artikler. Jeg er bevis 😊

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Jeg trenger ingen engelske artikler. Jeg er bevis 😊

Den var egentlig ikke til deg. Hehe

Skrevet

Jeg liker ikke at mannen min drikker det fordi 

1) det er det eneste han drikker hele døgnet 

2) det ødelegger tennene hans 

Anonymkode: 8ad93...ddf

Skrevet

Er vel helst tennene det er skadelig for. Men litt lettbrus til middagen på fredagskvelden er helt ok synes jeg.

Så lenge de ikke går med halvliterflasker med kork på og tar en slurk i hytt og pine, som er det mest skadelige for tennene.

Anonymkode: 9d5b1...098

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel helst tennene det er skadelig for. Men litt lettbrus til middagen på fredagskvelden er helt ok synes jeg.

Så lenge de ikke går med halvliterflasker med kork på og tar en slurk i hytt og pine, som er det mest skadelige for tennene.

Det gjør mannen min :o sitter u sofaen kg "sipper" til brusen 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør mannen min :o sitter u sofaen kg "sipper" til brusen 

Det vil jo si at tennene hele tiden er utsatt for syren i brusen, og spyttet aldri får tid til å rengjøre munnen.

Det er det eneste jeg er litt nøye på egentlig, jeg er lite "streng" når det kommer til kosthold. Ungene her er aktive og spiser mye, at de innimellomg også spiser en skive med nugatti e.l. er ikke så farlig. 

Men jeg har en datter med en emaljeskade på tennene, 6-årsjeksel og fortenner kom opp med svak/skadet emalje, så tennene tar vi vare på. Da er reglene sånn at man drikker bare vann mellom måltidene også venter vi minst en time etter å ha spist eller drukket før vi pusser tennene så vi ikke gnir sukker og syre inn i emaljen,

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke hvem som helst får publisere i disse vitenskapelige tidsskriftene. Visste du ikke det? 

det er kraftig tilbakevist at aspartam fører til betennelsesreaksjoner. Det finnes INGEN seriøs respektert forskning som viser dette. Hvis du virkelig likevel mener at dette finnes, så hadde det vært fint om du faktisk postet en link  - fra et seriøst vitenskapelig magasin altså!

Men ja, brus er skadelig for emaljen. Det er ikke den kunstige søtningen som gjør brusen skadelig, men syren i drikken. Også juice, saft og vann med smak er skadelig for emaljen.

Anonymkode: 152af...91c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det vil jo si at tennene hele tiden er utsatt for syren i brusen, og spyttet aldri får tid til å rengjøre munnen.

Det er det eneste jeg er litt nøye på egentlig, jeg er lite "streng" når det kommer til kosthold. Ungene her er aktive og spiser mye, at de innimellomg også spiser en skive med nugatti e.l. er ikke så farlig. 

Men jeg har en datter med en emaljeskade på tennene, 6-årsjeksel og fortenner kom opp med svak/skadet emalje, så tennene tar vi vare på. Da er reglene sånn at man drikker bare vann mellom måltidene også venter vi minst en time etter å ha spist eller drukket før vi pusser tennene så vi ikke gnir sukker og syre inn i emaljen,

Ja og han som hadde så fine tenner da vi ble sammen. nå er de gule og gjennomsiktige. Prøver å si det, men han KLARER BARE IKKE Å SLUTTE. 

Er vel som å røyke.. han er fullstendig avhengig.

Skrevet

Det er ikke bra for tennene, og jeg tror at det lager trøbbel med appetittreguleringen. Alle jeg kjenner som drikker større mengder lettbrus, er overvektige. Det er selvsagt vanskelig å vite hva som er høna og egget, og det er neppe lettbrusen i seg selv som gjør dem overvektige, men dette er åpenbart personer som har problemer med å regulere matinntak og søtsug, og jeg tviler på at store mengder kunstig søting hjelper. Jeg foretrekker at det er samsvar mellom hva maten smaker og hvilken effekt den har. Brus drikker jeg derfor bare en sjelden gang, når jeg har bruk for et sukkerkick, f.eks en cola på slutten av en lang dagstur i fjellet, for å holde koken. Hvis man ikke vil ha kaloriene, er vann et utmerket alternativ.

Anonymkode: fb87b...b3b

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bra for tennene, og jeg tror at det lager trøbbel med appetittreguleringen. Alle jeg kjenner som drikker større mengder lettbrus, er overvektige. Det er selvsagt vanskelig å vite hva som er høna og egget, og det er neppe lettbrusen i seg selv som gjør dem overvektige, men dette er åpenbart personer som har problemer med å regulere matinntak og søtsug, og jeg tviler på at store mengder kunstig søting hjelper. Jeg foretrekker at det er samsvar mellom hva maten smaker og hvilken effekt den har. Brus drikker jeg derfor bare en sjelden gang, når jeg har bruk for et sukkerkick, f.eks en cola på slutten av en lang dagstur i fjellet, for å holde koken. Hvis man ikke vil ha kaloriene, er vann et utmerket alternativ.

Anonymkode: fb87b...b3b

Det jeg tror er er at brus inneholder mye kullsyre. Det eser i magen. Så du blir vant til å være oppblåst og får større magesekk, og orker å spise mer. 

Skrevet

Jeg vil heller spise og drikke ting med sukker, da vet jeg hva jeg får i meg og ikke. Jeg kan heller spise og drikke mindre. 

Jeg har barn med atopisk eksem og sjekket ut det meste av vanlige og uvanlige allerigier på henne iforhold til hva hun kan reagere på. Aspertan sto også på lista ovr hva vi skulle test ut, så dermed er dett noe jeg unngår om jeg kan. Ungen reagerer på noen e-stoffer vet jeg men helt hva er litt usikkert. Noen e-stoffer som lager sterke farger reagerer hun mye på, men andre reagerer hun ikke så mye på at vi har giddi å finne ut alle eller hva. Alltid laget det mest fra bunnen, så det er ikke ett stort problem. Men det har gjort at vi tenker litt mer ove hva vi kjøper og ikke.

Anonymkode: 62abc...ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...