Gå til innhold

Dobbel julaften? Hva tenker dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min manns søster har barna sine annenhver jul. I år skal de feire hos sin far. Hun har derfor invitert hele familien til "julaften" 21.12 hos seg... julemat, pakker, nisse, juleaktiviteter og full rulle. Jeg er ikke så positiv.... Har full forståelse for at hun vil feire jul med sine barn før de drar, men jeg synes det blir feil at min barn skal ha julaften 2 ganger... de er fortsatt så små at julaften er en magisk begivenhet som de gleder seg til hele desember (og gjerne før det også). Føler at en del av magien forsvinner om de skal ha 2 julaftener.... er jo ikke like spennende på selve julaften om de har gjort hele rekka 3 dager før liksom.... 

Synes denne situasjonen er vanskelig... hun har ikke noe forståelse for at det blir litt feil for oss. Jeg har sagt at vi kommer gjerne og leker, spiser og koser oss, men at pakker, nisse osv kan de kanskje ta når vi drar... det skjønner hun ikke, og blir snurt.

Er jeg teit? Hva tenker dere?

Anonymkode: f8749...17e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at bare julaften er julaften, og det er ikke dine barns jobb å kompensere henne for at hun er skilt. Så brutal er jeg. Det er jo ikke for hennes barns skyld, det er jo for hennes skyld og hun er voksen.

Skrevet

Juleaften er EN gang i året. Tøvete å feire flere ganger og jeg hadde ikke deltatt. 

Anonymkode: a0055...d75

Skrevet

Jeg hadde ikke dratt.

Skal hun ha to fulle julaftener får hun feire med sine barn og evt besteforeldre, hun kan ikke forvente at andre barn i familien skal "ødelegge" julaften ved å ha feiret den to dager for tidlig i tillegg til den ordentlige julaften.

Jeg forstår at hun ønsker å ha en feiring med barna sine, men den feiringen får bli uten resten av barna i storfamilien.

Anonymkode: e9a99...564

Skrevet

Julaften er julaften, men det går an å lage ekstramarkeringer når det passer. Vi feirer for eksempel først lille julaften med storfamilien, så vanlig julaften med kjernefamilien før vi har første juledags morgen med noen som vi egentlig vil være sammen med på med på julaften. Da har vi også leker, gaver og god mat, men ikke nisse.

Anonymkode: 1968c...e1d

Skrevet

Jeg har gjort det selv 2 ganger når barna har vært hos faren, men ikke før selve julaften.

Julaften er julaften og på selve dagen.

Vi har likevel hatt en ekstra gaveutdelings dag når de kommer fra faren. Da har vi god mat og besøk av familie og barna får mer gaver. De har vært de eneste barna da, så magien for andre har ikke blitt tullet til.

Litt av grunnen er at jeg vil se gleden deres over gavene samt at det de får med til far, hvor de kun er 20%, aldri kommer hit igjen.

Sender dog med flere gaver fra min familie til faren så de får mer enn nok på selve julaften.

Nå når de er eldre og har mer kontroll på egne ting blir det nok til at vi slutter med ekstra feiring. Videre er de også vant til to familier osv.

Anonymkode: 0328e...9c2

Skrevet

Vi har alltid hatt dobbel julaften, selv uten å være skilt. Da får vi feiret og åpnet gaver med begge sider av familien med givere tilstede, det er dobbelt hyggelig. Det har aldri vært mulig å ha begge sidene av familien samlet, fordi det både blir for mange og en unaturlig konstellasjon som bryter med juletradisjoner på to sider, så vi har vært sammen med hver side annethvert år på selve julaften og annethvert år på lillejulaften eller førstedag med full feiring, pakker, gang rundt juletreet, respektive julemattradisjoner, osv. Det har vært helt supert.

Vi har også alltid gjort det samme med bursdager, forøvrig.

Anonymkode: e6627...d77

Skrevet

Helt tullete. Er jo for morens del, ikke barna. De feirer julaften på julaften. Veldig rart å blande andre inn og tenke at dere skal ta julaften på forskudd også. Hadde takket pent nei. Sur eller ikke sur.

Anonymkode: 68caf...164

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

Juleaften er EN gang i året. Tøvete å feire flere ganger og jeg hadde ikke deltatt. 

Anonymkode: a0055...d75

Jeg feiret to julaftener når jeg var barn. Selve julaften og annen juledag.

Bare fint det, når den første julaften var ferdig kunne man begynne å glede seg til den neste.

Anonymkode: 9a177...bf0

Skrevet
33 minutes ago, Anonym bruker said:

Min manns søster har barna sine annenhver jul. I år skal de feire hos sin far. Hun har derfor invitert hele familien til "julaften" 21.12 hos seg... julemat, pakker, nisse, juleaktiviteter og full rulle. Jeg er ikke så positiv.... Har full forståelse for at hun vil feire jul med sine barn før de drar, men jeg synes det blir feil at min barn skal ha julaften 2 ganger... de er fortsatt så små at julaften er en magisk begivenhet som de gleder seg til hele desember (og gjerne før det også). Føler at en del av magien forsvinner om de skal ha 2 julaftener.... er jo ikke like spennende på selve julaften om de har gjort hele rekka 3 dager før liksom.... 

Synes denne situasjonen er vanskelig... hun har ikke noe forståelse for at det blir litt feil for oss. Jeg har sagt at vi kommer gjerne og leker, spiser og koser oss, men at pakker, nisse osv kan de kanskje ta når vi drar... det skjønner hun ikke, og blir snurt.

Syntes ikke den ekstra julaften skal feires FØR selve hoveddagen.

Skrevet

Jeg gjorde dette ett år selv, og fant da ut at det bare er tull. Vi inviterte bare mine foreldre, så det ikke bare ble meg og barnet, men veldig unødvenige. Nå feirer vi én kveld, annenhver år med barna.

Anonymkode: 7db1e...655

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt tullete. Er jo for morens del, ikke barna. De feirer julaften på julaften. Veldig rart å blande andre inn og tenke at dere skal ta julaften på forskudd også. Hadde takket pent nei. Sur eller ikke sur.

Anonymkode: 68caf...164

Om det er for moren eller barna vet du ingenting om! Jeg er skilt og min datter har hele tiden vært veldig klar på at hun vil feire jul to ganger når hun er hos sin far på juleaften da han gjør veldig lite ut av julekvelden. Der er det ingen pynt, de spiser kald fisk til middag og hun får en gave. At hun bare får en gave fra far sin side er helt greit, men ettersom han nekter henne å ta med gaver fra min side så blir det en relativt trist jul for å si det mildt. Ingen juletre, ingen pynt som hun ønsker, ingen julekaker, ingen julemusikk og kun en gave. Jeg har derfor gjort det slik at hvert andre år så feirer min datter juleaften sammen med meg, min nye mann, hennes besteforeldre og hennes tante og onkel på lille julaften. Vi har som regel koldtbord slik at min datter kan spise ribbe og pølse, og slik at de som feirer juleaften med ribbe og pølse kan spise annen god mat på lille julaften. Dette har blitt en fin tradisjon for oss som ble initiert av min datter og hvor min datter fortsatt har vært pådriver, men nå vil jeg tro at det kun blir feiring av jul på julaften sammen med meg fremover ettersom min datter nå er 13 år og det siste året har hun nektet å være hos faren sin i det hele tatt.

Når dette er sagt så forstår jeg hi veldig godt ettersom hun har små barn. Hadde min søster og svoger hatt barn hadde jeg hatt full forståelse av at de ikke ville komme å feire jul på lille julaften, og det synes jeg hi sin søster bør vise forståelse for også. 

Anonymkode: f2716...bf7

Skrevet

Hadde det vært i romjula hadde jeg kanskje syntes det var ok...men ikke før.

Anonymkode: 9c67c...259

Skrevet

Julaften den 21. hadde jeg kun feiret hvis sønnen min skulle reise i krigen den 22. Vil hun ha en egen markering kan hun lage en romjulsfest og gi sine gaver da, og ha den før julaften er bare tullete. Det er kun for å markere seg oven for faren at den legges da.

Anonymkode: 707f9...5b8

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Har selv barn med min eks, og kunne aldri foreslått slik for andre i familien før julaften. Vi har feiring etter julaften,  om barna er hos den andre forelderen på julaften. 

Skrevet

Hun må gjerne feire med sine barn, men hvorfor invitere resten av slekten? 

Vi har også mini-feiring med barnet, de årene han skal til faren på julaften. Men da er det meg, stefar, hans foreldre og mine foreldre som samles til god mat og gaver. Hovedsakelig til barnet. Kunne ikke falle meg inn å pålegge dobbel julaften på resten av familien.

Anonymkode: d505e...237

Skrevet

Det er jo faktisk litt viktig at om man skal ha to feiringer så tar man den alternative feiringen ETTER julaften, så man ikke ødelegger magien ved julaften for den personen som skal ha ungene det året. Veldig kjedelig for far å ha ungene på julaften om de allerede har hatt en feiring to dager før.....

Jeg synes fremdeles det er veldig rart at hun inviterer dere med på dette, det kan ikke være veldig gjennomtenkt. Jeg hadde helt klart takket nei.

Anonymkode: e9a99...564

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Om det er for moren eller barna vet du ingenting om! Jeg er skilt og min datter har hele tiden vært veldig klar på at hun vil feire jul to ganger når hun er hos sin far på juleaften da han gjør veldig lite ut av julekvelden. Der er det ingen pynt, de spiser kald fisk til middag og hun får en gave. At hun bare får en gave fra far sin side er helt greit, men ettersom han nekter henne å ta med gaver fra min side så blir det en relativt trist jul for å si det mildt. Ingen juletre, ingen pynt som hun ønsker, ingen julekaker, ingen julemusikk og kun en gave. Jeg har derfor gjort det slik at hvert andre år så feirer min datter juleaften sammen med meg, min nye mann, hennes besteforeldre og hennes tante og onkel på lille julaften. Vi har som regel koldtbord slik at min datter kan spise ribbe og pølse, og slik at de som feirer juleaften med ribbe og pølse kan spise annen god mat på lille julaften. Dette har blitt en fin tradisjon for oss som ble initiert av min datter og hvor min datter fortsatt har vært pådriver, men nå vil jeg tro at det kun blir feiring av jul på julaften sammen med meg fremover ettersom min datter nå er 13 år og det siste året har hun nektet å være hos faren sin i det hele tatt.

Når dette er sagt så forstår jeg hi veldig godt ettersom hun har små barn. Hadde min søster og svoger hatt barn hadde jeg hatt full forståelse av at de ikke ville komme å feire jul på lille julaften, og det synes jeg hi sin søster bør vise forståelse for også. 

Høres stusslig ut. Må hun feire hos han?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Høres stusslig ut. Må hun feire hos han?

Hennes far er svært rigid og har vært mer opptatt av hans behov og rettigheter uten å høre på sin datter og ta hensyn til hennes behov. Men nå er det over ett år siden hun var hos han og hun nekter plent å dra dit (julen er bare et parentes i grunnen for hvorfor det har skjært seg mellom far og datter), og etter x antall møter på fvk har far innsett at han ikke kan fortsette å hele tiden hensynta seg selv foran datteren. Og som et resultat av det har de nå minimalt med kontakt da far ikkke er interessert når han må ta hensyn til henne også, og min datter er veldig glsd for å sllippe å bli utsatt for farens press, urimelige sinne og uforutsigbare oppførsel.

Skrevet

Nei, det liker jeg ikke og jeg er glad for at mitt barn kun har en julaften i året. Førjulskos med julegrøt, juletre, noen runder rundt treet etc. er flott, men det er kun en julaften. 

Anonymkode: 22f52...a4b

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De ødlegger jo julaften for barna. Stakkars. Og dersom de ville åpne gavene med barna så hvertfall etter jul, men ikke som julaften da. 

Anonymkode: 50f5a...704

Skrevet

Vi gjorde det sånn de årene far fortsatt var far. Feira hos oss et par dager før for å få jula med ungene. MEN, jeg inviterte ikke andre med barn. Hadde jeg gjort det hadde jeg hatt full forståelse for at de ikke ønsket å bruke opp julaften. Nå er ikke mitt barn hos sin far lenger så da er ikke det et tema og vi kan feire på julaften som vanlig folk :) 

Anonymkode: ea1fe...b5e

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt med, for jeg mener julaften er julaften og det holder å feire en. 

Jeg har ungene annenhvert år, så jeg skjønner hva hun mener, men er ikke enig med henne at julaftn må feires to ganger og at familien skal ta del i det som en vanlig julaften. Det året jeg ikke har ungene, finner vi en dag i romjulen der vi har en kosedag. God mat, pakker, film og vi gjør det vi ønsker sammen. Ifjor hadde jeg hele min familie på middag den dagen. At ungene åpnet gaevne når de var her var helt tilfeldig. Mine unger og mine tantbarn lekte og koste seg med gavene sammen, mens vi voksne slappet av etter taco som var ungenes ønske. Ungene ønsker ikke å ta med gavene til far siden de åpner en og en gave når de er veldig mange. Ungene syns dagen blir for lang som den er og de får ikke tid til å kose seg med gavene, dermed blir de hjemme og vi finner en dag som vi er hjemme og kan ha en kosedag. 

Min exmanns barn feiret julaften hos moren lillejulaftn engang de feiret julaften hos oss. Julaften ble helt ødelagt, for ungene hadde åpnet gaver, spist julemat, hatt på seg finstasen så det var de alt lei når vi skulle starte. Jeg skjønner de var «lei», men for alle andre ble det også kjedelig siden stemningn ble som den ble. Sur mann, sure unger, andre unger som var lei seg siden stmningen ikke var magisk som den pleide. Så jeg hadde ikke feiret julaften med noen i familien før julaften, hadde det vært en dag i romjulen kunne jeg vært med på det men ikke før. 

Anonymkode: bf68c...98e

Skrevet

Det har vi gjort flere ganger, når vi feirer julaften med min side så har vi gavelevering og gaveåpning med mannen sin side 1 eller 2 juledag og omvendt. Da har vi god julemiddag, dessert å gaveåpning 🙂 jeg syntes det er kjempekoselig, så slipper vi å kjøre 2 timer for å levere gaver 🙂. Men det er bare på julaften vi har Julestrømpe og får besøk av nissen 🙂

Anonymkode: 40681...c6e

Skrevet

Jeg er temmelig tolerant og strekker meg langt i de fleste situasjoner, men dette hadde jeg ikke blitt med på. Vi kunne nok ha kommet til en førjulsmiddag eller kaffe, men ikke til en ekstra julefeiring, nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...